Gå til innhold
Hundesonen.no

Frisk og sunn - tråden for motivasjon, råd og selvskryt


Maria
 Share

Recommended Posts

I did it!

14069710083_4a7a35e6fb_c.jpg

På lørdag løp jeg 86 km på 12 timer og 13 minutter. En ganske sinnsyk opplevelse, med oppturer og noen drøye nedturer underveis. Endte på en strålende 334. plass av de 650 som startet, uten at det betyr noe som helst. Nordmann og klubbkompis Sondre Amdahl løp like greit inn på 7 timer og 29 minutter, og vant hele skiten nesten 20 minutter foran nummer to.

Bildet er tatt fra Conic Hill, første skikkelige fjell, og jeg nærmer meg toppen. Har vel løpt omtrent 30 km her, brukt sikkert tre og en halv time, og tåken har ikke helt lettet enda. Følte meg fortsatt veldig "frisk og sunn" der og da—det gjorde jeg ikke en mil senere i løpet, mer om det i bloggpost når den kommer, hehe.

Nå sitter jeg med veldig såre bein, og er ganske stiv og støl, men kjenner blodet begynner å strømme ut i bein og armer igjen. Blir nok en rolig uke, ja :)

wow! :bananas:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 2.2k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Gått noen runder med meg selv om jeg skulle tørre å publisere disse bildene, først gjorde jeg det på den lukkede gruppen "vår" på FB, også på min egen FB side. Så da kan jeg vel like gjerne legge dem

I did it! På lørdag løp jeg 86 km på 12 timer og 13 minutter. En ganske sinnsyk opplevelse, med oppturer og noen drøye nedturer underveis. Endte på en strålende 334. plass av de 650 som start

Selvskryt coming up: Da har jeg fått makeover med ny stil, ny frisyre - og, ikke minst, ti kilo lettere!

Posted Images

Har endelig gått ned 20 kg! Begynte å slanke meg 2. Juni 2013 :) trene cardio, styrke og spise sunt var nøkkelen til suksess. Har den siste uka trent løping intervall og slyngetrening og gikk ned 4 cm rundt magen og 1,6 kg :D

Sent fra min C6903 via Tapatalk

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er det slik, at jeg får sinnsykt vondt i leggene når jeg jogger? Smerten kommer så og si med en gang, og sitter midt på skinnleggen.. For noen år tilbake sto jeg litt på slalomski (sånn av og til), og akkurat der slalomskoen sluttet, der på leggen gjør det vondt. Utrolig irriterende, jeg vil ha bedre kondis, men klarer ikke å jogge/løpe - uansett underlag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også hørt at man bare bør kutte ut alt av frukt, raske karber, sukker og melkeprodukter i tillegg til hard fysisk kondisjonstrening for å trene bort magefettet. Men, det er genetisk betinget at kvinner skal ha litt ekstra på magen ... Det er som å kjempe mot å få pupper og rumpe liksom. Litt naturstridig!

Det er fult mulig å bli kvitt magefettet. Det er jo ikke umulig liksom. Det krever bare mye(for mange).

Sent from my iPhone using Tapatalk

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er det slik, at jeg får sinnsykt vondt i leggene når jeg jogger? Smerten kommer så og si med en gang, og sitter midt på skinnleggen.. For noen år tilbake sto jeg litt på slalomski (sånn av og til), og akkurat der slalomskoen sluttet, der på leggen gjør det vondt. Utrolig irriterende, jeg vil ha bedre kondis, men klarer ikke å jogge/løpe - uansett underlag!

Beinhinnebetennelse! Sjekk det ut på google ;) Du skal IKKE løpe på asfalt om du får vondt i leggene av det. Da er det mye bedre å løpe i ulendt terreng (skogen, grusveier etc.). Jeg hadde samme problem som deg og måtte rett og slett finne andre måter å trene på og heller begrense mengden asfaltløping til det minimale.

EDIT: Leste litt mer nøye nå. Har du medlemskap på treningssenter? I så fall er ellipse en fin måte å trene kondis på. Alternativt ville jeg vurdert å dra frem sykkelen, om du har det. Å sykle er kjempegod kondisjonstrening, men krever at man sykler lengre distanser enn man ville ha løpt. Ellers kan du begynne å danse - DET er bra for kondisen det :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beinhinnebetennelse! Sjekk det ut på google ;) Du skal IKKE løpe på asfalt om du får vondt i leggene av det. Da er det mye bedre å løpe i ulendt terreng (skogen, grusveier etc.). Jeg hadde samme problem som deg og måtte rett og slett finne andre måter å trene på og heller begrense mengden asfaltløping til det minimale.

EDIT: Leste litt mer nøye nå. Har du medlemskap på treningssenter? I så fall er ellipse en fin måte å trene kondis på. Alternativt ville jeg vurdert å dra frem sykkelen, om du har det. Å sykle er kjempegod kondisjonstrening, men krever at man sykler lengre distanser enn man ville ha løpt. Ellers kan du begynne å danse - DET er bra for kondisen det :D

Takk for svar :) Smerten er kun der når jeg jogger/løper - og ikke ellers :)

Har tidligere vært medlem av treningssenter, men det har jeg rett og slett ikke råd til lengre. Ellipse var et aparat som jeg likte veldig godt i allefall :) Og sykkelen tas frem om ikke lenge (snøen har nettopp forsvunnet fra veien). Jeg tenkte å ta med bikja på sykkelturer, men hvordan blir det ifht poter og asfalt? Kan tenke meg at hun vil bli sår på potene..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grusveier er bedre for hunden også det ;) Jeg ville ikke tatt med hunden hvis målet er at DU skal få en skikkelig kondisøkt. Ta heller en litt roligere tur med hunden. Hvis du skal bli skikkelig sliten er oppoverbakker og fart tingen, og det kan jo bli litt i overkant heftig for hunden. Mine liker ikke å være med når jeg sykler veldig fort i alle fall. :)

Prøvd livegym? :) Billig og noe du kan gjøre hjemme. Aerobic f.eks. er jo moro og skikkelig bra for kondisen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha. Tok meg en økt hjemme i dag i stedet for å bruke så mye tid på å reise ned på SATS. Helt hjemmesnekret etter beste evne. Og joda, det fungerte bra det egentlig. Jeg ble i alle fall dryppende svett av min egenkomponerte aerobic-styrke-mage-rygg-time. Det største problemet var egentlig minihunden. Hun ble heeelt sånn "ere her det er party!??!?!". Hun var helt vill hele tiden mens jeg holdt på og skjønte ikke helt at mamsen prøvde å konsentrere seg. Men bikkja ble sliten hun også, så da ble det to fluer i en smekk sånn summa summarum. :P

Jeg prøver å gå ned i fettprosent om dagen.. har akkurat begyt å telle litt kalorier igjen. Det kreves dispplin for å få synlige muskler, gitt. Men er det noen som har forslag til hva man kan spise til lunsj og mellommåltider som IKKE inneholder så mye karbohydrater. Jeg spiser innmari mye brød, knekkebrød og frokostblanding. Men jeg hater kjøttpålegg på knekkebrød (er generelt ingen stor kjøtteter). Og siden jeg prøver å unngå brød blir det mye ost av ulike slag og kylling baguettesalat. Men jeg føler jeg mister litt lysten på det også nå. Det må altså inneholde bra med protiner, lite karbohydrater og passelig mengde fett samt lite kalorier.

Spiser egg, cottage cheese, kesam, yoghurt av ulike sukkrefrie slag osv, men føler allikevel det er så ensidig :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er det slik, at jeg får sinnsykt vondt i leggene når jeg jogger? Smerten kommer så og si med en gang, og sitter midt på skinnleggen.. For noen år tilbake sto jeg litt på slalomski (sånn av og til), og akkurat der slalomskoen sluttet, der på leggen gjør det vondt. Utrolig irriterende, jeg vil ha bedre kondis, men klarer ikke å jogge/løpe - uansett underlag!

Jeg sliter med akkurat det samme! Det er så frustrerende! Et av målene mine er jo å løpe 5 km, men det kan jeg bare glemme foreløpig. Jeg får smertene også med mye gåing osv så jeg er helt hemmet av det synes jeg..

Ellers har jeg klart ny rekord idag! Vært på trening med personlig trener. Har jobbet litt med benkpress den siste tiden og har endelig klart å ta det med stang og ikke i sånn maskin. Det er 20 kg det! Men, uansett så har jeg nå prøvd over noen uker å klare 25kg. Hittil har jeg kun klart 1-2 repetisjoner 1-2 sett for å så bare ikke klare noenting og må ha hjelp fra pt. Idag tok jeg først 2 sett på 10 repetisjoner i benkpressmaskin med 15kg, og ett sett på 10 repetisjoner med 18 kg. Også tok jeg jaggu meg FEM SETT med 25 kg på stangen med 5 repetisjoner uten hjelp helt selv!!! Føler meg som superwoman eller noe akkurat nå! :P

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sliter med akkurat det samme! Det er så frustrerende! Et av målene mine er jo å løpe 5 km, men det kan jeg bare glemme foreløpig. Jeg får smertene også med mye gåing osv så jeg er helt hemmet av det synes jeg..

Tro hva det kan være da.. Ja om jeg går veldig fort, så kan jeg merke det og - men ikke fult så mye som når jeg jogger.. Hater det! :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er det slik, at jeg får sinnsykt vondt i leggene når jeg jogger? Smerten kommer så og si med en gang, og sitter midt på skinnleggen..

Hvis det er i skinnleggen kan det høres ut som du har beinhinnebetennelse. I så fall trenger du hvile fra løping og kanskje nye sko. Jeg fikk dette da jeg begynte å løpe regelmessig. Ble kvitt det med nye sko (for meg ble løsningen minimalistiske sko uten dropp, og litt endring i løpestil—løpe mer på forfot, og tenke på holdning, holde beina under kroppen).

Alternativ trening, med litt tåhev og diverse øvelser for beina, er heller ikke dumt. Jeg gjorde mye tåhev i starten da jeg la om løpeteknikken min, så leggene og føttene mine skulle tåle det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er i skinnleggen kan det høres ut som du har beinhinnebetennelse. I så fall trenger du hvile fra løping og kanskje nye sko. Jeg fikk dette da jeg begynte å løpe regelmessig. Ble kvitt det med nye sko (for meg ble løsningen minimalistiske sko uten dropp, og litt endring i løpestil—løpe mer på forfot, og tenke på holdning, holde beina under kroppen).

Alternativ trening, med litt tåhev og diverse øvelser for beina, er heller ikke dumt. Jeg gjorde mye tåhev i starten da jeg la om løpeteknikken min, så leggene og føttene mine skulle tåle det.

Så det er mulig å få det til selv om man får vondt i leggene?

Jeg har tatt løpetest og kjøpt nye sko så nå har jeg normal pronasjon når jeg løper, men får fortsatt vondt :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er i skinnleggen kan det høres ut som du har beinhinnebetennelse. I så fall trenger du hvile fra løping og kanskje nye sko. Jeg fikk dette da jeg begynte å løpe regelmessig. Ble kvitt det med nye sko (for meg ble løsningen minimalistiske sko uten dropp, og litt endring i løpestil—løpe mer på forfot, og tenke på holdning, holde beina under kroppen).

Alternativ trening, med litt tåhev og diverse øvelser for beina, er heller ikke dumt. Jeg gjorde mye tåhev i starten da jeg la om løpeteknikken min, så leggene og føttene mine skulle tåle det.

Men i mitt tilfelle, så har jeg ikke løpt på flere år - nettopp pga dette. Sliter ikke ellers med det, kun ved jogging/løping.. Når jeg var i tenårene, spilte jeg mye fotball, handball og var aktiv på ski/slalom. Husker ikke når smertene begynte, men har da ikke jogget/løpt på flere år.. Er sikkert ingen sammenheng - men har vært plaget med å få vondt/krampe under føttene dersom jeg ikke går i behagelige sko.. Jeg får vel finne en annen metode å trene kondis på da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det er mulig å få det til selv om man får vondt i leggene?

Jeg har tatt løpetest og kjøpt nye sko så nå har jeg normal pronasjon når jeg løper, men får fortsatt vondt :(

Ja, klart det skal være mulig, men hvis man får vondt når man løper er det et eller annet som gjøres feil, det skal ikke være vondt å løpe.

Jeg ville gitt naturlig løping en sjanse, og ta det veldig rolig i starten, til legger og føtter blir sterkere.

Løplabbet har litt informasjon her: http://www.loplabbet.no/naturlig-loping

De holder også kurs i løpeteknikk, som kan være verdt pengene om man virkelig vil løpe. Teknikk blir ofte undervurdert, man tenker det bare er å ta på seg skoene og stikke ut i skauen. I de fleste andre aktiviteter og idretter, fra svømming til ski, er derimot teknikk helt sentralt, og gjerne det man lærer først når man lærer seg å svømme eller å gå på ski.

Det viktigste er holdningen. Det er i hvert fall min erfaring (som sliter med litt dårlig holdning og tung gange). En grei øvelse før man begynner å løpe: Løp på stedet, rett opp kroppen, hodet opp og se frem, hoftene frem (gir bedre bevegelse), beina under kroppen (dette skjer automatisk når man løper på stedet). Lenn deg så forsiktig fremover med hele kroppen, og begynn å løpe fremover. Forsøk å holde beina under kroppen, ikke lande for mye på hæl, men heller på forfot/mellomfot.

Jeg gjør dette fortsatt på mine rolige turer, og kommer til å løpe noe barbeint i sommer, på gress og mykt underlag, som rene teknikkøvelser.

Denne videoen er veldig god:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha. Tok meg en økt hjemme i dag i stedet for å bruke så mye tid på å reise ned på SATS. Helt hjemmesnekret etter beste evne. Og joda, det fungerte bra det egentlig. Jeg ble i alle fall dryppende svett av min egenkomponerte aerobic-styrke-mage-rygg-time. Det største problemet var egentlig minihunden. Hun ble heeelt sånn "ere her det er party!??!?!". Hun var helt vill hele tiden mens jeg holdt på og skjønte ikke helt at mamsen prøvde å konsentrere seg. Men bikkja ble sliten hun også, så da ble det to fluer i en smekk sånn summa summarum. :P

Jeg prøver å gå ned i fettprosent om dagen.. har akkurat begyt å telle litt kalorier igjen. Det kreves dispplin for å få synlige muskler, gitt. Men er det noen som har forslag til hva man kan spise til lunsj og mellommåltider som IKKE inneholder så mye karbohydrater. Jeg spiser innmari mye brød, knekkebrød og frokostblanding. Men jeg hater kjøttpålegg på knekkebrød (er generelt ingen stor kjøtteter). Og siden jeg prøver å unngå brød blir det mye ost av ulike slag og kylling baguettesalat. Men jeg føler jeg mister litt lysten på det også nå. Det må altså inneholde bra med protiner, lite karbohydrater og passelig mengde fett samt lite kalorier.

Spiser egg, cottage cheese, kesam, yoghurt av ulike sukkrefrie slag osv, men føler allikevel det er så ensidig :P

Men du vil ha en lunch som både er lav karb og lavkcal?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha. Tok meg en økt hjemme i dag i stedet for å bruke så mye tid på å reise ned på SATS. Helt hjemmesnekret etter beste evne. Og joda, det fungerte bra det egentlig. Jeg ble i alle fall dryppende svett av min egenkomponerte aerobic-styrke-mage-rygg-time. Det største problemet var egentlig minihunden. Hun ble heeelt sånn "ere her det er party!??!?!". Hun var helt vill hele tiden mens jeg holdt på og skjønte ikke helt at mamsen prøvde å konsentrere seg. Men bikkja ble sliten hun også, så da ble det to fluer i en smekk sånn summa summarum. :P

 

Jeg prøver å gå ned i fettprosent om dagen.. har akkurat begyt å telle litt kalorier igjen. Det kreves dispplin for å få synlige muskler, gitt. Men er det noen som har forslag til hva man kan spise til lunsj og mellommåltider som IKKE inneholder så mye karbohydrater. Jeg spiser innmari mye brød, knekkebrød og frokostblanding. Men jeg hater kjøttpålegg på knekkebrød (er generelt ingen stor kjøtteter). Og siden jeg prøver å unngå brød blir det mye ost av ulike slag og kylling baguettesalat. Men jeg føler jeg mister litt lysten på det også nå. Det må altså inneholde bra med protiner, lite karbohydrater og passelig mengde fett samt lite kalorier.

 

Spiser egg, cottage cheese, kesam, yoghurt av ulike sukkrefrie slag osv, men føler allikevel det er så ensidig :P

Mitt råd om du vil ned i fettprosent er å kutte ut brødet. Ost er jo og en del fett i om du skal være streng. Spis heller rug knekkebrød med egg, kyllingfilet, kalkunfilet, skinke ol.

Liten porsjon havregryn, litt rosiner og melk, mager kesam med eple litt rosiner og kanel, mager vanilje kesam med eple og litt rosiner og kanel, eggesalat, tunfisksalat, speltlomper med kyllingpålegg/kalkun, ruccola(event annen salat).

Prøv å spise mindre porsjoner. Jeg har i hvertfall hatt en vane med å spise et knekkebrød mer enn jeg egentlig trenger og har sluttet med det nå. To rugknekkebrød og fire egg(to plommer og fire hviter) er fint. Jeg prøver også å spise færre måltider. Før spiste jeg om jeg kleda meg, men har nå ca tre timer mellom hvert måltid. Kan ta eple ol innimellom der :)

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk også vondt foran på leggen tidligere, men for meg hjalp det med nye sko, løping på ujevnt underlag (skogsstier er gull!) og å bli i bedre form. Jeg trosset faktisk smertene til en viss grad, selv om jeg tror nok ikke det anbefales, men for meg hjalp det når jeg ble mer vant til å løpe.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt råd om du vil ned i fettprosent er å kutte ut brødet. Ost er jo og en del fett i om du skal være streng. Spis heller rug knekkebrød med egg, kyllingfilet, kalkunfilet, skinke ol.

Liten porsjon havregryn, litt rosiner og melk, mager kesam med eple litt rosiner og kanel, mager vanilje kesam med eple og litt rosiner og kanel, eggesalat, tunfisksalat, speltlomper med kyllingpålegg/kalkun, ruccola(event annen salat).

Prøv å spise mindre porsjoner. Jeg har i hvertfall hatt en vane med å spise et knekkebrød mer enn jeg egentlig trenger og har sluttet med det nå. To rugknekkebrød og fire egg(to plommer og fire hviter) er fint. Jeg prøver også å spise færre måltider. Før spiste jeg om jeg kleda meg, men har nå ca tre timer mellom hvert måltid. Kan ta eple ol innimellom der :)

Sent from my iPhone using Tapatalk

Jeg spiser egentlig slik du beskriver med unntak av at jeg skeier ut. Så da er jeg på rett spor hvis jeg klarer å holde meg unna utskeielser. Det kan like gjerne være brød som sjokolade - elsker brød. Men takk for tips. Skal prøve å bli ennå flinkere til å holde meg til slike matvarer. Små måltider spiser jeg alltid og jeg teller kalorier.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...