Gå til innhold
Hundesonen.no

Frisk og sunn - tråden for motivasjon, råd og selvskryt


Maria
 Share

Recommended Posts

Ja det må jeg absolutt! Merker jeg er helt utolmodig og når jeg da veier 4 (!) kg mer på den andre vekten så skjønner jeg ikke noe.. Kjøpe vekt i morgen! Ja er kanskje det, men kjenner jeg mister litt motivasjon når man ikke ser noe som helst forandringer. Iallefall når man hører om alle som mister så masse iløpet av en uke.. Absolutt ikke slank og veltrent fra før av. Kostholdet har egentlig vært litt dritt før jeg sluttet med det :lol: Drakk cola hver dag, masse godis i helgene (noen ganger iløpet av uken også) så er jo ikke rart i jeg har blitt som jeg har blitt :lol: Utrolig synd at jeg ikke kan spise så mye av avokado for jeg syntes det er sååå godt! :( Og jeg orker ikke baaare vann heller, ikke liker jeg vann med kulsyre. Har noen noe tips til annen god drikke?
Vanligvis så går man jo ned ganske mye ned i begynnelsen fordi kroppen kvitter seg med alt mulig shit + væske. Så jeg synes det er snodig! Men alle er jo forskjellig! Kan hende din kropp er litt forvirra og lurer litt på hva som skjer og at den snart slipper taket og kiloene begynner å rase :). Er nok stor sannsynlighet for det :). Jeg har lest om et sånnt tilfelle før. Forslag til annen drikke er jo te og kaffe og skummet melk hvis man liker det. :) Sent from my GT-I9505 using Tapatalk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 2.2k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Gått noen runder med meg selv om jeg skulle tørre å publisere disse bildene, først gjorde jeg det på den lukkede gruppen "vår" på FB, også på min egen FB side. Så da kan jeg vel like gjerne legge dem

I did it! På lørdag løp jeg 86 km på 12 timer og 13 minutter. En ganske sinnsyk opplevelse, med oppturer og noen drøye nedturer underveis. Endte på en strålende 334. plass av de 650 som start

Selvskryt coming up: Da har jeg fått makeover med ny stil, ny frisyre - og, ikke minst, ti kilo lettere!

Posted Images

Ja det må jeg absolutt! Merker jeg er helt utolmodig og når jeg da veier 4 (!) kg mer på den andre vekten så skjønner jeg ikke noe..

Kjøpe vekt i morgen!

Ja er kanskje det, men kjenner jeg mister litt motivasjon når man ikke ser noe som helst forandringer. Iallefall når man hører om alle som mister så masse iløpet av en uke..

Absolutt ikke slank og veltrent fra før av. Kostholdet har egentlig vært litt dritt før jeg sluttet med det :lol: Drakk cola hver dag, masse godis i helgene (noen ganger iløpet av uken også) så er jo ikke rart i jeg har blitt som jeg har blitt :lol:

Utrolig synd at jeg ikke kan spise så mye av avokado for jeg syntes det er sååå godt! :(

Og jeg orker ikke baaare vann heller, ikke liker jeg vann med kulsyre. Har noen noe tips til annen god drikke?

Utålmodighet er aldri bra! :P

Har du noen favorittsmoothies, så ta av og til å regne litt på kaloriinnholdet i det. Noen av de kommer ganske høyt på den siden, alt etter hva du har oppi. Finn ut også sånn ca hva du skal ha i kaloriinnhold per dag (det finnes rundt om på nettet), så har du en sånn ca aning om hvor du skal ligge. Jeg er ikke superfan av å telle kalorier, men likevel er det litt dumt å skulle ligge på 1800 kcal om dagen, og spise 2800 kcal uten å trene nok til at det regnestykket går opp i opp. Tenk også på skjulte kalorier som oljen du steker i, oljen man dresser salat med (om man gjør det) etc.

Avokado er mye fett og kalorier i, så ikke overdrive der. Men det er sunt, så spis noe. ;)

Vann venner man til seg også. :) Drikk vann i ukedagene, og heller unn deg noe godt å drikke i helgene. Vann er uansett det beste til å hydrere kroppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du, det skjønner jeg veldig godt! Selv har jeg slitt VELDIG med å gå ned i vekt og har brukt ÅR på det uten at det skjedde noe som helst. Først nå i høst når jeg fikk påvist matintoleranser ble det dreis på sakene. Så hang in there! Det er dessuten ikke sundt å gå ned mye på kort tid. Lurer på om det er 1 kg i uka som er anbefalt?

Takk!!! Er litt vanskelig nå kjenner jeg å ikke bare hive meg over noe godt :lol:

Vanligvis så går man jo ned ganske mye ned i begynnelsen fordi kroppen kvitter seg med alt mulig shit + væske. Så jeg synes det er snodig! Men alle er jo forskjellig! Kan hende din kropp er litt forvirra og lurer litt på hva som skjer og at den snart slipper taket og kiloene begynner å rase :). Er nok stor sannsynlighet for det :). Jeg har lest om et sånnt tilfelle før. Forslag til annen drikke er jo te og kaffe og skummet melk hvis man liker det. :) Sent from my GT-I9505 using Tapatalk

Ja får håpe det! Krysser fingrene :P Kaffe liker jeg ikke, te kan jeg absolutt drikke, melk.. jajo... eh.. hehe

for guds skyld ikke vei deg på morran og så på kvelden :lol:

Hehe! Bra tips!

Utålmodighet er aldri bra! :P

Har du noen favorittsmoothies, så ta av og til å regne litt på kaloriinnholdet i det. Noen av de kommer ganske høyt på den siden, alt etter hva du har oppi. Finn ut også sånn ca hva du skal ha i kaloriinnhold per dag (det finnes rundt om på nettet), så har du en sånn ca aning om hvor du skal ligge. Jeg er ikke superfan av å telle kalorier, men likevel er det litt dumt å skulle ligge på 1800 kcal om dagen, og spise 2800 kcal uten å trene nok til at det regnestykket går opp i opp. Tenk også på skjulte kalorier som oljen du steker i, oljen man dresser salat med (om man gjør det) etc.

Avokado er mye fett og kalorier i, så ikke overdrive der. Men det er sunt, så spis noe. ;)

Vann venner man til seg også. :) Drikk vann i ukedagene, og heller unn deg noe godt å drikke i helgene. Vann er uansett det beste til å hydrere kroppen.

Nei er nok ikke bra, men når man endelig har tatt steget for å gjøre noe med matvanene vil man se forbedring fort :lol:

Uff ja! kanskje jeg skal melde meg på vektklubben? Der kan man vel skrive ned hva man spiser så får man opp hva kaloriene er også! Maten har jeg egentlig stekt i vanlig olivenolje.. men har hørt noe om kokkosolje, kanskje jeg skal kjøpe det?

Ok! Ikke overdriv avokadoen! :P

Mere vann it is!

Det er også litt demotiverende, når man hele tiden har tenkt " hvis jeg får et søtsug, lag deg en smoothie, eller ha noen bær med mager vaniljekesam så går det bra" men da kan jeg kanskje ikke tenke sånn lenger heller :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Olivenolje og andre oljer er 100% fett, så det er noe man må ta med i beregningen (jeg bryr meg ikke så mye om det siden jeg bruker så lite) og jo du kan unne deg litt vanilje kesam og bær og en smoothie hvis du er fysen, det er nok ikke der alle de "skjulte" kaloriene ligger :)

Jeg drikker kun vann nå (med unntak av litt brus i helgene) nå har jeg aldri drukket mye brus men endel saft og juice. Og "suget" etter sukker blir borte etterhvert. Nå synes jeg ikke saft eller brus er noe særlig, drikker heller vann fordi det er det som er godt nå :)

Jeg spiser endel epler og gullerøtter, de har få kalorier og gullerøtter metter ihvertfall endel. Havregryn er knall! Det er endel kalorier der, men det er såpass sunt ellers og det metter lenge! Spiser jeg havregryn med skummet eller ekstra lettmelk til frokost (rundt klokka 9) så er jeg ikke sulten på lunsj før klokka 14. Og til lunsj spiser jeg da et par epler + et par gullerøtter. Da holder jeg til middag som er rundt 17. Men det tok en stund før jeg klarte å gå så "lenge" uten å bli gal av sult, men magen tilpasser seg etterhvert og nå er det null problem :) Det er heller ikke farlig å kjenne på sultfølelsen innmellom :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk!! Er litt vanskelig nå kjenner jeg å ikke bare hive meg over noe godt :lol:

 

Ja får håpe det! Krysser fingrene :P Kaffe liker jeg ikke, te kan jeg absolutt drikke, melk.. jajo... eh.. hehe

 

Hehe! Bra tips!

 

Nei er nok ikke bra, men når man endelig har tatt steget for å gjøre noe med matvanene vil man se forbedring fort :lol:

Uff ja! kanskje jeg skal melde meg på vektklubben? Der kan man vel skrive ned hva man spiser så får man opp hva kaloriene er også! Maten har jeg egentlig stekt i vanlig olivenolje.. men har hørt noe om kokkosolje, kanskje jeg skal kjøpe det?

Ok! Ikke overdriv avokadoen! :P

Mere vann it is!

 

Det er også litt demotiverende, når man hele tiden har tenkt " hvis jeg får et søtsug, lag deg en smoothie, eller ha noen bær med mager vaniljekesam så går det bra" men da kan jeg kanskje ikke tenke sånn lenger heller :(

 

Joda! Det er veldig lite kcal i bær! Så blåbær, bringebær og jordbær kan du kose deg med når du er fysen :) smoothie går helt fint :)

Jeg lager jo smoothie "is" som jeg koser meg med hver kveld. I kveld sksl jeg blande en halv pose med frossne jordbær, en moden mango og en halvboks mager vanilje kesam :) fordele i 4 skåler og sette i fryseren.

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man blir ikke feit av fett... men ha noe kontroll på antall kalorier inn og antall kalorier ut. Vær heller forsiktig med raske karbohydrater (og høyglykemisk mat), særlig i inaktive perioder (etter aktivitet er karbohydrater pluss protein viktig, og insulin hjelper med å sende næringsstoffene rundt i kroppen).

Men... fiber, fiber, fiber!!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja veldig kjedelig! Merker det ikke akkurat er motiverende.

* På morgen har jeg spist en gresk yoghurt, evt et hjemmelaget knekkebrød med avokado.

* Lunsj har jeg spist enten salat jeg hatt med på jobb (salat, agurk, sukkererter, avokado, litt løk) og en dressing med magerkesam eller omelett og avokado

* et eple/banan som mellommåltid.

* middag: Hjemmelaget grønsaksuppe/wok osv. Istedenfor ris/pasta osv har jeg brukt grove produkter og veldig lite av det.

* kveldmat: Gjerne smoothie..

Som oftest har jeg drukket vann, sukkerfri iste eller sukkerfri saft...

Vell, i motsetning til mange andre så synes ikke jeg det er så rart at du ikke merker stor forskjell på kort tid på dette kostholdet. Det første som slår meg er at det mangler noe vesentlig, proteiner og fett. Det andre som slår meg er at det der må være for lite kalorier i tillegg til at sammensettningen ikke er av de beste. For ikke og snakke om at karbohydrater binder vann i kroppen, og selv om du spiser sunt nå så er det jo stort sett karber i kostholdet ditt. Det kan jo forklare at vekten ikke forandrer seg, fordi kroppen ikke slipper vesken den bærer på.. Karbohydrater er verre enn fett, fordi karbohydrater er rask energi som må brukes opp, viss ikke legger det seg på kroppen som fett. Spiser man mye karbohydrater så får man en kropp som er innstilt på og hovedsaklig hente energi herfra, dvs fra det du spiser av karber og ikke av fettet du har på kroppen. For det tredje så trenger du proteiner for og beholde muskelmasse og for at kroppen skal greie og restituere seg og fungere rett og slett. Og kalorier må man ha, minst mulig er ikke alltid best. Nå mener jeg ikke at karbohydrater skal unngåes hysterisk, for det er bare tull. Grønnsaker osv er bare fint, og man trenger det, men kosthold bør være balansert og bør også inneholde en god slump proteiner og også en del fett (man trenger det også).

Edit: Og generelt sett så er tolmodighet fint og ha når det gjelder vekt og nedgang. Ikke alle starter og gå ned med en gang, det er relativt vanlig og stå stille i flere uker etter et kostholdsbytte før ting plutselig begynner og skje. :) Også vil det selvfølgelig mest sannsynlig ha stopp i perioder, det må man bare regne med.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk!! Er litt vanskelig nå kjenner jeg å ikke bare hive meg over noe godt :lol:

Ja får håpe det! Krysser fingrene :P Kaffe liker jeg ikke, te kan jeg absolutt drikke, melk.. jajo... eh.. hehe

Hehe! Bra tips!

Nei er nok ikke bra, men når man endelig har tatt steget for å gjøre noe med matvanene vil man se forbedring fort :lol:

Uff ja! kanskje jeg skal melde meg på vektklubben? Der kan man vel skrive ned hva man spiser så får man opp hva kaloriene er også! Maten har jeg egentlig stekt i vanlig olivenolje.. men har hørt noe om kokkosolje, kanskje jeg skal kjøpe det?

Ok! Ikke overdriv avokadoen! :P

Mere vann it is!

Det er også litt demotiverende, når man hele tiden har tenkt " hvis jeg får et søtsug, lag deg en smoothie, eller ha noen bær med mager vaniljekesam så går det bra" men da kan jeg kanskje ikke tenke sånn lenger heller :(

Det finnes flere slike sider og kalkulatorer som antakelig ikke koster like mye også. Men noen lykkes veldig med Vektklubb. Eller en blogg. Bruker selv et app/side som heter Cron-O-Meter. Siden er fri, men appen kostet noen få kroner (husker ikke helt hvor mye - nå bare bruker jeg det til overslag regning av visse matretter jeg spiser mye av).

Og jo da, du skal lage deg smoothie dersom du får søtsug! Det er uansett mye bedre å drikke en smoothie enn å hive innpå masse sjokolade. Både med tanke på selve kaloriinnholdet, men også hvor kaloriene kommer fra. Og spise bær med kesam. Det er sjeldent der "problemet" ligger.

Men når man ikke går ned (eller opp), så ligger man på at kaloriinntaket er like mye som kaloriuttaket. Så da må man justere pittelitt her eller der, og så tikker det nedover. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for masse svar folkens! Kjenner dette blir veldig inviklet, så tror jeg må lese litt mere her, for nå virker det veeeeeldig vanskelig å gå ned i vekt :lol:

Jeg spiser jo noe proteiner, slik som egg og kjøtt :)

Skal sjekke ut appen Nirm! Tusen takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@sham Jeg synes Shape up er veldig grei og oversiktlig. Den er også gratis (finnes også en premium verson som koster noen kr, men gratis appen holder lenge). Der kan du legge inn hva du spiser (finnes mange matvarer i databasen så det blir enkelt), du kan også legge til fysisk aktivitet du gjennomfører for og få med det i regnestykket, og den regner ut både antall kalorier og hvor mange gram fett, karb og protein du får i deg så blir det veldig oversiktilig. Skriver du inn vekt og høyde samt ønsket vekt og hvor lang tid du ønsker og bruke på og nå den så legger den også opp en plan for deg, på hvor mange kal du bør spise total, samt at den foreslår hvor mye av fett/proteiner/karb du bør få i deg. Her kan du også velge blant de vanligste diettypene, om du følger noe slikt, viss ikke så får du et generelt utgangspunkt basert på variert kosthold med litt av alt.

Om man ikke orker og veie alt eller være helt nazi på hva man spiser/drikker så vil denne appen fortsatt kunne gi en grei pekepinn på hvordan ting ligger an.

Holder vist på og bytte navn til lifesum nå, men ser ut som samme opplegget :) Her er link til nettsiden.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nettopp begynt å bruke Myfitnesspal, da jeg i en periode vil spise mindre karbohydrater, og tenkte det blir lettere hvis jeg faktisk teller kalorier i denne perioden. Syns den funker fint.

Jeg har ikke spist middag enda (stod opp sent, etter nattevakt, så ting er litt forskjøvet), men jeg har så langt spist mer fett enn karbohydrater i dag, hovedparten av mine kalorier kommer altså fra fett. Jeg begynte dagen med en shot Udo's oil, det er 240 kalorier rent fett alene :D Middag blir thai-suppe med kokosmelk og fløte, samt kokte egg, så jeg kommer til å ta inn en god del mer fett i dag, og omtrent like mye protein og karbohydrater (per i dag følger jeg Olympiatoppens råd om 1,2-1,6 g protein per kg kroppsvekt per dag, som for meg blir 94-125 gram, som er rådet til folk som trener utholdenhet fra moderat til stor treningsmengde, så det er relativt konstant i kostholdet mitt). Jeg er litt forsiktig med protein, da jeg har hatt problemer med nyrer tidligere (er på tide å få sjekket det der hos fastlegen igjen).

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn liten motsetning til alle som vil ned i vekt.. Jeg har gått ned ganske mye, både i fjor og hittil i år. I fjor så var det vell en periode hvor jeg ikke vet helt hva som skjedde, hvor det for litt fett, noe som er helt ok, også var det nok en periode hvor det antagelig for både fett og muskler fordi jeg rett og slett ikke spiste nok (jeg var ganske dårlig form), så langt så greit. Begge disse stabiliserte seg og var ikke noe problem i og for seg. Men så skjedde det noe i fjor høst/vinter, da begynte jeg og bli litt bedre form og aktiviteten økte. Da mistet jeg naturlig nok noen kg igjen, helt forståelig, dog begynner det og bli lite igjen her og jeg har en stund følt at det begynner og bli for mye(evt for lite), men fortsatt ikke noe stort stress da formen er grei, muskelmassen holder jeg på osv, så merker ikke noe på kroppen, utover det synlige/vekten og jeg regner med at noen kg får jeg raskt på igjen når ting stabiliserer seg. Men det virker ikke som det skal stabilisere seg, og jeg mister fortsatt mye vekt, raskt (iforhold til hvor lite som er igjen).

Så da er spm, når er det på tide og bli bekymret/er det grunn til og bli bekymret? Kan det være andre ting til grunn enn at kroppen bare fikk litt "sjokk" av plutselig økt aktivitetsnivå? Jeg ble litt bekymret i mårest da vekten påsto plutselig stort tap av muskelmasse, for da er det noe galt tenker jeg, men den viste det samme som før nå når jeg tok en kontrollmåling, og jeg tror nok det er det som stemmer (ettersom jeg fungerer så godt som jeg gjør og spiser så mye som jeg gjør og ikke merker synlig eller merkbar forskjell). Er ikke helt skrapet for fett enda, men det er ikke mye igjen nå altså. Og ja, jeg spiser mye, og ja jeg er nøye på hva jeg spiser. Spiser nok 3000 kcal pr dag ca, mye av det fra fett og proteiner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var på powerstep i kveld. Jiises christ. Snakk om å bli straffet for dårlig helg, da. Jeg ble så inn i ******* sliten :P

På lørdag gikk jeg halvannen mil på ski. I morgen blir det styrke og på onsdag ny PT-time. Denne uken må jo bli bedre enn helgen i alle fall :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meldt meg ut av treningssenteret på Mortensrud. Trener for lite der til at det lønner seg, og fram til håndleddet mitt er bra igjen, så begrenser det seg litt.

Men fant ut at det er noen som driver med kampsport ikke langt fra meg. Så lurer på om jeg skulle forsøkt det i stede....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn liten motsetning til alle som vil ned i vekt.. Jeg har gått ned ganske mye, både i fjor og hittil i år. I fjor så var det vell en periode hvor jeg ikke vet helt hva som skjedde, hvor det for litt fett, noe som er helt ok, også var det nok en periode hvor det antagelig for både fett og muskler fordi jeg rett og slett ikke spiste nok (jeg var ganske dårlig form), så langt så greit. Begge disse stabiliserte seg og var ikke noe problem i og for seg. Men så skjedde det noe i fjor høst/vinter, da begynte jeg og bli litt bedre form og aktiviteten økte. Da mistet jeg naturlig nok noen kg igjen, helt forståelig, dog begynner det og bli lite igjen her og jeg har en stund følt at det begynner og bli for mye(evt for lite), men fortsatt ikke noe stort stress da formen er grei, muskelmassen holder jeg på osv, så merker ikke noe på kroppen, utover det synlige/vekten og jeg regner med at noen kg får jeg raskt på igjen når ting stabiliserer seg. Men det virker ikke som det skal stabilisere seg, og jeg mister fortsatt mye vekt, raskt (iforhold til hvor lite som er igjen).

Så da er spm, når er det på tide og bli bekymret/er det grunn til og bli bekymret? Kan det være andre ting til grunn enn at kroppen bare fikk litt "sjokk" av plutselig økt aktivitetsnivå? Jeg ble litt bekymret i mårest da vekten påsto plutselig stort tap av muskelmasse, for da er det noe galt tenker jeg, men den viste det samme som før nå når jeg tok en kontrollmåling, og jeg tror nok det er det som stemmer (ettersom jeg fungerer så godt som jeg gjør og spiser så mye som jeg gjør og ikke merker synlig eller merkbar forskjell). Er ikke helt skrapet for fett enda, men det er ikke mye igjen nå altså. Og ja, jeg spiser mye, og ja jeg er nøye på hva jeg spiser. Spiser nok 3000 kcal pr dag ca, mye av det fra fett og proteiner.

Her ville jeg rett og slett registrert alt du spiser i to uker, og regnet på det etterpå. Jeg tror kanskje du overestimerer hvor mye du spiser, eventuelt spiser veldig lite enkelte dager og litt mer andre dager. Dersom det du skriver stemmer overens med målingene så kan du ta kontakt med legen eller justere opp matinntaket med kaloritette matvarer. :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sukker:

Jeg er ikke anti-sukker, som Lustig, men mye god informasjon her. Jeg spiser sukker fra ting som vokser opp fra bakken. Jeg forsøker å kutte ut alt annet sukker (raffinert sukker). Jeg har også blitt mer nøye på når jeg spiser sukker, og spiser absolutt mest sukker etter trening (ofte i form av smoothie med bær og annet). Timing, når vi spiser mat, og hva vi spiser, er ofte viktigere enn vi tenker over, selv om det til syvende og sist er kalorier inn og kalorier ut som teller :)

Første dag med registreringer på Myfitnesspal ga dette resultatet for meg:

Frokost:

Omelett med fløte, spinat, og tomat (og noe hampprotein)

Udo's Oil, 2 spiseskjeer

7 g karbohydrat, 47 g fett, 17 g protein, 533 kcal

Lunsj:

10 g Freia mørk sjokolade

1 appelsin

28 g karbohydrater, 5 g fett, 1 g protein, 168 kcal

Middag:

2 porsjoner TORO Thair Red Curry supper med fløte

1 kokt egg (skulle være to, men, kremt, Hermes spiste et mens jeg var på do)

19 g karbohydrater, 43 g fett, 16 g protein, 531 kcal

Snacks:

100 g økologiske mandler

En proteinshake (hampprotein)

Udo's Oil, 1 spiseskje

29 g karbohydrater, 42 g fett, 56 g protein, 760 kcal

Totalt:

83 g karbohydrater, 151 g fett, 74 g protein, 1992 kcal

Egentlig litt lite for meg, men det har vært en rolig og slapp dag, jeg har ikke gjort noe anent enn å gå et par korte turer med hundene. Litt lite protein, derfor planlegger jeg en proteinshake i kveld.

Blir interessant å følge dag for dag, for jeg har egentlig ingen aning om hva jeg spiser over tid. Tenker at jeg spiser balansert, men vi får se... :)

EDIT: Ble en ekstra spiseskje med Udo's oil, for å få i meg litt ekstra kalorier, redd jeg ligger i underskudd i dag.

Endret av Marjan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her ville jeg rett og slett registrert alt du spiser i to uker, og regnet på det etterpå. Jeg tror kanskje du overestimerer hvor mye du spiser, eventuelt spiser veldig lite enkelte dager og litt mer andre dager. Dersom det du skriver stemmer overens med målingene så kan du ta kontakt med legen eller justere opp matinntaket med kaloritette matvarer. :)

Nei, det er garantert, antagelig spiser jeg stort sett mer. Jeg spiser mye, og jeg spiser mat med mye kalorier på lite mengde rett og slett for og forsøke og få i meg mest mulig og stoppe dette, altså er det hele veldig bevist. Jeg vet faktisk ikke helt hvordan jeg skal få i meg mer enn jeg gjør nå, spiser stort sett hele dagen. Bare nøttene jeg går og snavler ved enhver anledning utgjør jo 1300 kalorier om dagen. Frokost kan være alt fra en stor bolle med god dag frokostblanding, med melk og proteinpulver (pluss nøtter :P ) til 3 speilegg, 2 kylling og kalkunpølser og en boks med tomatbønner, og oftest så spiser jeg 2 middager (dvs middag og rester til kvelds eller lunsj) pluss et måltid til (enten lunsj eller kvelds alt ettersom hvordan det ble med varmmat og rester) I tillegg spiser jeg endel innimellom, hvertfall 200g nøtter pr dag, trykker inn en boks tunfisk der det passer seg, før tur etc, og proteinshake med melk bare for litt ekstra næring og kalorier.. pluss litt varierende inntak av godis. Middager stekes i rikelig med smør/fett, spiser ikke "lettprodukter" stort sett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er garantert, antagelig spiser jeg stort sett mer. Jeg spiser mye, og jeg spiser mat med mye kalorier på lite mengde rett og slett for og forsøke og få i meg mest mulig og stoppe dette, altså er det hele veldig bevist. Jeg vet faktisk ikke helt hvordan jeg skal få i meg mer enn jeg gjør nå, spiser stort sett hele dagen. Bare nøttene jeg går og snavler ved enhver anledning utgjør jo 1300 kalorier om dagen. Frokost kan være alt fra en stor bolle med god dag frokostblanding, med melk og proteinpulver (pluss nøtter :P ) til 3 speilegg, 2 kylling og kalkunpølser og en boks med tomatbønner, og oftest så spiser jeg 2 middager (dvs middag og rester til kvelds eller lunsj) pluss et måltid til (enten lunsj eller kvelds alt ettersom hvordan det ble med varmmat og rester) I tillegg spiser jeg endel innimellom, hvertfall 200g nøtter pr dag, trykker inn en boks tunfisk der det passer seg, før tur etc, og proteinshake med melk bare for litt ekstra næring og kalorier.. pluss litt varierende inntak av godis. Middager stekes i rikelig med smør/fett, spiser ikke "lettprodukter" stort sett.

Det er et stort mysterium for meg hvordan det kan være mulig at du raser ned i vekt på tross av et påstått høyt matinntak da jeg ikke kan tenke meg at det er noe annet, og med det foreslår jeg at du tar kontakt med legen først som sist, framfor at vi synser på forumet :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå spiste jeg mindre lunsj enn vanlig i dag, men jeg blir ltit overrasket over hvor lite kalorier jeg har tatt inn (i dag er jeg nok i underskudd). Jeg trodde at jeg spiser godt, så det blir spennende å se hva resultatet blir de neste dagene, og dager med mye trening. I dag har jeg i hvert fall spist mye mindre enn jeg hadde forventet at det skulle være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et stort mysterium for meg hvordan det kan være mulig at du raser ned i vekt på tross av et påstått høyt matinntak da jeg ikke kan tenke meg at det er noe annet, og med det foreslår jeg at du tar kontakt med legen først som sist, framfor at vi synser på forumet :)

Det er et voldsomt stort mysterium for meg også, for problemet mitt har alltid vært motsatt, selv på lite kalorier har jeg aldri gått ned i vekt.. Jeg har plan om og kontakte lege om det ikke gir seg snart, men det er neppe farlig enda, så jeg tenkte og se an litt til. Har legetime snart uansett så tar det opp da..

I mellomtiden tenkte jeg bare og høre om noen har anelse om hva som kan forårsake slikt (annet enn mat og kalorier) og når bør man evt bli bekymret? Som sagt holder jeg på muskelmasse og føler meg pigg og opplagt, så slik sett så virker det jo som kroppen på mange måter får det den trenger. Jeg har jo også en teori om hvorfor jeg begynte og gå ned i vekt, og det synes jeg ikke er merkelig i det hele tatt og det kan godt hende det bare er det som skjer enda. For jeg har jo nå vært relativt innaktiv i godt over et år, på alle mulige vis, så at kroppen får litt sjokk nå når det plutselig skjer noe "hele tiden" og alt som skjer er lengre, tyngre og raskere sammenlignet med hvordan det har vært så er det jo ikke rart at den reagerer litt. Selv om jeg fortsatt ikke er i nærheten av der jeg var før jeg ble syk så er det en utrolig stor økning sammenlignet med hvor jeg var for 3-4 mnd siden. Jeg hadde vell bare tenkt at det burde begynt og gå seg til nå.

Edit: Jeg har tidligere drevet og ført opp hva jeg spiser, regnet kalorier osv, så jeg har rimelig god koll på slikt, og jeg spiser generelt mye og har alltid gjort det da jeg har høy hvileforbrenning (15-1600 kcal)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor blir jeg alltid støl rett etter trening, mens sambo blir støl en eller to dager etter? Jeg blir seriøst støl rett etter at jeg har trent.. Og gjerne noen dager etterpå og :P Så sant jeg har tatt skikkelig i, da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...