Gå til innhold
Hundesonen.no

Frisk og sunn - tråden for motivasjon, råd og selvskryt


Maria
 Share

Recommended Posts

Men det er vel perioder med faster, og ikke to dager i uken opplegget?

Kjenner jeg er skeptisk til alt som heter kur og diett av natur. Siden det oftest er noe 98% ikke klarer å følge resten av livet...

Jeg kjenner ikke nok til fasting til å kunne si noe, men er ikke negativ til det i utgangspunktet.

Men det kan ha visse negative følger også. Studier viser at personer som skipper måltider, særlig frokost, oftere er overvektig enn personer som spiser ofte gjennom hele dagen. Fasting kan nok også ha visse negative følger for metabolismen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 2.2k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Gått noen runder med meg selv om jeg skulle tørre å publisere disse bildene, først gjorde jeg det på den lukkede gruppen "vår" på FB, også på min egen FB side. Så da kan jeg vel like gjerne legge dem

I did it! På lørdag løp jeg 86 km på 12 timer og 13 minutter. En ganske sinnsyk opplevelse, med oppturer og noen drøye nedturer underveis. Endte på en strålende 334. plass av de 650 som start

Selvskryt coming up: Da har jeg fått makeover med ny stil, ny frisyre - og, ikke minst, ti kilo lettere!

Posted Images

Edit: Inkludert meg selv, jeg kan f. eks ikke ha sjokolade tilgjengelig i huset :P .

Jeg har ingen tro på viljestyrken. Er det en pose chips her i huset, så forsvinner den ved riktig anledning. Er det et brød her i huset, blir det brødmat når jeg er sulten, til tross for at jeg har sagt jeg skal spise mindre brød en periode. Osv.

Valgene må tas i butikken :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tips om noen er på utkikk etter billig treningstøy, sjekk denne. De har også trøyer osv. Tok en sjanse og bestilte for en liten stund siden og den er absolutt godkjent. Helt ok treningstights levert i postkassen for 120 kr, inkl frakt. Kan sikkert ikke sammenlignes med de som koster 1000 kr, men den virker absolutt som den koster mer enn 100 kr. Litt tynt stoff kanskje, men ikke gjennomsiktig og virker ikke "billig" eller skrøpelig. Fin sommertights tipper jeg :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg teller som sagt ikke, men kan eksemplifisere med hva jeg spiste i går:

2x rugsprø med 1/2 avokado og 1 egg (tilsammen på begge to). Tilsvarende på 1 skive grovt rugbrød er under 200kcal, så da regner jeg med at jeg er noenlunde innenfor 200 der. Spiste det til frokost og lunsj/middag, altså 2 ganger. Til "kvelds" spiste jeg en byggrynsgrøt (?) den lille porsjonssaken, den er vel 112 kcal eller noe? :) Også drakk jeg masse vann ila dagen :) Det anbefales at det som spises på fastedagen er proteinrikt, og de rugsprøene er jo superdigge og mettende :)

Hvis du spiste (til sammen) 4xrugsprø, 1 avocado, 2 egg og en byggrynslunsj tilsvarer det ca. 860 kcal. ;)

Vet ikke om jeg skjønte om du spiste 4 rugsprø eller 2. Men med 2xrugsprø, 1 egg, 1/2 avocado og en byggrynslunsj hadde det blitt ca. 520 kcal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tips om noen er på utkikk etter billig treningstøy, sjekk denne. De har også trøyer osv. Tok en sjanse og bestilte for en liten stund siden og den er absolutt godkjent. Helt ok treningstights levert i postkassen for 120 kr, inkl frakt. Kan sikkert ikke sammenlignes med de som koster 1000 kr, men den virker absolutt som den koster mer enn 100 kr. Litt tynt stoff kanskje, men ikke gjennomsiktig og virker ikke "billig" eller skrøpelig. Fin sommertights tipper jeg :)

Jeg har den samme og synes den er veldig grei til den prisen :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså du skal få velge selv, men har det noe og si da? Så lenge du inntar næring og gjør det kontrollert så er det jo ingen skade eller noe forbundet med det. Kjenner flere som har en fastedag i mnd eller noe slikt, hvor de lever på vann og proteinshake den dagen. Jeg er for glad i mat til og gidde noe som ligner på fasting, men det er jo ikke et problem, og det virker, og det er forholdsvis enkelt så hvorfor ikke?

Fordi jeg veit at jeg kan bli opphengt i det, og fortsette å gjøre det så det blir usunt etterhvert. Derfor :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du spiste (til sammen) 4xrugsprø, 1 avocado, 2 egg og en byggrynslunsj tilsvarer det ca. 860 kcal. ;)

Vet ikke om jeg skjønte om du spiste 4 rugsprø eller 2. Men med 2xrugsprø, 1 egg, 1/2 avocado og en byggrynslunsj hadde det blitt ca. 520 kcal.

Da er nok rugsprø drepen ;) For den skiva rugbrød med samme pålegget som jeg har på mine 2 rugsprø er under 200 kcal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ett rugsprø er 35 kcal. Et kokt egg er ca 90 kcal avhengig av størrelsen (gjelder for M store egg). En halv avokado er ca 120-180 kcal avh av størrelsen. Og en byggrynslunsj er 168 kcal. Så rugsprø er ikke noen kaloribombe. Avocado derimot, det er det masse kalorier i. Sunt fett vel og merke. Hilsen kalori-nazi-dama :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ett rugsprø er 35 kcal. Et kokt egg er ca 90 kcal. En halv avokado er ca 180 kcal. Og en byggrynslunsj er 168 kcal. Så rugsprø er ikke noen kaloribombe. Avocado derimot, det er det masse kalorier i. Sunt fett vel og merke.

Hilsen kalori-nazi-dama :P

Ha ha, in that case tror jeg forfatterne av boka bør ta seg en bolle for feilinformasjon. Men takk for tipset ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ha ha, in that case tror jeg forfatterne av boka bør ta seg en bolle for feilinformasjon. Men takk for tipset ;)
Sjekk editen min ift avocado og egg. Det er klart at størrelsen avgjør kalorimengden. "Mye" mat for lite kalorier.. Dobbel 0% yoghurt fra yoplait (50 kcal pr beger), rugsprø med en skive kokt skinke og en skive paprika eller litt agurk (ca 50 kcal), mager cottage cheese eller mager kesam (vanlig eller vanilje) blandet med frosne bær - en god dessert. Generelt er rent kjøttpålegg mest magert, og rugsprø mettende per enhet. Havregrøt laget med vann er allright - under 200 kcal pr porsjon på 50 g tørre gryn. Man kan faktisk få en del mat for lite kalorier om man tenker litt over hvilke matvarer man bruker, heldig vis. :) Edit: eggehviteomelett (se matprat) som ikke er stekt i olje og uten ost er en mettende og grei "middag" på en fastedag. :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er det å ta fastedag når man trener? Tenker at man ikke får så mye ut av treningen?

Antagelig vil du få litt mindre ut av hard trening (sikkert litt individuelt hvordan man responderer), men om du er flink med hva du spiser på de kaloriene du har lov og spise samt er nøye på når du spiser dem så trenger det på ingen måte og være et problem, hverken ifht trening eller noe annet.

Edit: Ellers, om man blir litt påvirket så kan man jo droppe de hardeste øktene på fastedager og heller holde seg til lett trening da og de hardeste øktene eller i uken :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hva skal være alle disse helsefordelene ved denne kuren da? Og er det noe folk kan leve på resten av livet? Og hva skjer den dagen man slutter å faste to dager? Spretter opp i vekt?

Jeg er litt skeptisk til 5:2, men det er fordi jeg selv hadde hatt overspisingsorama de dagene jeg ikke fastet. Men mange lever hele livet på periodisk faste, ofte da med et spisevindu og et fastevindu hvert døgn. For eksempel har mange et spisevindu på åtte timer, dvs. alle måltider spises mellom 12:00 og 20:00 for eksempel. Og nei, man kan jo selvfølgelig ikke spise det man vil og ta helt av likevel.

----

Jeg har løpt en mil til frokost! På rundt 65-70 minutter. Fornøyd jeg :) Har ikke løpt en mil på et års tid.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hatt en sinnsykt tøff PT-time idag! Så tungt og så effektiv og så bra trening har jeg ikke hatt før!

Idag er også måledag da det er en mnd siden sist. jeg har minket 1 cm rundt midje, 1 cm rundt mage, 1,5cm rundt hofte. også har jeg økt 1 cm rundt overarm!

Ellers veide jeg meg for 14 dager siden på treningssenteret. Da veide jeg 66,9 kg. Hadde 33,6 % fett som utgjorde 22,5 kg. jeg hadde muskler på 44,4 kg og vann i kroppen på 32,5kg.

Nå idag, 14 dager senere veier jeg 67,3 kg. Har en fettprosent på 32,8, som utgjør 22,1kg. Jeg har muskelmasse på 45,2kg og vann på 33.1

Så jeg har fått opp 0,8kg, har minket fettet med 0,4, økt muskelmassen med 0.8 og økt vannet med 0.6

Så dere, dette går riktig vei!!!

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Enits Rå bra jobbet :D

Her har det vært en heller dårlig uke, fikk influensa sist helg, trente på fredag da, så kom i mål med forrige uke, men etter det har det vært stopp. Par dager uten tur eller noe og enda ikke helt bra, så trening har det ikke blitt noe av. Tenkte og jogge en tur, men tror ikke det hverken er lurt eller behagelig før luftveiene er litt bedre og feberen er borte. Kosthold har også vært så som så.. Jeje, nye muligheter neste uke :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fin fin fredag!

Oppvarming på elipsemaskin før en halvtime styrketrening, hovedsakelig kjernemuskulatur/mage/rygg.

En halv time høres muligens lite ut, men det er en tøff time som går i ett uten pauser.

Etterpå ble det en liten fjelltur med ny pers. Har tidligere brukt ca 1 1/2 t på runden, i dag presset jeg på nesten hele tiden og kom ned i 1 t 07 min. Fornøyd! :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommet i gang igjen med trening en time interval spinning og kneet holdt jippi. Styrketrening blir det senere i uka

Nå vet jeg ikke hvaforslags vondt du har i kneet, med spinning er awesome! Det har så og si fikset alt av smerte i kneet jeg røk leddbåndet på for noen år siden. Det har virkelig hemmet meg i hverdagen, de minste trapper har vært et mareritt, men etter jevnlig spinning i noen måneder er det en ny verden! Kanskje kan det hjelpe deg og? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Infeksjonen henger i, men jeg fikk faktisk til en joggetur på fredagskvelden.. Ting ble litt lettere utover og til slutt ble jeg rastløs og måtte gjøre noe. Tenkte og ta en kort kort tur bare(2km), for ikke og irritere kroppen mer enn nødvendig, men det gikk så lett at jeg endte med og løpe en ekstra runde i stedet, så det ble 4 km pluss 1,5km gange siste biten. :D Har aldri hatt slik fremgang på løpefronten altså, og det er veldig gøy. Aldri hadde jeg sett for meg at jeg noen gang under en løpetur skulle tenke at dette er ikke langt nok, jeg må løpe lengre :P Som regel er det bare et hesblesende kamp mot det målet man har satt. Men nå begynner det og gå mer av seg selv, at jeg virkelig føler at jeg kan løpe og løpe uten at det blir _for_ tungt, føles som jeg nå ligger på 8-9 på skalaen heller enn 10 som jeg gjorde før. 10 går ikke i lengden, mens 8(-9 i bakker) er tungt, men ikke verre enn at man kan ligge på det nivået over tid, altså mer flyt og sammenheng og lengre distanser. Til og med i bakker :D *liker*

Fikk kjørt en liten styrkeøkt i går kveld også, godt og være igang igjen :D

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forbanna drittuke. Spist så mye så man skulle tro det var jul. Men pga. mye stress og drit så måtte jeg bare ha en sånn uke kjente jeg. Tar tak og retter opp denne uken. Må det...

Sånne uker er dritt, men så er det den uken man gjør det godt igjen at man føler seg best! :heart: Keep going!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Nå vet jeg ikke hvaforslags vondt du har i kneet, med spinning er awesome! Det har så og si fikset alt av smerte i kneet jeg røk leddbåndet på for noen år siden. Det har virkelig hemmet meg i hverdagen, de minste trapper har vært et mareritt, men etter jevnlig spinning i noen måneder er det en ny verden! Kanskje kan det hjelpe deg og? :)

Ja kneet har koemt seg. Fkk noe tull med menisken og backer syste elelr en vannblemme mitt inni kneleddet. Så hele høsten ahr det vært komprimering med strømpe og rehban over kneet.

JEg lærte faktisk både fysioterapauten og leddfyren på sykeuset at kompresjon ja det var en fornuftig ting å gjøre når en har sant tull hihi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...