Gå til innhold
Hundesonen.no

Frisk og sunn - tråden for motivasjon, råd og selvskryt


Maria
 Share

Recommended Posts

  • Svar 2.2k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Gått noen runder med meg selv om jeg skulle tørre å publisere disse bildene, først gjorde jeg det på den lukkede gruppen "vår" på FB, også på min egen FB side. Så da kan jeg vel like gjerne legge dem

I did it! På lørdag løp jeg 86 km på 12 timer og 13 minutter. En ganske sinnsyk opplevelse, med oppturer og noen drøye nedturer underveis. Endte på en strålende 334. plass av de 650 som start

Selvskryt coming up: Da har jeg fått makeover med ny stil, ny frisyre - og, ikke minst, ti kilo lettere!

Posted Images

Guest Snusmumrikk

Ser på google at det kan forekomme vekttap på concerta (adhd medisin) så da er muligens det forklaringen. Da skal det iallefall taes opp neste gang jeg er på sykehuset :)

Vekttap pga concerta kommer ofte av tapt matlyst, men siden du går på medisiner bør du kontakte legen din istedenfor å høre på forumfolk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det da OVERHODET ikke det jeg snakker om, men religiøse vaksinemotstandere som tror det er saueblod og djevelens tårer som injiseres i barna deres, mens meslingeutbrudd og dritt oppstår for første gang siden omtrent den indistrialiserte verden. Greit å forholde oss til fakta, som du sier, og ikke spesifikke tilfeller.

Fakta er at noen skal være så "ren" at de ikke skal ha vaksiner eller spise noe annet enn det de har grodd i hagen sin. Det er ekstremt. Og akkurat som at andre ikke liker venstre-ekstreme eller høyre-ekstreme, så liker jeg bl.a. ikke helse-ekstreme ;) Ingen ekstremer er bra for noen.

OK.

Jeg ser ikke sammenhengen med det vi snakket om ovenfor.

Dagens middag:

- Peppermarinert entrecôte

- Søtpotetmos

- Grønnkålsalat

Yummy!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fått meg en liten knekk igjen, håper det bare er dårlig dagsform/influensaen som blusser opp litt igjen og ikke kroppen som ikke tåler treninga.. Noen tips forresten til forkjølelse/influensa/luftveisinnfeksjon av noe slag som ikke vil slippe taket helt? Litt småfeber og hoste som ikke gir seg. Kjerringråd? :)

Ingefær, lots of it!

Men nei, vet egentlig ikke, har bare rutine med å lage te med honning og ingefær når jeg føler det er noe som sitter i kroppen.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hva skal jeg nå? Jo hurra! Jeg skal måke gårdsplassen.. :o

Det var dagens trening for meg også. Vi bor (leier) i kjeller, og nå var det rast en del fra taket på huset, slik at alle vinduene våre var tettpakket med snø. Har måkt en kanal rundt hele huset. Kjente det veldig godt i hele kroppen etterpå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vekttap pga concerta kommer ofte av tapt matlyst, men siden du går på medisiner bør du kontakte legen din istedenfor å høre på forumfolk :)

Ja, det viste jeg om, men ettersom jeg spiser mye så har jeg ikke tidligere tenkt over at den kanskje påvirker på andre måter også. Har selvfølgelig kontakt med lege, hyppig oppfølging med timer og tlf kontakt ved behov, og vet at jeg ikke skal sluke alt som evt måtte dukke opp på nett rått og ukritisk, var egentlig mest for og høre om det var noen tanker om hva som kunne forårsake dette, før jeg selv skjønte at det kanskje har sammenheng med medisinen. Har forøvrig snakket med legen nå og hun bekreftet at det ikke var uvanlig med økt forbrenning, men at det i de fleste tilfeller ga seg litt etterhvert. Så må bare følge med og ta det litt som det kommer.

Ingefær, lots of it!

Men nei, vet egentlig ikke, har bare rutine med å lage te med honning og ingefær når jeg føler det er noe som sitter i kroppen.

Det hørtes ihvertfall godt ut :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt over 20 min på romaskina inatt, og ifølge maskinen brente jeg vekk 22o kalorier. Vart sliten ihvertfall :P

Og et lite tips til de som er glad i vanilje, den nye (veit ikke hvor nye den er da, jeg oppdaga den igår :P ) lett vanilje yoghurten til Tine (Tine mild) har færre kalorier og kun 1 gr mer karb per 100 gr enn den lette vanilje kesamen :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innimellom er jeg ganske sikker på at jobbing på kiwi er trening, for jaggu er jeg støl i rompe og lår nå i dag, og litt i ryggen. Lempet mye tørrvarer og esker med tunge ting som vaskemiddel o.l. fra en pall, opp på tralle og ndigjen i et par timer i går!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innimellom er jeg ganske sikker på at jobbing på kiwi er trening, for jaggu er jeg støl i rompe og lår nå i dag, og litt i ryggen. Lempet mye tørrvarer og esker med tunge ting som vaskemiddel o.l. fra en pall, opp på tralle og ndigjen i et par timer i går!

Klart det er trening med fysisk arbeid! :)

Veide meg i dag, ned halvannet kg siden sist :) husker ikke helt når jeg veide meg sist, litt over en uke siden elns. Fornøyd! Trening i går, og så både i morgen og mandag, i tillegg til et par timers fjelltur med venninne før trening i morgen. Rolig dag i dag, med 2 timers tusling på flatmark :P

I morgen tror jeg at jeg skal unne meg en "spisedag", nå har jeg vært veldig flink lenge uten å skeie ut en eneste gang. Skal holde meg unna snop, chips og veldig usunne ting, men skal unne meg en god lunsj e fjelltur, og en skikkelig middag etter trening :D

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har visst gått ned 2,4 kg denne uken... men er det mulig da? Synes det var ganske mye. I går veide jeg over 1kg mer enn jeg gjorde i dag liksom :lol: men det har vel noe med veietidspunk å gjøre og? Uansett så er det motiverende, målet er jo 1kg i uken i 8 uker, så får vi se om målet er nådd da, eller jeg må kjøre på litt til. Lenge siden jeg har følt at jeg har hatt matchvekt, så vet ikke hva den er lenger.

Når er egentlig det ideelle veietidspunktet, for å få så nøyaktig som mulig resultat? Om morgenen, etter man har vært på do, eller om kvelden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler jeg har hatt en veldig bra uke, så jeg vil få oppsummere her. Håper det er greit? Vil anbefale andre å gjøre det også, godt å se det oversiktlig! :)

Mandag:

Cardio Spep Interval (Kondisjon på stepkasse og styrketrening i intervaller)

Dance (Dans, kondisjon)

Tirsdag:

Shape (Styrke, fokus på mage+rygg)

Zumba (Dans, kondisjon)

Onsdag:

Fri :)

Torsdag:

Boxing (Styrke, kondisjon, hurtighet)

Cardio Step (Kondisjon på stepkasse)

Fredag:

Zumba (Dans, kondisjon)

Cardio Energy (Kondisjon)

Lørdag:

Heartbeat 30 (Høyintensiv kondisjonstrening)

Shape (Mage og rygg igjen)

Dance (dans, kondisjon)

Mye kondisjon, som dere ser. Har meldt meg på en ren styrkeøkt i dag, kanskje det er det jeg trenger for å "ufarliggjøre" det litt. Det har vært mye trening denne uka, da kjæresten er bortreist, så jeg har hatt litt ekstra tid. Men har hatt vanlig skole og leksemengder, så det er jo absolutt mulig. En vanlig uke for meg er som dette, minus en eller kanskje to dager. Boxingen var ny for meg denne uka, og den vil jeg nok bytte ut, for man trenger en treningspartner noe jeg sjelden har.

Noen som har noen råd? Jeg tenker liksom slik at trening er trening uansett, men hvis det er noe jeg burde gjøre anderledes i forhold til rutinen, blir jeg veldig glad for tips. Jeg kan jo ingen ting om trening :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har visst gått ned 2,4 kg denne uken... men er det mulig da? Synes det var ganske mye. I går veide jeg over 1kg mer enn jeg gjorde i dag liksom :lol: men det har vel noe med veietidspunk å gjøre og? Uansett så er det motiverende, målet er jo 1kg i uken i 8 uker, så får vi se om målet er nådd da, eller jeg må kjøre på litt til. Lenge siden jeg har følt at jeg har hatt matchvekt, så vet ikke hva den er lenger.

Når er egentlig det ideelle veietidspunktet, for å få så nøyaktig som mulig resultat? Om morgenen, etter man har vært på do, eller om kvelden?

Det mest ideelle veietidspunktet er morgenen etter du har gått på do (før du har tatt på deg klær og spist frokost).

Det er helt vanlig at man slipper mye vann i starten og derfor går ned ganske raskt. For et varig vekttap er det anbefalt å gå ned ca. 0,5 kilo i uken, så jeg anbefaler ikke å forsøke å gå ned 1 kilo i uken nå i starten med mindre du har 20-40 kilo å ta av. Hvor høy er du forresten? :)

Angående det spørsmålet du hadde om egg for litt siden: egg er ikke minuskalorier, men derimot en fin kilde til å få i seg proteiner og sunt fett :D

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreslår at det heller lages en ny tråd om dere vil fortsette å diskutere vaksiner og slike ting. Tråden er her for å motivere til trening og sunt kosthold for oss som har en del å ta av/endre på.. Sporer litt vel av her ;)

Synes det har blitt "alvorlig" her i det siste, før så var jo denne tråden for oss hobby trenere/slankere :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det mest ideelle veietidspunktet er morgenen etter du har gått på do (før du har tatt på deg klær og spist frokost).

Det er helt vanlig at man slipper mye vann i starten og derfor går ned ganske raskt. For et varig vekttap er det anbefalt å gå ned ca. 0,5 kilo i uken, så jeg anbefaler ikke å forsøke å gå ned 1 kilo i uken nå i starten med mindre du har 20-40 kilo å ta av. Hvor høy er du forresten? :)

Angående det spørsmålet du hadde om egg for litt siden: egg er ikke minuskalorier, men derimot en fin kilde til å få i seg proteiner og sunt fett :D

Nei har nok ikke 20-40 kg å ta av altså, ser for meg kanskje 10. Men synes det er så vanskelig å beregne egentlig, plutselig kan det vise seg å være mer eller mindre, som sagt, har ikke peiling på hva matchvekten min egentlig er. Er vel rundt 64-65cm høy.

Leste litt rundt (kjappe søk bare), og gjennomgående var det 1kg som ble anbefalt som maksimum, hvis man skal greie å opprettholde det. Har nok spist litt for lite denne uken tror jeg, så kommer nok til å spise litt mer denne.

Nå vet jeg jo ikke hvor nøyaktig den appen jeg bruker er da, men den sier iallefall at jeg skal holde meg på 1200kalorier hver dag.Og jeg har ligget på rundt 1000. Trening er ikke helt min greie, men forbrenner jo noe på turer med hunden og (et par timer normalgåing hver dag). Blir nok mer hurtiggåing utpå våren, men nå er føret så dritt at jeg ikke gidder å kave meg oppover på isen.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei har nok ikke 20-40 kg å ta av altså, ser for meg kanskje 10. Men synes det er så vanskelig å beregne egentlig, plutselig kan det vise seg å være mer eller mindre, som sagt, har ikke peiling på hva matchvekten min egentlig er. Er vel rundt 64-65cm høy.

.

Hvis du er så liten er 10 kg en veldig stor prosentvis nedgang! :o

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste litt rundt (kjappe søk bare), og gjennomgående var det 1kg som ble anbefalt som maksimum, hvis man skal greie å opprettholde det. Har nok spist litt for lite denne uken tror jeg, så kommer nok til å spise litt mer denne.

Nå vet jeg jo ikke hvor nøyaktig den appen jeg bruker er da, men den sier iallefall at jeg skal holde meg på 1200kalorier hver dag.Og jeg har ligget på rundt 1000. Trening er ikke helt min greie, men forbrenner jo noe på turer med hunden og.

1000 kalorier høres veldig lite ute. Ville prøvd å spise litt mer, og heller satt meg et mer langsiktig mål :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du er så liten er 10 kg en veldig stor prosentvis nedgang! :o

Hm ja aner ikke jeg :lol: kan godt hende jeg skal ta av mindre og, 10 var liksom et så greit tall :P Er jo litt blubb å ta av liksom :lol: (men vil ikke si at jeg er overvektig akkurat, mer litt rund.)

1000 kalorier høres veldig lite ute. Ville prøvd å spise litt mer, og heller satt meg et mer langsiktig mål :)

hmm ja er kanskje det? Jeg har som dere skjønner veldig lite greie på dette, men hører at damer bør holde seg under 2000 kalorier om dagen... ser for meg at når jeg når målet mitt så blir jeg å ligge på rundt 1500 om dagen. Men skal ikke telle kalorier resten av livet akkurat da, jeg prøver jo å finne et kosthold som fungerer for meg. Derfor begynner jeg ikke på shaker og sånn, fordi det blir jo bare en midlertidig endring.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...