Gå til innhold
Hundesonen.no

Frisk og sunn - tråden for motivasjon, råd og selvskryt


Maria
 Share

Recommended Posts

  • Svar 2.2k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Gått noen runder med meg selv om jeg skulle tørre å publisere disse bildene, først gjorde jeg det på den lukkede gruppen "vår" på FB, også på min egen FB side. Så da kan jeg vel like gjerne legge dem

I did it! På lørdag løp jeg 86 km på 12 timer og 13 minutter. En ganske sinnsyk opplevelse, med oppturer og noen drøye nedturer underveis. Endte på en strålende 334. plass av de 650 som start

Selvskryt coming up: Da har jeg fått makeover med ny stil, ny frisyre - og, ikke minst, ti kilo lettere!

Posted Images

Cardio Step Intervall (Step kondisjon + styrke) og Dance i går. Shape (mage-og-rygg-styrke) og Zumba i dag. Fri i morgen. Jeg skjønner ikke hvorfor sjokoladecravingene mine er så enorme for tiden! Kroppen min, kan du ikke bare skjønne at jeg ikke TRENGER sjokolade hver dag :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ny løperekord (tid på 5 km - 30 min å noen sek) i dag, ganske bra forbedring også faktisk, og det til tross for at dette er den tøffeste turen terrengmessig jeg har jogget hittil. :D 5 km, alle rundetidene var lavere enn gjennomsnittet 5.49, 6.09, 5.57, 5.55, den siste tikket inn på 6.45, men jeg stoppet da det var noen m igjen bare så løpetiden var bedre. Mildt sagt fornøyd med den. :D Bruker og ligge rundt 6.20 i gjennomsnitt, dvs noen bedre og noen dårligere, som regel. Det gikk veldig lett også faktisk, kun i de to siste bakkene hadde jeg problemer, og da hadde jeg store problemer :P men de er så bratte at man nesten ikke klarer og løpe opp pga tyngdekraften, de er ganske lange også, men jeg kom opp, akkurat og hadde ikke noen pauser på veien. Flere, lengre og brattere bakker enn vanlig. Gleden blir nok kortvarig for i morgen kommer jeg til og ha vondt :lol: de to siste bratte greiene tok virkelig livet av beina kjenner jeg...

Nå blir det en liten tur på senteret for en lett økt på overkroppen :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jogging utgikk med høye kneløft!

Nei forresten, kroppen min er ikke i stand til å ta høye kneløft i dag.

Noe så inni h...... med gangsperr i rumpe, mage + innside/forside lår. Ønske om å ligge stille i forsterstilling gjelder i dag og! :lol:

Ruslet en rolig tur med hundene, og tok trappene istedenfor heis når jeg kom på jobb. Det er da noe. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på om det kanskje er styrketreningen som har gitt en liten dytt på joggeprogresjonen?

Der var kroppen død, i morgen blir en vond dag.. Godt jeg stort sett har møter og stolsitting på jobb :P

Styrketrening gir bedre teknikk/løpsøkonomi, sies det :) Kan ha god effekt på kort sikt.

Dagens tur ble hiking/løping opp til Solobservatoriet, og løping i snøen på sti og i skiløype ned igjen. Med selskap av Hermes :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så et morsomt bilde i går. Vet ikke om det passer inn her, men shit I'll give it a go:

To huleboere sitter og prater i en prehistoric cave:

"Clean water, no chemical pollution, no additives, no hormones, raw food, pure ecological food and we run for miles every day. And still we don't live past 30"

:lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så et morsomt bilde i går. Vet ikke om det passer inn her, men shit I'll give it a go:

To huleboere sitter og prater i en prehistoric cave:

"Clean water, no chemical pollution, no additives, no hormones, raw food, pure ecological food and we run for miles every day. And still we don't live past 30"

:lol:

Funny, men det er jo bullshit...

I stedet for å ta den stereotypiske "cave man", som vi vet mindre om, se på indianerstammer rundt omkring i verden, før møtet med moderne kultur og mat. Generelt bedre helse over hele linjen. En rekke indianerstammer i Nord-Amerika, som levde i hovedsak av jakt og sanking da europeerne kom seg over dammen, var høyere, sterkere, hadde bedre tannhelse (uten tannbørste), osv. Kroniske og degenererende lidelser er mye mer utbredt i vesten enn i isolerte stammesamfunn. Går du hundre år tilbake i tid var dette like sant for inuitene, maoriene, folk i de sveitsiske alpene, på de hebridiske øyene, masaiene, etc. etc. etc.

Men det er jo riktig at vi har hatt en del viktige fremskritt de siste hundre årene, særlig innenfor medisin, som har gjort at flere overlever de kritiske første årene (barnedødelighet har gått enormt ned) og vi overlever sykdommer som tidligere hadde tatt livet av de fleste som blir eksponert. Vaksiner og antibiotika har vært enorme nyvinninger her, men ting kan tyde på at vi kan stole mindre og mindre på dette i fremtiden, hvis vi ikke klarer å utvikle ny og bedre antibiotika, og forskere advarer nå mot at flere sykdommer vi trodde vi hadde utryddet (tuberkulose, polio, etc.), er i ferd med å komme tilbake, fordi de blir resistente mot antibiotikaen vi har—da blir god helse enda viktigere igjen, da vi du ikke bli syk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morsom sak hos DN:

Nå skal ultraløperne granskes

Klarer man å forstå hva som motiverer ultraløpere til å takle en så ekstrem og smertefull påkjenning, vil det være lettere å finne ut hvordan "vanlige" folk kan oppmuntres til å trene mer, mener forskere i USA.
For noen løpere er ikke maraton nok. Mange lever for å løpe i timesvis i strekk. De presser seg til å løpe kilometer etter kilometer og tenker kun på å sette en fot foran den andre. Og de elsker det.
Ulraløperne hyller smertene når de møter veggen etter flere mil med løping, og antallet ultraløpere har økt kraftig: I 1998 var antallet som fullførte ultraløp i Nord-Amerika 15.500, i 2012 hadde antallet økt til 63.530, ifølge UltraRunning Magazine.
Men til tross for ultraløpenes popularitet, er det ikke forsket særlig mye på helseeffekten av denne intense treningsformen. Man vet forholdsvis lite om hvor god helsen til ultraløperne er, hvilke skader de pådrar seg og hva som motiverer dem psykisk til å holde ut de ekstreme påkjenningene gang på gang.
Høyere smertegrense?
Ultraløperne har en annen personlighet og smertegrense enn andre, viste en undersøkelse publisert i Pain Practice ifjor: Ultraløpere er helt annerledes
Nå har forskere ved Stanford University School of Medicine bestemt seg for å gå grundigere til verks. Forsker Eswar Krishnan tror nemlig at det å studere effekten av ultraløp også kan si noe om vanlig mosjon:
- Det vil hjelpe oss med å forstå hvor mye trening som er optimalt og om det er noen grunn til at man ikke skal pushe kroppen sin forbi et spesielt punkt, sier han ifølge Science Daily.
Over 1200 ultraløpere deltar i studien. De svarer på spørsmål om konkurranser de har deltatt i, opplyser hvilket treningsregime de følger og eventuelle løperelaterte skader de har pådratt seg det siste året. Forskerne planlegger å følge gruppen over 20 år.
Astma og allergi
Ikke overraskende viser de foreløpige funnene at ultraløpere er sunnere enn amerikanere flest. De har hatt langt mindre sykefravær fra jobb enn gjennomsnittsamerikaneren. Men over 75 prosent av ultraløperne har hatt en skade det siste året. Skadeutbredelsen ser ut til å være større blant yngre, mindre erfarne løpere.
Et annet klart funn er at ultraløpere oftere har astma og allergier enn gjennomsnittsamerikaneren.
Krishnan og hans medforsker Martin Hoffman, som er professor ved UC-Davis og ultraløper selv, er også spent på om ultraløpere har en annen psyke enn vanlige mosjonister.
De to samarbeider med flere sportspsykologer for å finne ut hva som driver disse løperne til å fullføre slike ekstreme konkurranser.
- Å forstå hva som motiverer dem kan være nyttig å vite i forhold til hva som kan oppmuntre vanlige folk til å mosjonere mer for å få bedre helse, sier Hoffman.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hjalp å svette ut litt vann på elipsemaskinen, etter at vekta har stått stille i 2-3 uker hoppet den ned igår og idag. Så nå har jeg nådd målet mitt på -15 kg!!!! Nå skal jeg prøve å få flatere mage og bli litt strammere både her og der :D

  • Like 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gosh, i dag er jeg fornøyd med meg selv! Møte på jobb i dag, vi har aldri møtemat/snacks, men i dag kommer jeg til dekket bord med to typer muffins, boller, sjokolade, pekan/karamellpai og ja... Noen hadde tatt helt av med møtekosmat. Og jeg rørte ikke en smule! Veldig, veldig fornøyd!

I tillegg har jeg trent, og var godt fornøyd med innsatsen min i dag. Hadde en liten mentalkollaps ila treningen der jeg vurderte å gå å gjemme meg på do for å få pause, men jeg gjorde det ikke :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lagde grønn smoothie etter trening i dag: en halv banan, mango, grønnkål, kokosmelk, udo's oil, en klype salt. Har absolutt potensiale, men må eksperimentere litt mer med den. Det var uvant å drikke en så lite søt smoothie, og oljen og grønnkålen ga en bittersmak som er veldig uvant.

Ellers bakte jeg the life-changing loaf of bread i dag, med nøyaktige ingredienser, og det ble veldig bra! Litt rar konsistens inni, men jeg fant ut løsningen var å roaste skivene litt. I natt har jeg tre skiver med meg og vellagret ost.... gleder meg :)

Trening, de siste to dagene har det vært 20 km til sammen, i dag dro jeg på litt og så bort ifra puls (hadde ikke pulsbelte på meg), løp i godt drag opp til Solobservatoriet, en kort pause, og masse fartslek nedover igjen (ikke noe planlagt opplegg, bare bruke hele kroppen med å løpe, hoppe, sprette nedover, i rykk og drag, med rolige joggepauser imellom).

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg eeer så støl! Jeg var vikartrener på sirkeltrening i går, og da kjører jeg alle mine favorittøvelser - og det er de hvor du virkelig får kjørt hele kroppen. I dag løp jeg 30/30 intervaller, og i morgen kommer jeg ikke til å kunne gå. Pff.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Funny, men det er jo bullshit...

I stedet for å ta den stereotypiske "cave man", som vi vet mindre om, se på indianerstammer rundt omkring i verden, før møtet med moderne kultur og mat. Generelt bedre helse over hele linjen. En rekke indianerstammer i Nord-Amerika, som levde i hovedsak av jakt og sanking da europeerne kom seg over dammen, var høyere, sterkere, hadde bedre tannhelse (uten tannbørste), osv. Kroniske og degenererende lidelser er mye mer utbredt i vesten enn i isolerte stammesamfunn.

Paris/ORLY? Jeg har da lest mer enn én gang om sjuke innavla stammefolk på diverse øyer i the southern pacific. Og stammefolk som hadde en usunn vane med å spise hverandre slik at de fikk degenerative nervesykdommer. Nei, jeg tror ikke man skal se seg blind på at det eneste rette er å leve så hinsides rent. Folk skal jo ikke en gang ha vaksiner lenger. Look where that is taking us… Liker ikke ekstremist-tanker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg har innført faste hviledager på søndager og onsdager. Det faller mest naturlig etter Elixias timeplan, etter hvilke timer jeg liker best. Og det høres bra ut, gjør det ikke? Kondisjon med innpakket styrke, også ønsker jeg meg innmari noen vekter jeg kan løfte på på fritiden.

I dag er det Boxing og Cardio Step, en av de beste dagene i uka :) De nye skoene begynner å bli gått inn, så nå er det ekstra deilig! Håper jeg ser resultater mot sommeren. Kanskje kutte litt ned på sjokoladen :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fått meg en liten knekk igjen, håper det bare er dårlig dagsform/influensaen som blusser opp litt igjen og ikke kroppen som ikke tåler treninga.. Noen tips forresten til forkjølelse/influensa/luftveisinnfeksjon av noe slag som ikke vil slippe taket helt? Litt småfeber og hoste som ikke gir seg. Kjerringråd? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Paris/ORLY? Jeg har da lest mer enn én gang om sjuke innavla stammefolk på diverse øyer i the southern pacific. Og stammefolk som hadde en usunn vane med å spise hverandre slik at de fikk degenerative nervesykdommer. Nei, jeg tror ikke man skal se seg blind på at det eneste rette er å leve så hinsides rent. Folk skal jo ikke en gang ha vaksiner lenger. Look where that is taking us… Liker ikke ekstremist-tanker.

Det vil naturligvis være store (for å ikke si ekstreme) variasjoner når det gjelder sunnhet og helse blant isolerte, innfødte grupper, og ikke minst spiller naturlige variasjoner som gir forskjellig tilgang til mat, en tørkeperiode og sult, veldig inn på resultatet. Men antropologiske studier litt tilbake i tid er ganske interessante—men også preget av et smalt materiale og man er alltid utsatt for å være selektiv i slike studier (f.eks. den danske etnologen Vilhjalmur Stefansson rapporterte ingen hjerte- og karsykdom blant inuitene, men senere har dette vist seg å være feil, men tilfellene var fortsatt ganske sjelden i forhold til hos europere og nordamerikanere på vestlig kost). Et av mine nye "forbilder" her er tannlegen Weston Price, som i 1939 ga ut boken Nutrition and Physical Degeneration. Den er svært godt dokumentert, i den grad en slik studie kan være det (han tok svært mange fotografier av mennesker rundt omkring i verden, og de er ganske avslørende).

Jeg planlegger å skrive en artikkel om dette for Kulturverk, selv om det egentlig faglig sett ikke er mitt område (vil derfor gjøre mitt beste for å ikke være bombastisk, men heller undrende), så kan komme tilbake til det.

Denne korte snutten introduserer West greit:

http://www.youtube.com/watch?v=b79YOawBg-U

Men denne diskusjonen hører kanskje hjemme et annet sted...U

Uansett, alt du ikke liker er ikke ekstremt/ekstremistisk. Du kan like gjerne kutte ut å si slik med en gang, og heller forholde deg til kilder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke vaksinere meg for svineinfluensa. Syns ikke det er spesielt ekstremt. Det var et valg jeg tok.

Nei, det får jeg ikke til å stemme. Jeg husker ikke hvor mye et gjennomsnittsmenneske forbrenner i løpet av en dag (dette er jo også veldig interessant), men det er en god del mer enn et egg, som kun er 142-143 kcal.

Leste det bare i forbifarten da jeg googlet hvor mange kalorier det var i ett egg, men fant ikke mer om det.. men er det så mange kalorier da? Stort sett kom jeg frem til at de fleste skriver rundt 90 kalorier.

Altså, jeg mente ikke i forhold til hvor mye man forbrenner om dagen, sammenlignet med kaloriinholdet av egg, men mente at man ved å spise et egg forbrenner like mye som man får. At det å spise egg i seg selv krever såpass mye av kroppen at det går opp i opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste det bare i forbifarten da jeg googlet hvor mange kalorier det var i ett egg, men fant ikke mer om det.. men er det så mange kalorier da? Stort sett kom jeg frem til at de fleste skriver rundt 90 kalorier.

Altså, jeg mente ikke i forhold til hvor mye man forbrenner om dagen, sammenlignet med kaloriinholdet av egg, men mente at man ved å spise et egg forbrenner like mye som man får. At det å spise egg i seg selv krever såpass mye av kroppen at det går opp i opp.

Du kan søke her: http://www.næringsinnhold.no

Det andre kan jeg ikke svare på, men kroppen bruker jo alltid mer energi når den fordøyer mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag -før fly mot Oslo, jogga jeg 5 km for første gang på lang lang lang tid :) med Sara foran meg som motivator. Og med kne-ortose. Det gikk bra med kneet, har en tendens til en "-itt" i achilles-sene, men "-itter" regner jeg med i en opptreningsfase. Satser på 2 joggeturer på 5 km hver uke neste to mnd før jeg tør å øke mengde. Men det er en start :)

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...