Gå til innhold
Hundesonen.no

Vis meg ytterpunktene av din rase!


Kiyomi
 Share

Recommended Posts

  • Svar 266
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Oj. Noen har skrudd på det hodet for hardt.

Tja, jeg synes nå disse ulvene er godt vinklet. Vil gjerne ha sånne vinkler på mine egne hunder i alle fall.

Jeg trodde hele poenget var at man ikke nødvendigvis skulle poste bilder av stygge hunder, men ytterpunktene av standarden. Hell, jeg postet bilde av min egen hund, og synes han var smellvakker for

Posted Images

Hadde vært interessant å se :) Til sammenlikning så utgjør hjertet hos araberen under 1% av kropsvekten mens hos fullblodshesten ligger det ofte over,sannsynligvis blir størrelsen på løpshesters hjerte påvirket av x-kromosomet. (the x- factor) så store hjerter kan teoretisk plukkes ut på bakgrunn av genetikk. Store hjerter gir raske dyr. Greyhound og fullblod blir det forsket mye på selvsagt,men er det tilfelle med de andre mynderasene,eller er det "some say"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde vært interessant å se :) Til sammenlikning så utgjør hjertet hos araberen under 1% av kropsvekten mens hos fullblodshesten ligger det ofte over,sannsynligvis blir størrelsen på løpshesters hjerte påvirket av x-kromosomet. (the x- factor) så store hjerter kan teoretisk plukkes ut på bakgrunn av genetikk. Store hjerter gir raske dyr. Greyhound og fullblod blir det forsket mye på selvsagt,men er det tilfelle med de andre mynderasene,eller er det "some say"?

Jeg finner ikke noe direkte om det, det meste som dukker opp når jeg søker på saluk og hjerte er informasjon om lidelser som DCM som rasen kan være utsatt for. Her er litt informasjon om hjertelidelser hos saluki (PDF):

http://www.salukihealthresearch.com/SHR%20images/heart%20conditions_ASA%20NL_summer10.pdf

Det forskes mye på dette nå, blant annet et relativt stort prosjekt i Finland. Så vidt jeg har skjønt er en problemstilling hvordan skille mellom stort hjerte og forstørret hjerte, altså mellom det normale og det patologiske. Jeg antar dette er fordi det finnes grensetilfeller, og at det vanskelig å gi svar siden salukien i utgangspunktet har stort hjerte.

Den ene studien som beskrives i PDF-en ovenfor var gjort for å kartlegge hva som var et normalt saluki-hjerte, og det var da man oppdaget at mange salukier, sammenlignet med blandingshunder, hadde endringer på hjertet som kunne knyttes til hjertelidelser. Da de gjorde nye studier, basert på dette, oppdaget de at salukien hadde flere patologiske forandringer på hjertet, men at likevel få individer viste kliniske tegn på hjertelidelser. Så problemet, skillet mellom det normale og det patologiske, er ikke besvart.

Her er en kort tekst om hvordan en saluki (og andre mynder) kan ha veldig høye verdier på noen blodprøver som måler BNP (brain natriuretic peptide), som hos andre hunder knyttes til hjertelidelser:

http://salukicanada.com/SCOC/Archives_files/Heart%20of%20the%20Matter.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så denne i dag, en greyhound fra coursing-linjer (ikke racing) som vinner litt på utstilling i AKC:

936707_10101829847353063_1450570729_n.jp

Det første som slår meg er at den er veldig lett bygget i forhold til en god del av de greyhoundene jeg har sett vinne på utstilling. Ellers ganske moderat?

Huff den var ikke særlig pen :P Den var veldig tynn, og ikke etter standard for standard greyhound ihvertfall. Feks brystkassen skal i linje med albuen. Det at den er tynn gjør at den virker veldig luftig og langbeint. Jeg tror ikke denne ville gjort det særlig bra i ringen her. (ikke det at jeg syns det er det viktigste da men)

Løpshundene holdes ikke slankere, de er slankere bygget enn show varianten. (og mindre) Men noen igjen har mye mer bulende musklatur, kraftigere og kortere hals etc. enn show varianten, så derfor kan de virke kraftigere. Men alt i alt virker show varianten både større og tyngre (som de er). det vises.

Jeg vet at på utstilling er det mange som får beskjed om å "slanke" hunden sin, og noen gjør dem tynnere før utstilling enn vanlig, noe jeg ikke skjønner. Det skal godt gjøres å få en tykk greyhound, men det er vel hver sin smak. Jeg syns mange show greys er for ekstreme med de viklene og lang hals og rygg.

Som djervekvinnen sier, så er ikke dette noen særlig pen greyhound etter min mening.. Spesielt pga manglende dypde på brystkassen..

Det er nok et faktum at både whippet og greyhound har en tendens til å bli større, lengre og tyngre, men jeg synes også at det er mer og mer en tendens til dårlige brystkasser på whippet også..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som djervekvinnen sier, så er ikke dette noen særlig pen greyhound etter min mening.. Spesielt pga manglende dypde på brystkassen..

Det er nok et faktum at både whippet og greyhound har en tendens til å bli større, lengre og tyngre, men jeg synes også at det er mer og mer en tendens til dårlige brystkasser på whippet også..

Men hva er en dårlig brystkasse for en greyhound eller en whippet? Hva er en god brystkasse?

Denne tråden som startet så bra med fine eksempler på ytterpunkter og ikke bare myndehunder :P

Tråden er lang, og etter hvert som vi har vært igjennom mange raser, så sklir gjerne slike tråder litt ut. Syns det blir god diskusjon av det, men nå er jo jeg svært opptatt av mynder da. Må gjerne fortsette trådens tema også, jeg syns det er kjempeinteressant å se andre raser også. Og ytterpunktene må gjerne diskuteres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva er en dårlig brystkasse for en greyhound eller en whippet? Hva er en god brystkasse?

Det lurer jeg også litt på. Jeg er vel egentlig for moderasjon på alle områder, også dette. Det er blitt moderne med whippets og greyhounds med masse forbryst, og jo lengre man avler dem i kroppen og jo lavere de blir på beina, jo dypere må brystet bli for at det skal bli noen kurve igjen under der. Og det er vel egentlig ikke hensiktsmessig i en gallopperende hund å bli så framtung som ytterpunktene tenderer til å bli i dag. Og så man man heller ikke glemme at vinkling og lengde på beindeler kan påvirke illusjonen av brystdybde ganske mye.

Og så man ikke glemme at brystkasse er mer enn brystdybde. Jeg liker i hvert fall å se en whippet med godt utviklede ribber, også de bakre ribbene.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det lurer jeg også litt på. Jeg er vel egentlig for moderasjon på alle områder, også dette. Det er blitt moderne med whippets og greyhounds med masse forbryst, og jo lengre man avler dem i kroppen og jo lavere de blir på beina, jo dypere må brystet bli for at det skal bli noen kurve igjen under der. Og det er vel egentlig ikke hensiktsmessig i en gallopperende hund å bli så framtung som ytterpunktene tenderer til å bli i dag. Og så man man heller ikke glemme at vinkling og lengde på beindeler kan påvirke illusjonen av brystdybde ganske mye.

Og så man ikke glemme at brystkasse er mer enn brystdybde. Jeg liker i hvert fall å se en whippet med godt utviklede ribber, også de bakre ribbene.

Jeg kan sitere Belkin igjen, fra artikkelen "The Functional Saluki" (svært lesverdig). Alt er kanskje ikke helt korrekt, men mannen hadde mye erfaring med coursing og løp, og så mange salukier og andre mynder løpe.

Han skriver blant annet:

Depth of chest has very little to do with endurance. I have seen Salukis that are shaped like pipes and can run farther than Salukis that have great deep chests. On the other hand, one of my favorite Salukis has a chest that is really too deep. It comes down way below the elbows, and she has extreme tuck up to go with it. She can run very well, though, so having a deep chest doesn't seem to be a handicap.

Men dette handler mer om utholdenhet, ikke fart og koordinasjon, som kanskje er mer relevant for sprinterne greyhound og whippet.

Men han skriver også:

Barrel chests are bad. A dog in a full gallop brings its hind legs far forward, and the knees come up alongside the chest. If the chest is too wide the knees hit it. Even if they don't hit the chest, they have to move farther to the side, which causes wind resistance, which is inefficient. There is a condition in racing Greyhounds called ‘track leg' in which the knees get very sore from hitting the chest. You want a relatively narrow chest. I have seen Salukis with wide chests, and narrow chests, that run well, so what I have just been telling you is theory, and what practice says is that it doesn't seem to make much difference.

Det gir mening. Den relativt slanke brystkassen til myndene har en viktig funksjon, de skal ikke være bygget som en dobermann eller andre raser med stor, relativt bred brystkasse (uten å bli bulldogger).

Ellers er jeg helt enig i dette:

I like tuck up. I think dogs with deep chests and high tucks look pretty. African hunting dogs don't have much tuck, yet they can do everything a Saluki can do about as well, so it doesn't seem to make any difference. I think the Arabs bred their Salukis with tuck up because they thought it was pretty, too.

Jeg liker også tuck up, men jeg tror det først og fremst er estetisk. Jeg liker gode kurver i underlinjen.

http://saluqi.home.netcom.com/belkin.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan sitere Belkin igjen, fra artikkelen "The Functional Saluki" (svært lesverdig). Alt er kanskje ikke helt korrekt, men mannen hadde mye erfaring med coursing og løp, og så mange salukier og andre mynder løpe.

Han skriver blant annet:

Men dette handler mer om utholdenhet, ikke fart og koordinasjon, som kanskje er mer relevant for sprinterne greyhound og whippet.

Men han skriver også:

Det gir mening. Den relativt slanke brystkassen til myndene har en viktig funksjon, de skal ikke være bygget som en dobermann eller andre raser med stor, relativt bred brystkasse (uten å bli bulldogger).

Ellers er jeg helt enig i dette:

Jeg liker også tuck up, men jeg tror det først og fremst er estetisk. Jeg liker gode kurver i underlinjen.

http://saluqi.home.netcom.com/belkin.htm

Anne Midgarden har lagd en studie på borzoi (http://www.nktelco.net/teine/speed2.htm), om tuck up: Another moderate contributor to speed is tuck up. Higher tuck ups are faster.

Så ikke bare estetisk :)

Om bryst: A significant contributor to speed is the chest. For optimal speed the chest should be slightly wider than half its depth.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva er en dårlig brystkasse for en greyhound eller en whippet? Hva er en god brystkasse?

Tråden er lang, og etter hvert som vi har vært igjennom mange raser, så sklir gjerne slike tråder litt ut. Syns det blir god diskusjon av det, men nå er jo jeg svært opptatt av mynder da. Må gjerne fortsette trådens tema også, jeg syns det er kjempeinteressant å se andre raser også. Og ytterpunktene må gjerne diskuteres.

Det er nok muligens dårlig ordvalg å kalle det dårlig eller god brystkasse. Men ser man på generell anatomi på en hund, så skal feks hundens brystkasse feks gå ned til albuene, for blandt annet gi støtte til forbeina osv. For å gå videre på dette eksempelet her. En dårlig brystkasse i mine øyne er derfor en brystkasse som er anatomisk ukorrekt.

Ikke nødvendigvis at en whippet skal ha slik og slik frembryst eller lignende. Det er mer om det er anatomisk korrekt.. Selv om man har mange raser, så er fortsatt en hund en hund..

Så det handler ikke da nødvendigvis om hunden er lang, kort, bred eller smal. Det skal fortsatt være harmonisk og skjelettet til kroppen er ofte bygd likt. Ja, man har noen særegne variasjoner på ting, men det er vel heller unntakene.. Dachs er feks et unntak på akkurat dybden på brystkassen.. Nå snakker ikke jeg om de overdrevne showhundene heller. Men for dachsen handler det om bruken og formålet med lagingen av rasen hvorfor den har blitt som den har blitt..

Så for å fortsette på det som ble tatt som et eksempel:

BISS.jpg

WM-Chihuahua2.jpg

English_pointer.jpg

British%20Bulldog%20Puppy%20open%20show%

Mange forskjellige typer hunder, men fortsatt er brystkassen ned til albuen..

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anne Midgarden har lagd en studie på borzoi (http://www.nktelco.net/teine/speed2.htm), om tuck up: Another moderate contributor to speed is tuck up. Higher tuck ups are faster.

Så ikke bare estetisk :)

Om bryst: A significant contributor to speed is the chest. For optimal speed the chest should be slightly wider than half its depth.

Veldig interessant. Skal se igjennom dette og sammenligne med saluki.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

det gjør du isåfall på rapport ;)

Må man sende rapport hvis moderator oppdager en slik utvikling, som i denne tråden, før en evt rapport er sendt? Mao, MÅ man rapportere for at noe skal bli gjort?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Hvor er JeanetteH med ytterpunktene på kelpierasen? :D Jeg er såpass fersk på rasen og dårlig til å lete at jeg ikke tar på meg jobben.

På første siden i tråden ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gleder meg til at noen med mer oversikt innen belgerne kan vise oss ytterpunktene der :D

De ville jo ikke ha show/bruks-forskjeller her, men ytterpunkter er collie-belgeren på den ene siden, og schäfer-belgeren på den andre siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Michellus

Nei hadde det vært show/bruks forskjeller hadde det vært relativt greit. Hmm schäferbelgeren? Nå ble jeg nysgjerrig. Blir det litt sånn som den de har preka om på NordBelg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...