Gå til innhold
Hundesonen.no

Diskusjonsforum for hunderaser- har din raseklubb det?


Meg
 Share

Recommended Posts

Vi har et på nettsiden vår.

Det er et veldig gammelt oppsett så man må signere hvert innlegg med sitt navn. Forumreglene sier at man skal bruke fullt navn, men dessverre ingen kontroll og det finnes dem som dropper det.

Dog blir det slått hardt ned av andre deltakere i diskusjonen når man diskuterer uten å tørre å stå frem hvem man er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norsk Myndeklubb hadde et nettforum, som nå er tatt bort (lite brukt). De forskjellige raseutvalgene har gjerne en gruppe på Facebook, hvor de som vil kan stille spørsmål og diskutere (da med fullt navn). Jeg følger med på disse gruppene, men opplever ikke de som diskusjonsforum som andre grupper på Facebook. Utvalget informerer, og andre legger gjerne inn resultater, av og til er det et spørsmål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en rekke FB-sider. En som er knyttet til raseklubben, men der er det mest info om arrangementer ol. Det er et par-tre diskusjonsgrupper (på fb) der det selvfølgelig blir brukt fult navn. Det blir desverre litt trøbbel (noen legger ut bilde av malamute i sofaen = "malamute er ingen sofahund men en brukshund, kjøp en puddel om du skal ha hunden inne" osv.) der inne i ny og ne, men stort sett er det god stemning, fine bilder og gode diskusjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir desverre litt trøbbel (noen legger ut bilde av malamute i sofaen = "malamute er ingen sofahund men en brukshund, kjøp en puddel om du skal ha hunden inne" osv.) der inne i ny og ne, men stort sett er det god stemning, fine bilder og gode diskusjoner.

Seriøst? :lol:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Seriøst? :lol:

Ja. Folk er litt mongo :lol: Mine malamuter ligger i sofaen OG brukes de. Men det er vist ikke godt nok. De må stalles opp på kjetting ute eller i hundegård for å være en SKIKKELIG brukshund ..

Er det rart det er krig i verden sier nå jeg :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, men det er ikke så ofte i bruk, tittet der inne når vi ventet på Leo, sto svært lite nytt da :P men vi har egen facebok gruppe for raseklubben, den brukes oftere, og du må være medlem av klubben for å få tilgang :) pluss en rekke andre facebook sider for rasen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Raseklubben har en facebookside så folk kan diskutere der om de vil, da med fullt navn selvsagt. Kan ikke si at jeg har lagt merke til at det har vært noen spesielle diskusjoner. Mest spørsmål om diverse og informasjon som har blitt formidlet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har forum på klubbens nettside, her kan folk bruke hva slags nick de vil

Ikke så veldig mye diskusjoner der. Hender det er noen, men stort sett går ting stille og rolig for seg

Vi har en hovedside for rasen på FB, samt lokale sider (som eks avdeling Østlandet)

Ikke så mye diskusjoner der heller. Folk legger ut litt ulike bilder, spørsmål og kommentarer til ting som skjer etc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes en curly coated retriever side på facebook, og siden det er en såpass liten rase blir det heftige diskusjoner. Jeg er vel ikke sånn veldig fan av miljøet for å være ærlig, synes det er utelukkende fokus på utstilling, og alt for lite fokus på å faktisk bruke hundene og helseteste. For en tid tilbake siden hadde vi en diskusjon hvor jeg satt igjen med inntrykket at mange mente det ble helsetestet for mye, for da hadde man ikke avlsmateriale igjen om man skulle ta hensyn til alt som dukket opp på tester. :icon_confused:

Det er også ingen hemmelighet at det er en rase med mye mentale problemer, men det må for all del hysjes ned. Oppgitt over oppdrettere og rasemiljøet jeg? Ja, en smule...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle de klubbene som jeg kjenner godt til har en eller annen form for debattside. Det bør imidlertid ikke være mulig å skrive anonymt. En ting er forum som dette, da synes jeg det kan være gode grunner for det. Men når det gjelder f eks rasehundklubbers side synes jeg det er en fordel at folk skrive rmed fullt navn. Og klubbenes styrer, og øvrige tillittsvalgte, må tillate skikkelig takhøyde hvis de ønsker at diskusjonene skal foregå i klubben. Har sett eksempler på at klubben har forsøkt å kneble debatten, og det har kun ført til at det opprettes andre fora uten noen form for moderering fra klubbene. Og det har falt mer negativt ut enn når klubbene har innsett at internett har kommet for å bli for å si det slik..

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har en omfattende side som heter Shibainfo, hvor en kan finne stamtavler og registre over ekstremt mange hunder, samt diskutere og informere om kull osv. Vi har også et norsk shibaregister, men der er det kun oversikt over hundene, ingen mulighet for kommunikasjon. På nettsidene til klubben var det tidligere et diskusjonsforum, men det blei stengt av daværende styre pga lite bruk.

I tillegg finnes det en rekke FB-sider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle de klubbene som jeg kjenner godt til har en eller annen form for debattside. Det bør imidlertid ikke være mulig å skrive anonymt. En ting er forum som dette, da synes jeg det kan være gode grunner for det. Men når det gjelder f eks rasehundklubbers side synes jeg det er en fordel at folk skrive rmed fullt navn. Og klubbenes styrer, og øvrige tillittsvalgte, må tillate skikkelig takhøyde hvis de ønsker at diskusjonene skal foregå i klubben. Har sett eksempler på at klubben har forsøkt å kneble debatten, og det har kun ført til at det opprettes andre fora uten noen form for moderering fra klubbene. Og det har falt mer negativt ut enn når klubbene har innsett at internett har kommet for å bli for å si det slik...

det store problemet er vel diskusjonen om hva som er stor takhøyde? Hvor mye skal en tillate? Jeg synes personlig debattsider er nyttig. Faren er at det blir "krig".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes en curly coated retriever side på facebook, og siden det er en såpass liten rase blir det heftige diskusjoner. Jeg er vel ikke sånn veldig fan av miljøet for å være ærlig, synes det er utelukkende fokus på utstilling, og alt for lite fokus på å faktisk bruke hundene og helseteste. For en tid tilbake siden hadde vi en diskusjon hvor jeg satt igjen med inntrykket at mange mente det ble helsetestet for mye, for da hadde man ikke avlsmateriale igjen om man skulle ta hensyn til alt som dukket opp på tester. :icon_confused:

Det er også ingen hemmelighet at det er en rase med mye mentale problemer, men det må for all del hysjes ned. Oppgitt over oppdrettere og rasemiljøet jeg? Ja, en smule...

Men det er faktisk noe i det med at det kan bli for mye helsetester også. Om det ikke er et problem på rasen med AD f.eks. er det kanskje ikke like nødvendig å røntke alle hundene som skal gå i avl? Da leter de etter et problem som så og si ikke eksisterer på rasen da, og det KAN føre til at hunder som har mye godt å føre videre blir tatt ut. Det er jo flere rasemiljøer som har den mentaliteten. I verstefall kan små raser kjøre seg skikkelig fast om de har for store krav til avlsdyrene.

Men jeg ser jo at du er oppgitt om det er heleproblemer som ikke blir tatt hensyn til. Det er jo noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det store problemet er vel diskusjonen om hva som er stor takhøyde? Hvor mye skal en tillate? Jeg synes personlig debattsider er nyttig. Faren er at det blir "krig".

Ja, det er nyttig. Grensen går ved direkte personangrep, og åpenbare usaklige innlegg.

Det har blitt mye mer "krig" i de tilfellene hvor klubben har forsøkt å hindre debatten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er faktisk noe i det med at det kan bli for mye helsetester også. Om det ikke er et problem på rasen med AD f.eks. er det kanskje ikke like nødvendig å røntke alle hundene som skal gå i avl? Da leter de etter et problem som så og si ikke eksisterer på rasen da, og det KAN føre til at hunder som har mye godt å føre videre blir tatt ut. Det er jo flere rasemiljøer som har den mentaliteten. I verstefall kan små raser kjøre seg skikkelig fast om de har for store krav til avlsdyrene.

Men jeg ser jo at du er oppgitt om det er heleproblemer som ikke blir tatt hensyn til. Det er jo noe annet.

Mhm, helt enig. Men her var det mer snakk om gentest for PRA som utløste diskusjonen. Og det er en del PRA på rasen, og allikevel er det noen som mener at det er ikke noe vits i å teste på eller ta hensyn til i avl. Var vel en som gikk så langt som å si at det ikke kom til å bli hovedfokuset i avlen hennes, for en blind hun hadde jo tross alt ikke smerter så da var det andre ting som var viktigere å ta hensyn til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Folk er litt mongo :lol: Mine malamuter ligger i sofaen OG brukes de. Men det er vist ikke godt nok. De må stalles opp på kjetting ute eller i hundegård for å være en SKIKKELIG brukshund ..

Er det rart det er krig i verden sier nå jeg :rolleyes:

Hahahahah, herregud... Alle hundekjørerne jeg kjenner og de i eliten har jo hunder inne støtt og stadig (ikke alle på en gang altsåå, et par om gangen, men det skjønte du vel :P ). Så det de egentlig sier da, er at ingen kan bo i by og ha husky/malamute? Hahahahah, lol! Hvordan kan de da mene at hundene skal få et såpass godt forhold til eier at de gjør jobben skikkelig?

Er med i et par AHgrupper på facebook, og en Jämthundgruppe, men har ikke funnet noen norske FBsider/grupper/forum for papillon? :hmm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mhm, helt enig. Men her var det mer snakk om gentest for PRA som utløste diskusjonen. Og det er en del PRA på rasen, og allikevel er det noen som mener at det er ikke noe vits i å teste på eller ta hensyn til i avl. Var vel en som gikk så langt som å si at det ikke kom til å bli hovedfokuset i avlen hennes, for en blind hun hadde jo tross alt ikke smerter så da var det andre ting som var viktigere å ta hensyn til.

Herlighet.. Det der er ikke greit. Ser du er irritert..

Hahahahah, herregud... Alle hundekjørerne jeg kjenner og de i eliten har jo hunder inne støtt og stadig (ikke alle på en gang altsåå, et par om gangen, men det skjønte du vel :P ). Så det de egentlig sier da, er at ingen kan bo i by og ha husky/malamute? Hahahahah, lol! Hvordan kan de da mene at hundene skal få et såpass godt forhold til eier at de gjør jobben skikkelig?

Er med i et par AHgrupper på facebook, og en Jämthundgruppe, men har ikke funnet noen norske FBsider/grupper/forum for papillon? :hmm:

Men husky er ikke skikkelig bikkjer veit du..

Det er bare noen som har litt ekstreme syn der ute, men det gjelder innenfor sh, ah, am og grl. Har også hørt at hundene blir "villere" og bedre til å trekke om dem ikke har mye menneskelig kontakt. Det er best å bare hive over mat til hundene en gang om dagen ish..

Sorry, nå bare surrer jeg OT. Beklager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Retrieverklubben har et forum. Jeg tror jeg har en bruker, men har aldri brukt det noe særlig da det ikke er særlig aktivt.
Har også sett noen grupper på facebook, men det er mer folk som legger ut bilder av hundene sine, enn diskusjoner.

Gikk inn for å sjekke hvor aktivt retrieverforumet var, og jeg husket riktig. Ser ikke ut til at noen har skrevet noe siden i fjor. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...