Gå til innhold
Hundesonen.no

Recommended Posts

• Svar 6.2k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Nå må jeg bare SKRYTE litt altså! Døde nesten i går av stress og frustrasjon over eksamen i salgsfaget i dag. Men det gikk helt sinnsykt bra. Jeg var ufattelig nervøs og usikker. Jeg vet jo jeg kan j

Vi har blitt mor og far:D

Ååååhh På sykehjemmet i dag ble jeg vitne til et fantastisk øyeblikk! En av våre faste pasienten sliter voldsomt med smerter, men vil alltid hilse på Thorvald, samme hvor syk han er, så karrer han se

Posted Images

Skrevet

...vurderer Istra å sove, men er sååå mye spennende å drive med her, spesielt onkel Jäger. Vi ble nemlig kidnappa av Toril sånn plutselig, så min plan om å ikke ha noen plan gikk skikkelig i vasken. Det gjør vondt i kontrollfriken, men den kan holde kjeft. :sleep:

• Like 2
Skrevet

frostbrent? :huh:

Skade på kjøttet pga kulden, kommer på alt kjøtt som ikke er pakket ordentlig inn. Pleier å skjære det bort på kjøtt som er til oss, er ikke farlig, men smak og konsistens blir litt endret. Men til hundene blåser jeg i det, så da trenger jeg ikke pakke hver bit så innmari nøye.

Totten vil noe. Veldig. Men aner faktisk ikke hva. Det er første gang. Hmh.

• Like 1
Skrevet

:huh::huh:

Bernerdoodle, faktisk :huh: Jaja, hvorfor ikke. Vi vet jo alle at straks man blander ett eller annet med puddel så blir det automatisk verdens beste hunder :sleep:

Det er så moro å være meg idag!

Gratulerer med meget vel gjennomført eksamen :bananas:

Og så godt å høre at du er i medvind for tiden :ahappy:

Skrevet

Åh angrer på at jeg har sagt jeg kan være med til vet. med Tass. Men kan ikke sende svigerfar alene med han, for han klarer ikke håndtere han lenger, og Bonden skal jobbe. Svigermor er det uansett ikke hjelp i, men hun skal på sykehus. Så da er det meg igjen da. Men sliten og vond og gruer meg til å krangle med han både i bil og hos vet. Fine gamle gubben, liker han jeg altså - men jeg er glad mine er mer håndterbare enn han er.

Forøvrig, man får en hyper basenji av en basenji som ikke har fått til å drite i hele dag, uvisst hvorfor, når han eeeeeeeeeeeendelig får til. :lol: Seriøst så gæern han ble! Han får roe seg litt før jeg legger meg. :aww:

Skrevet

HVORFOR tror så mange dette? Gaaad...

Grunnen til at di fleste sier det ikke er vits å forsikre en blandingshund er fordi di er sjeldent utsatt for arvelige sykdommer da di får det beste fra begge/alle raser som er i dem:)

Noen ganger tar jeg meg selv i å nesten håpe at blandingshundene til de som påstår dette får alt av sykdommer som ligger i rasene som er blandet, men så tenker jeg jo "Nei huff, stakkars hund :cry: Fy å tenke slik!" Men dette begynner å irritere meg grenseløst. Dumme mennesker.

Ellers sitter jeg her lys våken, men uten tiltakslyst til noe. Får sette på en film eller noe tenker jeg. :rolleyes:

Skrevet

Nå angrer jeg skikkelig på at jeg ikke reddet ut den lille fleskebilla fra oppvaskmaskinen før jeg startet opp. Dårlig samvittighet :cry:

Ikke ta dette personlig, men: :lol:

Hadde det vært meg som hadde en fleskebille (hva for et navn er egentlig det?? fysj!) i oppvaskmaskinen, hadde jeg satt den på selv om den var tom ...

• Like 1
Skrevet

Ikke ta dette personlig, men: :lol:

Hadde det vært meg som hadde en fleskebille (hva for et navn er egentlig det?? fysj!) i oppvaskmaskinen, hadde jeg satt den på selv om den var tom ...

Haha! Det er bare at jeg ser for meg hvordan den svømmer for livet! Jeg burde bare ha knust den med en sko isteden...!

Men apropo fleskebiller (enig, dritekkelt navn! Har kun funnet de i brødpose og i hundefóret før). Er det ikke litt sånn at om man finner en, så er det flere? Jeg har hatt sånne larver i hundefóret før, og det var IKKE greit! Imorgen må jeg skrubbe ned kåken skjønner jeg!

Skrevet

Haha! Det er bare at jeg ser for meg hvordan den svømmer for livet! Jeg burde bare ha knust den med en sko isteden...!

Det blir jo så grisete å gjøre det på den måten.. :sleep: Men uff, ja, jeg skjønner hva du mener. Husker jeg hadde en bitteliten edderkopp i vasken på badet en gang - satte bare krana på full guffe og så den lille krabaten kjempe for livet før den forsvant ned i dragsuget..

Skrevet

...har jeg lyst til å flytte :( nye folk i underetg og det er så lytt at jeg hører de prate. I tillegg har de en unge på fire år som våkner ofte på natta og gråter og dette er noe jeg blir å høre driiiitgodt! Fack!!!

Liker folkene da... Bare ikke at det er så lytt :(

Skrevet

For en utrolig trivelig kveld!! Drikke og kos med gode venner, og et par relativt nye bekjentskaper. Utpå kvelden gikk plutselig opplands store dikter forbi, og han ble invitert på et par øl, og proklamerte dikt for oss med så stor innlevelse at naboene begynte å klage. Bål ble tent, fikk utrolig mange komplimenter på gemyttet og utseendet til Casper, hvor heldig jeg er som har en så bra hund, og *fnis* ikke minst kalte han meg byens vakreste. Selv om det ikke akkurat er sannheten er det jo ikke ubehagelig å få slike komplimenter :lol: uansett, super kveld, fine samtaler (veldig fin fyr), folk som elsker hunden min, bra vær, fantastisk med sommerferie!!

• Like 8
Guest Belgerpia
Skrevet

På jobb, og jeg er egentlig litt trist og lei meg i dag........... - og skuffa tror jeg ....... - det går sikkert over. Gleder meg til en helg hvor jeg skal gjøre ingenting.

Gjorde unna hage-arbeidet i går - husarbeidet, vel - det får bli på fredag - men helgen - da skal jeg gjøre absolutt ingenting bortsett fra å kanskje kjøre meg en tur å besøke "barnebarna"

Skrevet

Vræl, en dag til jeg skal opp til "eksamen" i salgsfaget.

Kjenner jeg får helt hetta, nesten så jeg blir sjuk bare av å tenke på det! :o

Skrevet

På jobb, og jeg er egentlig litt trist og lei meg i dag..... - og skuffa tror jeg ... - det går sikkert over. Gleder meg til en helg hvor jeg skal gjøre ingenting.

Gjorde unna hage-arbeidet i går - husarbeidet, vel - det får bli på fredag - men helgen - da skal jeg gjøre absolutt ingenting bortsett fra å kanskje kjøre meg en tur å besøke "barnebarna"

:hug::hug:

Skrevet

Da var man på vei hjem etter fire trivelige dager i England. Hjem til rettebunkene..... Snuuuuuuu!

Men også hjem til biskene - dvs de kommer lørdag. Blir godt å komme hjem uansett da :)

Skrevet

Har du meldt på mange? Si du har meldt på mange! Jeg håper du skal inn i hver klasse...

Søndag er det for øvrig en valp og 12 voksne, oppmøte 1000, første rase i ringen.

Jeg satt og stussa på ringsekretær navnet og tenkte at det navnet var kjent :lol: Så koselig! :D Jeg skal inn med 4-6 mnd tispevalp, åpen hannhund og Champion tispe :) Anne Tove Strande er tydeligvis ikke en populær dommer, 12 voksne dagen etter en spesial utstilling :shocked:

Skrevet

På jobb, og jeg er egentlig litt trist og lei meg i dag..... - og skuffa tror jeg ... - det går sikkert over. Gleder meg til en helg hvor jeg skal gjøre ingenting.

Håper dagen blir bedre etterhvert :hug:

Skrevet

Er poser jeg har brukt når jeg har kjøpt 1kg pølser. Men synes det er så blodig og ekkelt når jeg tar det frem for å gi Mezzi.

Men, hvordan gjøre det om man ikke har kjøttsag? Og hvor mye skal man gi? jeg gir 1 kg fordelt på 2 måltider pr dag til Mezzi. Men om det er riktig aner jeg jo ikke.

Jeg bruker de 1 kg-pølsene, og de deler jeg bare med en biffkniv, jeg :). Tiner pølsa bittelitt, deler den i to, legger i en isboks og setter øverst i kjøleskapet (der det er kaldest). Da blir det ikke blod i boksen før etter to-tre dager :).

Åhhh, vakker dag - satser på at alt tørker godt i løpet av dagen sånn at jeg får klippet plena mi igjen før helga. Det er viktig å få gjort slikt FØR man reiser bort :aww:.

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Bare det lille du beskriver om dognanny gjør at jeg vil fraråde hva som helst hun anbefalte ihvertfall. Som dere jo har oppdaget så er det å korrigere, rykke eller kjefte på en allerede frustrert hund ikke konstruktivt. Det er helt fint å høre hva dere har prøvd å hva som skjer. Men jeg lurer litt på, hva skjer om dere deler opp turene? Maks 15-20 minutter på en tur. Skjer det like ofte på morgen og kveld som på den lengre turen på dagtid? Et par enkle oppgaver i løpet av turen (som allerede er grundig innlært inne og som han kan), en enkel sitt, kontakt, håndtarget e.l. Da tenker jeg en kort stopp og en øvelse, maks to repetisjoner, og så rusle videre. Hvis dere får lært inn igjen grime så kan det være tryggere med å prøve halsbånd, men det er nok lettere for dere å få hjelp av en instruktør som ser dere og hunden. Jeg er helt sikker på at dette er løsbart, selv om dere er kjempetålmodige og har prøvd masse allerede! Håper vi får en oppdatering her også når dere har fått litt hjelp.
    • Takker igjen for godt svar! Vi har brukt både sele og halsbånd, med de siste 6 mnd har vi utelukkende brukt sele som sitter godt. Har flere ganger vurdert å bruke halsbånd i stedet men ser at vi ikke tørr da han helt sikkert hadde klart å vri seg ut av det når han klikker. Flere ganger har jeg vært redd for at han skal komme seg ut av selen når vi krangler. Han river å sliter, ruller å hopper. Eneste gangene jeg er trygg på at han ikke kommer seg ut av sele/halsbånd er om han er bundet fast, for da står han helt stille. Og både sele og halsbåndene vi har brukt er passer han og er justerbart. Vi brukte også retrieverkobbel i starten (fikk anbefalt det av oppdretter) men bruker ikke det lengre. En av teknikkene dognanny viste oss var å bruke retrieverkobblet til å "få han av oss" når han hopper på, ved å rykke i båndet, men det fungerte i en halv dag så trosset han det også å vi ønsker ikke å bli stående å rykke i et så tynt med kraftig bånd, det økte bare stressnivået hans.  Vi har ila året som har gått tenkt at han kan være både over og understimulert og gjort endringer i hverdagen i perioder for å justere aktivitetsnivået både opp og ned. Men det har ikke blitt bedre. I periodene vi har justert det ned ser vi at han blir verre, og gjerne mer pågående inne også. Noe vi mener taler imot at han er overstimulert. Og vi har siden han var liten forsøkt å gjøre tydelig skille på at lek og oppgirende aktiviteter skjer ute, mens inne er det ro.  Mulig jeg ordla meg litt feil i forrige kommentar, men vi krever stort sett ingenting av han ute. Det resulterer i at vi henger etter han å han drar som en galing. Men slik har det blitt fordi hver gang vi prøver å lære han noe ute (gå pent, søke kontakt med oss, sladretrening ol) så ender det etter et pr min med et nytt utbrudd. Så frustrasjoenen vår kommer av at vi føler vi er i en ond sirkel. Han vimser rundt å vet ikke hva som er forventet av han > vi forsøker å korrigere han å lære han noe/forstyrre han ved å gi han en oppgave eller mål med turen > han klikker > vi rykker tilbake til start. Slik har det blitt da vi har tenkt at vi kanskje bare må stå i disse episodene til han lærer seg hvordan han skal oppføre seg på tur, det er jo tross alt en rase som er lærevillig og gjerne vil ha en oppgave. Men selv etter lengre persioder der vi prøver igjen å igjen så later det ikke som at han forstår tegningen. Så de siste pr månedene så har vi ikke krevd eller forventet noe av han. Å selv når han er løs å kan løpe som han vil, feks på inngjærdet hundepark (Maridalen hundepark og Nordkisa hundepark) å vi forsøker å kalle han inn, så kommer han løpende (som jo er bra) men kommer da flyvende med sine 40 kg rett på oss å begynner å bite. Så kort sagt så klikker han både av for mye frihet, for lite frihet, lite/ingen forstyrrelse fra oss og for mye forstyrrelse fra oss... Mulig jeg høres ut som jeg bare kommer med motargumenter til alle forslag, å det mener jeg ikke! Men vi har virkelig prøvd alle vinklinger og teknikker vi kan tenke oss til og finne ut + litt til.  Men tusen takk for konkrete tips til adferdskonsulenter og fysio 😀
    • Nå vet jeg ikke om alle instruktørene til Norges Hundeskole, men jeg har ikke kjent eller møtt mange instruktører derfra med adferdskompetanse. Dognanny kjenner jeg ikke til, men jeg synes bakgrunnen kanskje var litt tynn. Selv om dere ikke ser noe mønster i adferden og han er røngtet fri så kan det godt være muskulære eller skjelett-problemer som bygger seg opp over tid og trigger på ulike tidspunkter, når det bare renner over. Og når du nevner at han har hatt ryggproblemer så blir jeg raskt mye mer oppmerksom på at det kan være noe uoppdaget der.  Bruker dere halsbånd eller sele? Hvis dere bruker halsbånd ville jeg forsøkt en godt tilpasset sele. Om dere allerede gjør det ville jeg faktisk forsøkt halsbånd, for å se om det gjør noen forskjell. Som du sier, ut fra det du beskriver, kan det høres ut som stress, frustrasjon og overtenning. Har dere forsøkt å kutte langt ned på kravene? Og kutte ned på aktiviseringen? Det er ikke det vanligste, men det hender også at hunder er overaktiverte og overstimulerte. Og selv om det er en aktiv rase så finnes det alltids unntak.  Korte, rolige turer, med litt løping om det ikke trigger for mye, og mer ro og hvile hjemme. Prøv å ikke stille for mye krav, gi ham litt mer slakk, litt mer "forberedelse" på at "nå skjer ting", og om mulig la han heller gå en kort tur i lengre bånd og gå hjem før det smeller. Alt dette er såklart forslag til ting å prøve ut, uten at jeg har sett hunden og situasjonene. Dere trenger definitivt en kompetent adferdsekspert til regelmessig oppfølging. https://www.atferdskonsulenter.no/finn-konsulent/hund#Innlandet-hund Kjersti Bjøntegaard kan jeg personlig anbefale. Vi brukte henne mye med vår til dels krevende ridgeback unghund. Turid Hovland kjenner jeg bare såvidt til, men i likhet med Kjersti har hun en solid og god utdanning og mye god kompetanse ser jeg. Ta kontakt med en av dem, og de kan sannsynligvis anbefale andre om de selv ikke har kapasitet. De kan godt mulig også anbefale en fysioterapeut. I Oslo kan jeg anbefale smarthund.no (Hilde Iren).
    • Går det an å bruke kickspark i langrennsporene? Eller der de har oppkjørte løyper? Finnes det ski på dem? Har lyst på men må se om jeg kan kjøre det først da de vanlige veiene her jeg bor blir strødd. Hvordan trener man da hunden til å trekke? 
    • Glemte å legge til at vi gjør daglig korte økter med søk, hjernetrim, lek, «skattejakt» etter godbiter og leker både inne og ute. Øver mye på håndteringstrening ol.  Å han mestrer alt annet som en drøm, ingen problemer med å være hjemme alene, stueren på 1-2-3, trygg og veldig fin hund på alle andre måter, akkurat det vi så for oss. «Bare» dette ene problemet som skygger over så mye av det som har gått bra..
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...