Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvorfor kjettingtrekk?


Margrete
 Share

Recommended Posts

  • Svar 311
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

jeg ville tro det var en kombinasjon genetikk og treningsmetode?

Jeg er ikke så svak som Siri, men litt svak er jeg. Så jeg har handlet vektmansjetter

Bruker en type spennbånd for bil - sånn, bare ikke så lang som 2,5 meter: http://biltema.no/no/Bil---MC/Laste-og-Trekke/Feste-og-lastspenner/Spennband-34270/ Har tredd kjettingen inn på båndet og

Posted Images

Guest Snusmumrikk

minipina sin tursele er ikke til kjettingbruk.. men Minipina selger også kombi og wp sele som kan brukes.. de ekstre tunge trekkene er det bare wp selen som anbefales til

grunnen til det er att turselen sitt festepunkt er oppå ryggen, da trekkes bakparten neddover og vil ødelegge hunden

på kombi eller wp selen så har hunden trekkpunktet riktig

Kombi er en tursele som er satt på ekstra fester så trekkpunktet blir riktig til nettopp kjettingbruk

Hva er forskjellen på denne selen fra minipina og en vanlig nome-kombisele med ringer på hver side? Hva er forskjellen på å bruke en nome-kombisele til å trekke pulk og til å trekke kjetting? Det er vel ikke snakk om så tunge drag som i WP for noen av hundene her i tråden. En pulk veier gjerne det samme som hunden, hvor tungt det reelt blir kommer jo an på snøforhold, og der brukes nome-kombisele.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

minipina sin tursele er ikke til kjettingbruk.. men Minipina selger også kombi og wp sele som kan brukes.. de ekstre tunge trekkene er det bare wp selen som anbefales til

grunnen til det er att turselen sitt festepunkt er oppå ryggen, da trekkes bakparten neddover og vil ødelegge hunden

på kombi eller wp selen så har hunden trekkpunktet riktig

Kombi er en tursele som er satt på ekstra fester så trekkpunktet blir riktig til nettopp kjettingbruk

Turselen er jo akkurat som kombiselen, med ringer på siden! Hvis du ser på bildet jeg har lagt ut tidligere i tråden så ser du at festet er på akkurat samme sted som kombiselen sin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider




Hva er forskjellen på denne selen fra minipina og en vanlig nome-kombisele med ringer på hver side? Hva er forskjellen på å bruke en nome-kombisele til å trekke pulk og til å trekke kjetting? Det er vel ikke snakk om så tunge drag som i WP for noen av hundene her i tråden. En pulk veier gjerne det samme som hunden, hvor tungt det reelt blir kommer jo an på snøforhold, og der brukes nome-kombisele.

Kjetting er tungt og har man tau på bare 2 meter på nomesele så presses hundens bakpart ned, altså feil trekkpunkt. Pulk er lettere fordi det er flere hunder med å trekker.. samtidig som festetauet fra pulk til hund går på siden av hunden og ikke på bakken som kjettingen gjør..

ring på hver side holder ikke da selen vil presse bakbeina sammen ved trekk uten den pinnen som følger med på kombi

Forskjellen er tyngden og hvor langt ned vekten er på hva man skal bruke.. kjetting er tungt og helt i bakken.. å vil da derfor presse bakpraten på hunden ned.



Turselen er jo akkurat som kombiselen, med ringer på siden! Hvis du ser på bildet jeg har lagt ut tidligere i tråden så ser du at festet er på akkurat samme sted som kombiselen sin.


Feil.. på kombi så følger det med en pinne som gjør så selen ikke presser bena sammen ved trekk Endret av AnetteH
Dobbeltpost - bruk multisitat/rediger knappen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Feil.. på kombi så følger det med en pinne som gjør så selen ikke presser bena sammen ved trekk

Jeg kan garantere deg at beina ikke blir presset sammen noe sted her ;) Du sa at festepunktet på turselen er på ryggen, og det er feil siden det er ringer på siden av denne selen og, akkurat som kombiselen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjetting er tungt og har man tau på bare 2 meter på nomesele så presses hundens bakpart ned, altså feil trekkpunkt. Pulk er lettere fordi det er flere hunder med å trekker.. samtidig som festetauet fra pulk til hund går på siden av hunden og ikke på bakken som kjettingen gjør..

Du tenker kanskje på slede du? Det er jo noe helt annet, vi snakker om varepul o.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan garantere deg at beina ikke blir presset sammen noe sted her ;) Du sa at festepunktet på turselen er på ryggen, og det er feil siden det er ringer på siden av denne selen og, akkurat som kombiselen.

Hvis man bruker turselen som en tursele blir festepunktet på ryggen ;)

Jeg anbefaler ihvertfall ikke å bruke en tursele til kjettingtrekk uten den pinnen som følger med på kombi

Det er selvsagt mye bedre å bruke ringene enn festingen på toppen :)

å det spørs selvfølgelig på vekten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man bruker turselen som en tursele blir festepunktet på ryggen ;)

Jeg anbefaler ihvertfall ikke å bruke en tursele til kjettingtrekk uten den pinnen som følger med på kombi

Det er selvsagt mye bedre å bruke ringene enn festingen på toppen :)

Sorry, men herregud så teit, jeg har da presisert hele tiden at jeg bruker ringene på siden!? Jeg tror heller ingen av hundene her inne dør av å ikke bruke en dyr WP sele til den hobbytrekkingen dem driver med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider




Du tenker kanskje på slede du? Det er jo noe helt annet, vi snakker om varepul o.l.


Ja varepull blir som weight pull det da.. hadde absolutt valgt enn kombi eller wp sele



Sorry, men herregud så teit, jeg har da presisert hele tiden at jeg bruker ringene på siden!? Jeg tror heller ingen av hundene her inne dør av å ikke bruke en dyr WP sele til den hobbytrekkingen dem driver med.

Ja da beklager jeg men jeg har aldri sett en tursele bli brukt i ringene annet enn med kombi så de ringene kan jeg ikke si noe spesielt om annet enn att det ikke anbefales til trekk da bena til hunden kan bli trekt sammen ved feks kort tau mellom vekt og hund

Det jeg siktet til var de første bildene her på tråden.. hvor det blir brukt festepunktet på ryggen

den kombidelen er heller ikke dyr om man har en tur sele fra før av ;) Endret av AnetteH
Dobbeltposting - bruker multisitat/rediger knappen!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva kan en pinglepapillon trekke? Klarer ikke se for meg at hun kommer til å være fattet med noe hengende bak som bråker (Det er KRISE om idiotboksen detter ned på bakken liksom). Så for å ikke skremme livsskiten av henne må det være noe som ikke lager lyd.

 

Tviler på at hun vil trekke uansett da, for hun stopper med en gang det blir litt motstand i båndet. Slik som da langlina ble tung i gjørma på grusen, full stopp :P Vi fikk ikke gjort noe som helst før jeg tok av langlina.. 

Pinglebikkje... :P

Nå har ikke jeg lest om du har fått noe svar, men hva om du mens du går tur rasler med kjettingen så hun blir vant til lyden bakfra? Og stille når dere stopper, rasle når dere går igjen likt som når den hadde blitt hengende bak..? Bare et forslag jeg ikke vet om hjelper :P

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har ikke jeg lest om du har fått noe svar, men hva om du mens du går tur rasler med kjettingen så hun blir vant til lyden bakfra? Og stille når dere stopper, rasle når dere går igjen likt som når den hadde blitt hengende bak..? Bare et forslag jeg ikke vet om hjelper :P

Sent from my iPhone using Tapatalk

Kan prøve :-) Hun er skamfult lydvar. Må bare finne lett nok kjetting, for hun har jo lært seg å stoppe når det blir motstand på båndet :P
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Kjetting er tungt og har man tau på bare 2 meter på nomesele så presses hundens bakpart ned, altså feil trekkpunkt. Pulk er lettere fordi det er flere hunder med å trekker.. samtidig som festetauet fra pulk til hund går på siden av hunden og ikke på bakken som kjettingen gjør..

ring på hver side holder ikke da selen vil presse bakbeina sammen ved trekk uten den pinnen som følger med på kombi

Forskjellen er tyngden og hvor langt ned vekten er på hva man skal bruke.. kjetting er tungt og helt i bakken.. å vil da derfor presse bakpraten på hunden ned.

Det er ikke flere hunder som trekker pulk sammen (eller, det kan jo være det, men de fleste har en eller to hunder til pulk). Jeg ser ikke helt at 30 kg pulk på snøføre er noe lettere enn 5 kg kjetting som vel er maks noen i denne tråden har hatt. Taufestet kan gå enten oppå rumpa til hunden eller fra ringer i siden av sela. Oftest brukes et drag festa til sideringene. Man kan også få kjøpt vanlige trekkseler (ikke WP) med pinnestykke bak. Pulk er også helt nede på bakken (eller kanskje 15 cm over). Du presser ikke bakparten ned når den er festa i ringer på sida. Men jeg ville kanskje satt på en pinne mellom de to tauene ut så det ikke presser mot låret til hunden.

Ja varepull blir som weight pull det da.. hadde absolutt valgt enn kombi eller wp sele

Det var jo kombi (nome)sele jeg skrev om når du siterte meg. En sånn sele som Aslan har under her:

38F5CC88-DA6B-4533-BCA9-D94CABD3B5C0_zps

Driver og sjekker ut ulike "patenter" på feste med veldig lett kjetting, tror det beste blir pinnebakstykke, så må få ordnet meg det, evt koste på wp-sele. Thorvald trekker 2 kg her, han er 19 kg, og han lar seg ikke affisere et sekund til nå :)

Jeg ville nok fått satt på en pinne mellom de to tauene bak da (eller kjøpe en sele med pinne, men den gir litt færre bruksområder).

Er det snakk om å trekke veldig tungt til WP konkurranser osv, selvfølgelig. Da bør man få en WP sele, men at alle skal måtte kjøpe dritdyret nye spesialbestilte seler for at hundene skal kunne trekker bittelitt på tur? Det syns jeg er litt fjollete. Hehe men egentlig ser jeg ikke poenget i å trekke kjetting med hunder i det hele tatt bare for å få muskler. Jeg tror hundene har bedre av de musklene de får av å løpe i terrenget skogen, jogge med eier, trekke på ski osv. Men jeg tror ikke det er skadelig å bruke en nome kombisele til å trekke litt for moro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan prøve :-) Hun er skamfult lydvar. Må bare finne lett nok kjetting, for hun har jo lært seg å stoppe når det blir motstand på båndet :P

Min dvergpinscher på 3,8 trekker 1,2 kg. Det er litt tungt på kupert sti, lett på asfalt, og veldig lett på snø. Hun er glad i å trekke da.

Hehe men egentlig ser jeg ikke poenget i å trekke kjetting med hunder i det hele tatt bare for å få muskler. Jeg tror hundene har bedre av de musklene de får av å løpe i terrenget skogen, jogge med eier, trekke på ski osv. Men jeg tror ikke det er skadelig å bruke en nome kombisele til å trekke litt for moro.

Hva er forskjellen på å trekke kjetting og å trekke på ski?

Min dvergpinscher beveger seg dessverre minimalt i skogen om det er antydning til snø eller frost, jeg jogger aldri, og går bare på ski på hytta. Treningsverdien av å tusle i mine fotspor gjennom vinteren er minimal, så da har hun vanligvis mistet muskelmasse om vinteren. Om sommeren trekker hun mye sparksykkel, men vinteren har hun ingen aktiviteter hun liker. Inntil vi oppdaget kjettingtrekk. Deilig at hun endelig slipper å miste muskelmasse gjennom vinteren.

Jeg er selvsagt enig i at treningen ikke bør være ensformig, de bør ikke få musklene sine bare fra kjettingtrekk. Men jeg tror ikke "jogge med eier eller trekke på ski" er noen bedre måte å få dem trent på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min dvergpinscher på 3,8 trekker 1,2 kg. Det er litt tungt på kupert sti, lett på asfalt, og veldig lett på snø. Hun er glad i å trekke da.

Ja, men som sagt så stopper Khela av den minste motstand ;) Hun beveger seg ikke om langlina blir våt og tung av søle, så nå har jeg kjøpt en plastbelagt en.. Vi får prøve å bygge det opp så kanskje hun vil trekke litt, om ikke får hun slippe :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja da beklager jeg men jeg har aldri sett en tursele bli brukt i ringen annet enn med kombi så de ringene kan jeg ikke si noe spesielt om annet enn att det ikke anbefales til trekk da bena til hunden kan bli trekt sammen ved feks kort tau mellom vekt og hund

Det jeg siktet til var de første bildene her på tråden.. hvor det blir brukt festepunktet på ryggen

den kombidelen er heller ikke dyr om man har en tur sele fra før av ;)

Så fint, skal gi beskjed til fysio at jeg ødelegger hunden min jeg, nei vent! De finner ikke noe feil på hundene mine tiltross for flere år med dette :fear:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer ihvertfall ikke til å gidde å bruke penger på å kjøpe en WP sele til de kanskje 10 gangene i året jeg fester en kjetting bakpå bikkja. For det første synes jeg det er harry å ha på en så stor sele på en sånn hund og trekke kjetting så folk kan se det :P Og for det andre har jeg ingen tro på at min "hjemmesnekra" løsning er skadelig for hunden.

Jeg lar Vigdis kun trekke kjetting når vi ikke har tid (eller ork) til å få ut energien hennes på andre måter, da er det enkelt å klipse på kjettingen og gå en tur til postkassa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig.. men vi som trekker 1-2 ganger i uke med 8-16 kg får nok mere nytte av å bruke en skikkelig sele beregnet til sånn bruk.. det er ikke meningen å være kverulant.. men jeg snakker om hva selemakere og vetrinærer i samsvar med strenge regler i weight pull sier om bruk av sele til tunge trekk.. hvis man bare trekker 5kg frem og tilbake til postkassa kan jeg skjønne att det brukes andre seler..

I nederland feks bruker man halsbånd til å trekke flere tonn i weight pull, der er det forbudt med seler..
Hvorvidt om hundene har fått skade av det vet jeg ikke

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er det forbudt med seler i nederland? Sprøtt!

Weight Pull er forbudt i Nederland så der er alt av seler som brukes til trekking forbudt.. så de som trekker der bruker halsbånd.

Kamphunder bruker Weight Pull som trening.. derfor mener de att Weight Pull er kamphundtrening og da dyremishandling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig skal man ha riktig utstyr hvis det her er noe man driver seriøst med, men de aller, aller fleste som har skrevet i denne tråden gjør det absolutt ikke så ofte og med så tunge kjettinger at det er noe poeng for dem å kjøpe dyre WP seler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig.. men vi som trekker 1-2 ganger i uke med 8-16 kg får nok mere nytte av å bruke en skikkelig sele beregnet til sånn bruk.. det er ikke meningen å være kverulant.. men jeg snakker om hva selemakere og vetrinærer i samsvar med strenge regler i weight pull sier om bruk av sele til tunge trekk.. hvis man bare trekker 5kg frem og tilbake til postkassa kan jeg skjønne att det brukes andre seler..

I nederland feks bruker man halsbånd til å trekke flere tonn i weight pull, der er det forbudt med seler..

Hvorvidt om hundene har fått skade av det vet jeg ikke

Anbefaler IKKE å trekke med nomesele eller andre type turseler som nevnt i starten her! Det er skadelig for hunden!

Men du vet å trekke i nomesele er skadelig?

Tråden handler vel slettes ikke om WP og trekk av to-tre siffret vekt. Men som endel av ren fysisktrening med litt mer belastning enn normalt, 1-2 ganger i uken om ikke skjeldnere.

Vi snakker substitut her, på lik linje som kløv, sykling, ski, svømming osv

Men for all del, rapporter bildene jeg har lagt ut om du mener det er dyremisshandling som kommer til å gi hundene mine store skader :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte min nomesele hos Redog of Sweden i Sverige, det er et rehabiliteringsenter hvor de har en spesialist i rehabilitering, fysioterapeuter og veterinærer, med tanke på trekk av kjetting.
Jeg spurte spesifikt om denne selen egnet seg til kjettingtrekk, og jeg regner med at folk som er utdannet innen rehabilitering og fysioterapi kanskje har litt peiling på hvorvidt denne type sele egner seg til kjettingtrekk og om det gir varige mén ved bruk.

Jeg tviler på det er noen her inne i denne tråden (med unntak av BullsAtWork) som faktisk driver med WP, som er noe annet i mitt hode enn å trekke en kjetting på tur.

Det ble også nevnt at de ikke anbefalte WP på generelt grunnlag, men syns kjettingtrekk var en utmerket trening for hunder. Da WP ofte gir korsbåndsskader og andre skader pga trekking av syke mengder og er ekstremt mer belastende for hele hunden enn en kjettingtrekk på noen få kg på tur.


BullsAtWork: Du vet ikke om å drive med WP med halsbånd gir skader, men du vet 100% at trekking av kjetting med nomesele gir skader uansett? :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er aldri blitt påvist noe skader i weight pull og både NKK og tydeligvis DE FLESTE Veterinærer i Norge er positive til Weight Pull.. Hva veterinæren du sikter til mente har jeg ingen aning om men hvis den personen anbefaler nomesele til trekking så er det kanskje derfor det er snakk om skader?

http://web2.nkk.no/nyhetsarkiv/nkks-holdning-til-weight-pulling/

Weight Pull Norge sin hovedsponsor er også en vetrinærklinikk

Men som andre også sier så handler ikke denne tråden om weight pull men om tyngre trekk som kjetting...

Grunnen til att jeg sier att nomesele er skadelig og att jeg ikke vet om halsbånd er det er fordi jeg ikke kommer med påstander.. Jeg TRUR og er ganske så sikker att halsbånd er farlig for hunden å trekke med, men har aldri hørt dette fra noen veterinær. Men nomesele har jeg blitt fortalt att gjør skade på hunden nettopp fordi det kan bli feil trekkpunkt og/eller den kan presse bena til hunden innover ved større trekk.. Man trenger ikke være en gluping for å se hvor på selene den presser på hunden og hvor mye den presser...

Og som sagt.. det kommer helt ann på mengen det trekkes.

Jeg brukte i starten nomesele til å trekke kjetting.. den presset så mye på lårene til hunden att hun mistet hår der, samtidig som den hadde helt feil trekkpunkt..

Jeg skjønner ikke hvorfor det skal være ett tema i det hele tatt og att det er så vanskelig å forstå att ved større trekk som kjetting i lengre strekninger osv så anbefales det en WP eller kombitrekk sele med riktig trekkpunkt og en pinne bak for å holde selen bort fra lårene til hunden..

Det jeg snakker om er skader på sikt, trener man lite går bare små turer så er det sikkert ikke farlig i det hele tatt med en nomesele..

Men selen SKAL IKKE presse ned baken på hunden, IKKE presse inn lårene på hunden.. den skal ikke presse på noe annet sted enn på brystet på hunden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...