Gå til innhold
Hundesonen.no

Akkurat Nå Januar


Mirai
 Share

Recommended Posts

Når du jobber i en IA bedrift har du rett til 24 dager med egenmelding i løpet av ett år.

8 dager kan tas sammenhengende.

Det er INGEN begrensninger på ANTALL egenmeldinger, dvs. du kan ta ut i løpet av ett år, dvs. du kan fint ta ut 24 enkeltegenmeldinger.

Den ENESTE begrensningen er at du IKKE kan ha mer enn 8 dager med egenmeldinger i løpet av en arbeidsgiverperiode - dvs. 16 dager.

Så jo, du kan fint jobbe en dag og så ha egenmelding to dager, jobbe to dager og ha egenmelding 1 dag sålenge du ikke går utover de 8 dagene i løpet av 16 dagers perioden.

Ahhh - jeg håpet du kom på banen her ja :D. Tror muligens jeg må ta en prat med "sjefen", for jeg måtte ta ut avspasering en gang jeg hadde brukt to dager egenmelding - jobbet en dag - og var syk igjen... Hmmmmm... jaja, det er lenge siden, gidder ikke styre med det nuhhh :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 7.1k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Æsj! Mannen ringte og sa at de andre bydde 250 tusen over det han gav, og han dermed ikke kunne by mer på det. Han var litt lei seg, og spurte om jeg var skuffet. Jeg sa neida, for å ikke gjøre han me

Hunden min er HD-friiiiii! Resultatet B tikket inn på dogweb i dag

Nixepixen er pen hun!! BIR-valp i dag :D

Posted Images

Litt bedre syn i dag, klarer sånn nesten å lese fint her. .. har jeg og Lady kommet hjem etter en frisk morgentur. Vi fulgte guttungen på skolen og med en liten avstikker i tillegg ble turen på 1,5 timer. Så nå skal jeg ha meg en kopp kaffe og litt frokost. Senere blir det nok litt søvn, selv om jeg syns jeg kan sove om natten når jeg er trøtt, men det var visst ikke kroppen min enig i. Sovnet rundt 4 i natt og alarmen ringte kl 6. Litt lite, så da får jeg ta dagen til hjelp også. :hug: til AnetteH, håper det ordner seg med nav. Det skal være nok å skulle konsentrere seg om å bli frisk, ikke måtte sloss mot systemet i tillegg. Det skal bare fungere til ditt beste. Det er derfor vi har det, for å hjelpe folk til å bli frisk og komme på fote, ikke for å gjøre folk sykere. Noen av de som jobber der har dessverre misforstått :angry: Sent from my HTC One S using Tapatalk 2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere oppdaget den store nytelsen en brødskive med kirsebærsyltetøy og rømme på er? Skikkelig digg!

Jepp :D. Det er himmelsk godt (tyttebærsyltetøy går også bra... eller multesyltetøy.... eller eller eller... ehhhhh)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini

"Tomlingene har ikke tenner fordi de har for store tannbørster. Så da blir ikke tennene børstet og nå har tennene blitt spist opp av Karius og Baktus!" - MiniTini ble noe oppgitt over Drømmehagen, og ville at jeg skulle finne noe annet vi kunne se på.

Er jeg spent på om jeg får kontakt med "saksbehandler" hos NAV i løpet av dagen. Ble "noe" forbannet da jeg i forrige uke fikk vite at vedkommende har så liten stilling at de ikke visste når h*n kom tilbake :gaah: Og grunnen til at jeg skriver "saksbehandler" er jo at det ikke er de virkelige saksbehandlerne vi brukerne får prate med, neida, vi får prate med "forbehandlere" som så må ta problemstillingen videre med alle saksbehandlere i plenum :o Er det noe rart at det systemet der er tungrodd og vanskelig??? :gaah:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noe rart at det systemet der er tungrodd og vanskelig??? :gaah:

Bare en liten tanke fra min side... Det er en grunn til at det norske byråkratiet er "tunggrodd og vanskelig". Jeg er faktisk veldig glad for at vi har en forvaltning med systematiske prosesser, mange ledd og tydelige regler (om enn litt omstendelige i blant). Tenk for et bonanza det hadde vært hvis vi ikke hadde hatt det slik. Om ingen kontrollerte utbetalingene (tenk på hvor mye penger NAV utbetaler hver eneste måned!), om det kun var én enkelt person som i hvert enkelt tilfelle skulle avgjøre om man fikk penger og hvor mye - tenk hvor urettferdig det hadde blitt da! Jeg skjønner at det kan være tungt å ha med NAV å gjøre i blant altså, og det er kanskje ikke når man må det at man er på topp og mest fit for fight heller. Men et omfattende system sikrer faktisk likhet, demokrati og rettferdighet. Heia Weber!

Om en liten time skal jeg rusle avgårde og ha forelesning. Det skal bli helt greit å komme i gang med skolen, egentlig. Jeg bare håper vi har noen litt engasjerte forelesere nå i januar, for sånn i utgangspunktet er det ikke ekstremt spennende å høre om kloakk og sånt. Vi skal visst på befaring en eller annen gang da, det kan jo bli gøy.

Også må jeg bare legge til at jeg har faktisk verdens fineste kelpiegutt. :wub: Han er så god.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini
Bare en liten tanke fra min side... Det er en grunn til at det norske byråkratiet er "tunggrodd og vanskelig". Jeg er faktisk veldig glad for at vi har en forvaltning med systematiske prosesser, mange ledd og tydelige regler (om enn litt omstendelige i blant). Tenk for et bonanza det hadde vært hvis vi ikke hadde hatt det slik. Om ingen kontrollerte utbetalingene (tenk på hvor mye penger NAV utbetaler hver eneste måned!), om det kun var én enkelt person som i hvert enkelt tilfelle skulle avgjøre om man fikk penger og hvor mye - tenk hvor urettferdig det hadde blitt da! Jeg skjønner at det kan være tungt å ha med NAV å gjøre i blant altså, og det er kanskje ikke når man må det at man er på topp og mest fit for fight heller. Men et omfattende system sikrer faktisk likhet, demokrati og rettferdighet. Heia Weber!

Så det var bonanza for noen år siden da man faktisk snakket med selve saksbehandleren? :icon_confused: Den gang hadde de også grupper hvor større saker ble avgjort, nå er det enda ett ledd :blink:

Men siden du er så inne i dette, hvor mye kontakt har du selv hatt med NAV de siste 10-12 årene?

Og det jeg uthevet der er jeg fullstendig uenig i. For det kommer an på hver enkelt forbehandler og saksbehandler om man får det man faktisk har krav på, for det er opp til hver enkelt av de behandlerne om de er villige til å sjekke reglene og følge de.

Et lite eksempel:

En person er på det som tidligere het "yrkesrettet attføring" og spør om spesifikt tillegg i utbetaling i forhold til arbeidsutprøving. Saksbehandler sier at det har man ikke krav på. Noen mnd senere kommer en annen person inn på samme NAV-kontor og spør sin saksbehandler om akkurat det samme, saksbehandleren sier at dette vet hun ikke nok om men skal sjekke. To minutter senere kommer hun tilbake og sier "ja, det har du krav på"... Og dette er likhet og rettferdighet??? :wacko:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det var bonanza for noen år siden da man faktisk snakket med selve saksbehandleren? :icon_confused: Den gang hadde de også grupper hvor større saker ble avgjort, nå er det enda ett ledd :blink:

Men siden du er så inne i dette, hvor mye kontakt har du selv hatt med NAV de siste 10-12 årene?

Og det jeg uthevet der er jeg fullstendig uenig i. For det kommer an på hver enkelt forbehandler og saksbehandler om man får det man faktisk har krav på, for det er opp til hver enkelt av de behandlerne om de er villige til å sjekke reglene og følge de.

Et lite eksempel:

En person er på det som tidligere het "yrkesrettet attføring" og spør om spesifikt tillegg i utbetaling i forhold til arbeidsutprøving. Saksbehandler sier at det har man ikke krav på. Noen mnd senere kommer en annen person inn på samme NAV-kontor og spør sin saksbehandler om akkurat det samme, saksbehandleren sier at dette vet hun ikke nok om men skal sjekke. To minutter senere kommer hun tilbake og sier "ja, det har du krav på"... Og dette er likhet og rettferdighet??? :wacko:

Jeg syns ikke det er interessant å diskutere enkelteksempler og jeg har egentlig ikke tenkt å diskutere dette i det hele tatt. Det var bare et innspill fra en som står utenfor og har et litt annet perspektiv (ja, nettopp, jeg er ikke "så inne i dette", og det har jeg da heller ikke påstått. Jeg tror du er fullt klar over at jeg kun er 22 år, er/har vært i utdanning mesteparten av livet og derfor ikke har hatt noe med NAV å gjøre i det hele tatt utenom et arbeidsledighetsmøte for drøyt tre år siden). Det er lett å miste fokus og perspektiv når man står midt oppi det hele. Jeg tenkte bare å minne om at det er faktisk en grunn til at ting er som de er. Jeg sier ikke at NAV er perfekt, det er det jo mange eksempler på at det ikke er. Men virkelig. Byråkratimodellen NAV er bygd opp etter er ikke noe noen fant ut av på et nach liksom, det er gjennomtenkt og det sikrer faktisk at mange av borgernes rettigheter blir ivaretatt på en god måte.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns ikke det er interessant å diskutere enkelteksempler og jeg har egentlig ikke tenkt å diskutere dette i det hele tatt. Det var bare et innspill fra en som står utenfor og har et litt annet perspektiv (ja, nettopp, jeg er ikke "så inne i dette", og det har jeg da heller ikke påstått. Jeg tror du er fullt klar over at jeg kun er 22 år, er/har vært i utdanning mesteparten av livet og derfor ikke har hatt noe med NAV å gjøre i det hele tatt utenom et arbeidsledighetsmøte for drøyt tre år siden). Det er lett å miste fokus og perspektiv når man står midt oppi det hele. Jeg tenkte bare å minne om at det er faktisk en grunn til at ting er som de er. Jeg sier ikke at NAV er perfekt, det er det jo mange eksempler på at det ikke er. Men virkelig. Byråkratimodellen NAV er bygd opp etter er ikke noe noen fant ut av på et nach liksom, det er gjennomtenkt og det sikrer faktisk at mange av borgernes rettigheter blir ivaretatt på en god måte.

Mulig at den modellen er kjempefin, bare synd det ikke fungerer?

Jeg har ikke hatt mye problemer med nav, fordi jeg ikke hat hatt så mye med de å gjøre. Men de er fryktelig gnetene og penger man har KRAV på tar det år og dag å få betalt ut (sykepenger i mitt tilfelle). Mange jeg kjenner sliter også med å få utbetalt det de har krav på, selvom de har alle papirer i orden. Nav har tilogmed rotet bort papirer for meg, tre ganger! Hvor de selv mener jeg aldri har levert de..

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er såkalt flink i dag.
Mattilsynet, check.
Bestilt røntgen, check.
Reise til Toril en tur snart, check.
Irritere meg over dårlig teksting på TV Norge, check.
Vond hals, check.
Ordne overnatting i Oslo til i morgen, check.

Synge bursdagsang for den fineste lille stabijballen, som blir ett år i dag, check. :banana:

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis til malleballe! :wub:

Og :hug: Til anetteh. Husk å be om skriftlig bekreftelse på ALT fremover.

Har heldigvis, så langt, fått enveldig ok saksbehandler på nav. Sendte henne mail på fredags kvelde om at jeg er syk, og lurte på hvordan jeg skal gjøre med meldekort og sånt, og lå svar nå. :) Så da håper jeg hun har rett og utbetalingene blir det samme.

Og legetime til meg på onsdag, og snusern på torsdag. I utgangspunktet sjekk på torsdag, men jeg aner ikke om hun blir med hjem igjen eller ikke... Så ba bonden ta fri så han kan være med. Orker ikke dra alene eller med svigerfar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå har jeg levert inn et utkast til 1.utkast av prosjektoppgaven (innleveringen var egentlig bare en liten del av denne, men jeg gjorde likegodt mer når jeg først var i gang) og håper at jeg er på riktig vei. Samle noen av de andre til å gå igjennom prosjektoppgavene snart, sånn at vi kan hjelpe hverandre litt. Jeg øyner et håp om at den kan bli bedre enn jeg trodde i forrige uke. :P

Spise litt frokost nå kanskje, og så ut på tur med bikkjer mens det er lyst. Det er fortsatt noe veldig feil med føret her, så jeg gleder meg ikke akkurat så veldig, men vi trenger trimmen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes Nav er ganske utrolig jeg. Det er ikke akkurat mange andre land som har det samme tilbudet, og det er definitivt ikke mange andre land som har et såpass godt system for å hjelpe de som trenger det som oss - både med penger, utdanning og tjenester. Selv om de har sine greier de også - som alle stort sett skriker mye høyere om enn hjelpen de faktisk får - så er det jo en fungerende velferdstjeneste som redder hverdagen til mange. Visste dere at NAV nå forvalter så mye som en tredjedel av statsbudsjettet? Er ikke mange som slår det gitt!

...ellers så skal vi snart ut og jogge, etter to tusen (ok, mulig det bare føles sånn :lol: ) regninger er arkivert.

  • Like 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes Nav er ganske utrolig jeg. Det er ikke akkurat mange andre land som har det samme tilbudet, og det er definitivt ikke mange andre land som har et såpass godt system for å hjelpe de som trenger det som oss - både med penger, utdanning og tjenester. Selv om de har sine greier de også - som alle stort sett skriker mye høyere om enn hjelpen de faktisk får - så er det jo en fungerende velferdstjeneste som redder hverdagen til mange. Visste dere at NAV nå forvalter så mye som en tredjedel av statsbudsjettet? Er ikke mange som slår det gitt!

...ellers så skal vi snart ut og jogge, etter to tusen (ok, mulig det bare føles sånn :lol: ) regninger er arkivert.

Enig! Men er litt trist når vi som bor i ett av verdens beste land å bo i, med en av verdens beste økonomi, at enkeltpersoner skal slite så mye med ting som i dag, i vårt land, burde være en selvfølge at går på skinner. Og at det skal være så utrolig avhengig av hvem man får som saksbehandler/veileder. Ser bare på min erfaring, jeg har klart meg sjøl i alle år, men for snart to år siden måtte jeg kaste inn årene og be om hjelp. Og joda, jeg fikk hjelp - men noe så enkelt som å sende meg et skjema klarte ikke damen fra 18. april til 19. august. Da gav jeg opp og flytta. Og jada, jeg purra! Så flyttet jeg og det tok nye damen 2 og en halv dag, inkludert postgang, å sende meg samme skjemaet. :aww:

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig! Men er litt trist når vi som bor i ett av verdens beste land å bo i, med en av verdens beste økonomi, at enkeltpersoner skal slite så mye med ting som i dag, i vårt land, burde være en selvfølge at går på skinner. Og at det skal være så utrolig avhengig av hvem man får som saksbehandler/veileder. Ser bare på min erfaring, jeg har klart meg sjøl i alle år, men for snart to år siden måtte jeg kaste inn årene og be om hjelp. Og joda, jeg fikk hjelp - men noe så enkelt som å sende meg et skjema klarte ikke damen fra 18. april til 19. august. Da gav jeg opp og flytta. Og jada, jeg purra! Så flyttet jeg og det tok nye damen 2 og en halv dag, inkludert postgang, å sende meg samme skjemaet. :aww:

Signerer. Nå har jeg aldri jobbet i NAV, eller vært avhengig av NAV, men jeg ser det der altfor ofte etter å ha samarbeidet med NAV endel ganger. Det er utrolig mange flinke folk i NAV, men det finnes både de som ikke er det, og at det rett og slett skjer uheldige ting, og da går det så altfor hardt utover brukerne. Det syns jeg er feil, selv om jeg er i utgangspunktet veldig positiv til NAV og NAV-systemet. Etter å ha vært borti velferdssystemer i andre land både i og utenfor Europa er det ikke tvil om hva jeg velger, men at NAV-systemet har sine problemer er dessverre altfor sant, ihvertfall i endel regioner.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig! Men er litt trist når vi som bor i ett av verdens beste land å bo i, med en av verdens beste økonomi, at enkeltpersoner skal slite så mye med ting som i dag, i vårt land, burde være en selvfølge at går på skinner. Og at det skal være så utrolig avhengig av hvem man får som saksbehandler/veileder. Ser bare på min erfaring, jeg har klart meg sjøl i alle år, men for snart to år siden måtte jeg kaste inn årene og be om hjelp. Og joda, jeg fikk hjelp - men noe så enkelt som å sende meg et skjema klarte ikke damen fra 18. april til 19. august. Da gav jeg opp og flytta. Og jada, jeg purra! Så flyttet jeg og det tok nye damen 2 og en halv dag, inkludert postgang, å sende meg samme skjemaet. :aww:

Der igjen, er jeg helt enig med deg. Det burde vært strengere krav til enkeltpersoner innen flere av de statlige tjenestene, og kundebehandling burde absolutt stått høyere i kurs hos mange. Så ja, enig, sånt er dårlig og kjipt - på generell basis.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men så tenker jeg... gnrk, samboer kommer snart hit. Og han jobber jo på Norges største flyplass. Tro all den smitten han har på seg / i seg. Jeg vil ikke være så sær at jeg nekter å kline med han, men samtidig... exchange of body fluids freaks me out now :frantics: Men han er jo vaksinert. I 2009, så den kan jo være svekket.. Det er fuckloads av folk som er sjuke på jobben hans. åååhehehåååå. Fram og tilbake, fram og tilbake. Hodet mitt burde kobles ut i en periode nå :P

Kjære deg, hør nå her: Det er hyggelig og viktig med utveksling av kroppsvæsker med den en er glad i og har lyst til å være nær. Tenk deg så fint det blir når han kommer nedover, og tenk så godt å kunne lene ansiktet inn mot halsen hans og bare lukte... :heart: Og så skal du liksom av hensyn til din egen paranoia la være å kysse litt på han også? Haha, litt mindre "Pretty Woman" og litt mer lidenskap, takk! :lol:

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...