Gå til innhold
Hundesonen.no

Akkurat Nå Januar


Mirai
 Share

Recommended Posts

  • Svar 7.1k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Æsj! Mannen ringte og sa at de andre bydde 250 tusen over det han gav, og han dermed ikke kunne by mer på det. Han var litt lei seg, og spurte om jeg var skuffet. Jeg sa neida, for å ikke gjøre han me

Hunden min er HD-friiiiii! Resultatet B tikket inn på dogweb i dag

Nixepixen er pen hun!! BIR-valp i dag :D

Posted Images

Fine snøspisende trekkbisken min :wub:

Så herlig:) Men veldig rart med den halen altså :P

Strålende sol og idag er det vaskedag på Zebra :lol: Og vetten meldte meg(synes det er litt upersonlig jeg) Kulen var en kreftkul som kunne blitt ondarta eller noe sånt. :)

Så nå skal prinsessa bades,og mor skal shoppe etterpå :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det seineste dere ville satt første kull på ei tispe? Gjelder mellomstor rase.

Grunnen til at jeg spør er fordi ei på ei Facebookgruppe har oppdaget at hun gjerne skulle hatt valp etter tispa si, hun blir 5 år i februar, løpetid i mai. Er det for sent? Jeg har "alltid" hørt helst ikke eldre enn 4 år ved første kull, men klarer ikke å finne noe godt stoff på det. Bare forumdiskusjoner. Eneste jeg fant var artikkel på agria om at de gjerne får mindre kull når de bikker 5. Hadde vært greit med noe som forklarte greit fordeler/ulemper med første kull på 5 år gammel tispe, nå er det liksom bare "jeg gar hørt om noen det gikk bra for" og "jeg har hørt det skal unngås".. Så anyone? Noen som har noe godt lesestoff?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så utrolig koselig da :D Får vi se bildet?

Nå prøver jeg å save min eminente kicksparkvideo, men moviemaker klikker hele tiden!

Jeg synes ikke det er et spesielt superfint bilde, men hver sin interesse :lol:

IMG_0464_zpsce1140ff.jpg

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at jeg spør er fordi ei på ei Facebookgruppe har oppdaget at hun gjerne skulle hatt valp etter tispa si, hun blir 5 år i februar, løpetid i mai. Er det for sent? Jeg har "alltid" hørt helst ikke eldre enn 4 år ved første kull, men klarer ikke å finne noe godt stoff på det. Bare forumdiskusjoner. Eneste jeg fant var artikkel på agria om at de gjerne får mindre kull når de bikker 5. Hadde vært greit med noe som forklarte greit fordeler/ulemper med første kull på 5 år gammel tispe, nå er det liksom bare "jeg gar hørt om noen det gikk bra for" og "jeg har hørt det skal unngås".. Så anyone? Noen som har noe godt lesestoff?

Skal man ta alt man leser på nettdiskusjoner seriøst ut fra hva folk mener er "etisk" og "politisk" korrekt, så skal ikke hunder parres FØR de er MINST 3 år, og de må for all del ikke få sine første valper ETTER at de er 4 år - og gudforby om hunden har tippet 5 liksom... :D. ... helst skulle nok ikke hunder hatt valper noen gang... :aww:.

Jeg ville nok ikke bekymret meg for å sette et første valpekull på ei 5 år gammel tispe. Jeg mener det står i NKKs etiske regler at en tispe ikke bør ha sitt første kull ETTER fylte 7 år? Eller er det 6? Faren ved å parre voksne tisper er jo at de kanskje ikke er like fleksible i bekkenområdet når de skal føde, sånn at det KAN medføre komplikasjoner under fødsel (ut fra hva jeg kan huske å ha lest som argumenter).

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

...nå ble jeg fryktelig irritert, fordi vi har en person som ikke skjønner hvor han skal, og det er ikke min oppgave å leke turguide! Men endte med at jeg måtte det da han gikk på feil dør for 10. gang.. *banne høyt og puste dyyyyypt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal man ta alt man leser på nettdiskusjoner seriøst ut fra hva folk mener er "etisk" og "politisk" korrekt, så skal ikke hunder parres FØR de er MINST 3 år, og de må for all del ikke få sine første valper ETTER at de er 4 år - og gudforby om hunden har tippet 5 liksom... :D. ... helst skulle nok ikke hunder hatt valper noen gang... :aww:.

Jeg ville nok ikke bekymret meg for å sette et første valpekull på ei 5 år gammel tispe. Jeg mener det står i NKKs etiske regler at en tispe ikke bør ha sitt første kull ETTER fylte 7 år? Eller er det 6? Faren ved å parre voksne tisper er jo at de kanskje ikke er like fleksible i bekkenområdet når de skal føde, sånn at det KAN medføre komplikasjoner under fødsel (ut fra hva jeg kan huske å ha lest som argumenter).

Nettopp, er derfor jeg lurte på om noen hadde noe bedre lesestoff for den undrende ;)

Står ingenting om det hos NKK, bare at man mø ha dispensasjon for å parre ei tispe etter at hun har fyllt 8.

Finner masse lommelegen-aktige veterinærsider som sier at 5 år bør være maks for første kull, men ikke noe mer enn det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okay, staheten har gitt seg.. Line; jeg trenger tips til en god tannlege i byn :)

Sent from my GT-I9100

Uffda. Jeg bruker Trondheim tannhelsesenter på Leuthenhaven, og er fornøyd med dem.

Enkelte dager kan man bare stryke fra kalenderen...

Nesten ikke sovet i natt pga liten Smula som spyr og driter, avgårde til veterinær i morres hvor hun får en pille - som selvfølgelig kommer opp igjen med en gang, så da må det sprøyte til. På vei fra vet til jobb får jeg en stein i ruta med påfølgende stor steinsprutskade. Vil hjem og legge meg jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettopp, er derfor jeg lurte på om noen hadde noe bedre lesestoff for den undrende ;)

Står ingenting om det hos NKK, bare at man mø ha dispensasjon for å parre ei tispe etter at hun har fyllt 8.

Finner masse lommelegen-aktige veterinærsider som sier at 5 år bør være maks for første kull, men ikke noe mer enn det.

Jeg mener å ha lest på NKK at det anbefales ikke å parre tispe over 5 år. Men om tispa er 5 år og 3 måneder er nok ikke krise. Det er jo noe med å se an hunden.

Moren til min kommende valp er sånn 5ish (husker ikke nøyaktig).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener å ha lest på NKK at det anbefales ikke å parre tispe over 5 år. Men om tispa er 5 år og 3 måneder er nok ikke krise. Det er jo noe med å se an hunden.

Moren til min kommende valp er sånn 5ish (husker ikke nøyaktig).

Okai :) Merkelig, finner det ikke hos NKK jeg, men mulig de har fjerna det?

Nei ikke sant, 5 år og 5 år og 3 mnd er ikke akkurat stor forskjell, selv om det er første kull. Men merkelig at det ikke finnes noe særlig skrevet om det, om potensielle farer og sånn. Hun vil jo vite hva hun gjør liksom :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som kjøper V&H i blokker, hvordan fryser dere det? Kan man halvtine det, for så å porsjonsfryse? Uten at det går ut over kvaliteten :)

Her får det ofte tine over natta før jeg får partert alt i kilospakninger og fryst ned - men etter hvert som det tiner ytterst, skreller jeg av og fôrer/fryser/setter i kjøleskapet (behøver jo ikke å fryse sånt som skal tas ut for å tines om et par timer, så jeg legger gjerne mat for tre-fire måltider i kjøleskapet med en gang). Jeg har enda ikke merket noe på lukt eller avføring eller annet.

Enkelte dager kan man bare stryke fra kalenderen...

Nesten ikke sovet i natt pga liten Smula som spyr og driter, avgårde til veterinær i morres hvor hun får en pille - som selvfølgelig kommer opp igjen med en gang, så da må det sprøyte til. På vei fra vet til jobb får jeg en stein i ruta med påfølgende stor steinsprutskade. Vil hjem og legge meg jeg...

:hug:

Oppe til normal tidi dag også - dette er litt snålt. Men en får vel forsøke å gjøre noe produktivt med alle disse timene sine da. Som å strø trappa, som nå er glattere enn Sparta Amfi. Damn you værguder, som vipper slik rundt null og lager farlige underlag for oss!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkelte dager kan man bare stryke fra kalenderen...Nesten ikke sovet i natt pga liten Smula som spyr og driter, avgårde til veterinær i morres hvor hun får en pille - som selvfølgelig kommer opp igjen med en gang, så da må det sprøyte til. På vei fra vet til jobb får jeg en stein i ruta med påfølgende stor steinsprutskade. Vil hjem og legge meg jeg...

Åååh :hug: Håper det går bra med Smula.

Og så lurer jeg veldig på hvordan det går med Gross *bekymra*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:hug:

Åååh :hug: Håper det går bra med Smula.

Takk dere. Smula skal fastes til i morra (da blir hun nok imponert, siden hun har fastet siden i går :P ), har fått pillekur og skal på skånekost fra i morra og utover dagen. Hvis hun fortsetter som i natt så drar jeg tilbake til vet igjen i morra ettermiddag.

Har fått bestilt time til reparasjon av frontruta, for heldigvis ser det ut til at det lar seg reparere så jeg slipper å skifte hele greia :D

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hæ? jeg som trodde alle tisper burde få valper èn gang.. Det har jeg hørt... :aww:

Men det er alle "de andre idiotene" som IKKE er på hundeforum som si er det da vøtt :P

Oppe til normal tidi dag også - dette er litt snålt.

Weeee - flink pike :D

Gross er ikke noe bedre,skal til veterinær igjen halv tre,tusen takk for tanken!

Æsj.... God bedring!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så over til kvalmt selvforherligende skryt (kommer til å ta tid å komme over den *ler*) Nix har jo slitt litt med å være schæfer på både godt og vondt. Så vi har jobbet en hel del ang det å prate til andre og være Tante Sofie på tur. Andre hunder har lov til å være til faktisk, og det trenger hun ikke å snakke om i tide og utide (mest i utide). I dag har vi hatt en bråte hundemøter, og på samtlige har hun vært stille :bananas: Bortsett fra på setteren som var litt innpåsliten og Asti måtte hjelpe lillesøster. Da var hun tøff bak ryggen til Asti, men velger likevel å høre på meg når jeg ber henne droppe det og heller la Asti hjelpe henne i fred.

Takk for hjelpen liksom:

603159_10151450387865833_177111203_n.jpg

Lykke til videre med Gross!!! Håper han kommer seg snart!

Endret av Margrete
  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leser om hydraulikk og angrer allerede på at jeg valgte dette faget selv om jeg ikke har hatt første forelesning ennå. :lol: Fysikk og matte og sånt er det en stund siden jeg holdt på med sist. Jaja, jeg har vel kanskje ikke vondt av å få noen utfordringer og måtte jobbe litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Så herlig at ferien din har begynt, og at du og hunden din skal nyte den sammen! Det høres ut som dere kommer til å få masse kvalitetstid sammen, noe som er så viktig. Når det gjelder naboene og hundevennen din, det er jo flott at de har så mye tillit til deg, men jeg skjønner godt at du ikke vil overta flere hunder! Det er jo en stor forpliktelse, og det er viktig å kjenne sine egne grenser. Håper dere får en fantastisk ferie sammen, du og hunden din! ❤️
    • Odin var også dement mot slutten, og det var tøft. Han hadde ikke samme uroen, han var bare forvirret, og ville være inntil oss hele tiden (nok en kombinasjon av døvhet/blindhet også). Vi fikk Eldepryl hos Renate Nydal, det hjalp litt en stund på uroen, men ikke store forandringer. Kan være verdt forsøket.
    • Du kan ta pulsen ved å kjenne på blodåren som går ned på innsiden av låret.
    • Frøkna her begynner å bli dement, og det er utrolig vanskelig å forholde seg til. Så snart det er "dødtid" hjemme begynner hun enten å vandre frem og tilbake, eller å gå i ring. Hvis jeg avbryter henne og tar henne med ut på tur eller trening "våkner" hun og er seg selv igjen, men hun må altså ha mental input hele tiden for å ikke gå inn i disse tvangshandlingene. Jeg antar at det i stor grad skyldes kjedsomhet og uro, men ettersom hun har en ødelagt skulder er det ikke mulig å gå lange turer med henne heller. Lite fysisk aktivitet bidrar helt sikkert til problemet. Hun går på Karsivan, men synes ikke det hjelper så veldig. Det er ikke noe særlig til livskvalitet sånn som hun har det nå, men jeg kan jo ikke underholde henne konstant. Er det noen som har hatt dement hund som har noen tips til hva jeg kan gjøre for henne? Andre typer medisiner som hjelper?
    • Jeg vet ikke hvordan det skilles mellom de ulike dachsrasene, men avlsrådet i raseklubben vil kunne hjelpe deg med dette. Jeg ser ingen grunn til at det skulle bli komplikasjoner hvis begge er friske, men det er mange andre hensyn å ta før man velger å avle, så ta kontakt med avlsrådet og be om hjelp der.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...