Gå til innhold
Hundesonen.no

Recommended Posts

Skrevet
....vurderer jeg sterkt å blogge om øyesykdommer igjen på AK. Men det hjalp ikke så godt sist..

Men jeg vet nok hva jeg skal sende til neste årsmøte som avlskrav :lol:

*klippet*

:

Gjøøør det! :D

• Svar 7k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Æsj! Mannen ringte og sa at de andre bydde 250 tusen over det han gav, og han dermed ikke kunne by mer på det. Han var litt lei seg, og spurte om jeg var skuffet. Jeg sa neida, for å ikke gjøre han me

Hunden min er HD-friiiiii! Resultatet B tikket inn på dogweb i dag

Nixepixen er pen hun!! BIR-valp i dag :D

Posted Images

Skrevet
Oscar blir 9 om 1,5 uke!

Herregud, vet ikke om jeg skal si "så lenge vi har kjent hverandre" eller "så fort tiden går" - husker da gutta våre tok HP fra de yngre klassene *mimre* :)

• Like 1
Skrevet

1,6 mil på ski og noen jævlige gnagsår, men ok da. Fornøyd med dagens trim :D etter all drittmaten i går.

• Like 1
Skrevet

...er første brukspåmeldingen i starten av mars sendt og snøen må kanskje begynne trekke seg tilbake. At det laver ned med snø ute stoppet vist ikke den påmeldingen :frantics:

Ut på ski og trimme dyrene :P

Skrevet

Syntes ganske så synd på han Bredesen som prøver å kommentere hopp og som hele tiden bli avbrutt av han andre dusten......... :P

Skrevet
...er første brukspåmeldingen i starten av mars sendt og snøen må kanskje begynne trekke seg tilbake. At det laver ned med snø ute stoppet vist ikke den påmeldingen :frantics:

Ut på ski og trimme dyrene :P

Er det i Rogaland dere skal starte? :P

Skrevet

Da møtes vi :)

Ja, faktisk så går de jo samme klasse også :)

Den ekstreme forsjellen blir vel at du har trent hele året, siste økt jeg hadde var i november. Og kanskje helgen før stevne :P

Så det er nok bare en start pga jeg rett og slett er der..

Skrevet
1,6 mil på ski og noen jævlige gnagsår, men ok da. Fornøyd med dagens trim :D etter all drittmaten i går.

På Ås?? Jeg vil ut på ski nemlig! Men ser ikke særlig fram til å traske uten løyper slik snøen er nå...

Syntes ganske så synd på han Bredesen som prøver å kommentere hopp og som hele tiden bli avbrutt av han andre dusten......... :P

Ja, haha! Det der irriterer meg hver gang jeg ser på hopp. Scheie er ikke spesielt hensynsfull i kommenteringen sin. :P Åh, nå fikk jeg jo mye mer lyst til å se skiflyging enn å lese om fundamentering av vei.

Skrevet
Den ekstreme forsjellen blir vel at du har trent hele året, siste økt jeg hadde var i november. Og kanskje helgen før stevne :P

Så det er nok bare en start pga jeg rett og slett er der..

Tro meg, dette trenger ikke å gå bra :lol: Vi har hatt et par treninger i år, men pga endel is så har det blitt lite. Jeg er så nervøs når det kommer til disse brukskonkurransene, at jeg ødelegger alt for henne :lol: Så jeg tør ikke å håpe på opprykket en gang. Vi må konkurrere for å få orden på nervene :)

Skrevet

Jeg har vært i kjelleren og satt på en vaskemaskin. Jeg trodde det var lenge til jeg turte å gå ned kjellertrappa med krykker, men det gikk jo som en lek. Hadde mobilen i lomma da, i tilfelle det ble nødvendig med full ambulanseutrykning! :P

Skrevet
Herregud, vet ikke om jeg skal si "så lenge vi har kjent hverandre" eller "så fort tiden går" - husker da gutta våre tok HP fra de yngre klassene *mimre* :)

Begge stemmer jo, hoho :P

Ingen unggutter lengre!

Skrevet
Tidvis virker det som om det er mer akseptabelt å drite i helse og kosthold, enn å være opptatt av den biten, sky ferdigmat, junkfood og følge på hva man får i seg...

Tja.. Du kan ta med deg salaten din og ei flaske vann, og jeg en japp og en halvliter cola, så kan vi sette oss ned på et offentlig sted og spise det (jeg tar en røyk samtidig), så kan vi se hvem av oss som får flest skråblikk?

For min del må folk mer enn gjerne telle kalorier, det er ikke min sak, men når man ikke kan kose seg en dag i helga engang uten å ha dårlig samvittighet for at man har fått i seg dobbel dose av hva som er anbefalt, da har man antageligvis problemer med litt annet enn bare vekta..

.. Sitter jeg under dyna og gjør minst mulig på lengst mulig tid.. Fordi:

316984_484307368277756_927169390_n.jpg

Jeg burde egentlig vært på do en tur, men da fryser jeg igjen, så det utsetter jeg så lenge jeg kan.. :P

Skrevet

På Ås?? Jeg vil ut på ski nemlig! Men ser ikke særlig fram til å traske uten løyper slik snøen er nå...

Nope.. Må til Lørenskog for å få nypreppa løyper og masse snø serru :D

Fikk ikke til å dobbeltquote på mobilen, men 2ne:

Jeg HAR problemer med mat. Nettopp derfor teller jeg kalorier og har dårlig samvittighet når jeg spiser mer enn jeg skal. Definitivt! Men folk er gode på å mene det ene og det andre om nettopp det, og det er det som provoserer meg. Hvor kommer det fra, at man er så gira på å fortelle andre at dersom du er sånn og sånn så må du ha problemer. Folk hanskes med sine problemer på ulike vis, og selv om det er hardt for noen så må man bare akseptere det. Og det er det jammen mange som ikke gjør. Jeg blir forbanna når noen legger seg opp i at jeg planlegger måltidene mine vha kalorier (og selvsagt spiser sunt, ikke BARE teller), jeg. Pass på deg sjæl, liksom. Og dette er ikke myntet på deg, men på folk jeg omgås til daglig som liker å slenge med leppa.

• Like 2
Skrevet
Jeg syntes ikke så synd på broren min altså, bare bittelitt redd for at han skal være sur mot lille rampegull!

Og det var akkurat det jeg prøvde å si noe om. :P Det hadde nok gått helt smertefritt, skal du se.

Etter å ha gnålet på T i flere døgn så fikk jeg han med, han vil nemlig ikke fordi Doffen har en smule dårlig manerer når han ser andre hunder. Men dealen ble at jeg tok hundene også kunne han bare gå :P Etter masse hyl og skrik fordi OMG DET ER HUNDER DER fra doffen sin side, T så ut som en furie og jeg munter og glad drasset med meg galehunden min, så satte vi ut i skisporet, Doffen skjønte greien og travet fint avgårde etter T og Issi etter han igjen.

Hahaha, jeg ler så jeg griner! Du er så skjønn! :heart::lol:

Tja.. Du kan ta med deg salaten din og ei flaske vann, og jeg en japp og en halvliter cola, så kan vi sette oss ned på et offentlig sted og spise det (jeg tar en røyk samtidig), så kan vi se hvem av oss som får flest skråblikk?

:teehe:

Nå skal jeg vaske over gulvet i stua, med det har jeg seriøst vaska hele huset, med unntak av soverommet til Marianne og rommene vi ikke bruker. :lama:

Snart kommer fine mannen, jeg gleder meg sånn!

• Like 1
Skrevet

For min del må folk mer enn gjerne telle kalorier, det er ikke min sak, men når man ikke kan kose seg en dag i helga engang uten å ha dårlig samvittighet for at man har fått i seg dobbel dose av hva som er anbefalt, da har man antageligvis problemer med litt annet enn bare vekta..

Røykere går nok over kosthold i hvem som blir uglesett ja. Sånn vil det nok alltid være fram til ingen røyker med. Samme er om vi tok med oss en som prøvde å sette et skudd av noe slag. H*n hadde nok "utdanket" røykeren også...

Skrevet
Jeg har klådd på søstra til Jäger i dag -_-

Sent from my GT-I9100

Var Sushi med på klinikken?

Edit; Klinikken er vel stengt i dag, hvor har du klådd på henne? :P

Herlighet så lenge siden det er jeg har skrevet her inne...

Og første innlegget mitt skal inneholde sutring:

Jeg er nemlig SYYYYYYK :( :( :(

Skrevet
MÅ-lese-pensum... skulle ha skrudd av internett hvis det ikke var for at jeg trenger det til enkelte artikler og filmer.. Eksamen i morgen argh!!! Spark meg ut herfra om jeg er tilbake før kl 15!

Lykke til i morgen!

Siste bilde av Symra. Finklipp på gang:

NedkliptSymra_zps284d2568.jpg

Det slår meg gang på gang hvor små hunder det egentlig er under all den pelsen deres!

Og OK, nå driter jeg i kjønnsstereotypier og hvem som liksom skal tåle mest - jeg har VONDT i ankelen min, og jeg håper jeg kan sitte helt stille her i sofaen veldig lenge nå. Å stille Foenix selv var kanskje ikke det lureste jeg gjorde i dag, men ankelen kjentes faktisk ikke så vond før vi entret ringen.

Men er det ikke slik med halte hunder også, at de går greit på utsiden, men begynner å markere på foten når de krysser ringbåndet?

Skrevet

.. er jeg sliten. Fått testet ut ny-skiene, og hatt en utrolig fin tur med både mann og bikkjer. Det beste av alt: jeg har både lært meg å bremse i nedoverbakker (uten å falle) OG skøyte siden i fjor! Mangler bare litt bedre teknikk i svinger så er jeg jo nesten blitt flink jo (husk, alt er relativt!). Bris tror jeg blir en bra trekkhund neste sesong. Hun fikk prøve seg et stykke, og var riktig så behagelig å ha foran seg. Ikke skulle hun jage skitupper, eller hoppe oppå meg når det ble litt tempo heller. Ikke fullt så flink løs, jeg syns ikke de trenger å løpe om kapp med meg omtrent under skiene, men de har sikkert litt kontroll. Håper jeg. :P Blir flere turer der vi var i dag, stort islagt vann som var fint å gå på for oss og for hundene til å løpe løse. Bare beregne litt bedre tid neste gang.

Nå moter jeg meg opp til å dra på jobb ... Sliten og frossen jo! :P

Skrevet
Røykere går nok over kosthold i hvem som blir uglesett ja. Sånn vil det nok alltid være fram til ingen røyker med. Samme er om vi tok med oss en som prøvde å sette et skudd av noe slag. H*n hadde nok "utdanket" røykeren også...

Kanskje :aww: Men narkomane er det stort sett litt synd på, mens en røyker bare er dum, så jeg veit ikke det hadde hjulpet så mye. Du hadde sett bra ut da, kjernesunn og åpenbart supertrivelig som menger deg med samfunnets tapere :P

Skrevet
Jeg var glad jeg ikke var mann jeg :lol: det er sikkert verre :P

Er de her mindre livsfarlige slik? Har brukt breeders kjørestrikk hittil.

Vil tro at de er bedre, brukes jo mye av hundekjørere og slikt. Om jeg ikke tar feil så er det masse tråder med strikk inni, også tredd inn i de flettegreiene rundt. Så om selve strikkene ryker så vil jo fortsett det flettegreiene rundt holde seg. Verre dersom det ryker ved festet til kroken, evt. selve kroken.

Da er jeg akkurat hjemme fra en tur i bakken sammen med samboer og en kompis, det var kjempegøy! Kroppen er sliten og nå koser jeg med restepizza fra igår! Skrubbsulten!

Skrevet

Du veit du er pyse når du sitter og synes så synd på deg selv en hel ettermiddag fordi du har gnagsår.. Vondt det shø! :(

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Nå vet jeg ikke om alle instruktørene til Norges Hundeskole, men jeg har ikke kjent eller møtt mange instruktører derfra med adferdskompetanse. Dognanny kjenner jeg ikke til, men jeg synes bakgrunnen kanskje var litt tynn. Selv om dere ikke ser noe mønster i adferden og han er røngtet fri så kan det godt være muskulære eller skjelett-problemer som bygger seg opp over tid og trigger på ulike tidspunkter, når det bare renner over. Og når du nevner at han har hatt ryggproblemer så blir jeg raskt mye mer oppmerksom på at det kan være noe uoppdaget der.  Bruker dere halsbånd eller sele? Hvis dere bruker halsbånd ville jeg forsøkt en godt tilpasset sele. Om dere allerede gjør det ville jeg faktisk forsøkt halsbånd, for å se om det gjør noen forskjell. Som du sier, ut fra det du beskriver, kan det høres ut som stress, frustrasjon og overtenning. Har dere forsøkt å kutte langt ned på kravene? Og kutte ned på aktiviseringen? Det er ikke det vanligste, men det hender også at hunder er overaktiverte og overstimulerte. Og selv om det er en aktiv rase så finnes det alltids unntak.  Korte, rolige turer, med litt løping om det ikke trigger for mye, og mer ro og hvile hjemme. Prøv å ikke stille for mye krav, gi ham litt mer slakk, litt mer "forberedelse" på at "nå skjer ting", og om mulig la han heller gå en kort tur i lengre bånd og gå hjem før det smeller. Alt dette er såklart forslag til ting å prøve ut, uten at jeg har sett hunden og situasjonene. Dere trenger definitivt en kompetent adferdsekspert til regelmessig oppfølging. https://www.atferdskonsulenter.no/finn-konsulent/hund#Innlandet-hund Kjersti Bjøntegaard kan jeg personlig anbefale. Vi brukte henne mye med vår til dels krevende ridgeback unghund. Turid Hovland kjenner jeg bare såvidt til, men i likhet med Kjersti har hun en solid og god utdanning og mye god kompetanse ser jeg. Ta kontakt med en av dem, og de kan sannsynligvis anbefale andre om de selv ikke har kapasitet. De kan godt mulig også anbefale en fysioterapeut. I Oslo kan jeg anbefale smarthund.no (Hilde Iren).
    • Går det an å bruke kickspark i langrennsporene? Eller der de har oppkjørte løyper? Finnes det ski på dem? Har lyst på men må se om jeg kan kjøre det først da de vanlige veiene her jeg bor blir strødd. Hvordan trener man da hunden til å trekke? 
    • Glemte å legge til at vi gjør daglig korte økter med søk, hjernetrim, lek, «skattejakt» etter godbiter og leker både inne og ute. Øver mye på håndteringstrening ol.  Å han mestrer alt annet som en drøm, ingen problemer med å være hjemme alene, stueren på 1-2-3, trygg og veldig fin hund på alle andre måter, akkurat det vi så for oss. «Bare» dette ene problemet som skygger over så mye av det som har gått bra..
    • Tusen takk for utfyllende svar! Det er absolutt slitsomt ja.. Burde selvsagt lagt til at han er røntget og resultatene viste plettfri både AD og HD. Vi fikk i tillegg tatt et pr ekstra bilder av ryggen hans da han har hatt noe smerter i ryggen ila året, men heller ingen avvikende resultat der. Skal sies at veterinærene som har sett på han når har har hatt vondt i ryggen (ved to anledninger) kan ikke finne noe ved kontroll og de mener det kan være muskulært. Så absolutt ikke umulig at en fysioterapeut hadde vært hensiktsmessig mtp akkurat det.  Men for å gi litt mer utfyllende kontekst så skjer ikke disse utbruddene i forbindelse med noe som skulle utløse noe smerter og dermed utløse utbrudd. Som regel så kommer det i etterkant av at han har rullet i snø/gress feks, eller at vi har måttet begrense han mye, mye kort bånd. Eller hvis vi «maser» på han eller krever noe av han, gå pent og ikke dra feks. Så det lille vi ser av et mønster er at det henger sammen med stress eller frustrasjon, og overtenning. Å vi har lite tro på at han gjør det fordi det er en form for lek for han, fordi det aldri ender positivt for verken han eller oss. Han vinner aldri disse kranglene, men det gjør ikke vi heller..🥲 For å svare litt på punktene du spør om (setter stor pris på at det spørres, da vi ofte opplever at folk antar at vi er problemet og gjør alt feil, uten å spørre) 1. røntgen er tatt, og kontakte fysioterapeut er ikke en dum ide.  2.riktig og nok aktivitet synes jeg også vi har godt dekket. Han får 3 turer om dagen, en kort på morgenen og en på kvelden (ca 30 min) i tillegg til en lengre tur på 45-75 min etter arbeidstid. Vi bor for tiden i leilighet i Oslo så å lufteturene skjer i bånd. I tillegg er vi ofte i skogen og på privat hundejorde der han få løpe løst. 3. munnkurv og grime har vi også kjøpt ja, å på kurset vi gikk rett før jul fikk vi hjelp til innlæring av disse. Munnkurven har vi skjønt at er litt for liten så den har blitt tilsidesatt. Og grime øver vi fortsatt på, men den blir også et stressmoment for han og han klikker ofte både av å ha den på og få den av. Så vi har ikke kommet så langt at vi kan gå tur med den enda, da det ender mer manisk graving for å få den av, til tross for at vi prver å flytte fokuset hans fremover. Men vi håper å få den bedre til etterhvert. 4. Har vært i kontakt med oppdretter ang dette å til tross for å ha drevet oppdrett i 25år så har heller ikke hun hørt om denne oppførselen. Foreldre er helt fine. De søsknene vi vet om er ikke utenfor «normalen» av unghund oppførsel. 5. Mulig vårt neste steg igjen blir å kontakte en adferdskonsulent ja, som er spesialisert innenfor mer adferd enn trening. For som sagt så har vi forsøkt å trene dette bort på forskjellige måter uten å nå frem. Trenger nok noen som kan evaluere hele han og mønstrene hans, å det er det vi har trodd vi har fått tidligere. Men som regel er det en og en time, å om han ikke klikker ila den timen så får man heller ikke sett problemet. Å da er vi ofte like langt, å ender med å bli fortalt treningsmetoder vi kan prøve men som overhodet ikke fungerer når han tipper, å dermed blir et større stressmoment for han.    Vi holder til i Oslo nå men flytter til Nes i mai. Instruktørene vi har hatt på besøk er en vi fikk anbefalt fra oppdretter, fra Hamar. En dame fra hundeskolen som holdt valpekurset, Norges hundeskole. Og en vi fikk anbefalt, frøken dognanny.  Vi var ikke missfornøyde med noen av disse men har forstått at de kanskje ikke har den rette kunnskapen for vårt problem..
    • Dette høres slitsomt ut for dere! som du sier, dette er ikke normalt, ikke for noen raser, jeg håper dere kan få hjelp. Bra du nevner at dere har vært til veterinær. Er han røntget? Jeg ville også fått besøk av en hundefysio som kan sjekke muskulaturen, de har ofte bedre kompetanse på muskulære problemer. Kan jeg spørre hvilke instruktører dere har hatt inne og hvilken kompetanse de har? Hvor i landet bor dere? Det er stort spenn i kompetanse og metoder. Jeg stoler på de fleste jeg kjenner til som er listet på https://www.atferdskonsulenter.no/finn-konsulent/hund, men der er det også variasjon i kompetanse. Et annet spørsmål er om dere har hatt inn instruktører som hovedsaklig driver med hundetrening, eller om dere har hatt inn hundetrenere med fokus og kompetanse på adferd. For noen er det stor overlapp, mens andre er det skille. Er det standard eller jaktgolden? Har du snakket med oppdretter? Hvordan er mentalitet på foreldre og søsken? Erfaringsmessig er det uansett dumt å vente på at en hund skal "vokse av seg" noe som helst av problemer. En del adferd må man riktignok bare forebygge og "holde ut", men jo mer en hund får "øvd" seg på adferd, jo bedre sitter den. Ting jeg ville sjekket ut/prøvd. 1. Fysioterapeut. Rønting av hofter og albuer hvis dette ikke er gjort enda. 2. Nok og "riktig" aktivisering. Utelukke ballkasting og annen jaktlek som kan forhøyd stress. Mentale oppgaver som søk, trening av triks og lydighet i korte økter hver dag, og nok fysisk aktivitet. Minst 1-2 timer tur med snusing og varierende tempo daglig. 3. Lære inn å ha på munnkurv med positive metoder og bruke den på tur. Eventuelt også grime. 4. Snakk med oppdretter, om de kan være til hjelp og kan si noe mer om foreldre og søsken. 5. Finne riktig hundetrener. Det kan dessverre være en krevende oppgave. Men jeg har enda en del kontaktnettverk hvis du oppgir hvor i landet du bor.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...