Gå til innhold
Hundesonen.no

Tur i minus 15-20, kortere dere ned på turene da?


Line&Luna
 Share

Recommended Posts

Jeg skjønner ikke helt sammenhengen folk virker og dra mellom herding og frysing, det er forskjell på og kle på en hund i -5 grader når man ser at det begynner og bli nødvendig og det og hive på dekken i +10 fordi sommern er slutt liksom. Det jeg legger i herding er bare og ikke kle på hunden før det er nødvendigog evt ikke mer enn nødvendig, men alle hunder som fryser skal da vell ha dekken.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 120
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Kaldere vær= lengre turer og høyere fart! Vi liker kulda vi! (men ikke sånn kulde som det er nå da, for nå er det nesten ikke snø skal det være kaldt så må det være snø!).

Tur som vanlig.. Alt fra 30 min til et par-tre timer. Så lenge hun er i bevegelse så fryser hun ikke. Merka at hun syntes det var kaldt på potene idag, da vi var oppe i skogen. Sto og løfta de inni

Jeg tror ikke en whippet (eller basenji) blir mer skjør av at de får klær på. Men at de heller fryser ræva av seg om de IKKE har det Og siden jeg vet sjøl at det er fryktelig ubehagelig å fryse (og d

Posted Images

Når det blir rundt 20 kuldegrader og kaldere, da kortes nok turene litt ned for min egen del. Frem til 20 kalde går det som normalt, jeg bruker bare lengre tid på å komme meg ut. *ler* Bikkjene er fornøyde de, så lenge de får være i bevegelse. Bruker ikke dekken i det hele tatt på turer der vi stort sett er i bevegelse. De har godt med underull, og vet ikke hva å stå stille betyr. :P Kler på de om de skal ligge i bilen, eller om vi er på turer hvor vi har lengre pauser (og DET har vi ikke når det bikker 10 kalde altså, for min del :lol: ).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi møter så og si ingen hunder ute, eller folk generelt, når det er -10 eller mer. Generelt sett om vinteren så er det veldig lite folk som er ute og går tur vis avis om sommeren/våren/høsten.

Hvor er alle sammen?

I skogen min :huh: Alle caffelattedamene er ute å løper/jogger/skravler med hverandre, mens setterene driver med sine greier. Alle er så blide og trivlige atte, hilser og sier at nå er det deilig ute. Så koser vi oss litt over at sola skinner, det er kaldt og bikkjene koser seg. Så ler de litt av Uta som går med dekken fordi jeg, pingla, tror hun fryser fordi hun er nedrøyta og da sklir vi rett over på mitt yndlingstema og det er valpen hennes Nix som nok ikke fryser siden hun er pakket inn i tykk og godt tova ull (nå skle jeg vist helt ut her å, sojjy)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi møter så og si ingen hunder ute, eller folk generelt, når det er -10 eller mer. Generelt sett om vinteren så er det veldig lite folk som er ute og går tur vis avis om sommeren/våren/høsten.

Hvor er alle sammen?

I skiløypa der det er meningen man skal være om vinteren? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn apropos, Så klarar hunden kylan (advarsel, ganske stygt bilde i begynnelsen av artikkelen)

Har du en korthåriga hund så bör du använda ett täcke, små hundar fryser ofta mer än stora. Hundar med lång päls kan drabbas av isbildningar mellan trampdynorna. Det förebygger du genom att klippa håret mellan trampdynorna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir kortere turer på oss. Så lenge hundene er kledd for været er det nok heller meg det står på. Men jeg har faktisk sett hundene for kalde en gang, da var det -25 grader. Da fikk de vondt i labbene, og ville bli båret (hunder som vanligvis aldri vil opp). Dette var ikke pga vegsalt, det var rett og slett for kaldt for dem. De hadde på seg fleecedress og hurtta varmedekken, men det holdt ikke. Burde nok hatt noen varmende potesokker.

Jeg har ikke særlig tro på at inne-hunder herdes av å være uten i kulden eller å være kalde. Polarhunder (eller hunder med tilsvarende god pels) som lever ute hele livet får sikkert litt mer mels enn de polarhundene som er inne, men polarhunder som lever inne takler jo kulden bra de også, så det kan vel ikke være snakk om utrolig mye(?). :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her går vi som vanlig, men han får på potesokker over 10 min, og da blir han så glad så. Jeg tåler kulda godt når vi går, og liker vinter og snø - og det gjør pussig nok bikkja også. Har vurdert å kjøpe et dekken da, så kan kan få ha på om man tar en lengre pause på langtur. Tror han hadde likt det. Ellers syntes jeg alt for mange dropper å kle på hundene sine! Ser mange hunder som sjelver og misstrives.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egentlig ikke. Har en jobb som foregår ute(beskjære trær og slikt), så er ikke så fristende å gå langtur når jeg kommer hjem. Prøver å løse det med å gå lenger tur før jeg går på jobb, men. I helgene, da går jeg som oftest lange turer selv om det er kalt. Som noen har sagt, det går fint for meg så lenge jeg holder meg i bevegelse.

Har vært under ti minus her siden helga, så da har jeg tatt på dekken. Selv om jeg har en hund som ikke ser ut som han bryr seg mye om kulda, syntes jeg det er bedre enn å ikke ha det. Spesielt nå som det gikk veldig fort fra vinter med varmegrader, til minus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kles det på. Og ja turen blir kortere når det er ned mot -20.

Min fikk lungebetennelse ifjor,og vi mistenkte at det var fordi hun hadde hatt hard aktivitet i mange kalde blå.

Jeg sliter med astma, så det er ikke noe godt når det er så kaldt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kler på hundene varme dekken og sokker. så vi korter ikke ned. Sel Wheaten terriern vi hadde måtte ha varmedekken, etter han blei eldre. Han blei stiv og hadde ubehag etter en tur ute i mange minus. men etter han fikk dekken gikk det over :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her blir det aldri så kaldt. Det har vært 12,5 blå på det kaldeste her, og mens jeg sto og frøs med vinterjakke på så hadde lillepelsen raptus i snøen, gravde med snuten, rullet seg rundt og ellers storkoste seg. Så tror det går bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hørte fra en som kan litt om dette med kulde. Når det er så kaldt som nå her nede på Østlandet og mye vind hele tiden, er det ca. -30 grader (selvom gradestokken kun viser -18).

Og det er direkte smertefullt å gå til toget på morgenen, vondt i ansiktet rett og slett. Gleder meg til våren. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk et nyhetsbrev i dag som det var litt info om dette også: http://www.dyrebar.n...erstid-20161989

Hunden min fyller 10 om en måned og aldri hatt en sokk på han, ei heller voks. Og aldri en gang sett antydning til at han er sår eller har slitte tredeputer.

Blir det bare verre om en bruker slikt fra ung alder, eller? For når min hund var valp hørte jeg aldri om noen som brukte sokker, men nå må jo "alle" ha det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har mistet potesokkene til Kuro, jeg. :( Og det er kjempedumt, for her i Bergen salter de overalt, og det er tydelig at han synes det er ubehagelig, i går begynte han faktisk å halte på alle fire beina. Håper det er bedre i Trondheim.

Ellers har vi faktisk ikke vært borti kaldere enn -10, og det gikk helt fint for Kuro sin del så lenge vi ikke satt lenge i ro, selv nå som han er helt nedrøytet. Da ble det bare litt kortere tur enn jeg hadde tenkt fordi jeg var kjempesliten og brukte masse energi på å bevege meg inni alle klærne mine. :lol: Så jeg tror nok ikke at det blir nødvendig å korte ned på turene bare på grunn av temperaturen altså, det er jo bare å kle på seg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden min fyller 10 om en måned og aldri hatt en sokk på han, ei heller voks. Og aldri en gang sett antydning til at han er sår eller har slitte tredeputer.

Blir det bare verre om en bruker slikt fra ung alder, eller? For når min hund var valp hørte jeg aldri om noen som brukte sokker, men nå må jo "alle" ha det.

Nei, det blir ikke verre. Det går på individet. Av mine 3 dvergpinschere tåler to og gå på salt, de halter litt, men bryr seg ikke så veldig, den siste stopper og hyler og nekter å bevege seg. Så jeg har bestilt potesokker til henne nå.

Noen blir også bare lettere sår på potene, vi måtte bruke potesalve eller sokker på border collien vår dersom hun var i snøen, hvis ikke fikk hun blødende sår på potene sine. BCen ble 12 år, døde for noen år siden, så potesokker og salve er ikke noe nytt.

På dvergpinscherne har det aldri vært behov for potesokker, men de bruker fleecedress og dekken dersom de er på fjellet/skitur. I tillegg har de "vindpose" som de kan legge seg oppi når det er pause. Dette bruker de flittig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil eg ut på ein lengre tur, så må eg i grunn berre hive på bikkja meir kle og hugse potesokkar. Av ein eller anna grunn storkosar ho seg i snøen (og kulden?), så er sjeldant eg merkar noko til det at ho vil heim og inn. Men potesokkar har ein stygg tendens til å skli av ho, og då hender det ho begynner å trippe på tre bein om det blir for kaldt på labbane. Superlim blir neste skritt! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, vi går ikke de tre- fire timers turene for tiden, uansett. De to små får på seg dekken og så labber vi av gårde. Nå har vi hatt en diarè - runde på alle sammen og da har det blitt flere små- turer av naturlige grunner :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden min fyller 10 om en måned og aldri hatt en sokk på han, ei heller voks. Og aldri en gang sett antydning til at han er sår eller har slitte tredeputer.

Blir det bare verre om en bruker slikt fra ung alder, eller? For når min hund var valp hørte jeg aldri om noen som brukte sokker, men nå må jo "alle" ha det.

Hei.

Jeg synes det var interessant å følge tråden og kom tilfeldigvis over den siterte artikkelen da jeg er betamedlem der, derfor tenkte jeg kanskje det hadde relavans for noen.

Personlig kan jeg ikke gi deg et godt råd fordi jeg har aldri vært borti de temperaturene det her er snakk om med en hund, har kun hatt èn hund og vinteren var mild og med svært lite salt og ikke i Norge.

Generelt sett ville jeg sagt se det an og bruk fornuft, det var nok ikke mye av et råd, men det er så mange andre dyktige og erfarne hundeiere her som sikkert kjenner både rasen din og klimaet hvor du bor bedre enn meg;-)

Endret av 13de
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden min fyller 10 om en måned og aldri hatt en sokk på han, ei heller voks. Og aldri en gang sett antydning til at han er sår eller har slitte tredeputer.

Blir det bare verre om en bruker slikt fra ung alder, eller? For når min hund var valp hørte jeg aldri om noen som brukte sokker, men nå må jo "alle" ha det.

Nei, alle må ikke ha potesokker, men forhold før og nå, jeg vet ikke , men salta de foreksempel like mye før? Viss ikke kan jo det være en naturlig årsak på at flere sliter med potene nå. Det er mye som ikke var slik det var før..
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Verken jeg eller bikkjene mine trives i den kulda. Eller Chilli har kanskje ikke like mye i mot den som Bocca. Bocca sin kropp bare låser seg i den kulda, og jeg måtte brukt heldekkende dress (noe hun hadde avskydd). Så jeg unngår lengre turer i slik kulde. Dessuten er det sjeldent det er så kaldt over lengre perioder her, så litt ro skader ikke.

(Det sier litt om jeg lufter bikkjene i hagen om morgenen, og så fort de har gjort det de skal, så løper de til døra).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har heller aldri brukt potesokker på mine hunder. De har heller aldri vært sårbeinte. Når det er så kaldt at de løfter på beina, slutter de med det om de får på seg dekken. Er det så kaldt at de løfter på beina MED dekken, går vi heller kortere turer. Nå skal det sies at jeg ikke driver ekstremsport på skareføre, eller har med hundene der det saltes, så behovet har vel ikke vært så stort. Men potesokker mot kulda har jeg aldri vurdert engang. Tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Jeg får ofte raskere bånd med hannhunder jeg omgås, men jeg har nok selv landet på at det er tisper jeg skal ha nå. Foretrekker å ha hund som ikke skal tøffe seg eller bli tøffet på av andre hunder (og min erfaring er at dette er svært mye mer utbredt blant hanner enn tisper, selv om det det å forvente uansett kjønn blant noen raser), og synes ikke det er stas med høy kjønnsdrift hele året og stresset det kan medføre heller. Men hanner er generelt noe friskere (på den måten at det er flere tisperelaterte plager enn hannhundrelaterte) og ikke variabel i forhold til egen syklus som noen tisper er. 
    • Hannhunder kan sikkert være fine dyr for noen, men det er dessverre ikke min personlige opplevelse, og den jeg har hatt ga ikke særlige gode erfaringer med kjønnet. Jeg foretrekker helst tisper, især siden man nå ønsker drive oppdrett. Syntes de er mer seriøse, ærlige og stabile oppå det igjen. For ikke å snakke om manglende snoppevask, markering og lettere for samkjønnsaggresjon For all del, jeg kjenner trivelige hannhunder, og en gang i fremtiden var planen å forhåpentligvis importere en trivelig og fin en. Men har skjønt at å planlegge hund skal jeg ikke gjøre, det går aldri som jeg vil   
    • Jeg eier en selveier leilighet i et sameie. Helt uproblematisk. Leste vedtektene før jeg bydde/kjøpte og snakket med megler om dyrehold også først.  vi er vel rundt en 70 enheter tror jeg totalt på 5 bygg. Og jeg vet det er minst 10 hunder som bor her fast pr.d.d + folk som passer hund med ujevne mellomrom. Og en hau med katter er det også. Eneste regelen vi har er at hunder ikke skal i heisen pga allergi, det går bra siden hvert bygg kun er 4 etasjer. Tror dog det er folk som bryter den regelen ganske ofte som bor høyere opp en meg i første. 😂  Relativt nytt bygg da, ferdigstilt i 13/14 og dermed veldig god lydisolering også. 
    • Han fikk vite det når vi hadde hilsa på valpene! 😂
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...