Gå til innhold
Hundesonen.no

Tur i minus 15-20, kortere dere ned på turene da?


Line&Luna
 Share

Recommended Posts

Vi går mye langs vei, så Nora har hatt såre poter. Særlig var vinteren mellom 1 og 2 år hard på potene hennes, da blødde hun både fra poter og den tredeputa litt høyere opp på beinet, så hun så litt ut som en hest når vi gikk ut, med sokker på alle beina og bandasjer rundt kodeleddet (det er det det heter på hest, sant? :lol: Jeg har ikke peiling, altså).

Dina, som gikk akkurat de samme turene som Nora (og Leah nå, forsåvidt), hadde ikke problemer med potene. Ingen av de andre hundene jeg har hatt, har hatt problemer med såre poter på vinteren heller, annet enn alaska huskyen (faktisk.. Det er en svært uønsket feil på trekkhunder, svake poter). Han ble sårbeint når han løp på skare, men ikke av salting på veiene.

Så, det har nok noe med hvordan hunden er å gjøre, tror jeg? Altså, alle mine hunder har vært "halte" i begynnelsen av turen på veldig kalde dager, men gått normalt etter et par skritt, jeg har gått ut fra at det var overgangen mellom varmt gulv (har varmekabler i alle gulv, vi :P ) og kald snø som var problemet, i og med at det gikk over når de fikk vent seg til kulda på beina, liksom. Mens Nora og Gubbelille har hatt svake poter, og begynt å blø pga snø/salt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 120
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Kaldere vær= lengre turer og høyere fart! Vi liker kulda vi! (men ikke sånn kulde som det er nå da, for nå er det nesten ikke snø skal det være kaldt så må det være snø!).

Tur som vanlig.. Alt fra 30 min til et par-tre timer. Så lenge hun er i bevegelse så fryser hun ikke. Merka at hun syntes det var kaldt på potene idag, da vi var oppe i skogen. Sto og løfta de inni

Jeg tror ikke en whippet (eller basenji) blir mer skjør av at de får klær på. Men at de heller fryser ræva av seg om de IKKE har det Og siden jeg vet sjøl at det er fryktelig ubehagelig å fryse (og d

Posted Images

Så lenge de er fullpelset så rekker det med potesokker, det ser ut til å fungere helt ned i -20.

Er de ikke fullpelset så går t-skjorte eller sparkebukse på ved -5.

Sparkebukse:

154344_10150343873225072_1576279_n.jpg

thumb_Katahdin_T_shirt1_300_289.jpg

Hvis vi går i dypsnø så får de også t-skjorte for å beskytte mot kulde mot bryst/lunger. For Blaze så rekker det med t-skjorte og potesokker egentlig, også ned i -25/30.

Talli får raskere dekken på seg enn Blaze pga hun har hatt to kull og har ganske store brystvorter som stikker ut av pelsen om hun ikke er fullpelset.

Og når jeg går slik selv i -20,

428211_10151238513865072_999437986_n.jpg

så syns jeg ikke det er så rart at bikkjene som lever inne med meg faktisk skal få litt tildekking de også.

Det er veldig mange som ikke får med seg de pittesmå signalene hunden sender på at den fryser feks at den begynner kromme ryggen littegrann eller får "fnatt" og springer som en gærning for å holde varmen. Det siste blir ofte tolket som hunden er kjempe glad i snø.. (og noen er det også selvsagt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge de er fullpelset så rekker det med potesokker, det ser ut til å fungere helt ned i -20.

Er de ikke fullpelset så går t-skjorte eller sparkebukse på ved -5.

Sparkebukse:

154344_10150343873225072_1576279_n.jpg

Jeg likte den sparkebuksen, hvor kjøper man sånne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her jeg bor trengs ingentingting, men jeg har vurdert potesokker om jeg må inn til byen, der salter de jo, også oppe hos foreldrene mine!

Men noen linket til billige potesokker, men jeg finner den ikke igjen jeg, er jeg bare blind?

Jeg tenker at jeg vil ikke bruke så mye penger når det er snakk om å brukes 5-6 ganger i året!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk!

Spørs om ikke Dany-mus må få seg en sånn :)

Husk at divine dog har også alt hurrtaa utstyret til billigere pris. Sverige er bedre på dette :-P om du evnt vet størrelse kan jeg se for deg på hundemessa neste helg.

Issi går med potesokler nå som det er - 17 og hun fikk det straks ekstremt mye bedre på tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at divine dog har også alt hurrtaa utstyret til billigere pris. Sverige er bedre på dette :-P om du evnt vet størrelse kan jeg se for deg på hundemessa neste helg.

Issi går med potesokler nå som det er - 17 og hun fikk det straks ekstremt mye bedre på tur.

Hundmessen neste helg kan sikkert ha det ja. Hvis du finner en, så hadde det vært supert. Nen str aner jeg ikke, greit å kjøpe voksen str så så hat jeg. Kanskje str til Talli kan passe Dany etterhvert. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hundmessen neste helg kan sikkert ha det ja. Hvis du finner en, så hadde det vært supert. Nen str aner jeg ikke, greit å kjøpe voksen str så så hat jeg. Kanskje str til Talli kan passe Dany etterhvert. :)

Finn ut hva str talli er så skal jeg se etter for deg :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare generelt nysgjerrig på det, for selv hørte jeg ikke så mye om at det var vanlig å bruke til bare turbruk, og husker heller ikke at jeg tidligere så hunder med sokker på (ikke før noen år tilbake altså).

Men ser jo selvsagt an behovet, tenkte bare det muligens kunne ha noe å si dersom en "herder" potene også, at de dermed kan tåle mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke samme str organiseringen på det nye som det gamle. Men jeg og Mokken kom fram til at 50M burde passe de.

Takk! :D

Da skal vi se om ikke det blir en brun liten microfleece-mus hoppende rundt i snøen en dag, hvis det blir kaldt nok :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Bare generelt nysgjerrig på det, for selv hørte jeg ikke så mye om at det var vanlig å bruke til bare turbruk, og husker heller ikke at jeg tidligere så hunder med sokker på (ikke før noen år tilbake altså).

Men ser jo selvsagt an behovet, tenkte bare det muligens kunne ha noe å si dersom en "herder" potene også, at de dermed kan tåle mer.

Hehe hvis du leser Helge Ingstads bøker fra starten av 1900-tallet, så ser du at han bruker potesokker laga av skinn til trekkhundene sine :P Så noe nytt fenomen er det vel ikke. Men det var vel en smule andre temperatur- og underlagsforhold enn lufting av fru Hansens puddel på Frogner. Det var nok hunder som var litt bedre tilpassa kulde og ekstremforhold enn fru Hansens puddel på Frogner også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inntil i fjor hadde jeg aldri kledd på en hund før, men da Mikke ble kastrert i slutten av nov så var magen litt vel bar når kulda plutselig kom. Så da fikk han onepiecen som JeanetteH også viste fram her oppe (selv om den nå ikke dekket mye av magen likevel) og samtidig potesokker. Og jeg merket jo forskjell. At selv om han syntes det var en pine å få på så var han mye mer avslappa og glad ute på tur. Så her har det nå blitt klær ved -15 eller mer om vi er ute på en lengre tur. Gneisen derimot er en skikkelig frossenpinn så hun har allerede fått et dekken og fått bruke det flere ganger. Men lengden på turene forblir for det meste den samme.

6813727147_03594e1bd3_o.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var nok hunder som var litt bedre tilpassa kulde og ekstremforhold enn fru Hansens puddel på Frogner også...

Nå er ikke jeg fru Hansen, men puddelen her tåler kulda bedre enn terven.. Bare for å ha sagt det liksom :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gamlefar tåler kulda dårligere og dårligere, er ikke sååå mange år siden han ikke frøs i det hele tatt på tur, nå er det på med lue, hals, katahadin, hurtta og sokker når vi skal på litt lengre turer i kulda. Russern i bakgrunn hadde jeg med et ulldekken til sånn i tilfelle hun skulle finne på å bli kald etterhvert, kom helt ut av bilen før det måtte på..

Begge kreka synes egentlig lange turer i skogen er unødvendig på vinteren, da holder det gjerne med en time. I byen derimot, der kan de gjerne labbe rundt i timesvis, samme hvor kaldt det er. Er ikke helt som de andre barna, de to her..

post-9152-0-09515500-1354994004_thumb.jp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ballevarmer kan du få tak i her http://www.mamut.net/freke/subdet24.htm eller sy det selv :-)

Ikke for å kuppe tråden, men jeg lever i den troa at når man kler på hundene sine, så får man aldri hunder som synes det er digg med kulde. Misforstå meg rett, jeg tror aldri en whippet vil sette pris på kulda, men blir de ikke mer "skjøre" om man kler på dem?

Jeg mener ikke at man skal lavære å kle på de som absolutt trenger det altså. Jeg ser behovet for klær om hunden virkelig fryser. Som Sandra sier ang det å gå kommando, så tenker jeg at om en hund får muliget til å bygge litt underull og bedre pels så må jo det være bedre for bikkja og?

Og nei, jeg kritiserer ikke dere som kler på hundene deres her altså, jeg er bare nysgjerrig smile.png

EDIT: Jeg vet og at ikke alle hunder har annlegg for å bygge underull altså :P

Ridgebacken hater kulda. Hun har vært med på teltturer på vinteren fra hun var 4mnd gammel, alt fra helgeturer til ukesturer. Hun er nå 5år, og for vært år liker hun kulda mindre og mindre faktisk. Hun får aldri skikkelig underull og bruker dekken og potesokker i skikkelig kulde, ellers har hun lue også forsåvidt, for hun forfryser øretippene sine litt for fort. Når hun blir kald blir hun "sur" og sutrete og fryser dermed mer. Aussien og huskyene bryr seg ikke noe. De er innehunder alle sammen til hverdags, men er fryser ikke når de er i bevegelse. Her begrenser vi ikke turene noe på grunn av kulde (i alle fall ikke på grunn av hundene), vi har, på en overnattingstur, valgt å gå kortere den ene dagen før vi slo opp teltet, men da var det en skikkelig høy luftfuktighet, -23grader og en vind på 17m/s. Det var kaldere enn den turen der det var -25 på dagen og -37 på natta (i teltet) på vidda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg fryser kler jeg på doberen. Blir det kaldt nok har jeg hatt på den forrige doble fleecesokker, tre lag dekken og lue. Han jeg har nå tåler kulde bedre men har hatt cordura sokker og to lag dekken alt han. Shibaen forfrøs baklabbene en av de første vintrene og bruker kuldekrem og sokker. Sokkene er noe herk, får de ikke til å sitte uten tape. Synes generelt det er unødvendig å "herde" hundene. Min bor inne i varmen resten av døgnet og dermed er det bare ulempe om vinterkåpa blir for tjukk. (Ikke for det, en doberman har ikke vinterkåpe uansett.) Finnes så mye bra klær at ingen skal trenge fryse. Så er vi ute så lenge vi gidder, uansett temperatur. Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så kaldt blir det knapt her, eller det gjør vel det - men det er mange år siden sist. Skulle det bli kaldere enn -15 ville det blitt betraktelig mindre turer ja. Ser ikke poenget når hverken hund eller eier trives med kulda, tur skal være koselig og fint. Det er selvsagt rase - og individavhengig, men jeg vet at hvertfall tispa jeg har ville blitt svært skuffet om hun ble tvunget med på tur i -20.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...