Gå til innhold
Hundesonen.no

Tur i minus 15-20, kortere dere ned på turene da?


Line&Luna
 Share

Recommended Posts

Nei det er jeg jo klar over, det var derfor jeg skrev at jeg skjønner det er forskjell på raser :P

Hva med hunder som har pels, men som likevel får på seg dekken om det bikker -10 -15?

Tja, jo. Men nå er det sånn at Elwira tydelig ikke trivdes på tur når det var -15 og lavere uten dekken. Hun hadde en merkelig røytesyklus, og var nesten bar på vinteren. Ettersom jeg elsker å være ute, og Elwira elska å være ute med meg med dekken så jeg ingen problemer med å ta det på heller. Mulig pelsen hadde blitt bedre etterhvert om jeg hadde droppa det, men helt ærlig så tror jeg ikke det hadde noe å si for henne. Hun var med på alt, året rundt uansett, og koste seg mer med dekken. For meg er det det viktigste at hun hadde det fint når vi var på tur :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 120
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Kaldere vær= lengre turer og høyere fart! Vi liker kulda vi! (men ikke sånn kulde som det er nå da, for nå er det nesten ikke snø skal det være kaldt så må det være snø!).

Tur som vanlig.. Alt fra 30 min til et par-tre timer. Så lenge hun er i bevegelse så fryser hun ikke. Merka at hun syntes det var kaldt på potene idag, da vi var oppe i skogen. Sto og løfta de inni

Jeg tror ikke en whippet (eller basenji) blir mer skjør av at de får klær på. Men at de heller fryser ræva av seg om de IKKE har det Og siden jeg vet sjøl at det er fryktelig ubehagelig å fryse (og d

Posted Images

Nei, men det er for at jeg tåler kulde veldig dårlig.

Nora får litt problemer med potene på vinterstid, men det løser vi ved å bruke potesokker. Jeg veit ikke om det er saltet eller kulda som gjør det, men hun har blitt sårbeint tidligere år, så vi bruker potesokker som forebyggende nå :) Leah har tålt den kulda hun har vært utsatt for overraskende godt til nå, men hun har "tjukk" pels til puddel å være. De har jo ikke underull, så vi har kjøpt dekken i tilfelle hun skal bli kald. Men jeg antar at så lenge det er tørt ute, så klarer hun seg uten dekken, det er hvis det er vått og kaldt som blir problematisk, puddelpels suger til seg vann (ironisk nok, da de opprinnelig var vannapporterende hunder.. Tror ikke de har helt samme pels nå som da :P )

Jeg syns det er slemt å "tvinge" hunder til å lære seg å like kulde. Jeg kan ikke fordra å fryse selv, så hvorfor skal hundene mine gjøre det, liksom? Man kan jo prøve å gå ut i 20 minus sjøl bare ikledd ullundertøy og se om man lærer seg å like det etterhvert, eller om det fortsatt er ubehagelig 10'ende gangen :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her blir turene litt kortere, men det er bare for vår egen del. Lyng trives greit i snø og kulde, og det går helt fint så lenge vi er i bevegelse. Lek i snøen er jo bare helt fantastisk, synes han :P

Jakta går også som normalt, med mindre det er mye skare som han går igjennom eller hvis det er veldig bløtt nedi snøen men kjempekaldt i lufta. Nå i helga måtte han hankes inn igjen da det begynte å fryse på potene utpå dagen :( Heldigvis har han supre poter og kjempepels, så han takler det meste av snøføre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for å kuppe tråden, men jeg lever i den troa at når man kler på hundene sine, så får man aldri hunder som synes det er digg med kulde. Misforstå meg rett, jeg tror aldri en whippet vil sette pris på kulda, men blir de ikke mer "skjøre" om man kler på dem?

Jeg mener ikke at man skal lavære å kle på de som absolutt trenger det altså. Jeg ser behovet for klær om hunden virkelig fryser. Som Sandra sier ang det å gå kommando, så tenker jeg at om en hund får muliget til å bygge litt underull og bedre pels så må jo det være bedre for bikkja og?

Og nei, jeg kritiserer ikke dere som kler på hundene deres her altså, jeg er bare nysgjerrig :)

EDIT: Jeg vet og at ikke alle hunder har annlegg for å bygge underull altså :P

Til en viss grad, ja. Det er jo ikke bare pga pels heller, men litt hva man er vant med. Slik har jeg det også, i perioder hvor jeg går mye med ulltøy (slik som nå når det er kaldt) så blir kroppen nesten avhengig av det, jeg holder på og fryse ihjel med en gang jeg tar det av. Så til en viss grad kan man påvirke

Jeg ser uansett ikke noen grunn til og kle på før jeg ser tegn på at hunden fryser. Tenkte ikke Varga kom til og trenge dekken før vi bikka -15, men hun har frøset (skjelver om hun blir liggende litt i bilen og i starten på turer) de siste dagene så er det -10 så får hun på dekken på starten av turen (til hun er varm) om det er skogstur hvor hun får løpe. Er det tur i bånd får hun ha det på hele turen. Nå vet ikke jeg enda hvordan hun takler ekstremkulde, men slik jeg har løst det problemet tidligere år (for min egen del) er og gå flere litt kortere turer, istedet for en lang slik jeg gjør til vanlig.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Ikke for å kuppe tråden, men jeg lever i den troa at når man kler på hundene sine, så får man aldri hunder som synes det er digg med kulde. Misforstå meg rett, jeg tror aldri en whippet vil sette pris på kulda, men blir de ikke mer "skjøre" om man kler på dem?

Jeg mener ikke at man skal lavære å kle på de som absolutt trenger det altså. Jeg ser behovet for klær om hunden virkelig fryser. Som Sandra sier ang det å gå kommando, så tenker jeg at om en hund får muliget til å bygge litt underull og bedre pels så må jo det være bedre for bikkja og?

Og nei, jeg kritiserer ikke dere som kler på hundene deres her altså, jeg er bare nysgjerrig :)

EDIT: Jeg vet og at ikke alle hunder har annlegg for å bygge underull altså :P

Jeg korter ned turene fordi jeg selv hater å fryse, dvs. på hverdagene - i helgene når det er lyst kan jeg godt gå en til to timers tur, men da må vi være i bevegelse hele tiden.

Å kle på terven er jo ikke noe tema, han trenger ikke det - men han får potesokker på og så er han fornøyd. Frallen derimot, hun får på seg klær når det kryper ned under -15 og vi skal være ute mer enn lufterunden på en halvtime, dette fordi hun ikke har underull og heller ikke kommer til å få underull uansett hvor mye man forsøker å "herde" henne. Hun liker dekkenet sitt, ikke noe fancy shit, bare ett helt vanlig rimelig dekken.

Nå har man besøk av en annen frallefyr, en spanjol, han er ikke direkte vant til kulde kan man si - men han slutter å fungere når du putter dekken på han (som jeg gjorde for å være hyggelig liksom), så vi går uten og da blir det naturlig nok kortere turer ene og alene fordi jeg ikke vil han skal fryse ballene av seg bokstavelig talt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bikkja elsker kulda og vil ikke inn når det er kaldt. Men jeg setter litt begrensninger fordi jeg er frysepinn. Men det blir vel ikke noe kortere tur, så fremt det ikke er ekstremt kaldt. Har varmdress og bjørnefitte ( :lol: ) så skal litt til før jeg dropper tur.

Finnes ikke dårlig vær, bare dårlig klær :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for å kuppe tråden, men jeg lever i den troa at når man kler på hundene sine, så får man aldri hunder som synes det er digg med kulde. Misforstå meg rett, jeg tror aldri en whippet vil sette pris på kulda, men blir de ikke mer "skjøre" om man kler på dem? Jeg mener ikke at man skal lavære å kle på de som absolutt trenger det altså. Jeg ser behovet for klær om hunden virkelig fryser. Som Sandra sier ang det å gå kommando, så tenker jeg at om en hund får muliget til å bygge litt underull og bedre pels så må jo det være bedre for bikkja og? Og nei, jeg kritiserer ikke dere som kler på hundene deres her altså, jeg er bare nysgjerrig :)/> EDIT: Jeg vet og at ikke alle hunder har annlegg for å bygge underull altså :P/>

Uva er en frysepinn med kort (og lite pels) og niks underull. Sita har heller ikke underull, men pelsen hennes er mye tettere. Tidligere har jeg vært veldig barsk på det og tenkt at "Pfft, såpass må de jo tåler, er bikjer det er snakk om", men jeg har ombestemt meg på det gitt. Bikjer eller ei, Uva har i praksis ekstremt lite varmeisolerende på kroppen sin, og da sier det seg selv at det blir ubehagelig kaldt å gå ut uten noe på. Og jeg tror ikke hun fryser lettere neste vinter av å slippe å fryse unødig i år ;)

Igår gikk vi en times tid i -14, begge hadde på seg hurtta varmedekken og koste seg på tur. Men vi gikk langs veien da, de blir enda kaldere om vi går i marka på holka på stien.

Så ja, her i huset kan turene bli begrenset når det blir skikkelig kaldt.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for å kuppe tråden, men jeg lever i den troa at når man kler på hundene sine, så får man aldri hunder som synes det er digg med kulde. Misforstå meg rett, jeg tror aldri en whippet vil sette pris på kulda, men blir de ikke mer "skjøre" om man kler på dem?

Jeg mener ikke at man skal lavære å kle på de som absolutt trenger det altså. Jeg ser behovet for klær om hunden virkelig fryser. Som Sandra sier ang det å gå kommando, så tenker jeg at om en hund får muliget til å bygge litt underull og bedre pels så må jo det være bedre for bikkja og?

Og nei, jeg kritiserer ikke dere som kler på hundene deres her altså, jeg er bare nysgjerrig :)

EDIT: Jeg vet og at ikke alle hunder har annlegg for å bygge underull altså :P

Mine hunder har ikke underull, også har de tynn pels (dumme dyr som røyter før vinteren :lol: )Ikke har dem pels på magen heller... Så skal vi være lenge ute når det er kaldt så må vi kle på dem, både sokker og dekken. Ikke liker dem kulda heller, og ikke går dem på veggen hvis dem ikke får turen sin, så vi dropper det som regel.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Jeg bruker aldri dekken fordi jeg har en hund med veldig god pels som jeg enda ikke har sett fryse. Hva som skjer under 35 kuldegrader vet jeg ikke, men så langt har ikke dekken vært nødvendig på han. Og jeg syns det er tull å kle på pelshunder unødvendig. De utvikler bedre vinterpels av å være ute i kulda uten klær på.

Men! Det er ikke alle hunder som får god vinterpels uansett hvor mye de er ute i kulda. Mange av dem har jo ikke underull engang. Noen har knapt pels i det hele tatt. Da snakker vi om å gå nakene ute i 20 kuldegrader. Det blir nesten akkurat det samme som om vi går nakne ute i 20 kuldegrader det (nesten fordi hunder har litt høyere kroppstemperatur enn oss). Og de har ingen pels som kan utvikle seg. Det er da bare pining? En annen ting å tenke på et at hunder som fryser hele tida går å spenner kroppen sin hele tida. Det er neppe spesielt positivt å gå å spenne seg fordi man fryser en hel vinter. Og uten at jeg har noe belegg for å si det, vil jeg tippe det kan føre til en del muskelplager?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare lurer på om dere tar hensyn til temperaturen når dere går tur på vinterstid?

Jeg mener, jeg blir veldig kald når det er -15, men jeg kan jo bare kle på meg mer... :brr:

Tar på regndekkenet (fordi det er foret) når vi går ut på kveldstid, for refleksvesten hennes er så kald, men hun liker det ikke, så vet ikke hvor mye vits det er i å kjøpe noen annen form for dekken el. lign. :P

Noen som har noe innspill? (Gjelder for øvrig en snart 3 år gammel labbisfrøken :wub: )

Jeg korter ned litt på turene om det blåser mye, mest for min egen del, for da blir det plutselig mye kaldere enn hva gradestokken sier. Om snøen laver ned på siste tissetur på kvelden hiver jeg dekken på av praktiske årsaker. Så slipper jeg en veldig våt hund i sengen. :P

Så lenge vi er i bevegelse har Harly sjelden dekken på, men bruker potesokker om temperatur og føre tilsier det.

Forrige dagen var vi på et kenneltreff og da hadde han dekken på for da var det kaldt og ble endel stilleståing i hagen til vertene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ot. men så kaldt alle har det da! Plutselig ble det ikke så ille å bo her nord, når det er så mye værre der sør om vinteren :P*fnis* Og det hjelper jo lite med sol når det er så kaldt! I går var det -6 ute, og jeg syns det var ubehagelig. Sjeldent det er så kaldt her, mest plussgrader og sørpe hehe. Noen vil vel si det er bedre med iskaldt og snø enn mildvær om vinteren, men nei, jeg trives ikke i kulden :brr: Kjekt å bo ved kysten ja! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for å kuppe tråden, men jeg lever i den troa at når man kler på hundene sine, så får man aldri hunder som synes det er digg med kulde. Misforstå meg rett, jeg tror aldri en whippet vil sette pris på kulda, men blir de ikke mer "skjøre" om man kler på dem?

Jeg mener ikke at man skal lavære å kle på de som absolutt trenger det altså. Jeg ser behovet for klær om hunden virkelig fryser. Som Sandra sier ang det å gå kommando, så tenker jeg at om en hund får muliget til å bygge litt underull og bedre pels så må jo det være bedre for bikkja og?

Og nei, jeg kritiserer ikke dere som kler på hundene deres her altså, jeg er bare nysgjerrig :)

EDIT: Jeg vet og at ikke alle hunder har annlegg for å bygge underull altså :P

Vel, dvergen min ble syk første vintern jeg hadde henne fordi jeg tenkte at hun bør tåle litt kulde og derfor ikke kledde noe særlig på henne på høsten. Fikk streng beskjed av dyrlegen at hun aldri kan "vennes" til kulde, hun har omtrent ikke pels og rasen har ikke underull. Basenjien her er en skikkelig frysepinn, mye værre en Cosmo var. Han kles også på. Jeg kan ikke se poenget i å la de fryse. Men nei, de får ikke på seg det tykkeste vinterdekkenet på høsten liksom. Valpen her (beagle) fryser omtrent ingenting, beaglen har pels for å være ute, selvom de har kort pels. Så jeg tror det er veldig viktig å se ann hunden og pelsen og ikke "herde" dem så alt for mye.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme her, som mange andre. Hundene har ikke underull. Kovu har en del tettere pels (skal vel isolere for afrika-solen også), så han gikk uten dekken på 10-minutters turen til jobb i går, men jeg kler på ham om vi skal trene og stå litt stille. Odin ville ikke gå ut døra en gang i går, selv med genser på seg, selv om det gikk seg til, men han frøs litt mens vi ventet på bussen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kler på mine når jeg ser de synes det er for kaldt ute.

Og turene blir kortere også.

Så lenge de kan slippes, så vil de mer, men båndturer er visst ikke moro nok til å holde ut spesielt lenge.

Men jeg er ikke ute i -15 eller kaldere i mer enn maks en time.

Da er de som regel kalde, uansett.

Det skal ikke rare snømengden til for at de bokstavelig talt sveiper nedi bakken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn bortsett fra Andøya er vel Bodø den mest forblåste plassen i landet. Nå har vi hatt flere dager med mellom 6 og 10 blå. I tillegg er det alltid litt vind. Ofte er det mye vind, men de siste dagene har det vært lite vind, men den er der, ALLTID! Man kan meget lett både doble og triple temperaturen pga vinden.

Denne rå vinden går regelrett gjennom marg og bein. Salukien min må ha klær på. Hun har gjerne to lag. Ett katadindekken som fullstendig dekker magen og så Hurtta vinterdekken utpå. Potesokker har hun på om vi skal gå der det er endel skare (hun får lett sår på tærne).

Boxeren min tåler mye kulde, men brystvortene henne blir veldig rosa, så jeg er redd hun skal forfryse de. Som regel får hun et dekken på, men gjerne et tynnere ett enn lukisen.

Og nei, jeg har ikke tro på at man bør herde hundene ved å la de gå og fryse!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk å tenkte på dette med å få på dem underull og derfor dropper dekken. Hva gjør vel de 2 timene i - 20 når de skal rett inn i varmen vår igjen? Vil de få mer underull av det? Burde de ikke være ute mye mer for at det skal ha noen effekt?

De korthåra uten underull synes jeg skal gå med dekken. Som andre sier, hva er vitsen med å la de fryse når de neppe blir mer herdet av det?

Endret av Margrete
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri kortet ned på tur pga kulden før. Men jeg synes ikke det er like trivlig med skitur i -20, så da dropper jeg heller det og går på bena istedet. Ingen av mine har vist tegn til å fryse, men Dany har ikke rukket så mye kulde ennå da. Jeg har dekken til dem, men det har jeg kun opplevd å ha bruk for når de ligger stille i bilen når det er veldig kaldt, eller hvis vi har vært ute på lang tur/skitur og de blir i ro litt før vi kommer oss i varmen, for eks.

Potesokker har jeg aldri brukt. Marvin har ikke hatt behov for det, men jeg har forsøkt å finne noen fordi det er greit å ha den dagen det faktisk trengs. Men alle vi har prøvd bare detter av han, så jeg vet ikke om det blir noen sokker på han jeg altså.

Men fortsetter kulden så lurer jeg også litt på om ballevarmer hadde vært lurt til Marvin... Har aldri tenkt på det før, men..

Skal vi stoppe på turen for å spise mat og det er relativt kaldt, har jeg hatt med et underlag til hunden(e). For jeg merker at de står med labbene i været og ikke finner det konfortablet å ligge rett på snøen hvis det er kaldt nok. Men med underlag er det ingen problem. Stort sett løper de bare rundt og sjekker ut stedet uansett, og da har de ikke behov for å ligge på noe.

Marvin hadde sikkert ikke hatt noe imot å få på seg dekken i -20, men jeg tror ikke han føler han dør uten heller.

Endret av LXT
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn bortsett fra Andøya er vel Bodø den mest forblåste plassen i landet. Nå har vi hatt flere dager med mellom 6 og 10 blå. I tillegg er det alltid litt vind. Ofte er det mye vind, men de siste dagene har det vært lite vind, men den er der, ALLTID! Man kan meget lett både doble og triple temperaturen pga vinden.

Denne rå vinden går regelrett gjennom marg og bein. Salukien min må ha klær på. Hun har gjerne to lag. Ett katadindekken som fullstendig dekker magen og så Hurtta vinterdekken utpå. Potesokker har hun på om vi skal gå der det er endel skare (hun får lett sår på tærne).

Boxeren min tåler mye kulde, men brystvortene henne blir veldig rosa, så jeg er redd hun skal forfryse de. Som regel får hun et dekken på, men gjerne et tynnere ett enn lukisen.

Og nei, jeg har ikke tro på at man bør herde hundene ved å la de gå og fryse!

Ja den Bodøvinden er ikke å spøke med. Det kan være til tider nesten uansvarlig å gå ut i kulingen når det er slik temp som det er nå. brrr. måtte ofte bruke varmekjeledress og pelslue/finlandshette for å klare å gå ut. jeg brukte vel også mye oftere dekken på dobermannen enn jeg gjør nå på greyhounden. Men her blåser det ikke så mye, heldigvis!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mellom 15 og 20 - gjør nok ikke så mye med turene her, men sånn som nå, hvor det faktisk er under 20 - (i dag er det -23), da blir nok turene litt mer effektive, men det er mer for min skyld enn for Linux. Han syns det er finfint:) (bortsett fra at det blir sånn frossent tiss i pelsen på magen hans, og det syns han nok er litt irriterende...) Og det blir ikke akkurat turer med matpause. Men for oss er ikke turene timevis lange for tiden uansett, med en baby hjemme, og en mann som ikke setter pris på alt for lang tid alene med henne...

Jeg bruker svært sjelden dekken på Linux, det er bare når han skal ligge i bilen i kulda, eller hvis vi en eller annen gang skulle gå tur med spisepause og det var veldig kaldt... Potesokker har vi bare med i tilfelle, og jeg har av og til brukt det når føret har vært litt "skarpt", men de detter som regel av :getlost:

Red; men det å få varmedress til jul i fjor har nok redda lengden på turene til Linux i mange tilfeller, her i kalde Kongsberg, da kan jeg gå rundt å se ut som et lite barn, og ikke kjenne kulda bortsett fra i ansiktet; da er jo alt hel fint:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk å tenkte på dette med å få på dem underull og derfor dropper dekken. Hva gjør vel de 2 timene i - 20 når de skal rett inn i varmen vår igjen? Vil de få mer underull av det? Burde de ikke være ute mye mer for at det skal ha noen effekt?

De korthåra uten underull synes jeg skal gå med dekken. Som andre sier, hva er vitsen med å la de fryse når de neppe blir mer herdet av det?

Jeg tenkte det samme. Når jeg bodde hjemme var Koda i hundegården på dagtid når vi var på jobb/skole. Da fikk han mer underull og kraftigere pels, men nå når han bor inne hele tiden så er ikke pelsen like kraftig. Jeg tror ikke det har så veldig mye å si om hunden går uten dekken de 2 timene man er på tur så lenge hunden ligger inne i varmen resten av døgnet :)

Turene blir ikke noe særlig kortere. Koda bryr seg ikke om kulden og Lily får dekken på seg, men jeg går ikke båndtur. De får springe løse sånn at de holder varmen. Jeg tror egentlig ikke Lily hadde hatt behov for dekken egentlig. Hun løper så mye, men jeg orker ikke å ta det av/på i løpet av turen. Det er bare de siste dagene når temperaturen har vært rundt -15 hun har hatt dekken på seg. Micro må ha dekken når temperaturen begynner å gå ned til -10. Da går han skikkelig seint og krøker seg sammen, men med en gang han får dekken på seg så lyser han opp, og jeg ser at han koser seg mye mer. Han bruker også potesokker. Jeg lurer på om jeg kanskje må kjøpe potesokker til Lily når snøen kommer, men foreløpig så viser hun ingen tegn på at hun er kald på potene.

Venninnen min sin dvergpinscher og pinscher bruker dekken med en gang det blir minusgrader. Dersom de ikke har dekken kryper de sammen, og dersom det snør/sludder i tillegg så begynner pinscheren å syte veldig. Men får de dekken på så er det full fart :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kutter nok litt ned på turene ja, men det er for min egen del ikke for bikkja :P I går gikk vi en time i skauen i ca 10 - 11 minus, Pax var løs og uten dekken. Det gikk helt fint. Jeg så han ble litt kald på slutten av turen, så en time er nok grensa for "nakenturing" i den temperaturen. Med dekken kunne vi vært ute mye lenger.

Kveldstur/ kort tissetur på ca 10 -15 min går fint uten dekken helt ned mot 20 minus, så lenge det er vindstille. Men da holder vi selvsagt et raskt tempo, og det er absolutt grensa for å gå ut uten klær. Er det kaldere enn 20 minus er det dekken og evt potesokker på. Er det vind og /eller nedbør i tillegg får han dekken på fortere. Så for meg er det umulig å sette temperaturgrenser på når han får på klær. Han liker best å gå uten dekken, så så lenge han trives så får han det. Jeg ser jo lett om han har det kjipt liksom.

Skal han ligge i kald bil får han derimot dekken allerede ved plussgrader, for da fryser han lett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi møter så og si ingen hunder ute, eller folk generelt, når det er -10 eller mer. Generelt sett om vinteren så er det veldig lite folk som er ute og går tur vis avis om sommeren/våren/høsten.

Hvor er alle sammen?

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...