Gå til innhold
Hundesonen.no

Mer rastløs av mye aktivitet


Djervekvinnen
 Share

Recommended Posts

Siden i sommer har jeg blitt mye mer aktiv og begynt å trene. Det har blitt mange fjellturer og jogging. Jeg tar alltid med meg Nitro på dette. Jeg hadde trodd at mer jevn aktivitet slik jeg gjør, vil tappe han for energien slik at han ville bli roligere, men det har vist seg at det har motsatt effekt! Han har blitt mye mer energisk selv og mer rastløs. Han er veldig klar om morgenen til å gå ut og spretter opp ved den minste bevegelse. Også når jeg kommer fra jobb er han klar for action og "gir seg ikke" før vi har vært ute. Energinivået han har økt syns jeg og han har blitt mer masete.

Så litt motsatt effekt av det jeg ønsker. Jeg har ikke lyst å la han være hjemme når jeg skal ut å jogge, men jeg liker samtidig ikke at han har blitt småstresset på denne måten..

Dere her inne virker jo som dere er mye rundt omkring på treninger i hytt og pine og har en aktiv hverdag. Hvordan er hundene deres? Er de gira eller stressa? Eller ligger de bare rolig når de ikke er i aktivitet?

Nitro ligger jo å sover mesteparten av tiden inne, men det er dette maset om morgenen og ettermiddagen som er værst.

samboer kan ta han ut på tur og når han kommer hjem så er det akkurat som om at Nitro venter på at JEG skal gå tur med han, hvis vi ikke har vært ute sammen den dagen. Han er også blitt mer urolig i bilen når vi skal kjøre på tur.

Så hva skal jeg gjøre for å roe han ned litt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det jo noe helt annet å dra på trening med hunden enn å jogge tur da. Odin ville garantert blitt mye mer hyper om han ble dratt med på joggetur tre ganger i uken. Lydighets/rallytrening tre ganger i uken blir han relativt rolig av.

Prøve med rotrening, lære ham å slappe av "på nytt"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan skal jeg trene ro trening? Ikke gå tur med han noen dager? Jeg jogger noen dager i uka og syns det er kjekt å ta han med, men kanskje det ikke er så lurt? Ta han med på bare 1 joggetur og resten av uken vanlig tur? Jeg er litt usikker på hvordan jeg skal gå frem her.

Nå feks. så har han vært på tur imorres før jobb, så etter jobb var det joggetur og så dro vi på lydighetstrening 1 time. Nå skal ha herje med en ball her i stua og er ganske energisk. (og jeg trodde at han skulle være sliten og sove nå)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser på doberne mine at det må føres balanse i regnskapene mellom psykisk og fysisk trening. For mye fokus på fysisk trening gjør at de få bedre utholdenhet, hvilket igjen gjør de mer stresset hvis de ikke samtidig får brukt hodet på mentale utfordringer. Så mulig du bør uppe den mentale stimuli-biten til din hund i tråd med den forbedrede fysiske formen? Samtidig er det viktig å gi rom for den relativt lange halveringstiden til adrenalin. Monoton løping bør ikke få stressnivået særlig opp, men hvis det virkelig er stressymptomer du ser, så blir det viktig å variere aktiviteten og gi rom for nok hvile mellom slagene.

Min valp kan få tendenser til høyt stress etter LP-trening, fordi det er ganske heftig belønning og mye lek og drakamp inne i bildet under trening. Det øker stressnivået i kroppen.

Jeg ville for øvrig ikke unngått å ta med hunden på tre joggeturer i uka, såpass vil ligge godt innenfor det som må regnes som normal fysisk aktvitet! Ville heller lagt opp til mer variert menta trening utenom. Søk og spor er gode "beroligende" aktiviteter, fordi det krever konsentrasjon og fokus, men på en lite stressjagende måte. Kan det være noe for din hund?

(hæ? hvor fikk jeg tallet tre fra? du skriver da vitterlig "noen". Det kan jo være alt fra e par til seks dager i uka... jaja)

Endret av Rødhette&Ulven
  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet jeg ikke hvordan hverdagen deres ser ut og hvordan du vanligvis gjør ting. Men med rotrening tenker jeg på når han maser og styrer og dere ikke skal på tur. Be han om å legge seg, gi han noe å tygge på. Evt. en kort mentaløkt først.

Jeg tenker også litt på hvor fort du evt. har trappet opp, og hvor mye. Hva med å gå ned til å jogge med ham en eller maks to ganger i uka til å begynne med. Pleier han å ha noen fridager? Prøv en hviledag med bare en kort morgentur og evt. litt mentalt dagen etter joggetur?

Hvis han ikke er vant til joggetur flere ganger i uka så ville jeg trappet opp roligere. En time LP-trening etter joggetur synes jeg også var mye, men det kommer litt an på hunden også. Mine hunder har så godt som aldri "langtur" (enten skogstur i flere timer evt. kortere men høyere tempo) og trening samme dag, og har normalt en hviledag i uken, som oftest dagen etter langtur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Ja jeg tenker som så at den aktiviteten jeg gjør bør hunden fint kunne være med på, da jeg ikke er supertrent og løper flere mil, men jogger et par-tre kilometer ca 3 ganger i uken. Så har jeg tyngre skogstur 1-2 ganger i uka, nå planlagt lydighet 1 gang i uka, og så får han frislipp minst 1 gang i uka. Dette bør være bra, men jeg ser på hunden at han er blitt mer energisk og aktiv. (og masete) Ut ifra dette regnestykket blir det da bare 1 hviledag, men dette varierer, ofte blir det rundt om annen hver dag roligere.

Det jeg liker med rasen, iforhold til dobermann, er at de liksom skal bli slitne og tilfreds med aktivitet, og ikke trenge denne mentalbiten for å bli slitne/tilfredse. Det er fordi jeg ikke trener så mye hund, men er i mest aktivitet.

Dette begynte i ferien min i sommer hvor vi var på farten mye og gikk lange turer flere ganger i uken. Så har jeg da prøvd å vedlikeholde dette også etter ferien med jogging blant annet. Så han fikk en relativit "brå" overgang fra moderat aktivitet til mer aktivitet. Og jeg ser at hunden har blitt mer energisk selv, forventer liksom mer tur nå enn før. Maser mye lettere.

Så kan vel "skylde" på meg selv, men jeg er jo så glad for at jeg har blitt mer aktiv og kommet meg i form, får god følelse av å være aktiv med hunden min, men bieffekten er mas, noe jeg HATER.

Tenkte at jeg kanskje kunne ta med treningstøy på jobb, så stoppe på tur hjem og jogget meg en tur før jeg dro hjem. Så kunne han bli med på 1 joggetur i uka, så 1 lydighetsdag i uken og 1 dag frislipp. Resten vanlig kortere turer (evnt litt lengere båndturer). Kanskje disse rutinene vil gjøre at han roer seg litt. Det var bare en tanke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å endre mønsteret når du går tur? Jeg har ikke faste klokkeslett eller rutiner på når vi går tur, så hundene maser heller ikke etter det, men blir kjempeglade når de forstår at vi skal ut :)

Mine får bare lufte seg på plenen når de mener de trenger det, og så er tur en times tid ca, men heller ikke hver dag, rett og slett for at jeg synes det er greit å ha en hund som ikke forventer at det skal skje noe hele tiden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har litt samme problemet... jeg trener ikke sååå mye med hunden som det sikkert mange andre gjør, men han har fått mer energi, og er mer rastløs enn han var før, da han fikk mindre aktivitet. Hvis han får beskjed om å gå og legge seg, så kan han ligge lenge helt rolig. Men når han skal bevege seg fra a til b i huset, ut og tisse, eller ut om morgenen, så er han heeelt i hundre, og hopper/løper igjennom huset hvis han får sjansen, og står og danser foran døra.. :gaah: litt slitsomt men en hund på 55 kg.. Og han blir veldig masete i bilen når vi nærmer oss steder vi pleier å trene.

Men det høres logisk ut at man bør ha en balanse mellom fysisk og mental trening, for her har det blitt litt lite mental trening i det siste, men mye fysisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg misliker også mas, og kjenner jeg blir skikkelig påståelig tenåring om hundene begynner å oppføre seg teit innendørs. Om de maser etter mosjon, så vil jeg i hvert fall ikke å gi dem det. :raksha: Det er sikkert skikkelig politisk ukorrekt, men jeg gidder ikke gi etter for mas altså. (Så klart, alt er relativt her. De får naturligvis gå ut på do selv om de viser at de vil det.. Men går de rundt og maser inne drar jeg dem ikke med på tur før de har ligget og slappet av en stund, om vi ikke tar en hviledag.)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta med bikkja på alt du driver med, la han få bruke seg så mye dere vil begge to. Men når han begynner å mase, så stiller du krav til han at han må legge seg på plassen sin, når han er rolig der, så kan dere gå på tur. Han får ikke lov til å bestemme ved sitt mas at dere skal aktivisere dere, men ved at han er rolig skjer det masse kule ting. Det er lov å ha regler og sette krav.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden din liker at han får aktivisert seg mere, og gleder seg til å bli med ut, og det gjør at du vil trappe ned på aktivitetene hans? Jah...

Kanskje jobbe litt med impulskontrollen hans istedet?

Tenker også litt i de baner. Å jogge et par-tre kilometer er ingen ting for en greyhound - ikke for særlig mange andre raser heller. Om du hadde jogget en så kort strekke hver dag, hadde det fortsatt ikke vært all verden med trim. Men kanskje smakebiten på aktivitet gjør at han ønsker seg litt mer;-) Uansett bør hundene takle rolige dager/perioder uten å mase, det er ikke de som bestemmer når det skal skje noe moro...

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine hunder blir hverken mer urolig, hyper eller rastlaus av masse trening. Hadde mine vært hyper om feks morgenen så hadde jeg dratt fram pc'n og satt meg med den til hunden er rolig igjen. Kanskje du bør gjøre om på rutinene dine, ikke ha faste rutiner? Jeg tror kanskje det er det som hjelper her. Hundene vet liksom ikke hva de skal forvente for her gjør vi så mye rart. Noen ganger står vi opp tidlig, andre ganger sent. Noen ganger går vi ut med en gang, andre ganger sent, noen ganger går vi langt andre ganger ikke osv. Og ikke minst ro trening. Det er ikke lov og stresse.

Det er jo ikke sikkert det er trenings mengden som er problemet heller, men kanskje bare fordelingen av intensiv trening som skrur stressnivået litt opp og rolige ting som demper stress er feil for din hund, mine tåler slike ting greit, men det er sikkert forskjell på raser og individer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Jeg foretrekker å heller lære hunden hvordan den skal oppføre seg inne, enn å endre aktivitetsnivået for å endre oppførselen. Hunden min får til tider veldig mye aktivitet. Noen ganger mye fysisk, ofte en blanding. Og noen få dager innimellom, ingen ting. Men han er like rolig uansett, for jeg har lært han at man er rolig inne og at mas ikke fører til at det skjer noe. Kanskje det kan være en ide å ikke ha så forutsigbare rutiner?

Det er jo ikke rart at han får energi av å bli i bedre form. Hva er det alle helseeksperter maser på som en av de store fordelene med å få oss late drog av noen mennesker til å trene mer da? Jo, mer energi! Å bare ligge på sofaen hver dag gjør deg lat og passifisert. Jeg blir ikke overraska om det er tilfellet med hunder og. Fysisk form og trening gir mer energi, men det er da ikke negativt? Noen joggeturer i uka er over hode ikke mye aktivitet,og jeg syns det er synd om du skal ta fra hunden det bare for at den blir mer energisk :) Begynner han å mase; be han legge seg og utsett turen et kvarters tid selv om du egentlig hadde tenkt deg ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar allesammen! Jeg hadde ikke tenkt å gjøre noe som helst, dette var bare drøftinger og tanker. Så nei jeg har ikke tenkt å ta ifra han aktivitet. For meg er det ingen problem at han er energisk utendørs, for han er ikke overgira ute eller veldig stresset, bare glad og ivrig. Men det er litt plagsomt dette maset innedørs, når han piper hele morgenen før han får turen sin og jeg roper og kjefter for å få han til å slutte å mase. Jeg sier GÅ og legg deg, hele tiden til han, men jeg ser på han at ligger der klar og spent og bare jeg beveger meg i sofaen reiser han seg opp.. Jeg selv blir stresset av dette :P

Jeg syns heller ikke at min aktivitet er for mye for han. Mange hunder får jo mye mer enn dette. Men tror det er rett og slett at han forventer at ting skal skje oftere nå enn før.

Må vel bare bli enda mer streng med han. Tulip nevner jobbe med impulskontroll. Hvordan gjør man det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja altså jeg var jo lovet en sofapotet, siden alle med greyhound skryter av at de bare sløver og later seg hele dagen så lenge de får løpt litt futt av seg iblant, men jeg tror jeg må reklamere på han! Mulig han er miljøskadet av dobermenne jeg hadde da. :P

man kan feks. få seg tskjorter med dette:

lose_a_couch_b_sweatshirt.jpg?color=White&padToSquare=true

racing_for_the_couch_tile_coaster.jpg?color=NA&height=460&width=460

45mph_couch_potato_decal.jpg?color=White&height=460&width=460

greyhound_activity_guide_stein.jpg?side=Back&padToSquare=true

Fnis! :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En hund som over en tid har fått mer aktivitet vil selvsagt forvente det.

Det hele handler om å ikke danne for mye rutiner og stille krav. Jeg er så "dum" jeg, at jeg kan faktisk ta på meg sko og en tynn ytterjakke også sette meg ned med en kopp te når jeg har unghunder. Da blir bikkjene litt sånn :w00t::jump: :running: Men det skjer jo ikke noe for jeg har tatt meg en kopp te og satt på en film. Jeg er totalt avhengig av hunder som ikke danner seg rutiner når jeg er turnusarbeider, så dette er bla en av tingene jeg gjør.

OG en god "legg deg" hvis det skulle bli for mye. Spesiellt gamla har en tendens til å bli litt hyper om jeg faller inn i en rutine en uke i strekk med fysik trim på morgenen. Men en liten påminnelse så går det veldig greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Impulskontroll, doggyzen,nilif, rotrening. Kjært barn har mange navn, men på godt norsk kan vi like gjerne kalle det tålmodighet. Hunden må vente stille og rolig på et gode.

Og bare sånn for å nevne det, om Nitro stresser og du roper og kjefter til han, så stresser det ham bare mer... Det du gjør følger han opp, så om du er rolig, vil han smittes av det, men så lenge du stresser og roper, vel.. Ørepropper og en bok er finfine ting :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Ja jeg tenker som så at den aktiviteten jeg gjør bør hunden fint kunne være med på, da jeg ikke er supertrent og løper flere mil, men jogger et par-tre kilometer ca 3 ganger i uken. Så har jeg tyngre skogstur 1-2 ganger i uka, nå planlagt lydighet 1 gang i uka, og så får han frislipp minst 1 gang i uka. Dette bør være bra, men jeg ser på hunden at han er blitt mer energisk og aktiv. (og masete) Ut ifra dette regnestykket blir det da bare 1 hviledag, men dette varierer, ofte blir det rundt om annen hver dag roligere.

Det jeg liker med rasen, iforhold til dobermann, er at de liksom skal bli slitne og tilfreds med aktivitet, og ikke trenge denne mentalbiten for å bli slitne/tilfredse. Det er fordi jeg ikke trener så mye hund, men er i mest aktivitet.

Ja altså jeg var jo lovet en sofapotet, siden alle med greyhound skryter av at de bare sløver og later seg hele dagen så lenge de får løpt litt futt av seg iblant, men jeg tror jeg må reklamere på han! Mulig han er miljøskadet av dobermenne jeg hadde da. :P

Tror du egentlig svarer på utfordringen din selv. Forutsetningen for å få en sofapotet er at den får sprunget av seg futten, sier du; men når du skisserer aktivitetene deres ser det ut til at han får sprunget av seg futten bare omlag 1 g/uke... Mer frislipp kanskje? Dette kan også gjøres i kombo med dine treningsøkter. Vær krativ, hvordan kan du og hunden få løpt av dere futt sammen? Løping rett frem på vei (i bånd) er ikke mer enn mosjonering for en hver hund, mens intervalltrening (feks å løpe om kapp med den løse hunden etc) gjør underverker for kondisjonen din også ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine får endel aktivitet. Hver dag. De maser ikke,men spretter opp og løper i vill fart til døren om de ikke har vært på tur enda (døren til hagen står åpen all den tid det er noen hjemme,men det er ikke like spennende :) Men,det er mest rutine og forventning. Det holder med en tur ut i skogen her i 45 min,da gjerne med et frislipp på hytteplenene til slutt,oppdrag utført liksom. De to som kan være løse får springe løse hver dag,yngstemann løper seg tom hver dag,han er 2,5 år. 3 åringen får 2-3 frislipp i uka på innegjerdet stort skogsområde og de løper alle 8 km ca 4 ganger i uka i tillegg. Ofte samme dag da det er fint turterreng rundt friområdet. Så de beveger seg relativt mye altså når de er ute. Da tåler de to yngste dagene mellom med bare en tur ut i skogen her feks,bare de får bli med ut og gjøre litt i hvertfall. Jeg vet ikke hvor gammel han er men jeg regner med den er ung? På mine har det vært alfa og omega å få bruke turboen mens de er unge. Gjerne annenhver dag. Nyt det nå mens han er ung og ta ham med deg ut,de blir sløve og late tids nok :) Og da ønsker du deg kanskje dette aktivitetsnivået tilbake igjen :)

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

(feks å løpe om kapp med den løse hunden etc) gjør underverker for kondisjonen din også ;)

Jess! Og når du begynner å løpe om kapp med greyhounden din så er du forpliktet å ta video av det og poste på hundesonen. Dette vil jeg se! :D

Masse gode innspill i denne tråden. :)

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...