Gå til innhold
Hundesonen.no

Håndarbeidstråd!


Annegru
 Share

Recommended Posts

  • Svar 7.1k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Sjekk ut min kule pappa med sin nye jakke!

Sånn ble den!  Guttungen var nok synlig i barnehagen i dag   Garnet ble veldig kult heklet opp. Forsøkte å ta nærbilde, men fargene ble litt wonky. 

Jeg elsker jobben min men jeg hater jobben min. Nå skal de kjøre sånn superteit greie med Hatteonsdag på førstkommende onsdag. Jeg kan virkelig ikke fordra sånt! Men man blir jo pokker meg straffa for

Posted Images

Åh damn, klarer jeg forklare dette på en forståelig måte mon tro? :P

2 lm er jo greit nok, men så får du beskjed om å kun hekle i den bakerste loopen. Du vet i en maske, så ser det ut som om det er en V du må gjennom når du skal lage en ny maske? Og det er gjerne to tråder ved siden av hverandre som lager denne masken? Vel, du skal kun gå gjennom den bakre. Og dette skal du gjøre i den samme masken som du er i, og i alle maskene over. Så skal du lage 3 halvstaver i hver av de 3 hjørnemaskene. Så skal du halvstave andre veien, så 2 halvstaver i hver av de 3 hjørnemaskene og joine med den første halvstaven.

Edit: Med forbehold om at jeg kan ta feil :aww:

hmmm.... den der må jeg tenke litt på

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh damn, klarer jeg forklare dette på en forståelig måte mon tro? :P

2 lm er jo greit nok, men så får du beskjed om å kun hekle i den bakerste loopen. Du vet i en maske, så ser det ut som om det er en V du må gjennom når du skal lage en ny maske? Og det er gjerne to tråder ved siden av hverandre som lager denne masken? Vel, du skal kun gå gjennom den bakre. Og dette skal du gjøre i den samme masken som du er i, og i alle maskene over. Så skal du lage 3 halvstaver i hver av de 3 hjørnemaskene. Så skal du halvstave andre veien, så 2 halvstaver i hver av de 3 hjørnemaskene og joine med den første halvstaven.

Edit: Med forbehold om at jeg kan ta feil :aww:

så om jeg forstår riktig: jeg skal hekle i den bakerste loopen (det har jeg skjønt nå :) ) og så en halvstav i hver eneste maske bortover? også 3 halvstaver i hver av de 3 maskene i hver ende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Satte meg ned og så en film om hvordan man strikker mønster - og da var det plutselig ikke så uoverkommelig allikevel. :) Eneste jeg "stussa" litt på var beina. Men jeg må nok bare prøve - det meste er lettere når man kommer i gang.

Det er ikke noe vanskeligere å strikke med 2 farger. Man har bare to tråder i hånda istedenfor en ;) også må man bare huske og ta den tråden man ikke bruker bak arbeidet når man strikket på vranga. ellers får man tråden på yttersiden av strikketøyet, og det er ikke særlig fint :P

Beina er superenkle. Du strikker bare til mitt under magen, setter x-antall masker på en sånn stor sikkerhetsnål som da blir det stykket under brystet etterhvert. Når du da har satt av x-antall masker under magen på en sånn stort sikkerhetsnål, må du strikke frem og tilbake på pinnen istedenfor rundt og rundt. For da er det jo ett stort gap midt på pinnen ;) Da er det en hel pinne vrang, en hel pinne rett osv helt til du har strikket 10 cm. Da tar du frem to vanlige strikkepinner, setter de x-antall maskene inn på den ene og strikker de like langt (10 cm). Når du da har gjort det, setter du de x-antall maskene inn på rundpinnen igjen og strikker rundt og rundt slik du gjorde før du delte til bein. Da har du 2 hull som er til bena :) Det er superenkelt!

Åh! Sånn blå tror jeg jentene mine hadde elsket å ha på vinteren!

Men alle sammen var knallfine. Skulle ønske jeg kunne strikke :raksha:

Den blå er min favoritt! har strikket den en gang før, men den ble for liten. Så da ble det en til ;) Fin farge til tisper syns jeg, for den er ikke sånn "gutteblå" hvis du skjønner :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har noen her prøvd å strikke stilongs til seg selv? Altså i voksen str? Tenker det hadde vært sånn passe deilig å tredd utenpå om kveldene på telttur, en skikkelig god og tykk hjemmestrikka stilongs :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har noen her prøvd å strikke stilongs til seg selv? Altså i voksen str? Tenker det hadde vært sånn passe deilig å tredd utenpå om kveldene på telttur, en skikkelig god og tykk hjemmestrikka stilongs :D

Du kan strikke deg en sånn en :) Det finner mønster på stilongs til voksen, men vil nok ikke prøve på det selv. Tålmodighetsprøve :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt så lyst til å lære meg å hekle baby Converse, så i dag fant jeg en video på Youtube som viste meg hvordan, og jeg brukte bare noe restegarn. Jeg har ikke laget lissene slik de skal være eller laget Conversemerket, jeg ville bare se om jeg fikk det til å se ut som en sko :P Neste gang blir det hvit såle og kule farger på skoene :)

DSC_3789.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uæ, trenger litt førstehjelp!

Strikker en dress. For både armer og ben skal man starte med 7 cm bordstrikk. Så skal man strikke vanlig (øke litt og sånn) endel cm etter det. I den overgangen skal man gå over fra 3.5mm til 4mm. Vel, jeg har gjort ferdig to armer og har ett ben jeg har begynt på. Men tror dere jeg huska å bytte over til 4mm? Niks.. Er det krise? Bør jeg rekke opp? Eller bare gjøre det samme på det andre benet også? Kan jeg gå over til 4 mm nå, ca halvveis på beinet?

Jeg hadde ikke byttet pinne, men kanskje prøvd å strikke bittelitt løsere.

Nei, det er ingen krise, men det blir jo fastere med tynnere pinner og man kan se en forskjell. Hvis du ikke rekker opp så bytt til riktige pinner når beina er ferdig. :)

Jeg hadde heller ikke byttet her. Er strikkefastheten veeeldig feil, så strikk litt lengre bein og bol. Evt. kan du felle færre masker til kilen i skrittet (hvis det skal felles til kile, da). Eller øke ut etpar masker oppe på beina. Men da må du passe på hvis det er mønster at mønsterrapportene passer med maskeantall, f. eks. ha maskeantallet til størrelsen etter.

Siste spørsmål (jeg lover!): Er det like greit å fortsette med 3.5 da? På kroppen og hetta? Selv om armene er strikka med 4mm?

Jeg synes iallefall det. Har strikket fra jeg var 12, og lært meg til å jukse litt, for jeg gjør også slike tabber avenog til.

Dere, er det veldig stor forskjell på strikkefasthet?

Det er individuelt. Jeg strikker veldig løst, andre strikker så fast at maskene nesten ikke glir på pinnen.

Min søster og jeg strikker samme lue, på samme pinne, med samme garn. Men hennes er mye større enn min.. strikker jeg da for stramt?

Kan like godt være hun som strikker for løst. Mål strikkefastheten så ser du hvem som har "rett".

Noldus-spørsmål!

Når det står "(1.p = retten)" helt i begynnelsen av oppskriften, hva er egentlig retten?

"Strikk vrbord frem og tilbake (1.p = retten) slik: * 1 r, 1 vr *, gjenta fra *-*, strikk den siste m r. Når vrborden måler ca 1 cm strikkes neste p fra vrangen rett "

Og når jeg skal strikke neste pinne fra vrangen rett - så skal jeg rett og slett strikke neste pinne rett, ikke sant?

Riktig, og da får du en rille på retten. Forresten så finnes det ikke dumme spørsmål, bare dumme svar.

Ja, det forstår jeg, men jeg liker at garnet er renere uten altfor mye akryl og diverse kunstige greier :)

Europris har også garn i ren ull. Såvidt jeg vet er det Gjestalgarn bare med andre navn. Samme med Nille og Sparkjøp tror jeg, de har sine "merkenavn" men såvidt jeg vet er alt fra Gjestal. Men jeg liker heller ikke det garnet så godt, føler det er for stivt. Likevel er det mer enn godt nok for nybegynnere og folk som ikke har råd/vil bruke masse penger på garn.

Kjekk tråd, dette!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den blå er min favoritt! har strikket den en gang før, men den ble for liten. Så da ble det en til ;) Fin farge til tisper syns jeg, for den er ikke sånn "gutteblå" hvis du skjønner :P

Skjønner veldig godt hva du mener. Det er en nydelig blåfarge!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Michellus

så om jeg forstår riktig: jeg skal hekle i den bakerste loopen (det har jeg skjønt nå :) ) og så en halvstav i hver eneste maske bortover? også 3 halvstaver i hver av de 3 maskene i hver ende.

Ja :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal jeg straks strikke mønster for første gang. Aldri gjort før. De sier man skal lese fra nede til høyre og mot venstre? Når man er kommet helt til venstre, skal jeg da hoppe en linje opp og ta fra venstre til høyre? Og jeg strikker glattstrikk, er det noe jeg bør være obs på da?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan dere oversette:

DROPS rundp nr 3,5 (40 cm) (settp i den minste str) – eller den p du må ha for å få 22 m x 30 p glattstrikk på 10 x 10 cm.

DROPS Settp og rundp (40 cm) nr 3 til vrbord.

Skal jeg bruke rundpinne eller ? *forvirra*

Endte forresten med å bestille garn fra sparkjøp, så nå må posten komme foooort! Safirgarn, ren ull, fint til toving. Tenker det er helt greit om gensern til kasko tover seg og blir tettere. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan dere oversette:

DROPS rundp nr 3,5 (40 cm) (settp i den minste str) – eller den p du må ha for å få 22 m x 30 p glattstrikk på 10 x 10 cm.

DROPS Settp og rundp (40 cm) nr 3 til vrbord.

Skal jeg bruke rundpinne eller ? *forvirra*

Endte forresten med å bestille garn fra sparkjøp, så nå må posten komme foooort! Safirgarn, ren ull, fint til toving. Tenker det er helt greit om gensern til kasko tover seg og blir tettere. :)

Kommer an på hva du skal strikke og hvilken størrelse. Er det hundegenser så trenger du settepinner til vrangborden rundt beina, men ellers kan du bruke rundpinne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer an på hva du skal strikke og hvilken størrelse. Er det hundegenser så trenger du settepinner til vrangborden rundt beina, men ellers kan du bruke rundpinne.

Settepinner? Er det strømpepinner eller?

Guri, er jeg virkelig SÅ grønn? :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...