Gå til innhold
Hundesonen.no

Håndarbeidstråd!


Annegru
 Share

Recommended Posts

  • Svar 7.1k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Sjekk ut min kule pappa med sin nye jakke!

Sånn ble den!  Guttungen var nok synlig i barnehagen i dag   Garnet ble veldig kult heklet opp. Forsøkte å ta nærbilde, men fargene ble litt wonky. 

Jeg elsker jobben min men jeg hater jobben min. Nå skal de kjøre sånn superteit greie med Hatteonsdag på førstkommende onsdag. Jeg kan virkelig ikke fordra sånt! Men man blir jo pokker meg straffa for

Posted Images

Å strikke votter med 3 rundpinner i diverse lengder fordi man ikke har strømpepinner i rett str er rett å slett noe herk ;)

Må nok en tur på butikken i morgen ja...

Skal lage puddel votter uten puddel :P

Edit for å unngå dobbeltpost:

Noen som vet om hvor jeg kan finne mønster (skal strikke) av en hund?

Enkel- skal ikke være så stor. Helfigur/hode av en nøytral rase evnt noe som ligner Aussie ;)

Har forsøkt å tegne selv, men får ikke til ett brukbart hode :(

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lyst til å lage meg en rettstrikket lue (buksa får vente :lol:), men vet noen om en oppskrift på det? Lue som altså er strikket på to pinner og sydd sammen bak. Fant et bilde på en blogg, hvor det står "Luen er strikket på tvers med korte og lange rader slik at den får den riktige formen, og så er den sydd sammen midt bak."

Hva vil "korte og lange rader" si? :icon_confused:

Blir det riktig om jeg begynner med mange masker også feller av noen underveis?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lyst til å lage meg en rettstrikket lue (buksa får vente :lol:), men vet noen om en oppskrift på det? Lue som altså er strikket på to pinner og sydd sammen bak. Fant et bilde på en blogg, hvor det står "Luen er strikket på tvers med korte og lange rader slik at den får den riktige formen, og så er den sydd sammen midt bak."

Hva vil "korte og lange rader" si? :icon_confused:

Blir det riktig om jeg begynner med mange masker også feller av noen underveis?

Hva med rikkelua? http://www.ravelry.com/patterns/library/rikke-hat

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lyst til å lage meg en rettstrikket lue (buksa får vente :lol:), men vet noen om en oppskrift på det? Lue som altså er strikket på to pinner og sydd sammen bak. Fant et bilde på en blogg, hvor det står "Luen er strikket på tvers med korte og lange rader slik at den får den riktige formen, og så er den sydd sammen midt bak."

Hva vil "korte og lange rader" si? :icon_confused:

Blir det riktig om jeg begynner med mange masker også feller av noen underveis?

Korte og lange rader betyr at du snur etter et visst antall masker. Altså ikke strikker raden helt ut før du snur. Dermed blir arbeidet smalere i den ene enden. Går også fint å strikke jakke på den måten.DSC_0017-1.jpg

Sånn som denne. De lange radene er strikket opp til halsen, de korteste til ca under ermene. Og så er det snudd noen ganger imellom der. Maskene du ikke strikker skal ikke felles av, men vente på pinnen til de skal strikkes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå trooor jeg at jeg har kontroll så jeg kan starte på mønsteret, ting tar tid. Men samtidig som jeg lager mønster med farger så lager jeg også ha raglanøkning. Har fire masker som jeg skal øke en på hver side av på annenhver pinne, rettpinnen. Men hvis jeg da feks skal ha rosa farge i det jeg kommer til en økning, skal jeg da bare legge opp en ny maske i rosa, da? blir ikke alt skeivt etterhvert da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå trooor jeg at jeg har kontroll så jeg kan starte på mønsteret, ting tar tid. Men samtidig som jeg lager mønster med farger så lager jeg også ha raglanøkning. Har fire masker som jeg skal øke en på hver side av på annenhver pinne, rettpinnen. Men hvis jeg da feks skal ha rosa farge i det jeg kommer til en økning, skal jeg da bare legge opp en ny maske i rosa, da? blir ikke alt skeivt etterhvert da?

hvis du er usikker på om det blir riktig eller skjevt videre, så prøv det du tror er riktig og strikk litt bortover. Da ser du fort om det blir feil :) Noen ganger får jeg det ikke till å stemme 100%, og da legger jeg opp/feller en maske der det trengs. Så små ting syntes ikke allikevel. Viktigste er at mønsteret blir rett :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis du er usikker på om det blir riktig eller skjevt videre, så prøv det du tror er riktig og strikk litt bortover. Da ser du fort om det blir feil :) Noen ganger får jeg det ikke till å stemme 100%, og da legger jeg opp/feller en maske der det trengs. Så små ting syntes ikke allikevel. Viktigste er at mønsteret blir rett :)

Nå har jeg slitt i noe som føles ut som en evighet. Jeg har av en eller annen grunn klart å snu om på glattstrikken, så nå er ut-siden inn og inn-siden ut og soelvd er skikkelig sur.. :angry:

Når jeg strikker glattstrikk og skal starte på mønsteret så får jeg ut-siden fra meg. Og neste pinne skal strikkes rett. Hvordan gjør man det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg slitt i noe som føles ut som en evighet. Jeg har av en eller annen grunn klart å snu om på glattstrikken, så nå er ut-siden inn og inn-siden ut og soelvd er skikkelig sur.. :angry:

Når jeg strikker glattstrikk og skal starte på mønsteret så får jeg ut-siden fra meg. Og neste pinne skal strikkes rett. Hvordan gjør man det?

Jeg unngår det som pesten. Jeg ville heller ha Strikket rundt og klippet opp. Hva er det du strikker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg unngår det som pesten. Jeg ville heller ha Strikket rundt og klippet opp. Hva er det du strikker?

Såpass. Tror bare jeg finner meg en ny oppskrift der man strikker rundt, jeg :lol: Strikker denne, men har strengt talt gitt opp. http://www.garnstudio.com/lang/no/visoppskrift.php?d_nr=b21&d_id=32&lang=no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg slitt i noe som føles ut som en evighet. Jeg har av en eller annen grunn klart å snu om på glattstrikken, så nå er ut-siden inn og inn-siden ut og soelvd er skikkelig sur.. :angry: Når jeg strikker glattstrikk og skal starte på mønsteret så får jeg ut-siden fra meg. Og neste pinne skal strikkes rett. Hvordan gjør man det?

Jeg skjønner ikke helt problemet ditt jeg... Når du strikker frem og tilbake så vil jo inn og ut siden komme inn mot deg annenhver runde? Så på den pinnen du strikker rett vil rettsiden vende innover mens når du snur for å strikke på vrangen vil den vende innover.

Hva er spørsmålet ditt egentlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke helt problemet ditt jeg... Når du strikker frem og tilbake så vil jo inn og ut siden komme inn mot deg annenhver runde? Så på den pinnen du strikker rett vil rettsiden vende innover mens når du snur for å strikke på vrangen vil den vende innover.

Hva er spørsmålet ditt egentlig?

Altså, når jeg skal strikke vrangt. Så har jeg jo trådene på pekefingeren som er på samme side som ut-siden. Og da blir jo fargen jeg ikke bruker hengende etter på ut-siden i stede for innsiden. Æh, skjønner du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, når jeg skal strikke vrangt. Så har jeg jo trådene på pekefingeren som er på samme side som ut-siden. Og da blir jo fargen jeg ikke bruker hengende etter på ut-siden i stede for innsiden. Æh, skjønner du?

Aha, da skjønner jeg! Ja, du må flytte trådene på innsiden, og strikke vrangmaskene pittelitt annerledes, det hjalp meg å se denne videoen:

http://garnstudio.com/lang/no/video.php?id=136&sort=2&thumbnails=on

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmål!

  • R1: Ch3 (counts as 1st dc), 11dc's into loop, join. (12dc)
  • R2: Ch3, dc in same st (inc made), 2FPtr, [2dc in next st, 2FPtr] 3x, join.

Jeg har funnet ut hvordan man gjør FTPtr så det er greit. Men! "dc" er stav, ja? Sånn helt standard stav? Det blir liksom ikke som på bildet og jeg har prøvd med to forskjellige garn og pinner. Altså, sånn nesten likt blir det, men jeg syns det blir annerledes nok til å måtte spørre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enda et spørsmål! Nå strikker jeg altså mønster frem og tilbake, glattstrikk. Dvs jeg leser mønsteret nede fra høyre mot venstre. Så linjen over fra venstre mot høyre. Mønsteret har 4 masker i bredden. Jeg har 106 masker. Dvs, maskene går ikke opp i 4-gangen. Er det da så enkelt som at når jeg strikker vrangen tilbake så må jeg hoppe over de to første rutene i mønsteret sånn at mønsteret går opp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enda et spørsmål! Nå strikker jeg altså mønster frem og tilbake, glattstrikk. Dvs jeg leser mønsteret nede fra høyre mot venstre. Så linjen over fra venstre mot høyre. Mønsteret har 4 masker i bredden. Jeg har 106 masker. Dvs, maskene går ikke opp i 4-gangen. Er det da så enkelt som at når jeg strikker vrangen tilbake så må jeg hoppe over de to første rutene i mønsteret sånn at mønsteret går opp?

Har du husket at første og siste maske på hver pinne er kantmaske og ikke teller i mønsteret?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...