Gå til innhold
Hundesonen.no

Håndarbeidstråd!


Annegru
 Share

Recommended Posts

Finnes det noen enkel måte å forklare meg hvordan jeg forstår dette avsnittet på? :lol:

"På neste p (= retten) byttes det til rundp 2,5 og det strikkes slik: 1 r (= midt bak), 7-9-12 (14-16) r (= høyre bakstk), 1 r, sett en merketråd i denne m, 8-9-8 (9-10) r (= høyre erme), 1 r, sett en merketråd i denne m, 20-24-30 (34-38) r (= forstk), 1 r, sett en merketråd i denne m, 8-9-8 (9-10) r (= venstre erme), 1 r, sett en merketråd i denne m, 7-9-12 (14-16) r (= venstre bakstk), 1 r (= midt bak) = totalt 4 m med merketråd før raglanøkning."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 7.1k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Sjekk ut min kule pappa med sin nye jakke!

Sånn ble den!  Guttungen var nok synlig i barnehagen i dag   Garnet ble veldig kult heklet opp. Forsøkte å ta nærbilde, men fargene ble litt wonky. 

Jeg elsker jobben min men jeg hater jobben min. Nå skal de kjøre sånn superteit greie med Hatteonsdag på førstkommende onsdag. Jeg kan virkelig ikke fordra sånt! Men man blir jo pokker meg straffa for

Posted Images

Forresten. Møt Nelson! ;)

8089735033_7e881e3d64_z.jpg

Nelson er en tjukk liten ugle som faktisk er veldig stor med sine 28 cm. Han liker sofakos og lange turer i skog og mark. Han er stappet til randen med vatt og kjærlighet, og venter bare på å komme seg til posten for å starte ferden mot ei lita jente på vestlandet som skal bli hans nye følgesvenn. Vi får håpe at lille M blir like glad i Nelson som jeg VET han kommer til å bli i henne. :P

Åååh denna var bara supersöööt!

En lue ferdig :) kommer knapper på den

post-10685-13506395712619_thumb.jpg

Så fin!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes det noen enkel måte å forklare meg hvordan jeg forstår dette avsnittet på? :lol:

"På neste p (= retten) byttes det til rundp 2,5 og det strikkes slik: 1 r (= midt bak), 7-9-12 (14-16) r (= høyre bakstk), 1 r, sett en merketråd i denne m, 8-9-8 (9-10) r (= høyre erme), 1 r, sett en merketråd i denne m, 20-24-30 (34-38) r (= forstk), 1 r, sett en merketråd i denne m, 8-9-8 (9-10) r (= venstre erme), 1 r, sett en merketråd i denne m, 7-9-12 (14-16) r (= venstre bakstk), 1 r (= midt bak) = totalt 4 m med merketråd før raglanøkning."

Hvis det er skriving type "7-9-12 (14-16)" du lurer på, så viser tallene til de forskjellige størrelsene i oppskriften. Og så skal du bruke maskemarkør eller merketråd i 4 masker, slik at du vet hvor det er du skal øke. Raglanøkning er veldig enkelt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, da skal jeg på garnshopping i morra. Og skal starte flere prosjekter på en gang, sånn at om jeg går lei av det ene så har jeg andre. Basenjien skal få en genser og jeg skal ha pulsvanter/lue/skjerf. *nikke* Så kan hende jeg kommer med masse dumme spørsmål om hvordan jeg skal strikke kaskogenser.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant en oppskrift på et pannebånd, noen som kan hjelpe, jeg kan ikke lese oppskrifter og hvertfall ikke engelsk

Yarn used:

The light green example is Bernat Satin

The brown example is TLC Essentials (you can buy this version in my etsy shop!)

Hook:

Size G

Pattern:

Ch 74

Row 1: Hdc in 3rd ch from hook; hdc until end of row. 3 hdc in last st; hdc across opposite side; 3 hdc in last st. join in first hdc (NOT ch).

Row 2: Ch 2. In back loop only (BLO), hdc in same st as join and in each st across; 2 hdc in each of 3 corner sts; hdc across other side; 2 hdc in last 3 corner sts; join to first hdc.

Row 3: Ch 2. In BLO, hdc in same st as join and in each st across; (hdc, 2 hdc)3x over the three 2hdcs in previous row; hdc across opposite side; (hdc, 2hdc)3x over the three 2hdcs in previous row; join in first hdc.

Row 4: Ch 2. In BLO, hdc in same st as join and in each st across; over 6 corner sts work (hdc, 2 hdc)3x; hdc across opposite side; over last 6 corner sts work (hdc, 2 hdc)3x; join in first hdc.

Row 5: Ch 2. In BLO, hdc in same st as join and in each st across; in 7 corner sts work (2hdc, hdc)3x, 2hdc in 7th st; hdc across; in last 7 corner sts work (2hdc, hdc)3x, 2 hdc in 7th st; join to first hdc.

Row 6: Ch 2. In BLO, hdc in same st as join and in each st across; in 8 corner sts work (2hdc, hdc, 2hdc, ch 2, sk 2 sts, 2hdc, hdc, 2hdc); hdc across opposite side; in last 8 corner sts work (2hdc, hdc)4x; hdc until end of round; join to first hdc.

Row 7: Ch 2. In BLO, hdc in same st as join and in each st across; in 8 corner sts work (2hdc, hdc, 2hdc, 3hdc in ch, 2hdc, hdc, 2hdc); hdc across opposite side; in next 8 corner sts work (hdc, 2hdc)4x; join in first hdc.

Row 8: Ch 2. In BLO, hdc around.

Row 9: Border of your choice! The green example is (ch1, sl st) in each st around. The brown example is reverse sc!

Endret av Maren
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er skriving type "7-9-12 (14-16)" du lurer på, så viser tallene til de forskjellige størrelsene i oppskriften. Og så skal du bruke maskemarkør eller merketråd i 4 masker, slik at du vet hvor det er du skal øke. Raglanøkning er veldig enkelt. :)

Flott. Nå har jeg skjønt alt bortsett fra en ting. Hvorfor står det 1 rett, så 7 rett SÅ markeringstråd? Hvorfor ikke bare 8 rett, så markeringstråd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant en oppskrift på et pannebånd, noen som kan hjelpe, jeg kan ikke lese oppskrifter og hvertfall ikke engelsk

Yarn used:

The light green example is Bernat Satin

The brown example is TLC Essentials (you can buy this version in my etsy shop!)

Hook:

Size G

Pattern:

Ch 74

Row 1: Hdc in 3rd ch from hook; hdc until end of row. 3 hdc in last st; hdc across opposite side; 3 hdc in last st. join in first hdc (NOT ch).

Row 2: Ch 2. In back loop only (BLO), hdc in same st as join and in each st across; 2 hdc in each of 3 corner sts; hdc across other side; 2 hdc in last 3 corner sts; join to first hdc.

Row 3: Ch 2. In BLO, hdc in same st as join and in each st across; (hdc, 2 hdc)3x over the three 2hdcs in previous row; hdc across opposite side; (hdc, 2hdc)3x over the three 2hdcs in previous row; join in first hdc.

Row 4: Ch 2. In BLO, hdc in same st as join and in each st across; over 6 corner sts work (hdc, 2 hdc)3x; hdc across opposite side; over last 6 corner sts work (hdc, 2 hdc)3x; join in first hdc.

Row 5: Ch 2. In BLO, hdc in same st as join and in each st across; in 7 corner sts work (2hdc, hdc)3x, 2hdc in 7th st; hdc across; in last 7 corner sts work (2hdc, hdc)3x, 2 hdc in 7th st; join to first hdc.

Row 6: Ch 2. In BLO, hdc in same st as join and in each st across; in 8 corner sts work (2hdc, hdc, 2hdc, ch 2, sk 2 sts, 2hdc, hdc, 2hdc); hdc across opposite side; in last 8 corner sts work (2hdc, hdc)4x; hdc until end of round; join to first hdc.

Row 7: Ch 2. In BLO, hdc in same st as join and in each st across; in 8 corner sts work (2hdc, hdc, 2hdc, 3hdc in ch, 2hdc, hdc, 2hdc); hdc across opposite side; in next 8 corner sts work (hdc, 2hdc)4x; join in first hdc.

Row 8: Ch 2. In BLO, hdc around.

Row 9: Border of your choice! The green example is (ch1, sl st) in each st around. The brown example is reverse sc!

Det ligger oversettelser av forkortelser på garnstudio.no bla :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott. Nå har jeg skjønt alt bortsett fra en ting. Hvorfor står det 1 rett, så 7 rett SÅ markeringstråd? Hvorfor ikke bare 8 rett, så markeringstråd?

For å markere at det er den masken som skal merkes. :)

Maren, hva lurer du på? Jeg har ikke lyst til å oversette og gå igjennom en hel oppskrift. :)

ehhhh... alt? det står faktisk over at jeg ikke klarer å lese oppskrifter

Da tror jeg du må begynne med å finne ut hva maskene er på norsk og lær deg dem først. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det står jo ikke at den skal merkes. Bare de fire neste. http://www.garnstudi...d_id=32&lang=no

Hehe, jo. Det er den ene rette som skal markeres. Det betyr at du har markert totalt 4 masker i løpet av den pinnen. Disse fire maskene er utgangspunktet for raglanøkningen du starter på neste runde, som til slutt vil danne skuldrene på bodyen.

1 r, sett en merketråd i denne m = 1 rett og sett en merketråd i denne masken.

Åh, nå skjønte jeg. Den første rette på runden? Det tror jeg bare er for å markere at det er midten bak, som et notat til deg altså. Men jeg vet ikke sikkert. Skyr Drops.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, jo. Det er den ene rette som skal markeres. Det betyr at du har markert totalt 4 masker i løpet av den pinnen. Disse fire maskene er utgangspunktet for raglanøkningen du starter på neste runde, som til slutt vil danne skuldrene på bodyen.

1 r, sett en merketråd i denne m = 1 rett og sett en merketråd i denne masken.

Åh, nå skjønte jeg. Den første rette på runden? Det tror jeg bare er for å markere at det er midten bak, som et notat til deg altså. Men jeg vet ikke sikkert. Skyr Drops.

Den første der, ja. Okei, så i teorien blir det da 8. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får en valp, en mellompuddeltispe, i hus i slutten av november og tenkte å strikke en genser så lille frøkna ikke kommer til å fryse så fælt. Jeg har strikket og heklet en del, men aldri med mønster, men jeg tror jeg skal klare å tyde meg frem. Jeg syns denne, som flere andre her inne har strikket er veldig fin og vil gjerne strikke den :) Men jeg aner ikke hvilken størrelse jeg burde strikke.. Jeg tenkte kanskje å strikke en som passer i valpeperioden nå i vinter også heller strikke en ny en til neste vinter.

Så dere kloke sonenfolk, hvilken størrelse skal jeg strikke? Og må jeg bruke det garnet fra drops eller kan jeg kjøpe et annet garn, fra europris f.eks.? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får en valp, en mellompuddeltispe, i hus i slutten av november og tenkte å strikke en genser så lille frøkna ikke kommer til å fryse så fælt. Jeg har strikket og heklet en del, men aldri med mønster, men jeg tror jeg skal klare å tyde meg frem. Jeg syns denne, som flere andre her inne har strikket er veldig fin og vil gjerne strikke den :) Men jeg aner ikke hvilken størrelse jeg burde strikke.. Jeg tenkte kanskje å strikke en som passer i valpeperioden nå i vinter også heller strikke en ny en til neste vinter.

Så dere kloke sonenfolk, hvilken størrelse skal jeg strikke? Og må jeg bruke det garnet fra drops eller kan jeg kjøpe et annet garn, fra europris f.eks.? :)

Jeg aner ikke hvilken størrelse du må ha til en mellompuddel, dessverre, men jeg brukte iallefall Smart-garn (smart superwash, kanskej? Det er iallefall fra Sandnes garn) sist jeg strikket denne genseren. Har også brukt rester av Per Gynt-garn til den første valpegenseren jeg trikket etter dette mønsteret..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva betyr dette:

Row 1: Hdc in 3rd ch from hook; hdc until end of row. 3 hdc in last st; hdc across opposite side; 3 hdc in last st. join in first hdc (NOT ch).

Jeg er ikke super stø i ytenlandske mønster, men du skal lage en luftmaske rad. så 3 halvstaver i siste masken, også fortsette med 1 halvstav pr maske på andre siden av luftmaske raden. 3 halvstaver i siste masken og en kjedemaske i toppen på første halvstaven.

Ble det forstålig??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg fikk det til :)

men skjønner jo ingenting av dette:

Row 2: Ch 2. In back loop only (BLO), hdc in same st as join and in each st across; 2 hdc in each of 3 corner sts; hdc across other side; 2 hdc in last 3 corner sts; join to first hdc.

Ch 2 har jeg gjort, det er jo 2 lm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Michellus

Tror jeg fikk det til :)

men skjønner jo ingenting av dette:

Row 2: Ch 2. In back loop only (BLO), hdc in same st as join and in each st across; 2 hdc in each of 3 corner sts; hdc across other side; 2 hdc in last 3 corner sts; join to first hdc.

Ch 2 har jeg gjort, det er jo 2 lm

Åh damn, klarer jeg forklare dette på en forståelig måte mon tro? :P

2 lm er jo greit nok, men så får du beskjed om å kun hekle i den bakerste loopen. Du vet i en maske, så ser det ut som om det er en V du må gjennom når du skal lage en ny maske? Og det er gjerne to tråder ved siden av hverandre som lager denne masken? Vel, du skal kun gå gjennom den bakre. Og dette skal du gjøre i den samme masken som du er i, og i alle maskene over. Så skal du lage 3 halvstaver i hver av de 3 hjørnemaskene. Så skal du halvstave andre veien, så 2 halvstaver i hver av de 3 hjørnemaskene og joine med den første halvstaven.

Edit: Med forbehold om at jeg kan ta feil :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JEG HAR FULLFØRT MIN FØRSTE LUE! :D Jeg er så DÆÆMN stolt! Den ser litt rar ut, men skitt au! endel av sjarmen ellernoe! Mangler bare dusken på enden nå! :D jeg er så STOLT! Min første strikkeoppskrift som jeg faktisk har greid å fullføre! :D :D :D :D

JEG ER BARE SÅ ****** GOD!

(yes, jeg er overtrøtt og har slitt med felling siste 2 timene.. jeg skryter dermed uhemmet av meg selv :aww::lol: )

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

JEG HAR FULLFØRT MIN FØRSTE LUE! :D Jeg er så DÆÆMN stolt! Den ser litt rar ut, men skitt au! endel av sjarmen ellernoe! Mangler bare dusken på enden nå! :D jeg er så STOLT! Min første strikkeoppskrift som jeg faktisk har greid å fullføre! :D :D :D :D

JEG ER BARE SÅ ****** GOD!

(yes, jeg er overtrøtt og har slitt med felling siste 2 timene.. jeg skryter dermed uhemmet av meg selv :aww::lol: )

Grattis! Men vi må jo få se underverket?? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...