Gå til innhold
Hundesonen.no

Håndarbeidstråd!


Annegru
 Share

Recommended Posts

Altså i det jeg fortsetter på "kroppen"?

Ja,hvis ermene er strikket på pinne 4 så hadde jeg byttet når du begynner på kroppen. Beina på sånne dresser er som regel ganske vide så det skal mye til at de blir for trange.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 7.1k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Sjekk ut min kule pappa med sin nye jakke!

Sånn ble den!  Guttungen var nok synlig i barnehagen i dag   Garnet ble veldig kult heklet opp. Forsøkte å ta nærbilde, men fargene ble litt wonky. 

Jeg elsker jobben min men jeg hater jobben min. Nå skal de kjøre sånn superteit greie med Hatteonsdag på førstkommende onsdag. Jeg kan virkelig ikke fordra sånt! Men man blir jo pokker meg straffa for

Posted Images

Dressen vil bli tettere og mindre i størrelse enn om du hadde skiftet. Det er ikke sikkert den varer ut 3 måneder.

Mine oppskrifter er som regel andre veien, at jeg bytter til mindre når når jeg kommer fram til vrang/ribbe-borden, og da er det ikke like krise om man glemmer det. Ikke at det er krise uansett.

Alt er relativt, så sånn sett er det vel ikke krise uansett :lol: Det er allerede endel skjønnhetsfeil på den stakkars dressen, men noe må jeg jo gjøre for å lære - nemlig øve :lol: Ville du fortsatt med 3.5 på kroppen (siden buksebeina bare strikkes sammen og jeg fortsetter på kroppen) eller bytta når jeg kommer til kroppen/skrittet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja,hvis ermene er strikket på pinne 4 så hadde jeg byttet når du begynner på kroppen. Beina på sånne dresser er som regel ganske vide så det skal mye til at de blir for trange.

De ser i alle fall ganske store ut nå. Takk for innspill. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oooh, de var lekre! Hvor får du tak i oppskrift?

Jeg har brukt Dropsdesign sine oppskrifter :) den med dødningshode har jeg funnet mønster på ett annet nettsted jeg ikke husker i farten.

også syns jeg de på dropsdesign er litt for korte, så jeg har strikket utifra mine hunders mål. Liker at de dekker hele magen på tispene, og helt ned til snoppen på herremannen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt er relativt, så sånn sett er det vel ikke krise uansett :lol: Det er allerede endel skjønnhetsfeil på den stakkars dressen, men noe må jeg jo gjøre for å lære - nemlig øve :lol: Ville du fortsatt med 3.5 på kroppen (siden buksebeina bare strikkes sammen og jeg fortsetter på kroppen) eller bytta når jeg kommer til kroppen/skrittet?

Jeg pleier å bruke den tykkeste anbefalte nålen på barneklær, så jeg hadde nok strikket resten i 4 (det var alternativene, sant? 3,5 og 4?). En fordi jeg strikker ganske stramt, og to fordi det gir dem mer rom å vokse i.

Kjempefine gensre, Rottmaneier!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt Dropsdesign sine oppskrifter :) den med dødningshode har jeg funnet mønster på ett annet nettsted jeg ikke husker i farten.

også syns jeg de på dropsdesign er litt for korte, så jeg har strikket utifra mine hunders mål. Liker at de dekker hele magen på tispene, og helt ned til snoppen på herremannen ;)

En vakker dag skjønner jeg kanskje noe av sånne oppskrifter :lol:

Jeg pleier å bruke den tykkeste anbefalte nålen på barneklær, så jeg hadde nok strikket resten i 4 (det var alternativene, sant? 3,5 og 4?). En fordi jeg strikker ganske stramt, og to fordi det gir dem mer rom å vokse i.

Kjempefine gensre, Rottmaneier!

Thank you, da gjør jeg det. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså enda har jeg ikke kommet igang med frem og tilbake for det blir feil med den siste maska på første runde... Og da går det ikke videre.. Men har bare begitt meg ut på rettstrikk(?) enda ja. Ja, første maske løfter jeg over uten og strikke. Men den siste masken blir rar, veldig stor, tror jeg er problemet også blir det rart og feil om jeg prøver og overse det og strikke en omgang til. Skal se om jeg orker og prøve i kveld så kan jeg ta bilde. Men måtte bare høre, tilfelle det var et vanlig problem :)

Jeg har ofte fått litt store masker i slutten/begynnelsen av en omgang, men synes ikke det blir synlig. Pyttsann ;)

Mine to siste prosjekt.

IMG_5311.jpg

IMG_5321.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noe "for stramt" eller "for løst", det er en personlig greie. Men de fleste oppskrifter oppgir strikkefasthet. Altså x antall masker over 10 cm. Det kan være greit å strikke en prøvelapp og se hvordan du ligger an, for så å velge tykkelse på pinnene utifra det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere, er det veldig stor forskjell på strikkefasthet?

Min søster og jeg strikker samme lue, på samme pinne, med samme garn. Men hennes er mye større enn min.. strikker jeg da for stramt?

Dere strikker iallefall ulikt- men hvem som strikker "feil" finner du bare ut ved å sjekke hvem som er nærmest den oppgitte strikkefastheten :)

Så må man bare skifte til mindre eller større pinner- evnt stikke en str mindre/større :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere, er det veldig stor forskjell på strikkefasthet?

Min søster og jeg strikker samme lue, på samme pinne, med samme garn. Men hennes er mye større enn min.. strikker jeg da for stramt?

I de oppskriftene jeg har så står det hvor stort det skal bli (altså at 10 cm med x antall masker = blabla). I "myk start"-boka anbefaler hun å strikke en prøvelapp for å se om man strikker rett i forhold til oppskriften. Men det kommer jo litt an på. Jeg har ikke brydd meg så mye siden jeg strikker til baby (og gjerne de større størrelsene), det passer jo en eller annen gang uansett..

jeg hadde aldri strikket noe som helst i hele mitt liv, så når jeg klarer å strikke en hundegenser, klarer du det og! Bare å spørre om hjelp her det ;)

Satte meg ned og så en film om hvordan man strikker mønster - og da var det plutselig ikke så uoverkommelig allikevel. :) Eneste jeg "stussa" litt på var beina. Men jeg må nok bare prøve - det meste er lettere når man kommer i gang.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noldus-spørsmål!

Når det står "(1.p = retten)" helt i begynnelsen av oppskriften, hva er egentlig retten?

"Strikk vrbord frem og tilbake (1.p = retten) slik: * 1 r, 1 vr *, gjenta fra *-*, strikk den siste m r. Når vrborden måler ca 1 cm strikkes neste p fra vrangen rett "

Og når jeg skal strikke neste pinne fra vrangen rett - så skal jeg rett og slett strikke neste pinne rett, ikke sant?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh! Såpass ja. Kjenner du til labbetussgarnet?

MÅÅÅÅ lære å strikke hundegensere - må!

Nei, jeg kjenner ikke til labbetussgarnet. Strikker så og si aldri med garn fra Europris da jeg ikke syns noe om kvaliteten på garnet derfra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noldus-spørsmål!

Når det står "(1.p = retten)" helt i begynnelsen av oppskriften, hva er egentlig retten?

"Strikk vrbord frem og tilbake (1.p = retten) slik: * 1 r, 1 vr *, gjenta fra *-*, strikk den siste m r. Når vrborden måler ca 1 cm strikkes neste p fra vrangen rett "

Og når jeg skal strikke neste pinne fra vrangen rett - så skal jeg rett og slett strikke neste pinne rett, ikke sant?

Retten er, i mangel av et bedre ord "fremsiden"

Rett fra vrangen er å strikke rett ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg strikker og :D Har hittil kun strikket hundegensere, men neste prosjekt er tovet ullsokker/tøfler. Må bare somle meg til å kjøpe garn først ;) Her er noen av genserne jeg har strikket:

nbo-1.jpg

offe3-2.jpg

Åh! Sånn blå tror jeg jentene mine hadde elsket å ha på vinteren!

Men alle sammen var knallfine. Skulle ønske jeg kunne strikke :raksha:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...