Gå til innhold
Hundesonen.no

Håndarbeidstråd!


Annegru
 Share

Recommended Posts

  • Svar 7.1k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Sjekk ut min kule pappa med sin nye jakke!

Sånn ble den!  Guttungen var nok synlig i barnehagen i dag   Garnet ble veldig kult heklet opp. Forsøkte å ta nærbilde, men fargene ble litt wonky. 

Jeg elsker jobben min men jeg hater jobben min. Nå skal de kjøre sånn superteit greie med Hatteonsdag på førstkommende onsdag. Jeg kan virkelig ikke fordra sånt! Men man blir jo pokker meg straffa for

Posted Images

Iiih! 4 ganger var det som skulle til, nå er jeg igang med stripekjole :banana:

... men så er det jo stopp igjen :lol: Hva i all verden mener de med dette;

Så skal du strikke overgangen til patent- strikk. Strikk slik:

Runde 1: 1 rett, 1 vrang

Runde 2: bytt til innsidefargen. 1 rett, 1 vrang.

Runde 3: bytt til hovedfargen. 1 rett i masken under, 1 vrang.

Runde 4: bytt til innsidefargen. 1 rett. 1 vrang i masken under.

Jeg er kommet til runde 3. 1 rett i masken under? Hæ?

Ja altså, det jeg dreiv og skrøt av at var min fine patentstrikk, var jo aldeles ikke det. Bare kanten på kjolen det visst :icon_redface:

Edit; Sånn??

http://www.garnstudi...ideo.php?id=184

Når jeg prøver, og strikker i masken under den som henger på pinnen, så forsvinner jo bare den maska jeg hadde på pinnen... Det blir jo bare ei løs løkke der, den blir ikke med sånn pent over til den andre pinnen.. Ååeh :(

Masken skal "forsvinne" og bli liggende som en tråd over den masken du strikket i. Og når jeg ser 4. omgang med 1 vrang i masken under, så skjønner jeg hvordan man kan strikke patentstrikk rundt og rundt :yes:

Så du er altså på rett vei. Det blir fyldigere enn vrangbord, men går dobbelt så seint siden halvdelen av maskene "forsvinner". Så patentstrikk er tålmodighetsarbeid.

Red: Jeg strikker patentstrikk ved å strikke 1 rett, ta neste maske løs av med tråden over. Det blir samme resultatet, men da må det strikkes frem og tilbake. (Eller kanskje jeg må eksperimentere og finne ut om det går å strikke annenhver omgang med vrange masker)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne videoen er veldig hjelpsom, malinck. :)

http://www.pickles.no/patent/

Masken skal "forsvinne" og bli liggende som en tråd over den masken du strikket i. Og når jeg ser 4. omgang med 1 vrang i masken under, så skjønner jeg hvordan man kan strikke patentstrikk rundt og rundt :yes:

Så du er altså på rett vei. Det blir fyldigere enn vrangbord, men går dobbelt så seint siden halvdelen av maskene "forsvinner". Så patentstrikk er tålmodighetsarbeid.

Red: Jeg strikker patentstrikk ved å strikke 1 rett, ta neste maske løs av med tråden over. Det blir samme resultatet, men da må det strikkes frem og tilbake. (Eller kanskje jeg må eksperimentere og finne ut om det går å strikke annenhver omgang med vrange masker)?

:flowers:

Jeg tenkte jo ikke å lete på Pickles sine egne sider da :aww: Og damen sier jo "Detta er det mange som itte får tell", så da føler jeg meg ikke fullt så håpløs. Dette er grunnen til at jeg ofte gir opp strikkinga, jeg støter på et problem, finner ikke ut av det sånn umiddelbart og så gidder jeg ikke. Men ikke denne gangen! Om jeg så skal starte på denne kjolen 100 ganger og det blir til mitt første barnebarn og ikke mitt første barn, så skal den bli ferdig! :ahappy:

Skal prøve å strikke to runder her selv om det ser helt håpløst ut :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en bra innstilling, malinck! Det er sånn man lærer håndarbeid, ved å tråkke seg gjennom alle feilene man gjør. Husker det var skikkelig demotiverende med tanken om å lære meg strikking, jeg husket hvor mange feil jeg gjorde i begynnelsen av heklekarrieren. Men, heldigvis har det gått greiere enn jeg trodde. Den viktigste leksa har vært å ikke gå for fort fram, men bite over utfordringene litt etter litt.

Så det er vel litt svaret mitt til soelvd også, jeg føler at Mariusmønster er for ambisiøst på mitt nivå enda, så jeg hadde vel strikket litt andre ting først om jeg var deg. Men vi er forskjellige i hvordan man lærer, noen lærer best av å hoppe på dypenden kontra å vasse ut fra grunna. Du kjenner deg selv best. :)

Ellers har jeg lagt alle oppdrag på is i helgen og satt igang med genser til H! Det skal bli en Caelum i dette garnet:

Basen er BBR 3 ply worsted, farget av Yarnoodles (nerding). Tror det er genialt bgh-garn!

8108167654_952dc01926.jpg

Dette er genseren til slutt;

4876248581_d8e2060502_z.jpg

Og dette er så langt jeg har kommet :)

8108167376_c60ac448c4.jpg

Jeg må spandere på den noen fine knapper tror jeg. Vurderer disse.

il_fullxfull.223950907.jpg

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det kommer til heklenåler så er favoritten min billig plast faktisk, sånn kjedelig grå, foran både aluminium og bambus.

Strikkepinner? Jeg er forelsket i mitt utbyttbare rosewood rundpinnesett. De er bare best. :heart:

Selbuvotter er dritfint ja! De var råfine, Sara! Jeg kunne tenkt meg et par slike halv-finger vanter med sånn vantedel man kan flippe på og av. (Knall norsk, Mari. Helt supert. :D)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, jeg synes plast er den som lugger minst og med minst mener jeg ikke i det hele tatt . Bambus har det med å henge seg opp i trådene, spesielt i løst spunnet garn.

Mine i aluminium og plast er kjøpt billig billig fra ebay, det finnes sikkert mye bedre kvalitet.

Slik som ståa er nå går jeg for plast fra Europris om den er ledig, ellers blir det aluminium. Bambus bruker jeg sjeldent for tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow, det var griselekkert Mari!

Er det noen som skjønner hva jeg gjør feil om jeg sier at den siste masken jeg strikker, som da er den første jeg legger opp, bare blir rar/feil... Vet ikke helt hvordan det blir etter flere omganger for jeg kommer ikke så langt :P

Kanskje. Strikker du bare frem og tilbake? Og så syns du kanten blir rar? Isåfall må du lære deg kantmasker :) Det finnes mange typer. Eks: første maske løftes løst over uten å strikkes, hver omgang, og siste maske strikkes alltid rett, hver omgang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden jeg fikk heklenålene så har jeg bare heklet 2 blomster :P

ikke klarer jeg å lese oppskrifter heller :(

men nå så står morsigneteppet til Lills nye bebis for tur, så tenker jeg at jeg kanskje skal strikke et pledd til meg selv som et sånn evighetsprosjekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det spørs jo helt på lengde og garntykkelse det. :) Du kan plotte inn garnet på Rav og se hva det har blitt brukt til av andre?

Ja, det hadde jo kanskje vært lurt å skrive :P 142 m langt står det her, passer til pinne 3 :) Rav - er det ravelry-siden? :)

Red; fant ut av det, der ligger det jo masse greier :D Takk for tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...