Gå til innhold
Hundesonen.no

Håndarbeidstråd!


Annegru
 Share

Recommended Posts

  • Svar 7.1k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Sjekk ut min kule pappa med sin nye jakke!

Sånn ble den!  Guttungen var nok synlig i barnehagen i dag   Garnet ble veldig kult heklet opp. Forsøkte å ta nærbilde, men fargene ble litt wonky. 

Jeg elsker jobben min men jeg hater jobben min. Nå skal de kjøre sånn superteit greie med Hatteonsdag på førstkommende onsdag. Jeg kan virkelig ikke fordra sånt! Men man blir jo pokker meg straffa for

Posted Images

Apropos hekling og strikking og sånt.. Veit noen om en grei nettside for å få tak i heklenåler og strikkepinner? Nå har jeg også forelsket med i bambuspinner, så gjerne sider hvor man kan få tak i dette? Ebay vet jeg allerede om. Det trenger heller ikke være norske sider :)

Jeg har handlet alt mitt garn og pinner hos Atelje Margaretha. Godt utvalg, bra saker :- ) Har handlet der tre ganger nå, og by the way; de sender med faktura med en hel måneds betalingsfrist. Så om du ikke har penger NÅ, men får til neste lønning, kan man likevel handle der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har Robert fått ny genser. Han er ikke like fornøyd som det jeg er, da...

Ah, den var knallfin altså! Passet perfekt gjorde den og! :D

Var det vanskelig å strikke til hunden? Var det ditt første prosjekt?

Sorry det ble dobbelpost av meg.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan går jeg dette??

Hekletips: Første fm på beg av raden erstattes alltid med 1 lm.

Felletips: Det felles 1 fm ved å hekle 2 fm sm, dette gjøres ved å stikke inn i den første fm og hente tråden, deretter stikke inn i den andre fm og hente tråden, lag 1 kast og trekk tråden gjennom alle 3 m på nålen.

Bånd: Hekle 2 lm med nål 4 med 1 tråd av hver farge.

1.rad: Hekle 2 fm i 2.lm fra nålen.

2.rad: Les Hekletips! Hekle 2 fm i hver fm = 4 fm. Videre hekles det 1 fm i hver fm til arb måler ca 35 cm. Les Felletips! Deretter felles 4 fm til 2 fm, ved å hekle 2 og 2 fm sammen til 1 fm. Videre hekles 2 fm sammen til 1 fm. Klipp og fest tråden.

Tvunnet snor: Klipp 2 tråder av hver farge (= 4 tråder) à 60 cm. Tvinn de sammen til de gjør motstand, legg snoren dobbelt og den vil tvinne seg igjen. Fest den ene enden i spissen på båndet. Knyt en knute i den andre enden. Lag en snor til og fest i den andre siden på båndet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kjøpt tjukke bambus-strikkepinner på Søstrene Grene i dag jeg :D De var billige, tror jeg, 13 kr paret? Så jeg kjøpte 2 par, ett på 5.5 mm og ett på 4.5 mm. Jeg kjøpte heklenål der også jeg, til 15 kr, og jeg har aldri hekla i mitt liv *ler* Har ikke tenkt å kaste meg inn på heklebølgen helt enda da, skal først se om jeg får noe ut av det flerfarga garnet jeg kjøpte på Eurospar i dag (jada, jeg veit det sannsynligvis er crappy kvalitet, men det passer sikkert til mitt første prosjekt). Jeg bare la opp en haug med masker på 5.5 mm strikkepinnene jeg, så jeg tipper det blir et skjerf :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den var fin, Anne! Da blir det ikke noe problem med dekk-øvelsene! :D

Takk :) Satser på det går litt bedre med dekk, ja, såfremt han klarer å venne seg til å ha på genseren uten å sutre over det, så... :P

Ah, den var knallfin altså! Passet perfekt gjorde den og! :D

Var det vanskelig å strikke til hunden? Var det ditt første prosjekt?

Sorry det ble dobbelpost av meg.

Nei, jeg synes ikke den oppskriften er vanskelig å følge. Dette er vel min tredje, han vokser så fort! Det har gått raskere og raskere hver gang jeg har strikket den :)Her er oppskriften.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, her var det mye fint! Vet om en som ble veldig inspirert :aww: Har aldri heklet før, men det skal jeg jammen lære meg!

Men. Jeg går aldri i ullgensere pga jeg "grøsser" når jeg tar i garnet (greier ikke ta i vanlig bomull f.eks) og jeg synes nesten alt av strikkegensere og slikt klør og er ubehagelig å ha på. Derfor lurer jeg på om det finnes noen garntyper som kanskje kan være enkle for meg å jobbe med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men. Jeg går aldri i ullgensere pga jeg "grøsser" når jeg tar i garnet (greier ikke ta i vanlig bomull f.eks) og jeg synes nesten alt av strikkegensere og slikt klør og er ubehagelig å ha på. Derfor lurer jeg på om det finnes noen garntyper som kanskje kan være enkle for meg å jobbe med?

Da har du brukt feil ull. Eller, folk generelt bruker billig kløull. Sjekk ut Pickles Extra Fine Merino f.eks, det er deilig myk ull som fint kan brukes rett mot huden selv på babyer, og prisen er ikke avskrekkende heller. Bor du i Oslo kan du stikke til butikken deres og garntafse før du bestemmer deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, her var det mye fint! Vet om en som ble veldig inspirert :aww: Har aldri heklet før, men det skal jeg jammen lære meg!

Men. Jeg går aldri i ullgensere pga jeg "grøsser" når jeg tar i garnet (greier ikke ta i vanlig bomull f.eks) og jeg synes nesten alt av strikkegensere og slikt klør og er ubehagelig å ha på. Derfor lurer jeg på om det finnes noen garntyper som kanskje kan være enkle for meg å jobbe med?

Eller, garn som er blanding av alpakka og silke, for eksempel. Drops har noen sånne. De er helt himmelske å ta på (tror egentlig det er et babygarn). Jeg er superfan av alpakka. Mykt og godt og varmt. Hvis du er i Oslo, kan du gå på Du store alpakka på Grünerløkka. Der har de masse gøyalt garn og oppskrifter. Og så jobber det veldig snille og hjelpsomme mennesker der også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår ikke tommelen her jeg ? Hjelp!!

Hekle 14 lm på nål 4 med Alaska og hekle 1.rad slik: 1 halvst i 3.lm fra nålen, 1 halvst i hver av de 11 neste lm = 13 halvst, snu arb. LES HEKLEINFO-1. Videre hekles det halvst frem og tilbake men hver halvst hekles i bakre m-ledd (dvs ikke gjennom hele m) = vrbord-struktur.

Når arb måler 20-22 cm hekles det 2 knapphull slik: Hekle 3 halvst, 2 lm, hopp over 2 m, 3 halvst, 2 lm, hopp over 2 m, 1 halvst i hver av de 3 siste m, snu arb. Hekle 1 halvst i hver halvst og 2 halvst om hver lm-bue = 13 halvst, klipp og fest tråden.

Sett 1 merke midt på kanten på mansjetten.

VOTT:

Sett kanten sammen til en ring slik at de 2 ytterste radene i siden med knapphull ligger over de 2 ytterste radene i den andre siden = knapphullssplitt. LES HEKLEINFO-2. Start ved merket og hekle vekselvis 1 og 2 fm ytterst i hver rad omg rundt – NB: ved knapphullssplitten hekles det gjennom begge lag = ca 30-33 fm. Videre hekles det st rundt med 1 st i hver m SAMTIDIG som m-ant justeres til 27-30 st ved å hekle 2 st sammen med jevne mellomrom – se forkl over. SAMTIDIG når det er heklet 3 omg med st økes det nå 1 st til tommel på hver side av 1.m på beg av omg - det økes 1 st ved å hekle 2 st i samme st. Gjenta økningen på hver side av denne m på hver omg totalt 4-5 ganger = 35-40 st på omg (tommel-m = 9-11 st). Neste omg hekles slik: Hekle 1 kjm i hver av de 6-7 første st på beg av omg, 3 lm (= 1 st), videre hekles det 1 st i hver av de 25-28 neste st, 1 lm og avslutt med 1 kjm i 3.lm på beg av omg = 26-29 st og 1 lm på omg. På neste omg hekles det 1 st i hver st og 1 st om lm på slutten av omg = 27-30 st. Videre hekles det st rundt til votten måler 17-20 cm fra delingen ved mansjetten (prøv evt votten på, det gjenstår nå ca 3 cm til ferdig mål).

Videre hekles det slik:

1.OMG: Hekle 1 st i hver st SAMTIDIG som hver 2. og 3.st hekles sammen = 18-20 st.

2.OMG: Hekle 1 st i hver st SAMTIDIG som 2 og 2 st hekles sammen = 9-10 st.

3.OMG: Hekle 1 fm i hver st SAMTIDIG som 2 og 2 fm hekles sammen. Klipp tråden, tråkle den opp og ned gjennom m, snurp sammen og fest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trenger prosjekt nummer to, skal kjøpe garn (og kanskje et par heklenåler i andre størrelser) i morgen. Forslag? :) Må være nybegynnernivå! Har ikke så lyst til å lage håndleddsvarmere siden det er ikke noe hverken jeg eller noen jeg kjenner bruker (eller kanskje det er praktisk å bruke når man går tur og det er kaldt?).

Edit: En venninne har bursdag 2. november og jeg tenkte jeg kunne lage dette til henne? Grei gave? Marineblå tenker jeg, siden jeg klarte å få ut av henne at hun liker blått.

Edit 2: Hun elsker ekorn så om noen har et enkelt forslag, kjør på :P .

Vil gjerne ha et annet prosjekt også, siden jeg nettopp lagde en hals og det er vel greit å lære noe annet også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...