Gå til innhold
Hundesonen.no

Håndarbeidstråd!


Annegru
 Share

Recommended Posts

  • Svar 7.1k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Sjekk ut min kule pappa med sin nye jakke!

Sånn ble den!  Guttungen var nok synlig i barnehagen i dag   Garnet ble veldig kult heklet opp. Forsøkte å ta nærbilde, men fargene ble litt wonky. 

Jeg elsker jobben min men jeg hater jobben min. Nå skal de kjøre sånn superteit greie med Hatteonsdag på førstkommende onsdag. Jeg kan virkelig ikke fordra sånt! Men man blir jo pokker meg straffa for

Posted Images

Norske oppskrifter er dårlige, spesielt Drops sine. De tar utgangspunkt i at man er master hekler allerede, og selv om jeg har heklet veldig mye og fint kan hekle komplisert, så blir jeg sprø av Drops-oppskriftene.

Men so. Er dette sjalet kult eller bare litt teit?

DSC05125_medium.jpg

Kjempestilig! Link til oppskriften?

Hvilket garn er det du ikke vet du skal bruke på? (garnnerd..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempestilig! Link til oppskriften?

Hvilket garn er det du ikke vet du skal bruke på? (garnnerd..)

http://www.ravelry.com/patterns/library/tattered :)

Det er et MCN sock, 497 yards på 4 oz, farget av KimR. Matcher Mosaic Moons Mulberry Wine colorway, om du er kjent med Mosaic Moon? Kim farger ofte trim for MM. Bildet er fra fargeren, jeg synes fargen er litt mørkere irl. :)

il_fullxfull.343590324.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.ravelry.c...ibrary/tattered :)

Det er et MCN sock, 497 yards på 4 oz, farget av KimR. Matcher Mosaic Moons Mulberry Wine colorway, om du er kjent med Mosaic Moon? Kim farger ofte trim for MM. Bildet er fra fargeren, jeg synes fargen er litt mørkere irl. :)

il_fullxfull.343590324.jpg

Tusen takk for link til oppskriften. Den må rett i køen. :)

Nydelig farge. elsker sånn rosaburgunder.

Har aldri testet MM nei, er så opphengt i wollmeise og madelinetosh at jeg har på en måte grodd fast der. Tester seff andre garn innimellom, akkurat nå venter jeg på the uncommon thread garn, og fått en eske med snopgarn (madelinetosh lace i robins egg, butter, og to jeg ikke husker navnet på.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes sjalet var veldig voksent, jeg hadde sett for meg at det passer til noen på 40+, men det er bare meg da :P

Hehe, jeg synes det var nesten litt for ungt jeg da. Litt sånn rocka med de opprekkete maskene. Ja ja, smaken er definitivt som baken. :) Hvis jeg lager det og det ikke funker så får vi håpe noen blir glad til jul eller noe. Kanskje en over 40. :D

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten. Møt Nelson! ;)

8089735033_7e881e3d64_z.jpg

Nelson er en tjukk liten ugle som faktisk er veldig stor med sine 28 cm. Han liker sofakos og lange turer i skog og mark. Han er stappet til randen med vatt og kjærlighet, og venter bare på å komme seg til posten for å starte ferden mot ei lita jente på vestlandet som skal bli hans nye følgesvenn. Vi får håpe at lille M blir like glad i Nelson som jeg VET han kommer til å bli i henne. :P

  • Like 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hahaha jeg tror jeg har heklet en militærhjelm heller enn en lue. Den ser jo ikke ut som den lua på bildet overhodet?! :lol: :lol: Jeg syntes det var rart ganske tidlig men bestemte meg for å fortsette for å se hvordan det ble til slutt.

Jeg fikk til å legge til staver da, om det er noen trøst.

Jeg ler enda.

Møt skilpadda:

IMAG0575.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer. Det er en hel egen verden. Men øvelse gjør mester! Så ikke gi opp.

Min erfaring er at engelske oppskrifter ofte er mye mer detaljert forklart enn norske, så anbefales å prøve det. Ordliste finnes det på drops sine sider, eller så er det bare spørre. :hairy:

Man bør iallefall lese gjennom oppskriften før man begynner.

Og DET er det vanskeligste syns jeg. :lol:

Som det sies over her, øvelse gjør mester :)

Jeg kan ikke huske at jeg har hatt problemer med Drops sine oppskrifter, men det kan nok stemme at noen av de kan være litt lite detaljerte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

malinck: ikke gi opp! Blir umulig verre enn hjelmen min :lol: .

Hehe.. :) Neida. Jeg skal prøve mer, men jeg tror jeg må ha en telefon til mamma ikveld før jeg gidder mer. Men jeg er litt skuffa over det garnet fra pickles altså, det kjennes litt hardt ut. Iallefall mot det andre strikketøyet mitt som er helt silkemykt. Håper ikke kjolen blir "hard" når den er ferdig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg er litt skuffa over det garnet fra pickles altså, det kjennes litt hardt ut. Iallefall mot det andre strikketøyet mitt som er helt silkemykt. Håper ikke kjolen blir "hard" når den er ferdig.

Huh? Er det Abuelita garn? Det er jo veldig mykt. Kanskje litt tørt, men absolutt ikke hardt. Det skal iallfall ikke være det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huh? Er det Abuelita garn? Det er jo veldig mykt. Kanskje litt tørt, men absolutt ikke hardt. Det skal iallfall ikke være det!

Mja, husker ikke.. :icon_redface: Det som skal være til stripekjolen iallefall, kjøpte jo materialpakke. Tørt er kanskje et bedre ord, ja. Og når tråden er såpass tynn synes jeg det kjennes hardt ut.. Men vi får se :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Michellus

Riktig skrevet =) Hvilket sjal er det? Link?

http://www.ravelry.com/patterns/library/cloudburst-shawl <-- Den! Cloudburst shawl :)

Angående sjal og sånt, så måtte jeg endre litt på oppskriften da jeg synes den er skrevet litt vagt, samt at kantene ikke blir så veldig pene mtp hva det står der. Men nå ser det ut til at det begynner å løsne! Jeg synes det er morsomt å hekle altså :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mari: Nei, jeg brukte bare et litt tjukt et jeg hadde. Det er vel kanskje også en del av problemet :P Følte det var mer spennende enn å kjøre 20 min frem og tilbake for å kjøpe ett nøste. Kanskje det er en del av det å være nybegynner, "isj, jeg tar det jeg har og ser hvordan det blir" :lol: . Antar jeg ikke gidder det når jeg er mer dreven etterhvert og skjønner litt mer hvordan ting kommer til å bli bare ved å se på garn og nål.

På den på bildet ser det ut som delen på toppen er mye smalere enn bunnen og liksom "henger" bakover, jeg ser ikke for meg at min kommer til å gjøre det? Er det pga. garnet er for tjukt? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten. Møt Nelson! ;)

8089735033_7e881e3d64_z.jpg

Nelson er en tjukk liten ugle som faktisk er veldig stor med sine 28 cm. Han liker sofakos og lange turer i skog og mark. Han er stappet til randen med vatt og kjærlighet, og venter bare på å komme seg til posten for å starte ferden mot ei lita jente på vestlandet som skal bli hans nye følgesvenn. Vi får håpe at lille M blir like glad i Nelson som jeg VET han kommer til å bli i henne. :P

den der var jo sååååå nydelig da... hvor mye koster det for en sånn? kanskje det skal bli jul eller bursdagsgave for en liten gutt eller to

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mari: Nei, jeg brukte bare et litt tjukt et jeg hadde. Det er vel kanskje også en del av problemet :P Følte det var mer spennende enn å kjøre 20 min frem og tilbake for å kjøpe ett nøste. Kanskje det er en del av det å være nybegynner, "isj, jeg tar det jeg har og ser hvordan det blir" :lol: . Antar jeg ikke gidder det når jeg er mer dreven etterhvert og skjønner litt mer hvordan ting kommer til å bli bare ved å se på garn og nål.

På den på bildet ser det ut som delen på toppen er mye smalere enn bunnen og liksom "henger" bakover, jeg ser ikke for meg at min kommer til å gjøre det? Er det pga. garnet er for tjukt? :)

Når du har heklet lengden og tar lua på huet så kan jeg se for meg at den kan henge, men jeg vet ikke hvor tett lua di ble.

Tror ikke lua er smalere på bunn (har ikke sjekket oppskriften), det er bare at resten blir videt ut rundt hodet. Tipper jeg da.

Men ja, det spørs om du bruker for tykt garn. Evt for liten krok. Jeg bruker sjelden anbefalt garn til oppskriften, men jeg bruker samme tykkelse. Det finner du ut ved å sammenligne hvor mange meter, evt yards, et garn har på x antall gram.

De fleste oppskrifter angir også gauge (hvor mange masker pr inch eller 10 cm), og så kan du prøvehekle en lapp for å se om det stemmer. Deretter kan du bytte ut nål etter hvor du ligger an. :)

Etterhvert som du blir mer garva lærer du å improvisere mer, og blir ikke like avhengig av oppskriften.

Sender deg pm, Maren. :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mja, husker ikke.. :icon_redface: Det som skal være til stripekjolen iallefall, kjøpte jo materialpakke. Tørt er kanskje et bedre ord, ja. Og når tråden er såpass tynn synes jeg det kjennes hardt ut.. Men vi får se :)

Det kan hende at de har valgt det garnet fordi det er det som passer best til kjolen rett og slett. Er garnet for løst vil kjolen fort miste formen og begynne å henge og bli slapp f.eks. Noen garn er mere slitesterke enn andre også, som jo igjen passer bedre til barneplagg.

Jeg kan ikke se for meg at prosjektet blir hardt når det er ferdig. Jeg har heklet endel med det garnet, og jeg har opplevd at det ble hardt (eller stivere i formen er kanskje bedre ord) bare en gang. Det var med vilje og jeg heklet derfor med altfor tynn krok.

Si gjerne ifra da, hvordan du synes det ender opp. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Garp, hvordan er madtosh sin worsted MCN? Gi meg detaljene. :)

http://www.ravelry.com/yarns/library/madelinetosh-80-10-10-worsted-mcn

dette du tenker på? Akkurat denne har jeg ikke prøvd, men har prøvd tosh merino light, pashmina og pashmina worsted, tosh lace og så har jeg worsted i lageret. Alle disse er mykere enn mykest og er deilige å strikke med. SÅ tror nok at worsted mcn er nice også.

Pashminaen siger en del etter vask, så bruker en det til plagg må man regne inn det mtp på valg av størrelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2,5 ruter ferdige, skal forme mitt fremtidige hjemmelagde teppe! ...eller kanskje jeg skal gi det til mamma, ser for meg at Marvel kommer til å digge å smatte litt på dette, han er veldig interessert i garn hvertfall.

Edit: Haha, jeg vet ikke hvorfor jeg har klart å få lilla inn der. Er ikke lilla i oppskriften :P Jaja. Får bli lilla på den ene :) .

IMAG0579.jpg

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal jeg på posten og hente ut en strikkebok jeg har bestillt. Håper jeg lærer noe der. Skulle inneholde enkle oppskrifter, opplæring på og lese oppskrifter og lære forskjellige strikkemåter :) Så da er jeg forhåpentligvis igang ganske snart :) Og vis det går fint lurer jeg på om jeg skal bestille denne etterhvert: 73957.JPG Det hadde vært koselig fram mot jul tenker jeg :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...