Gå til innhold
Hundesonen.no

Håndarbeidstråd!


Annegru
 Share

Recommended Posts

  • Svar 7.1k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Sjekk ut min kule pappa med sin nye jakke!

Sånn ble den!  Guttungen var nok synlig i barnehagen i dag   Garnet ble veldig kult heklet opp. Forsøkte å ta nærbilde, men fargene ble litt wonky. 

Jeg elsker jobben min men jeg hater jobben min. Nå skal de kjøre sånn superteit greie med Hatteonsdag på førstkommende onsdag. Jeg kan virkelig ikke fordra sånt! Men man blir jo pokker meg straffa for

Posted Images

Hva er det du ikke skjønner, Kaja? (Hatet mitt til garnstudio-oppskrifter fortsetter for øvrig. De er så himla knotete!)

IW, Calm Cowl er en kjempefin gave! Jeg har heklet den til flere her på sonen. Har brukt flere typer garn på den, mest bomull.

Du kan også sjekke ut sedgy cowl. :)

Pulsvanter er genialt når det begynner å blir kaldt. Man får åpnet og knyttet bæsjeposer med de på. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor i allverden tommelen kommer inn :P

Videre hekles det st rundt med 1 st i hver m SAMTIDIG som m-ant justeres til 27-30 st ved å hekle 2 st sammen med jevne mellomrom – se forkl over. SAMTIDIG når det er heklet 3 omg med st økes det nå 1 st til tommel på hver side av 1.m på beg av omg - det økes 1 st ved å hekle 2 st i samme st. Gjenta økningen på hver side av denne m på hver omg totalt 4-5 ganger = 35-40 st på omg (tommel-m = 9-11 st). Neste omg hekles slik: Hekle 1 kjm i hver av de 6-7 første st på beg av omg, 3 lm (= 1 st), videre hekles det 1 st i hver av de 25-28 neste st, 1 lm og avslutt med 1 kjm i 3.lm på beg av omg = 26-29 st og 1 lm på omg. På neste omg hekles det 1 st i hver st og 1 st om lm på slutten av omg = 27-30 st. Videre hekles det st rundt til votten måler 17-20 cm fra delingen ved mansjetten (prøv evt votten på, det gjenstår nå ca 3 cm til ferdig mål).

Dette er siste gang jeg bruker garnstudio, jeg syns alle oppskriftene er veldig knotete.. Alle andre steder forstår jeg oppskriftene (nesten da).. Men jeg syns vottene var såå fine! Lua er jeg ferdig med :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke snøring, Kaja. Kanskje de mener at tommelen skal hekles fram og tilbake som et eget stykke? Det er ekstra vanskelig å se for seg når jeg ikke har resten av arbeidet foran meg.

Tror jeg bare bruker borden og hekler votter etter eget hode jeg :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tråla igjennom, mange av de er fra Garnstudio :P men iogmed at jeg allerede har kanten og noen rader så klarer jeg ikke å finne en oppskrift som passer til garn og nål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra, da går jeg for den halsen :) .

Er dette noe som er gjennomførbart til jul? Det er vel bare ekstreme bestemorruter?

Hvordan bytter man forresten farge mens man hekler? :P

Jeg bytter tråd/ farge slik (om jeg greier å forklare meg... :P ) :

La oss si du hekler vanlige fastmasker. Hekle masken, knip av tråden (mens den masken du har heklet henger på pinnen)- la det være igjen kanskje 3 cm tråd. Når du da skal hekle neste maske tar du bare enden av den nye fargen (la det der og være ca 3 cm til overs- selvfølgelig etter hvilken tykkelse garn) drar igjennom- og lager maske. Så passer du på at begge de endene du nå har hengende blir liggende "oppå" maskene bortover til venstre slik at de blir heklet inn/du hekler rundt de.

Steike ta, dette ble nesten ikke jeg klok av en gang... Om du ikke skjønner kan jeg ta noen bilder :yes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trinn en, knip av tråden:

post-10638-0-84226700-1349864129_thumb.j

Trinn to- hent inn ny farge, la det henge igjen en hale der og:

post-10638-0-12076100-1349864168_thumb.j

Trinn tre: Dra igjennom, og juster litt om det trengs. Pass på å ikke dra i den "løse" halen :) :

post-10638-0-62071000-1349864232_thumb.j

Trinn 4: Legg de løse endene langsmed mens du holder dem:

post-10638-0-53801800-1349864316_thumb.j

Trinn 4: Lag ny maske rundt løsendene mens du holde de løse endene litt på plass på oversiden av arbeidet.

post-10638-0-03396700-1349864414_thumb.j

post-10638-0-26810600-1349864458_thumb.j

post-10638-0-69061300-1349864495_thumb.j

- Og fortsett bortover til du har heklet inn hele sulamitten ja ;) La gjerne den ene enden være lengre enn den andre, så det ikke blir klumpete når du hekler de "inn".

Om jeg skifter trådfarge på f.eks skjerf- og trenger å skifte når jeg starter en ny omgang kniper jeg av tråden jeg jobber med når jeg har heklet den siste masken. Legg igjen noen cm her og. Så tar du masken av nålen, trær den løse enden gjennom maskehullet du hadde på nålen og drar til. Da låser du den. SÅ henter jeg inn ny farge der jeg ville startet neste omgang, og hekler inn både den knyttede løsenden og løsenden til den nye fargen bortover. Som jeg gjør på bildene over.

Red: Jeg har visst lort under neglen ja. :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, er det sånn man skifter farge i heklearbeidet :P

Jeg knyter trådene sammen, jeg... det blir ikke så pent, har jeg sett :lol:

Det er sånn jeg skifter tråd i allefall ;) Og "usynlig" blir det :) Men, ang. mine råd er jeg helt og fullt selvlært... Har ikke tatt i en oppskrift, vet knapt nok hva de forskjellige maskene heter, har ikke lest en eneste bok. Fikk mamma til å forklare meg hvordan jeg økte en gang i tiden- så tok jeg med meg nål og nøster på fjellet og ble borte i over en uke:) Ble noen luer av det. Det er det jeg liker med hekling, det er bare å prøve seg frem- det er i hvertfall ikke noe som går galt når man hekler med fastmasker :) Strikking derimot får jeg panikk av :frantics:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier å starte masken med første farge, men avslutte masken med den nye. Da får man et pent og rent fageskifte.

Altså om vi snakker fastmaske: krok inni maska, hent opp garn av første farge og dra gjennom, garn av ny farge over krok og dra gjennom masken. Da får man ikke den ene tofargete masken som Jauda ender opp med.

Så hekler jeg litt videre før jeg klipper trådene. Knyter trådene og fester dem langsmed raden.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier å starte masken med første farge, men avslutte masken med den nye. Da får man et pent og rent fageskifte.

Altså om vi snakker fastmaske: krok inni maska, hent opp garn av første farge og dra gjennom, garn av ny farge over krok og dra gjennom masken. Da får man ikke den ene tofargete masken som Jauda ender opp med.

Så hekler jeg litt videre før jeg klipper trådene. Knyter trådene og fester dem langsmed raden.

Kanskje jeg burde lest litt oppskrifter :whistle:

Haha:) Takk, jeg hekler vanligvis med tynnere garn enn til 8er-nåler- så jeg synes ikke det har vært veldig synlig- men så langt har jeg jo ikke tenkt da... :icon_redface: Ellers går det mest i luer- der kniper jeg og drar til masken- for så å snu arbeidet 180 grader ca. og bare hekle meg inn igjen. Resultatet blir veldig bra, da får man ikke de "trappetrinnene" når man skifter farge :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor i allverden tommelen kommer inn :P

Videre hekles det st rundt med 1 st i hver m SAMTIDIG som m-ant justeres til 27-30 st ved å hekle 2 st sammen med jevne mellomrom – se forkl over. SAMTIDIG når det er heklet 3 omg med st økes det nå 1 st til tommel på hver side av 1.m på beg av omg - det økes 1 st ved å hekle 2 st i samme st. Gjenta økningen på hver side av denne m på hver omg totalt 4-5 ganger = 35-40 st på omg (tommel-m = 9-11 st). Neste omg hekles slik: Hekle 1 kjm i hver av de 6-7 første st på beg av omg, 3 lm (= 1 st), videre hekles det 1 st i hver av de 25-28 neste st, 1 lm og avslutt med 1 kjm i 3.lm på beg av omg = 26-29 st og 1 lm på omg. På neste omg hekles det 1 st i hver st og 1 st om lm på slutten av omg = 27-30 st. Videre hekles det st rundt til votten måler 17-20 cm fra delingen ved mansjetten (prøv evt votten på, det gjenstår nå ca 3 cm til ferdig mål).

Dette er siste gang jeg bruker garnstudio, jeg syns alle oppskriftene er veldig knotete.. Alle andre steder forstår jeg oppskriftene (nesten da).. Men jeg syns vottene var såå fine! Lua er jeg ferdig med :)

Du skal øke til tommekile. Se på hånda di, den skrår ut før tommeltotten. Derfor øker man ut. Hvis du har en selbuvott så se på den, blir samme prinsippet selv om du hekler.

Økingen blir slik: 2 masker i 1. maske, 1 maske, 2 masker i neste maske. Så hekles omgangen ut. Neste omg. har du 3 masker mellom økingene, så 5 og så 7 og til slutt 9 masker mellom økingene. Så hekler du til du kommer til beg. av omg. igjen. Da hekler du kjedemasker over kilen for den skal bli begynnelsen til tommel. Når du har kommet til andre økepunkt hekler du 3 lm som blir begynnelsen på omgangene heretter. Fordi du på neste omgang skal hoppe over alle kjedemaskene og begynne omgangen i den siste av de tre luftmaskene. Der hekler du 1 kjedemaske og 3 lm. Og hekle staver videre. Da har du fått en kile som tommelen skal hekles ut fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...