Gå til innhold
Hundesonen.no

Håndarbeidstråd!


Annegru
 Share

Recommended Posts

Nå har jeg prøvd å forklare problemet til snart 10 personer, men jeg er tydeligvis verdens dårligste på å forklare. :lol: Jaja.

5Mhyz.png

Akkurat den delen her som er problemet. Hos meg ligger alle de tre vertikale x'ene over hverandre (som ene siden i en V), mens her i oppskriften ligger den over en hvit en.

1460238_10153620001730430_1843577748_n.j

(Nr 2 og 6 (hvite) fra høyre er økte masker.)

Men det her blir vel egentlig bare repetisjon. Skal få noen til å se på det på ekte på mandag, så håper jeg det løsner seg! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 7.1k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Sjekk ut min kule pappa med sin nye jakke!

Sånn ble den!  Guttungen var nok synlig i barnehagen i dag   Garnet ble veldig kult heklet opp. Forsøkte å ta nærbilde, men fargene ble litt wonky. 

Jeg elsker jobben min men jeg hater jobben min. Nå skal de kjøre sånn superteit greie med Hatteonsdag på førstkommende onsdag. Jeg kan virkelig ikke fordra sånt! Men man blir jo pokker meg straffa for

Posted Images

Nå har jeg prøvd å forklare problemet til snart 10 personer, men jeg er tydeligvis verdens dårligste på å forklare. :lol: Jaja.

5Mhyz.png

Akkurat den delen her som er problemet. Hos meg ligger alle de tre vertikale x'ene over hverandre (som ene siden i en V), mens her i oppskriften ligger den over en hvit en.

1460238_10153620001730430_1843577748_n.j

(Nr 2 og 6 (hvite) fra høyre er økte masker.)

Men det her blir vel egentlig bare repetisjon. Skal få noen til å se på det på ekte på mandag, så håper jeg det løsner seg! :)

Det ser iallefall riktig ut på bildet og du vil kanskje se det bedre når du fortsetter å strikke.

Edit: Nå gikk det opp et lys for meg om hva du mener tror jeg... Det er riktig det du gjør og det vil se annerledes ut på strikketøyet enn på diagrammet, det ser mer "hakkete" ut på diagrammet enn på strikketøyet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser iallefall riktig ut på bildet og du vil kanskje se det bedre når du fortsetter å strikke.

Edit: Nå gikk det opp et lys for meg om hva du mener tror jeg... Det er riktig det du gjør og det vil se annerledes ut på strikketøyet enn på diagrammet, det ser mer "hakkete" ut på diagrammet enn på strikketøyet.

Jippi, takk! Problemet er bare at jeg har prøvd å strikke videre (2 runder), og det blir feil. Diagrammet er som du sier mer hakkete, og der ligger den grå over den hvite. Hos meg er den hvite masken fortsatt "ledig". Så første maske med videre mønster vil derfor hos meg bli på den hvite, i stede for masken ett hakk lenger til venstre(som den gjør i diagrammet). Dermed blir mønstret forskjøvet og feil.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jippi, takk! Problemet er bare at jeg har prøvd å strikke videre (2 runder), og det blir feil. Diagrammet er som du sier mer hakkete, og der ligger den grå over den hvite. Hos meg er den hvite masken fortsatt "ledig". Så første maske med videre mønster vil derfor hos meg bli på den hvite, i stede for masken ett hakk lenger til venstre(som den gjør i diagrammet). Dermed blir mønstret forskjøvet og feil.

Fortsetter du som du har begynt så mener jeg at det blir riktig. Se på bildet av den ferdige votten underveis så ser du om det skulle bli feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter du som du har begynt så mener jeg at det blir riktig. Se på bildet av den ferdige votten underveis så ser du om det skulle bli feil.

Har strikket to runder ved å kun fortsette videre, men da blir det riktig.. Siden man begynner mønsteret på en annen maske. Når jeg er ferdig eksamen får jeg gjøre det en gang til, ta bilde, og spørre dere til råds en gang til. Jeg må der være i nærheten!
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er jeg endelig i gang med nest siste julepresang (den ene skal ikke leveres før etter nyttår) men litt sen uansett. Jeg skal da strikke to tepper, har kjøpt slik ett nøste, ett teppe. Satser på at dette teppet blir ferdig på togturen østover, men det er vel en viss fare for at de får pakken i romjulen :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker å strikke Fanakofte til meg selv :D

"Strikk 1r 1vr 5. Sett så de 11 knappelistmaskene først og sist på en tråd."

Ok, forstått, så skal jakken strikkes videre rundt og rundt helt ferdig før vi kommer til dette:

"Strikk så opp de 11m fra tråden nede på høyre/venstre forstykke. Strikk 1r 1vr og legg opp 4 nye masker inn mot jakken som et belegg og strikkes i glattstrikk med vrangen fram. Strikk til listen når opp til halsfell."

Altså, hvordan sitter denne stolpen fast i resten av jakken? :P

Oppskriften i sin helhet ligger her, den første: http://www.dalegarn.com/images/misc/201308290053553.pdf

Edit: Troor kanskje jeg forstod, de skal syes på tilslutt, sant?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fine farger på votter Ingvild!

Nå er jeg ferdig med ullbuksa og kun tråder å feste på genseren jeg har drevet med i 1 år YEY!!

Har fortsatt 1 genser og ett par sokker å drive med, men har egentlig lyst til å strikke enda en genser ;)

Har endel nøster med sterke farger- hadde vært kjekt med en fargerik genser... hmmmmm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har gjort noen småfeil i mønsteret (men i håndflata, så det går bra) og garnet er litt for tykt for pinnene, så det blir litt klumpete. Men votten vokser! Mønster er jo egentlig litt gøy. Kanskje jeg skal våge meg på et større prosjekt på sikt da. Med riktig garn ift pinner. :P

Sent from my iPhone using Tapatalk

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det nesten ikke selv, men jeg kom faktisk i mål med genseren til slutt. Alle gode ting er 4 faktisk. Det er IKKE gøy å rekke opp nesten en halv genser 3 ganger altså!!
Det måtte flere nødløsninger til, og jeg er ikke 100% fornøyd (litt trange armer bl.a ) men tror det skal bli en ok genser å bruke på kalde dager :)

994083_10151772416281780_23440727_n.jpg

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ferdig med et pledd, startet på neste. Fargene viser ikke helt riktig, det er svart og turkis.

2013-12-28%2021.47.26.jpg

Strikket til jeg ikke hadde tid til mer før jeg skulle dra, felte av og festet tråden og dumpet resten av garnet. :lol: Kunne blitt noen cm lengre, men tiden strakk ikke til. :lol:

Nå strikker jeg ett i svart og lilla. :aww: Det skal jeg ha tid til å fullføre helt. :aww:

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå har jeg et par strikkeprosjekter på gang som skal gjøres ferdig. Det er en brun mariusgenser til Sara og en liten attåtgave til Raksha sin lille Ida. Etter det lurer jeg på om jeg skal strikke en nancyjakke til meg selv, lilla kanskje? Jeg synes de er så fine:

nancy.jpg

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ferdig med et pledd, startet på neste. Fargene viser ikke helt riktig, det er svart og turkis.

2013-12-28%2021.47.26.jpg

Strikket til jeg ikke hadde tid til mer før jeg skulle dra, felte av og festet tråden og dumpet resten av garnet. :lol: Kunne blitt noen cm lengre, men tiden strakk ikke til. :lol:

Nå strikker jeg ett i svart og lilla. :aww: Det skal jeg ha tid til å fullføre helt. :aww:

Oppskrift? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppskrift? :)

Det er sandnesgarn sitt pleddgarn. Ett nøste, ett pledd. Det står tre oppskrifter på innsiden av nøstebåndet, enkleste er 116 masker og rillestrikk hele veien på pinne 5 eller 6. Jeg strikker på pinne 7, 100 masker slik at det blir mer avlangt enn firkantet. Finnes mange fargekombinasjoner og det er bare to tråder å feste, en i begynnelsen og en i slutten :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mariusgenseren ble ferdig til slutt, med hjelp av søsteren min til å få ferdig hals og skuldre. Det gikk greit å strikke ferdig ermene foran broren min (han som fikk genseren), men en hel genser hadde fått han til og spørre hvem til og sånt. :P Jeg syns ermene ble litt korte, men han var veldig fornøyd. :

mariusgenser.jpg

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt furten. Har fått strikka bittelitt på nova-kjolen til snuppa, men alltid når jeg strikker på rundpinne blir det stygt mellom rundene, og på denne hvor jeg strikker med to farger blir det enda verre. Oppskriften oppga en teknikk for at overgangen mellom fargene skulle bli "usynlig", jeg tror jeg gjør det riktig men det blir alt annet enn usynlig. Æsjaltså :getlost:

Strikke litt mer før jeg bestemmer meg for å fullføre eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sandnesgarn sitt pleddgarn. Ett nøste, ett pledd. Det står tre oppskrifter på innsiden av nøstebåndet, enkleste er 116 masker og rillestrikk hele veien på pinne 5 eller 6. Jeg strikker på pinne 7, 100 masker slik at det blir mer avlangt enn firkantet. Finnes mange fargekombinasjoner og det er bare to tråder å feste, en i begynnelsen og en i slutten :D

Har garn men mista båndet:) kan du ta bilde/skrive de to andre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • F1 og F2 minst vil jo være i ett x register ala lundehund prosjektet. Det var vel først i år de mønstra inn noen hunder som fikk fullverdig vanlig nkk stamtavle og en av dem er vel allerede blitt utst champion. Dog usikker på hvilken generasjon de er.  Vet ikke om offentligheten har innsyn i x registeret? Isåfall burde det jo være mulig å sjekke der om noen har fått noe der. 🤔 Ev er nok den sikreste løsningen å sende en mail til NKK direkte å høre med dem. 
    • Skal sjekke litt rundt dette. Høre med hundehotellet som vi har brukt. De er flinke og driver med med kurs.  Tilbakemeldingen der ifjor ( like etter han ble kjemisk kastrert) var at han hadde godt hundespråk. De satte han sammen i et stor område med endel hunder, også hanhunder. Da hunder som var veldig trygge på seg selv. Vår hund "gjemte" seg og ville ikke ha kontakt med hannene, men lekte med tispene.  Det "positive" var at hundespråket var tydlig, og at de andre hundene respekterte dette. Men at han gjemte seg litt og var redd kan også være sammenheng med at den kjemiske kastreringen kanskje virket så han ikke var så "tøff"  Uansett er det bare tanker jeg har rundt dette.  Men det er iallefall en jobb som må gjøres.     
    • Haha, åå det er lenge å vente til da 🤣 Jeg tenker og håper at nå er verst. Nå kan de ikke gjøre så mye, som du sier @Stjerneskinn. Men de kan jo gjøre mer og mer jo eldre de blir. Da er det jo litt gøyere som du sier. De er søte den første tiden, små og med deilig fleece pels. Det er morsomt å se de oppdage verden. Men for hver dag som går tenker jeg at yes, han blir eldre 😂
    • Det er helt vanlig at hunden trigges når eier kommer fram til dem. Det mest sannsynlige er at eier tolkes som "backup" og hunden får mer mot av det. Hvis man er rimelig sikker på at hunden ikke vil skade den andre så er ofte en bedre løsning faktisk å gå motsatt vei og rope, men det kommer selvfølgelig helt an på situasjonen om det er trygt eller ikke. Det er mange gode instruktører i Innlandet, bare sjekk at de har formelle kurs innen adferd og språk hos hund, og gjerne innen passering, og ikke bare har "20 års erfaring med hunder". Det er noe med å forstå den teoretiske bakgrunnen for hvordan hunden oppfører seg slik den gjør.
    • Takk   Skal sjekke de 2, fant allerede masse materialle om eller med dem på youtube.    Dersom din hund begynte på 100 meters avstand! wow da er det kanskje håp for min hund også. Hos oss er det når den andre er i nærheten.  Har også oppfattet det som om han vil "beskytte" oss. Har opplevd at i en hundepark sammen med hannhund har det gått greit, de holder avstand osv. Men så raskt jeg tar på båndet så er rullgardinen nede igjen...:)  Bøkene du nevnte skal jeg ta en titt på. Vi bor på innlandet og privattimer med instruktør er noe vi vurderer.  Takker...:)        
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...