Gå til innhold
Hundesonen.no

Håndarbeidstråd!


Annegru
 Share

Recommended Posts

Har kjøpt verdens kuleste heklemønster på Etsy, men hvor lenge må jeg vente før jeg får laste ned PDF'en da? Varierende? Ser at mange andre har skrevet de fikk "immediate download" så jeg er utålmodig. Sendte epost til damen... :aww::frantics: .

Edit: ARRRRRHHHH det står innen et døgn. Da må jeg vel bare vente!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 7.1k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Sjekk ut min kule pappa med sin nye jakke!

Sånn ble den!  Guttungen var nok synlig i barnehagen i dag   Garnet ble veldig kult heklet opp. Forsøkte å ta nærbilde, men fargene ble litt wonky. 

Jeg elsker jobben min men jeg hater jobben min. Nå skal de kjøre sånn superteit greie med Hatteonsdag på førstkommende onsdag. Jeg kan virkelig ikke fordra sånt! Men man blir jo pokker meg straffa for

Posted Images

Har kjøpt verdens kuleste heklemønster på Etsy, men hvor lenge må jeg vente før jeg får laste ned PDF'en da? Varierende? Ser at mange andre har skrevet de fikk "immediate download" så jeg er utålmodig. Sendte epost til damen... :aww::frantics: .

Edit: ARRRRRHHHH det står innen et døgn. Da må jeg vel bare vente!

Øøh. Link, dude! Verdens kuleste oppskrift? Århundrets luremus du.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øøh. Link, dude! Verdens kuleste oppskrift? Århundrets luremus du.

Moaha ha haaaaaa. Skal bare ha den for meg selv! Dere får ikke engang bilde av ferdigheklet hva-det-nå-enn-er!

Neida. Det er en hodeskalle som skal bli julegave til min hodeskallehektede pappa! :) Derfor jeg gjerne skulle hatt det NÅ, så jeg kunne begynt med det i kveld og vært ferdig før vi drar herfra på søndag.

https://www.etsy.com/listing/62523426/sir-skull-crochet-pattern-for-expert-pdf

il_570xN.195236276.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@IW , linken virker ikke da du har kjøpt oppskriften. :D Men om det er spesifisert garn og nål (noe du strengt talt ikke trenger uansett siden gauge ikke er viktig) så er det vel bare å begynne. Det er standard øking som om det var en lue ser det ut til, så du vil jo iallflal komme et stykke. Om du begynner med skallen og noe annet ville overrasket meg. :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere, syns dere dette skjerfet er mandig nok til å passe som gave til en pappa? :P

http://www.ravelry.com/patterns/library/houndstooth-scarf

Ligner litt på skjerfet Bob Dylan har på seg på coveret til Blonde on Blonde, så passer bra til pappa som er hardbarka fan. Men jeg greier ikke bestemme meg for om det ser damete ut..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere, syns dere dette skjerfet er mandig nok til å passe som gave til en pappa? :P

http://www.ravelry.com/patterns/library/houndstooth-scarf

Ligner litt på skjerfet Bob Dylan har på seg på coveret til Blonde on Blonde, så passer bra til pappa som er hardbarka fan. Men jeg greier ikke bestemme meg for om det ser damete ut..

Det passer til en mann :) Men ville nok droppa ribbestrikken i nakken.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere, syns dere dette skjerfet er mandig nok til å passe som gave til en pappa? :P

http://www.ravelry.com/patterns/library/houndstooth-scarf

Ligner litt på skjerfet Bob Dylan har på seg på coveret til Blonde on Blonde, så passer bra til pappa som er hardbarka fan. Men jeg greier ikke bestemme meg for om det ser damete ut..

Typen sier det går til mann også :P .

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg en del spørsmål om tommelen, som jeg ikke finner svar på ved å google. Og siden ingen andre har lurt på det, så betyr det vel at det er ganske innlysende for alle andre som har prøvd seg på Selbuvotter.. Så var det å forklare dette her da.

Nå øker jeg til tommel, og den biten er for så vidt grei.

5LLDn.jpg

Se på første rad med økning. Der skal man øke to ganger i hvitt, og få 7 masker som er innenfor tommelen. Men den helt til venstre av tommelmaskene, i oppskriften ligger den over en hvit(fra rekken under), men når man strikker vil den bli liggende over den svarte. Sammenliknet med bilder jeg har sett på ser det helt riktig ut, men om man fortsetter på mønsteret blir det da ikke lenger riktig, da alt blir forskjøvet.

1493156_10153617692710430_845011739_n.jp

Det som også får meg til å lure er at oppskriften sier at man skal øke med to masker, men ser man på hele tegningen får man jo bare en maske ekstra i forhold til forrige runde?

5LLUh.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal øke EN maske på runde 1-3-5-7-9. Kun 1! Så må du bare tilpasse trådene. Jeg bruker å strikke den første, og så kaste på en :)

Å, takk! Trodde man skulle øke for hver * jeg. I oppskriften står det i hvert fall "Økt maske" som forklaring på disse prikkene. Men da ordner jo alt seg. :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal øke EN maske på runde 1-3-5-7-9. Kun 1! Så må du bare tilpasse trådene. Jeg bruker å strikke den første, og så kaste på en :)

Hvis jeg ikke misforstår deg nå så er det du skriver her feil, det skal økes to masker på de omgangene det skal økes. Rutene i mønsteret med prikker er der du skal øke maskene.

Jeg øker ved å strikke tråden mellom to masker vridd rett.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da leser jeg diagrammet feil da? Ser to prikker i to hvite masker for økning men ser bare en maske utenfor de andre i selve diagrammet så jeg ville bare økt en...

Det er fordi når man legger av for tommel så tar man ikke opp like mange som man tar av under. Hah det var vanskelig å forklare. Men ja man "korter" ned antall masker igjen ved tommelen.

Jeg har strikket disse og det stemmer som bustebarten sier. Men det er vanskelig å forstå bare ut fra diagrammet. Men ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da leser jeg diagrammet feil da? Ser to prikker i to hvite masker for økning men ser bare en maske utenfor de andre i selve diagrammet så jeg ville bare økt en...

Øker du bare en maske blir det feil, da blir ikke tommelkilen riktig og du vil ende opp med for få masker totalt. Det står jo også to masker i diagrammet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg ikke misforstår deg nå så er det du skriver her feil, det skal økes to masker på de omgangene det skal økes. Rutene i mønsteret med prikker er der du skal øke maskene.

Jeg øker ved å strikke tråden mellom to masker vridd rett.

Hvordan får man det til å passe med mønsteret om man øker med to? La ved bilde av strikkeriet mitt over, får det ikke til å se annerledes ut uansett hvordan jeg prøver å øke..Den grå (x) vil jo da ikke bli flyttet ett hakk bort, og mønsteret blir forskjøvet sånn at det ikke passer med resten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og man starter med mønsteret akkurat sånn som det er vist på figuren? Ikke noe skjult mønster man skal strikke (som kilen ligger "over")?. Hvis man øker med to, så blir den grå liggende over den grå som på bildet mitt? Om jeg her fortsetter med mønsteret som det står skrevet, 3 hvite og så en svart, blir hele mønsteret forskjøvet en gang til høyre. (På figuren ligger jo den grå over den hvite)

Nå har jeg fått flere på jobb til å strikke akkurat økningen for meg, og alle kommer frem til det samme. :icon_confused: Kilen min har jeg kontroll på, så det er nok ikke problemet.

(Sier jeg, som har sånn peiling på dette her. :lol: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan får man det til å passe med mønsteret om man øker med to? La ved bilde av strikkeriet mitt over, får det ikke til å se annerledes ut uansett hvordan jeg prøver å øke..Den grå (x) vil jo da ikke bli flyttet ett hakk bort, og mønsteret blir forskjøvet sånn at det ikke passer med resten.

Og man starter med mønsteret akkurat sånn som det er vist på figuren? Ikke noe skjult mønster man skal strikke (som kilen ligger "over")?. Hvis man øker med to, så blir den grå liggende over den grå som på bildet mitt? Om jeg her fortsetter med mønsteret som det står skrevet, 3 hvite og så en svart, blir hele mønsteret forskjøvet en gang til høyre. (På figuren ligger jo den grå over den hvite)

Nå har jeg fått flere på jobb til å strikke akkurat økningen for meg, og alle kommer frem til det samme. :icon_confused: Kilen min har jeg kontroll på, så det er nok ikke problemet.

(Sier jeg, som har sånn peiling på dette her. :lol: )

Første og siste masken i kilen skal alltid være samme farge, masken du øker økes etter den første og før den siste masken (ta opp tråden fra forrige omgang i den fargen du skal øke med og strikk denne vridd rett). Se på bildet av votten så kanskje du ser det bedre.

Jeg har nettopp strikket 12 par votter etter dette mønsteret så jeg vet at det stemmer hvis du gjør det riktig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første og siste masken i kilen skal alltid være samme farge, masken du øker økes etter den første og før den siste masken (ta opp tråden fra forrige omgang i den fargen du skal øke med og strikk denne vridd rett). Se på bildet av votten så kanskje du ser det bedre.

Jeg har nettopp strikket 12 par votter etter dette mønsteret så jeg vet at det stemmer hvis du gjør det riktig :)

Men om det er antall masker du ikke får til å stemme så retter dette dette seg etter tommelen

Hm. Antall masker blir riktig, og kilen er strikket riktig (i følge de som har sett på den). Det er etter kilen problemet kommer. Nå skal jeg prøve å illustrere så fint og forståelig jeg bare kan.

5MdCv.png

Her har vi kilen til høyre i fet, og resten av mønsteret til venstre.

x o o o x o o o x ø x o x ø x

o x o x o x o x o x o x o x

Dette er det oppgitte mønsteret. Den røde o-en i nederste linje ligger under den ytterste xen. Og da passer mønsteret videre også. Men når jeg strikker det ser det sånn her ut:

x o o o x o o o xøxoxøx

o x o x o x o x o x o x o x

For de økte maskene blir jo bare ekstramasker som ligger mellom, de vil jo utvide tommelkilen, men ikke dytte den xen over den røde oen. Det ser riktig ut i forhold til bilder også, da man får yttermaskene til kilen over hverandre og får dannet to streker i en V-form av sammen farge:

5MdTE.jpg

Men som dere ser blir da o'ene liggende over hverandre, og hele mønsteret blir forskjøvet en gang til høyre. Så noe er jo tydeligvis galt.. :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
    • F1 og F2 minst vil jo være i ett x register ala lundehund prosjektet. Det var vel først i år de mønstra inn noen hunder som fikk fullverdig vanlig nkk stamtavle og en av dem er vel allerede blitt utst champion. Dog usikker på hvilken generasjon de er.  Vet ikke om offentligheten har innsyn i x registeret? Isåfall burde det jo være mulig å sjekke der om noen har fått noe der. 🤔 Ev er nok den sikreste løsningen å sende en mail til NKK direkte å høre med dem. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...