Gå til innhold
Hundesonen.no

Neste hund. Rasetips ønskes.


ida
 Share

Recommended Posts

Tja, nå viser det seg at jeg har osteoporose i ryggen. Et par virvler er rimelig herpa. Detter jeg på rompa, vil jeg sannsynligvis brekke ryggen og det er visst en lang og smertefull vei tilbake til normal fungering. Fordelen er jo at det sunneste jeg kan gjøre, er å gå i ulendt terreng og det gjør jeg jo. Det som ikke er så bra, er å ha en hund med uforutsigbare utfall og generelle galskaptendenser. Vi er vel igrunnen enige om at Fibi skal få slippe før frosten og holka kommer. Eller det er jo jeg som får slippe, da. Hun er ikke omplasseringsvennlig og har vel igrunnen levd åtte år på overtid. Vet ikke helt om jeg klarer å ta livet av en fysisk frisk hund, så det er fint med litt støtte på den avgjørelsen.

Da sitter jeg igjen med Scilos og han er nok ikke så flink til å være enehund. Jeg er ikke så flink til å være enehundeier lenger, heller. Foreløpig passer jeg jo Tinka i perioder, men det kan jeg jo ikke basere meg på at vil vare.

I løpet av våren planlegger vi å flytte tilbake til byen. Tveita, Teisen, Ensjø, Hovin eller der omkring. Nær jobb og turområder. Det er ikke noe for Fibi å bo innpå andre folk eller hunder, så hun ville uansett ikke blitt med oss tilbake til byen.

Jeg har en helse som tilsier at det er lurt å bo nærmere jobb og butikker. Ia har teateret og det er jo fint om hun kan bo hjemme og kan flytte hjemmefra når det er naturlig og ikke fordi hun må.

Er det en passe liten hund som egner seg til å bo i "drabantbymiljø" og som passer inn i vårt hundeliv forøvrig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 50
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Skjønte ikke hva som var så skummelt, jeg

Sett disse ekle, fæle bedlissene, eller?? :angel:

Hva er favorittrasene til Scilos da? :lol: Kanskje han har noen spesielle ønsker man må ta hensyn til vettu :aww:

Selma for eksempel sier at det er helt uaktuelt at jeg får meg en engelsk bulldog, mens en kanin hadde vært veldig fint...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bestkompisen til Scilos er Oscar, en bitteliten JRT-gutt på et par år. Jeg tenker meg en tispe på under ti kilo som enten kan gå pent i bånd, eller er opplæringsdyktig :) Scilos er igrunnen glad i alle som er mindre enn seg. Tinka er jo dama hans, men hun er ikke en typisk phalene, da. Ikke gneldrer hun og hun er proppfull av seg selv fordi hun fortjener det :) Dessuten veier hun 6 slanke kilo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, nå viser det seg at jeg har osteoporose i ryggen. Et par virvler er rimelig herpa. Detter jeg på rompa, vil jeg sannsynligvis brekke ryggen og det er visst en lang og smertefull vei tilbake til normal fungering. Fordelen er jo at det sunneste jeg kan gjøre, er å gå i ulendt terreng og det gjør jeg jo. Det som ikke er så bra, er å ha en hund med uforutsigbare utfall og generelle galskaptendenser. Vi er vel igrunnen enige om at Fibi skal få slippe før frosten og holka kommer. Eller det er jo jeg som får slippe, da. Hun er ikke omplasseringsvennlig og har vel igrunnen levd åtte år på overtid. Vet ikke helt om jeg klarer å ta livet av en fysisk frisk hund, så det er fint med litt støtte på den avgjørelsen.

Har ingen gode tips, for jeg er ingen kjentmann i småhundverden. Men atte jeg ville bare gi deg en :console: og en :console: og en :console: til! Og en kjempestor :hug:!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bestkompisen til Scilos er Oscar, en bitteliten JRT-gutt på et par år. Jeg tenker meg en tispe på under ti kilo som enten kan gå pent i bånd, eller er opplæringsdyktig :) Scilos er igrunnen glad i alle som er mindre enn seg. Tinka er jo dama hans, men hun er ikke en typisk phalene, da. Ikke gneldrer hun og hun er proppfull av seg selv fordi hun fortjener det :) Dessuten veier hun 6 slanke kilo.

Du kan få papilloner/phalene som ikke bjeffer. Det handler bare om å trene på det helt fra begynnelsen. Oppdretteren til Blondie hadde et ganske stort antall papilloner, hvor fåtallet bjeffet, og dette var hunder hun hadde fått tilbake fra eierne, altså, hunder hun selv ikke hadde trent opp.

Siri har forøvrig skrevet mye om at hun syns det jeg forteller om Blondie, stemmer veldig med hvordan Tinka er, så jeg tror ikke hun er så utypisk.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aller først *stor klem til deg* :hug:

Og så til rase. Jeg syns ikke du skal utelukke papillon/phaléne bare fordi Tinka ikke er helt rasetypisk altså! Bjeffingen går mye på oppdragelse og en hund hos deg vil jo få plenty med trim og derfor ikke ha det store behovet for å gneldre på at og ingenting :) Jeg stemmer for papillon!

Ellers vil jeg slå et lite slag for whippeten også jeg!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Menneh - du skal vel ha bedliss!

Og jeg synes du har tatt en god avgjørelse anf Fibi. Hun har som du sier levd mange år på overtid - du har gitt henne et godt liv, men man må sette egen helse først. Så enkelt er det. Det beste for deg er ikke å bo uti gokk, og da trenger du noe som fungerer i hverdagen. Du blir ikke mindre glad i Fibi av den grunn, du har igrunnen vist det i mange år :console:

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes du skal få deg en lancashire heeler slik at du kan lære rasen å kjenne og deretter fortelle om den passer for meg i fremtiden

Haha :lol:

Bedlington er jo alltid i bakhodet. Har igrunnen avtalt med "vår" oppdretter at hun skal si fra til mg om det dukker opp en litt for liten tispe sånn om noen år :)

Pelsstell er koselig, det. Ja, disse små, hvite moppene du ikke ser foran og bak på, som står oppå bordet fra de kommer på utstillinger og blir grooma, er litt utenfor det jeg finner hensiktsmessig.

Papillon/phalene er selvfølgelig også aktuelt. Nå ligger drømmephalenen i armkroken min og sover og da kan jo jeg titte etter andre raser så lenge :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva synes du om shetland sheepdog da? :) Intelligente og lett-trente hunder med et mildt gemytt, følger deg overalt. Og så utrolig vakre å se på, så klart! ♥ Passe størrelse. Mankehøyde ligger stort sett mellom 36-38 for rasen, men pluss/minus et par cm i begge retninger i noen tilfeller. Vekt? 6-10 kg - alt ettersom hold og høyde. Finnes i fem pelsfarger:

sobel (mest vanlig), blue merle, tricolour, Bi-black (svart og hvit) og bi-blue (blue merle uten tan-tegninger).

Men det er to minus med dem. For meg er fordelene langt over ulempene, så det gjør ikke meg noe. Men minusene må nevnes:

Minus nr en med dem er at de krever at du gidder å børste dem 1-2 ganger i uka (jeg børster kun en gang pr uke), og i røyteperiodene må du børste hver dag og regne med støvsuging inne hver dag. Det er mye pels som skal av....! Ingen særlig klipping og frisering bortsett fra børsting altså. Noen ganger kan det pyntes litt på haser og rundt ørene og evt potene hvis de blir hårete "harepoter" ("truger"), men skal du ikke stille ut, så er ikke det noe viktig. Jeg har aldri klipt mine. Eller jo, jeg stusset litt rundt ørene på den eldste èn gang (hun er 1½ år). Andre som stiller ut får vel litt vondt i hjertet sitt av å lese sånt da, hehe :D

Det andre minuset må være lyden. De har lett for å bjeffe, varsle, eller når de er veldig gira (lek osv). Men igjen.... sheltier er utrolig lettlærte og det bør la seg gjøre å trene det vekk, bare man finner riktig metode? Selv har jeg ikke funnet det, men jeg er jo ikke noe sånn hundetreningsmenneske på min hals heller :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, nå viser det seg at jeg har osteoporose i ryggen. Et par virvler er rimelig herpa. Detter jeg på rompa, vil jeg sannsynligvis brekke ryggen og det er visst en lang og smertefull vei tilbake til normal fungering. Fordelen er jo at det sunneste jeg kan gjøre, er å gå i ulendt terreng og det gjør jeg jo. Det som ikke er så bra, er å ha en hund med uforutsigbare utfall og generelle galskaptendenser. Vi er vel igrunnen enige om at Fibi skal få slippe før frosten og holka kommer. Eller det er jo jeg som får slippe, da. Hun er ikke omplasseringsvennlig og har vel igrunnen levd åtte år på overtid. Vet ikke helt om jeg klarer å ta livet av en fysisk frisk hund, så det er fint med litt støtte på den avgjørelsen.

Sånn utover det å lure på hvorfor du lager rasetråd når alle veit at du egentlig skal ha en bedlis, så svarer jeg bare for å gi deg støtte på den avgjørelsen :hug: Din helse må gå først, og hun har fått mange ekstra år og gode år hos deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn utover det å lure på hvorfor du lager rasetråd når alle veit at du egentlig skal ha en bedlis, så svarer jeg bare for å gi deg støtte på den avgjørelsen :hug: Din helse må gå først, og hun har fått mange ekstra år og gode år hos deg!

Jeg MÅ jo ikke ha bedliss, da :D Takk for sympati, forøvrig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med kooiker da? Jeg aner ingenting om rasen, men utseendemessig passer den jo veldig fint sammen Scilos. Og man velger da hund etter utseende, gjør man ikke? :icecream:

*håper jeg ikke legger på meg av den isspisesmileyen* :ermm::lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg MÅ jo ikke ha bedliss, da :D Takk for sympati, forøvrig :)

Klart du må, du snakker jo fortsatt varmt om den du hadde (jeg husker ikke hva han het, jeg tror jeg blander din med Siri sin.. hehe), og du har alt en avtale med en bedliss-oppdretter om ei snerten lita tispe - da er det jo ikke noe å lure på? ;)

Det er en vond avgjørelse du har tatt, og da både trenger og fortjener man sympati. Vi trenger ikke å gjøre det vanskeligere for deg enn det er :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...