Gå til innhold
Hundesonen.no

Neste hund. Rasetips ønskes.


ida
 Share

Recommended Posts

Jeg har jo hatt bedlington terrier i 14 år og Mozza i 10 dager :lol: og vet at enklere, kvikkere og herligere hund, kan jeg ikke få. Sheltie er en vakker hund, uten terrierlynne og det kan jo være en fordel innimellom. Men jeg har sett et par skikkelige pingler og det gidder jeg ikke. Det er vel litt det samme med kooikeren. Glefsemajaer har jeg hatt nok av, men får man en god en, er den skikkelig god :)

Nå ble jeg litt nysgjerrig på hvorfor Marvin tror jeg ikke vil ha en kooiker. Si det, da :D

Nei det var mer det at jeg ikke har hatt på følelsen av at spesielt kooiker stod øverst på ønskelisten. Men egentlig ikke av noen spesiell grunn :)

Glefsemaja, som jeg kaller kooikerattack, kan/må jobbes med fra start. Så slipper man det. Det ligger latent hos Marvin også, men han gjør det så og si ikke med meg mer. Kan hende han gir f hvis noen snille tanter passer han, fordi han kommer unna med det. Sånn bortsett fra det er kooikern en herlig rase, men det litt småting en må like om man skal ha seg en sånn en. De er jo forskjellige individer, men jevnt over er de hunder som fotfølger deg over alt, har mye følelser, egne meninger som man noen ganger bør "forhandle" med istedet for å sette harde krav. Man kan og bør være veldig konsekvent i hverdagsoppdragelsen, men samtidig kan de lett bli litt betutta av for hard tilsnakk. Noen piper når de kommuniserer, og det er jammen ikke bare å bli kvitt. Andre (som Marvin) har pipi i et par-tre år av alt mulig. Fra å spørre om han får komme i sofaen, til at det er kjedelig eller fordi du rørte på deg og da ianskje det betyr at det skjer noe kult. Det kan man bli gal av, spesielt når ikke noe funker for å bli kvitt det. Nå som han er voksen er det nesten borte.

Kooikern har et tydelig kroppspråk, men samtidig er de litt slue. De kan vise at de ønsker å hilse og tilsynelatende alle tegn til at den vil bort til en annen hund, for så å lynkjapt komme med kooikerattacket. Hvis du lærer deg å kjenne kroppspråket, så ser du at den stivner, at logrende hale er alt for høy og du vet det er sekunder før. Og da utløser du glefset om du tar på bikkja selvfølgelig.

Ofte blir det litt spetakkel når man slipper samme kjønn sammen, men det kan også jobbes med selv om jeg tviler på at man kan være helt trygg på å få det helt bort. Man må bare vite om alle de små og store tingene som også følger med den vakre, kosete, turglade, lekne og snusete krabaten :P

Det er litt sånne type ting som gjør at det er småtterier man må ta med seg. Noe kan trenes bort, noe kan modereres. Det er en hund som liker å være med hele tiden og at det skjer noe. Noen elsker slike hunder, mens andre synes det er slitsomt. Kooiker står ikke øverst på listen til folk flest, og det er vel en grunn til det. Men samtidig kan den bli en fantastisk følgesvenn, treningskompis og turselskap om man vet hva slags rase man har kjøpt. (Gjelder vel alle raser:P)

Oh.. det ble mye skravling... Vi har som vanlig ikke nett, så jeg skriver på telefonen. Prøver å fatte meg litt i korthet, for den er noe drit å skrive på. Men det klarte jeg ikke..

Edit: Men sett bort i fra småplukk, så blir man sjarmert av en hund som elsker deg over alt på jord, og som kommer krypende oppi sofaen og legger seg inntil deg. Som ruller over på ryggen og prater med deg bare fordi den får være i nærheten. Som elsker kos og kjærlighet og som er en veldig loyal type. Den har også veldig pene øyne som ofte gir den det den vil ha :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 50
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Skjønte ikke hva som var så skummelt, jeg

Sett disse ekle, fæle bedlissene, eller?? :angel:

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...