Gå til innhold
Hundesonen.no

Spørre om å legge ut bilder av hunder som ikke er dine?


Lola Pagola
 Share

Recommended Posts

Spør aldri om lov til å legge ut bilder av andre folks hunder. Som andre har nevnt: er det andre folk med på bildene (som jeg ikke vet fra før syns det er ok) spør jeg selvsagt først, men om det bare er bilde av en annens hund tenker jeg ærligtalt ikke over det i det hele tatt. Og ærligtalt tenker jeg heller ikke over hvordan hundene tar seg ut på bildet heller, men ser uansett ikke poenget med å legge ut et "stygt" bilde med mindre det er noe humoristisk som kan sies om det.

Edit: hadde heller ikke brydd meg om noen la ut bilde av Jaily med mitt navn som eier ettersom dette allerede er informasjon som er vanvittig lett tilgjengelig på nettet.

Endret av JailyTina
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 93
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Aldri tenkt på Jeg ville ikke hatt noe i mot at folk legger ut bilder av bikkjene min, men si nå endelig i fra at det er gjort, kan jo være noen bilder jeg vil ha der

Skulle jeg spurt alle eierne til diverse hunder på utstilling om å evt få legge ut bildene så hadde jeg jammen meg hatt litt av en jobb å gjøre i etterkant. Så nei, jeg spør ikke. Heller ikke om det e

Dette tror jeg er et definisjonsspørsmål, for jeg synes ikke Leah ser ustelt ut på noen måte.

Har aldri spurt om tillatelse, har aldri blitt spurt om tillatelse, og har aldri fått reaksjoner på at jeg har lagt ut bilder av andres hunder, og syns heller ikke det er noen big deal at noen legger ut bilder av min hund (forutsatt at evt opplysninger om henne stemmer, da).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det har jeg aldri engang tenkt på.

Dersom det er med mennesker på bildene så tenker jeg gjennom to ganger for å være sikker på at det ikke er det verste bildet av PERSONEN som noen sinne er tatt.

Jeg har andre ting å tenke på som irriterer og frustrerer mer enn om noen legger ut bilde av hunden min fra en rar vinkel :P . Er noen f. eks interessert i avl så vil jeg jo tro de ser på mer enn f. eks det første bildet på google når de kikker rundt.

Nå tar jeg utgangspunkt i at det er tilfeldige bilder som blir lagt ut fra f. eks hundepark, treff, en tur man var på, besøk hos noen eller lignende.

Ikke at man f. eks klarer å ta et bilde i en uheldig situasjon og deretter prøver å henge ut hund/eier.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg spør ikke om lov, så lenge jeg er fotograf er det jo mine bilder. Men av mennesker spør jeg selvsagt om lov, det har med personvern å gjøre og man MÅ faktisk spørre om lov. Det ulovlig å legge ut bilder av andre mennesker uten deres tillatelse. Så det er jeg veldig nøye på. Men av hundene, nei, da legger jeg det bare ut -så fremst jeg er fornøyd med bildet :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilder jeg selv har tatt, bruker jeg selvsagt hvor jeg vil. Men jeg stjeler aldri bilder fra andres hjemmesider uten å spørre om lov, og blir skikkelig gretten hvis andre gjør det med meg. Ellers må folk gjerne legge ut bilder an mine hunder så mye de orker, så lenge jeg ikke er med på bildene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sier stoooort sett ifra, i de tilfellene jeg vet hvem eieren er. Evt blir de tagget om det er på facebook. De fleste er uansett folk jeg kjenner, og da vet jeg at det er greit :) Noen unntak har sikkert skjedd, hvor jeg ikke har spurt eller sagt ifra, men pleier å prøve å få det til, i alle fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra "gammel tråd":

Det var da paranoid :| Pensjonatet vi bruker når vi er ute på reise, legger ut bilder på hjemmeiden sin og det er superstas :D Dette er vel ikke værre.

Jeg ombestemmer meg, jeg. Vi ble selvfølgelig spurt om vi ville at de skulle ta bilder av hundene våre på pensjonatet. De hadde bl.a. en langtidshund der, for eieren var i fengsel. Denne hunden lå det ikke ute bilder av. Tar tilbake alt. Klart man skal spørre eieren om det er greit å legge ut bilder.

Fra "hunder du passer"tråden:

Det er lurt å spørre eierne først om det er greit at de legger ut bilder, da :)

Vel - det var noe annet du skrev i en annen tråd, da var det bare koselig. Men uansett, da er jeg uhøflig da.

Nei, jeg sa ikke noe annet i den andre tråden. Du får lese alt, hvis det skal ha noe for seg å "sette meg på plass".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forskjell på å leve av å passe andres hunder, og å passe andres hunder fordi det er hyggelig og uten noe større vederlag for det. Hvis jeg betaler "profesjonelle" for å passe hunden min, så forventer jeg noe helt annet enn når jeg låner henne bort til ei venninne. På en måte.

EDIT: Og bare for å ha sagt det, jeg ville ikke brydd meg større om at det ble tatt bilder av hunden min om hun sto på kennel heller, snarere tvert i mot, da er det jo forholdsvis greit å se hva bikkja har gjort mens du har vært borte, og hvordan hun har hatt det. Men jeg har ikke noe kjempeeierskap til bilder av bikkja mi, egentlig :)

Endret av 2ne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke tenkt på bilder av hunder som noe man må spørre om eiers tillatelse. Men jeg har gjort det en gang da. Jeg tok bilder av en hund vi møtte på tur, og jeg kjenner eieren. Jeg nevnte da at jeg tenkte å legge det ut til bloggen den dagen, og om det var greit. Det var det.

Det er ikke akkurat som med barn, dette med å ta bilder av andres hund og legge ut. Hva i all verden er galt med det liksom? "Å nei, noen fikk se hunden min!"....?? Hva...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm. Sonentreff med sonenfolk og sonenhunder er èn ting. Venners hunder etc likeså. Man vet jo som regel om det er greit at bildene blir lagt ut på nett. Og ærlig talt, er det virkelig så mange som går rundt og knipser bilder av random fremmede hunder? En hyttenabo her, sto og knipset bilder fra terrassen sin i fjor sommer, da vi var nede og badet med hundene. Jeg syns faktisk det var litt ubehagelig, så jeg gikk opp og spurte høflig om det var greit for dem at hundene badet der. Han viste seg jo å være bare hyggelig, men knatten var en del av deres tomt (det er dert ingen rundt her som vet eller bryr seg om), så de syns det var dumt når folk slo seg ned med håndklær og picnickurver, men å stikke ned der for å bade seg selv eller hunder var helt greit! Jeg så ikke noe mer til kameraet, heller :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ida; så dette:

Det var da paranoid :| Pensjonatet vi bruker når vi er ute på reise, legger ut bilder på hjemmeiden sin og det er superstas :D Dette er vel ikke værre.

er overhodet ikke motsigende i forhold til dette?:

Så rart. Her er jeg vant til å spørre - og blir spurt - når vi tar bilder på kurs, treff og linknende. Som SiriE sier, så sier de fleste ja, men jeg ser på det som normal høflighet å spørre før man legger ut bilde av andre, andres hunder, andres barn etc.

Før du "setter meg på plass", så kanskje du vil sitere deg selv på HVA jeg i realiteten svarte på, i steden for å droppe egne sitater hvor det ikke passer inn for deg. Sier det samme som deg, jeg, Ida, du får lese alt innen konteksten, og svare deretter, du også.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle jeg spurt alle eierne til diverse hunder på utstilling om å evt få legge ut bildene så hadde jeg jammen meg hatt litt av en jobb å gjøre i etterkant. Så nei, jeg spør ikke. Heller ikke om det er fra et hundetreff, en venninnes hund eller bikkja til noen borti her for den saks skyld (har aldri tatt bilde av de hundene som bor rundt her da, for det har jeg ingen interesse av).

På utstillinger kommer jo en del folk med, med de er aldri hovedmotivet.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var mitt første innlegg i tråden fra november og et svar til Lotta:

Det var da paranoid :| Pensjonatet vi bruker når vi er ute på reise, legger ut bilder på hjemmeiden sin og det er superstas :D Dette er vel ikke værre.

Dette var mitt neste (og siste innlegg) i samme tråd. I mellom var det kommet fem innlegg, så det var ikke vanskelig å finne:

Jeg ombestemmer meg, jeg. Vi ble selvfølgelig spurt om vi ville at de skulle ta bilder av hundene våre på pensjonatet. De hadde bl.a. en langtidshund der, for eieren var i fengsel. Denne hunden lå det ikke ute bilder av. Tar tilbake alt. Klart man skal spørre eieren om det er greit å legge ut bilder.

Ida; så dette:

er overhodet ikke motsigende i forhold til dette?:

Før du "setter meg på plass", så kanskje du vil sitere deg selv på HVA jeg i realiteten svarte på, i steden for å droppe egne sitater hvor det ikke passer inn for deg. Sier det samme som deg, jeg, Ida, du får lese alt innen konteksten, og svare deretter, du også.

Det er du som plukker sitater som det passer deg. Jeg står for det jeg har sagt, også for å ha skiftet mening etter å tenkt meg om. Dette var i november og jeg syns jo det er litt snålt at du leter opp gamle tråder, plukker ut ett innlegg derfra, for å underbygge din påstand om at jeg farer med selvmotsigelser, uten å ta i betraktning at jeg skifter mening litt lenger ned på samme side.

Bilder eller ikke bilder, er ikke viktig for meg personlig. Dette begynner å bli latterlig. Kan du ikke la andre snakke for seg selv og holde deg til saken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er du som plukker sitater som det passer deg. Jeg står for det jeg har sagt, også for å ha skiftet mening etter å tenkt meg om. Dette var i november og jeg syns jo det er litt snålt at du leter opp gamle tråder, plukker ut ett innlegg derfra, for å underbygge din påstand om at jeg farer med selvmotsigelser, uten å ta i betraktning at jeg skifter mening litt lenger ned på samme side.

Synes det bare var påfallende at du synes det var så rart at folk ikke spurte om å knipse bilder, som om det var en eller annen overraskelse. Det er lov å skifte mening, ja, men å utpeke folk som "rare og uhøflige" måneder etter meningsskifte synes JEG er litt rart. Jeg liker ikke urettferdighet og jeg mener det er urettferdig å utvise så lite forståelse mtp det du har skrevet tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Venner og families hunder legger jeg ut uten å spørre, de fleste vet at jeg er aktiv både her, facebook og bloggen min.

Dersom Chicka leker med ukjente hunder på tur eller i stallen, så pleier jeg å vinkle inn i samtale med eier om et er ok at det legges ut, noen ganger glemmer jeg det og da blir det lagt ut fordet :rofl:

En annen ting er bilder fra jobben (vi som jobber med hund), der syntes jeg det er rett av meg å spørre om bilder kan legges ut, feks på blogg eller hjemesiden til stedet.

Jeg syntes det er greit om hunder på pensjon blir lagt ut på hjemmesiden til pensjonen, men ville stusset litt om jeg fant Chicka på facebook eller på forumer, dersom jeg ikke hadde blitt spurt først.

Syntes privat og profesjon skal skilles, ikke alle er glade for at bilder blir lagt ut på nettet og det syntes jeg man skal akseptere, spesielt dersom det er andres hunder som man jobber med ;)

Har feks massevis av bilder og filmer av andres hunder som svømmer og blir behandlet, der er alt spurt om lov til å ta både film og bilder, samt notert i journalen: film og bilder tatt feks 22/2-12, godkjent av eier.

Selvom jeg har dette så legger jeg det ikke ut i hytt og pine heller, dette er for egen lærdom og studie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nå lagt ut bilder fra kennelen hvor jeg jobbet tidligere, til spott og spe, og skjemmes ikke. Men burde jeg det? I dag tar jeg bilder av hunder jeg passer, og legger dem ut her på forumet, på facebook og i bloggen min. Hvis noen ber meg spesifikt om å IKKE legge ut bilder av hunden deres, så lar jeg naturligvis være, men ellers tar jeg bilder og gjør som jeg vil med dem, da disse er mine åndsverk.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, jeg hadde nok likt å bli spurt, spesielt siden jeg føler på det om Sølve løper rundt som en bustebartepinn. Jeg liker ikke når hunden min ser ustelt ut og det hender dessverre at han gjør når tiden og overskuddet ikke rekker til. Når det er sagt vet jeg at det er jeg som reagerer på skjegg og bart hos puddel, mens andre synes det bare er søt og rufsete.

Jeg tror de fleste med pelsstellhunder foretrekker at hundene deres er velstelte om de skal bli tatt bilde av. Det er hvertfall noe jeg tenker på når jeg tar med meg hunden min i settinger der han vil bli vurdert og evnt tatt bilde av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg tar bilder på utstilling spør jeg ikke om jeg kan legge ut bilder, men om jeg tar noen portrettbilder på hundetrening så spør jeg stort sett om jeg kan legge ut bilder på blogg/facebook. Har alltid fått høre at "ja, selvsagt, er bare koselig det".

Det hender jeg tar litt bilder i forbindelse med jobb, men da spør jeg alltid om jeg kan bruke bildene av Pus/Rex/Trampe, siden det da er snakk om sykdomstilfeller, og i en annen setting.

Men når det er sagt, dyr har ikke samme personvernet som mennesker, i prinsippet kan man legge ut bilder av anders dyr hvor man vil, og når man vil. (men å bruke en annen persons eiendom (altså dyr) i en negativ setting synes jeg er utrolig smakløs og dårlig gjort)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, jeg hadde nok likt å bli spurt, spesielt siden jeg føler på det om Sølve løper rundt som en bustebartepinn. Jeg liker ikke når hunden min ser ustelt ut og det hender dessverre at han gjør når tiden og overskuddet ikke rekker til. Når det er sagt vet jeg at det er jeg som reagerer på skjegg og bart hos puddel, mens andre synes det bare er søt og rufsete.

Jeg tror de fleste med pelsstellhunder foretrekker at hundene deres er velstelte om de skal bli tatt bilde av. Det er hvertfall noe jeg tenker på når jeg tar med meg hunden min i settinger der han vil bli vurdert og evnt tatt bilde av.

Jeg ser jo helt klart hvor du vil hen, men hvis man skjemmes så mye over hvor ustelt bikkja er, at man ikke vil at andre skal ta bilde av den, så burde man kanskje vurdere nye tiltak i hundeholdet?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...