Gå til innhold
Hundesonen.no

Spørre om å legge ut bilder av hunder som ikke er dine?


Lola Pagola
 Share

Recommended Posts

I lys av en annen tråd, for å ikke spore den helt av, så lurer jeg på hva folk ser på som vanlig. Selv spør jeg aldri før jeg legger ut bilder av andres hunder (så lenge det ikke er mennesker med på bildene og), og jeg har ikke tenkt at noen må spørre meg før de legger ut bilder av Casper.

Barn og mennesker derimot blir noe helt annet for meg, der legger jeg aldri ut uten å spørre først (gjelder ikke bilder tatt på offentlige plasser, på utstilling og sånn...).

Hva tenker dere om dette?

edit: ja barn er jo mennesker de og da kanskje.

edit 2: bilder du har tatt selv, altså.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 93
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Aldri tenkt på Jeg ville ikke hatt noe i mot at folk legger ut bilder av bikkjene min, men si nå endelig i fra at det er gjort, kan jo være noen bilder jeg vil ha der

Skulle jeg spurt alle eierne til diverse hunder på utstilling om å evt få legge ut bildene så hadde jeg jammen meg hatt litt av en jobb å gjøre i etterkant. Så nei, jeg spør ikke. Heller ikke om det e

Dette tror jeg er et definisjonsspørsmål, for jeg synes ikke Leah ser ustelt ut på noen måte.

Kommer jo litt an på i hvilken setting det blir, synes jeg. Legger man ut bilde av bikkja til naboen for å diskutere vinklene, ernæringa og så videre "bak ryggen" på eier - da hadde det vært skikkelig surt gjort. Er det derimot for å vise hvor skjønn hunden er eller at hunden kommer frem i en naturlig sammenheng (f eks i lek eller kos med deg), da gjør det vel ikke noen særlig galt det?

Tilført: Jeg setter pris på at noen spør før de hiver ut bilder i det offentlige rom, selv om det "bare" er bilde av bikkja mi. Jeg vil vite om noen legger ut bilder av hunden min på sin hjemmeside, et hundeforum og lignende. Er det f eks på facebook tagger de jo bildet naturlig nok, og da er jeg jo klar over at bildet er lagt ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer jo litt an på i hvilken setting det blir, synes jeg. Legger man ut bilde av bikkja til naboen for å diskutere vinklene, ernæringa og så videre "bak ryggen" på eier - da hadde det vært skikkelig surt gjort. Er det derimot for å vise hvor skjønn hunden er eller at hunden kommer frem i en naturlig sammenheng (f eks i lek eller kos med deg), da gjør det vel ikke noen særlig galt det?

Enig i det du sier der. Det er ikke greit å legge ut bilder du har tatt av andre hunder, for å vise hvor dårlig representant den er for rasen sin o.l.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stiller man ut en hund på utstilling - så kan jo hvem som helst se, fotografere og diskutere hunden din, sant?

Jeg er derimot nøye på å ta en vurdering av bildene før jeg legger ut bilder av andre hunder. Kun bilder jeg syntes er fine, ikke hengende overlinjer, lyse øyne etc. Ber de meg fjerne dem gjør jeg også det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stiller man ut en hund på utstilling - så kan jo hvem som helst se, fotografere og diskutere hunden din, sant?

Jeg er derimot nøye på å ta en vurdering av bildene før jeg legger ut bilder av andre hunder. Kun bilder jeg syntes er fine, ikke hengende overlinjer, lyse øyne etc. Ber de meg fjerne dem gjør jeg også det :)

Enig der og! Jeg tenker og litt over hva slags bilder jeg legger ut, legger ikke ut bilder der en hund ser helt misdannet ut (med mindre den er eid av venner da :P ), og når det gjelder utstillingsbilder så velger jeg jo de der hunden ser best ut, ikke akkurat det øyeblikket den passet, sto som en krakk osv. Legger jo ikke ut hva som helst, og jeg vil jo og fremstille hundene på best mulig måte.

En ting som irriterer meg er at det kommer opp et dritstygt bilde av Casper når man googler ham, og det kommer først! Han står helt forferdelig, ser ut som han er skikkelig rotete tegnet av en eller annen grunn, ser ikke bra ut rett og slett, og det er ikke særlig bra reklame for ham.

Jeg har vel tatt tusenvis av bilder av ham på disse 4 årene, masse stikkord, men likevel kommer det bildet fortsatt først... :Phttps://www.google.n...gEqr_4QSSg9nDCg vel vel, han var nå ung da og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nope, jeg pleier ikke å spørre. For meg blir det litt halvhysterisk. Når det gjelder mennesker og barn, så er saken en ganske annen, da dette handler om personvern, mens hunder defineres fortsatt bare som en "gjenstand".

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå husker jeg det! Jeg tenkte ikke over det før, jeg heller, men nå spør jeg alltid. Tror det var Lotta som hadde en del argumenter som overbeviste meg. Nå husker jeg ikke argumentene, men spør alltid "nye" folk om det er greit. Ja, nå tar jeg ikke så mye bilder for tiden da, men.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Yellow

Har lagt ut bilder fra hundetreff og denslags uten å spørre eierene, ja. Hadde ikke brydd meg det grann om andre gjorde det med min hund heller, så lenge ikke personer er med på bildene en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lagt ut bilder fra hundetreff og denslags uten å spørre eierene, ja. Hadde ikke brydd meg det grann om andre gjorde det med min hund heller, så lenge ikke personer er med på bildene en gang.

Hundetreff, kos og lek - jepp, bare hyggelig :)

Hvis noen legger ut bilde av kun hunden din med fullt navn og eiernavn på f eks hjemmeside, hadde du ikke likt å bli gjort oppmerksom på det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Yellow

Hundetreff, kos og lek - jepp, bare hyggelig :)

Hvis noen legger ut bilde av kun hunden din med fullt navn og eiernavn på f eks hjemmeside, hadde du ikke likt å bli gjort oppmerksom på det?

Hadde heller ikke gjort meg noe. :) Hvorfor skulle det det, egentlig? Er da bare stolt over å være eier til hunden min, hehe.

Hadde ikke reagert på det så lenge det er noen jeg kjenner eller vet hvem er, og det ikke kun er bilder av min hund på den (f.eks) bloggen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde heller ikke gjort meg noe. :) Hvorfor skulle det det, egentlig? Er da bare stolt over å være eier til hunden min, hehe.

Hadde ikke reagert på det så lenge det er noen jeg kjenner eller vet hvem er, og det ikke kun er bilder av min hund på den (f.eks) bloggen.

Jeg tar det som normal høflighet at folk gir beskjed når de legger ut noe om meg og mitt liv på nettet, jeg. (Tenker ikke på hundelek-bilder, men eksemplet jeg kom med) Men så har jeg bare opplevd at folk jeg ikke kjenner har lånt bilde av bikkjedyret mitt og skrevet om han på sin hjemmeside ;) Sikker derfor jeg også har en formening om at man skal gjøre eier oppmerksom på det. Spesielt når det står "eier: xxx" under bildet, så er det fint å vite at det er der ute i det offentlige rom :)

At venner legger ut bilder på fb og hjemmesider er bare hyggelig. Men selv de gir meg et hint om å titte innom og se på bildene da :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde ikke vært mye turisme her om ikke det skulle være lov å ta bilde av annen manns eiendom. Bare sånn sett litt i perspektiv, for det er det hunder er, annen manns eiendom.

Hunden min er tidvis rene fotomodellen her i Oslo han :) I Frognerparken mens turistbussene står parkert, så er han nesten på rød løper innimellom. Går helt fint det. Jeg stopper, tar tre steg unna og ler av ivrige turister som synes det er artig med stor hund. Noe annet hadde det vært hvis folk begynner å linke til meg og mitt navn ute i det offentlige rom. Da vil jeg gjerne gjøres oppmerksom på det. Verre er det faktisk ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Yellow

Jeg tar det som normal høflighet at folk gir beskjed når de legger ut noe om meg og mitt liv på nettet, jeg. (Tenker ikke på hundelek-bilder, men eksemplet jeg kom med) Men så har jeg bare opplevd at folk jeg ikke kjenner har lånt bilde av bikkjedyret mitt og skrevet om han på sin hjemmeside ;) Sikker derfor jeg også har en formening om at man skal gjøre eier oppmerksom på det. Spesielt når det står "eier: xxx" under bildet, så er det fint å vite at det er der ute i det offentlige rom :)

At venner legger ut bilder på fb og hjemmesider er bare hyggelig. Men selv de gir meg et hint om å titte innom og se på bildene da :D

Jada, legger man ut fullt navn eller bilde® av deg (ikke hunden), er det normal høflighet å spørre først, eller iallefall si ifra. :) Men navn hadde ikke gjort meg noe, så lenge det er familie, venner eller noen jeg kjenner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, det er pent å spørre, men å spørre pent er ikke noe jeg tenker over så ofte når jeg er ute med kamera.

Skjønner hva du mener, og det kommer jo an på situasjonen.

Er jeg på utstilling eller hundesonentreff så tenker jeg ikke så veldig over det. Men tar jeg bilde i litt mer private sammenhenger så spørr jeg før jeg legger ut, det gjelder når jeg ikke kjenner til personens ønsker.

Jeg spørr f.eks. ikke foreldene mine, fordi jeg går utifra at det er helt greit for dem og at de ville sagt ifra om noe annet. Men nå passer jeg hund som er helt utenfor sonen (eller ihvertfall nesten) og som eies av en dame jeg ikke kjenner og da føles det helt feil.

Personlig kan jeg ikke akkurat si at jeg hadde blitt sur om noen hadde tatt bilder av Yaris mens de passet ham, men jeg hadde jo satt pris på å bli spurt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spør ikke, og aldri opplevd noen har vært sure for jeg deler bilder av hundene demmes. Om folk tra bilder av mine trenger de heller ikke spørre, med mindre jeg er med på bildene. Liker ikke bilder av meg selv hehe. Men hundene må folk bare knipse og dele bilder av.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg spent på hva flere mener om saken, for det er mulig at jeg har vært unødvendig kritisk i min "redsel" for å legge ut bilder uten tillatelse.

Jeg ser nemlig poenget om at det er forskjell på hund og menneske, også pleier man jo som regel å se an bildene sine. Og syntes det er vanlig å legge ut bra bilder, evt. morsomme, altså trenger man ikke være redd for at det er bilder der ute hvor det ser ut som om bikkja har ræva vinkler eller noe.

Men kom i farten på at jeg faktisk har blitt bedt om å ikke legge ut bilder offentlig, men vedkommende har vel sagt det nettopp fordi det er mest vanlig å legge ut uten å spørre.

Hvordan er dette når det kommer til blogg da? Jeg er jo mer aktiv i bloggen enn jeg tidligere har vært, og det gjør jo til at jeg gjerne vil skrive om det jeg driver med. Og det eneste hunderelaterte for tiden er jo hunden jeg passer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...