Gå til innhold
Hundesonen.no

Id tags - nødvendig eller bortkastet?


MonicaT
 Share

Recommended Posts

  • Svar 127
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

For meg, nødvendig. Sjansen er minimal for at hun skal sette seg fast, og for meg veier fordelene med merket hund opp for den lille risikoen. Jeg ønsker å bli nådd så fort som mulig om hun skal kom

Jeg har alltid på merke, har på hver eneste sele og halsbånd. Jeg har aldri hørt om noen som har satt seg fast, og jeg antar at det hører til sjeldenhetene. Han har ikke på seg halsbånd inne, Og ikke

Signerer 100% Jeg er ikke enig med deg i det hele tatt, jeg. Jeg bor i et "setter-strøk", og jeg møter løse hunder veldig ofte på tur. De fleste har på seg halsbånd uten noen form for informasj

Denne uken tenkte jeg iallefall at jeg er glad min alltid er synlig merket. Hunden til en bekjent stakk av, og ble borte i 7-8 timer. Politi ble ringt, men de hadde ikke fått inn noe. Utpå natten kommer hunden hjem igjen, knusktørr (det regnet hardt hele den dagen), og med kulemage. Sannsynligheten er stor for at noen rett og slett har plukket ham med seg, hatt ham inne, forså å slippe ham løs etter flere timer. De har vel tenkt det var synd for den stakkars hunden, og som jeg har nevnt tidligere er det langt i fra alle som vet at de kan kontakte politiet (eller gidder gjøre det), så hadde eier hatt på telefonnummer hadde nok hunden vært hjemme igjen mye raskere. Min teori iallefall. Mange folk som ikke tenker så langt der ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når vi er på tur har hundene på seg halsbånd og sele, stort sett (av og til kløv også). Jeg har id-tag på alle mine med telefonnr tilgjengelig. Vi er på tur litt her og der i de to-tre nordligste fylkene og det er ikke bare bare å springe hjem for hundene når vi er 80-100mil unna "hjem". Jeg vil heller at de som får tak i de, om de skulle forsvinne og bli funnet, kan ringe meg snarest, i stedefor å ringe hvert politidistrikt i bygdene rundt om, hvor ingen av de tar inn hund. Når hundene derimot "bare" er på tur for å leke med andre hunder, og de herjer med andre så tar jeg av halsbånd og sele slik at de ikke setter seg fast i hverandre. Med andre ord er det egt bare ridgebacken som går uten halsbånd/sele når hun er i fri utfoldelse med noen av "sine". Det er ingen av de andre som liker sånn herjelek og de går heller ikke "i" hverandre under lek.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Safehalsbånd fra Non-Stop. ;)

Hvor finner man det, da? Var på ene dyreklinikken i byen i dag og så etter og der så de bare ut som et stort spørsmålstegn når jeg spurte etter det...

EDIT: Etter å ha googlet det ser jeg jo at det er det halsbåndet jeg stod og så på, jo! Men hvordan kan det være sikkert, synes det var rimelig så solid, jeg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor finner man det, da? Var på ene dyreklinikken i byen i dag og så etter og der så de bare ut som et stort spørsmålstegn når jeg spurte etter det...

EDIT: Etter å ha googlet det ser jeg jo at det er det halsbåndet jeg stod og så på, jo! Men hvordan kan det være sikkert, synes det var rimelig så solid, jeg?

Det er to ringer på det, og strikk imellom dem. Så du må feste kobbelet i begge, ellers blir det bare elastisk (ryker?) :-)

SafeHals2_medium.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor finner man det, da? Var på ene dyreklinikken i byen i dag og så etter og der så de bare ut som et stort spørsmålstegn når jeg spurte etter det...

EDIT: Etter å ha googlet det ser jeg jo at det er det halsbåndet jeg stod og så på, jo! Men hvordan kan det være sikkert, synes det var rimelig så solid, jeg?

De har det på Canis, i hvert fall. :) Det er en elastisk strikk mellom ringene som gjør at hunden lett rygger seg ut av det (jeg snakker av erfaring. :lol:) om det skulle sette seg fast. Kaaanskje ikke det beste kobbelet å ha på for vanlig tur, for om du har en rygger, kommer hunden lett ut av det. Om jeg vet at jeg skal slippe hundene et sted, tar jeg bare med begge halsbåndene og setter de på i stedet (har de i retrieverkobbel inntil da), sånn i tilfelle.

Det er to ringer på det, og strikk imellom dem. Så du må feste kobbelet i begge, ellers blir det bare elastisk (ryker?) :-)

Det blir elastisk. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, ok. Kanskje det hadde vært noe noie-meg kunne leve med :P Har sett de på begge dyreklinikkene her og på en dyrebutikk, så da får jeg kanskje prøve det på Eine.

Det var egentlig bare det jeg skulle skrive, at de har det på Tropehagen Zoo og på begge dyreklinikkene. Men ja. :P

Mozza har et sånt, og hun vrir seg lett ut av det når ingenting holder ringene sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var egentlig bare det jeg skulle skrive, at de har det på Tropehagen Zoo og på begge dyreklinikkene. Men ja. :P

Mozza har et sånt, og hun vrir seg lett ut av det når ingenting holder ringene sammen.

Ja, vrir de seg virkelig lett ut av det? Mozza har jo et lite hode, så det ser jeg for meg går greit. Eine har jo et litt mer bredere hode og lange ører som jeg ser for meg fort kan stoppe ting... tjah *usikker*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, vrir de seg virkelig lett ut av det? Mozza har jo et lite hode, så det ser jeg for meg går greit. Eine har jo et litt mer bredere hode og lange ører som jeg ser for meg fort kan stoppe ting... tjah *usikker*

Pøbel (flat) kommer seg lett ut av det. Han har 55 cm, selv om han er 50 cm rundt halsen. Kamar (basenji) er brei rundt hodet og hørene, men smal rundt halsen. Han har 35 cm, og er rundt 29-30 cm rundt halsen og vrir seg også lett ut av det i str. 35. To vidt forskjellige hoder på de to, Pøbel kommer seg lettere ut enn Kamar, men begge klarer det fint. Det er bare å ta en størrelse større enn han trenger om du er redd han ikke kommer seg ut av det. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pøbel (flat) kommer seg lett ut av det. Han har 55 cm, selv om han er 50 cm rundt halsen. Kamar (basenji) er brei rundt hodet og hørene, men smal rundt halsen. Han har 35 cm, og er rundt 29-30 cm rundt halsen og vrir seg også lett ut av det i str. 35. To vidt forskjellige hoder på de to, Pøbel kommer seg lettere ut enn Kamar, men begge klarer det fint. Det er bare å ta en størrelse større enn han trenger om du er redd han ikke kommer seg ut av det. ;)

Ok. Men hvis det er større og slarker litt rundt halsen hans, er det ikke da større fare for at han setter seg fast? Eller slarker det ikke, altså henger løst?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Men hvis det er større og slarker litt rundt halsen hans, er det ikke da større fare for at han setter seg fast? Eller slarker det ikke, altså henger løst?

Yaris sitt satt ihvertfall stramt og godt rundt halsen, men om jeg prøvde å holde ham fast i det så tok det under et sekund før han var fri. Noe pappa erfarte på den litt dummere måten, med resultat av en fri münsterländer som fikk boltre seg rundt på et jorde :P

Strikken er veldig elastisk, og jeg anbefaler å velge et halsbånd som sitter akkurat passe rundt halsen, jeg valgte en str for stor på Yaris (altså han kom seg også ut av det om et kobbel var festet i de to ringene med litt jobb) men selv denne satt godt rundt halsen når han var løs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har det på Nico siden han stakk av mye før. hoppet over gjerder like høye som meg osv.. etter jeg satt på idtags har han ikke stukket av :P takk for den liksom 200 .- rett i dass :innocent:

Syntes 200,- var billig jeg, for at bikkja slutter å stikke av. :P
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Theo har på seg halsbånd da vi er borte medd ID-merke, og ute på tur. Han går nå ekstremt sjelden løs da han ikke har 100% innkalling i orden.

Han er chippet, men chippen er ikke blitt registrert på meg enda. Har sendt inn papirer, men ting tar tid.

Har brukt over 1år på å få forrige eier til å skrive under på omregistrerings papirene.

Hjelper ikke med chipp da den står på henne, og hun er umulig å få tak i, i perioder...

Min mors onkel hadde en harehund som satt seg fast i ett gjerde da de var på jakt 50mil hjemme fra. Den hadde IKKE på seg halsbånd, men hadde prøvd å komme seg igjennom ett hull i gjerde å satt seg bom fast.

Den satt der i nesten 2uker før noen fant den,og var nesten utslultet. Eneste grunnen til at den levde var at det hadde regnet litt, så den fikk i seg litt vann fra bakken.

Dette er ca.20år siden, og jeg husker hvordan stakkars "onkel" Asbjørn lette etter hunden sin i skog og fjell.

Han hadde nesten gitt opp da noen ringte å sa de hadde funnet han. Alle i området viste at hunden var savnet, og var en bonde som skulle sjekke etter sauene sine som fant han.

Hunden var så tynn og stakkarslig da den kom hjem. Husker den fikk rømmevafler og fløte for å fetes opp igjen. Å ble pensjonert fra jakt da den aldri ble 100% igjen, men levde i mange år som kose hund. Noe ingen hund har gjort i det huset verken før eller siden.

Så er man ytterst uheldig kan hunden sette seg fast både med og uten halsbånd, men sjansen for noen av delene er så liten at jeg velger å ha det på selv. Da Theo ikke hadde hatt nerver til å havne hos politi-falcken osv...

Han er ikke trygg på fremmede og synes sånt er kjempe skummelt.

Å enda værre vist han må stå helt alene på en kennel i mange timer eller dager med mennesker han ikke kjenner...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Har krøpet til korset og kjøpt tags til jentene. Oppdaga en utilsikta bonus: Imouto klirrer når hun freser rundt, så jeg veit jo alltid hvor hun er! :lol: Aiko har slutta å løpe så veldig, så hun ser jeg alltid. Ikke spretter hun så fælt som søstra heller, så hun er mye mer lydløs. Kjipt for Imouto, kjekt for meg og alle dyra hun prøver å finne. :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er rett og slett en metallplate som er "boltet" fast i halsbåndet. PÅ denne står mitt og bedre halvdels telefonnr samt "chipmerket". Kjøpt herfra: https://www.dogbooti...ble-dog-collar/ Det tok 10 dager fra bestilling til halsbåndet (pluss noen sokker) kunne hentes på posten! Imponert

Enkle, ufôrede halsbånd, som er praktisk for utehunder fordi de tørker fort. Litt sånn typisk "hundekjører"halsbånd, praktiske men ikke akkurat kule.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å ta diskusjonene på genrelt grunnlag og ikke i tråden til PIM så starter jeg en egen tråd.

Bør eller bør man ikke ha id tags på hunden når den er løs på tur?

Jeg har hørt myter om hunder som setter seg fast i halsbånd/sele etc - men er det noen som kjenner hunder som har gjort dette?

Før slapp jeg alltid hundene løse uten noe, men etter at noen venniner mistet sine hunder og de var borte flere timer så startet jeg med å slippe hundene med "sikkerhetsbånd"

Ikke halsbånd, men tynt orange bånd som hunden kan rive av om den skulle sette seg fast

I vinter kjøpte jeg Safe båndet til Non stop. (på vintertid benytter jeg alltid safe båndet og har på lys, for at både jeg og andre lettere skal se hunden) Mine hunder løper mest utenfor sti, så greit at de synes i mørket.

Har aldri opplevd at hundene har satt seg fast, til tross for at mine hunder løper mest utenfor stien.

Grunnen til båndet er at om de skulle bli borte vil jeg gjerne at de som finner hundene ringer og at hundene ikke blir kasteball mellom politi, falken, veterinær osv

Ofte leser man her inne om at politiet sier at man bare skal slippe hunden løs igjen og mange gjør nok nettopp dette pga det er minst brydderi. Ikke alle er like engasjerte og opplyste som oss på sonen.

Båndet jeg bruker ser sånn ut (tar av refleksen og skriver med tusj mitt mobilnr + at meket med chip)

amigo-hode4.jpg

Det eneste som er litt "dumt" er at alle bilder blir med det orange båndet og det er ikke allitd like fint, men men. Sikkerhets først.

Ikke helt uvanlig at jakthunder setter seg fast. Har selv opplevd det med en av mine, og en kamerat opplevde det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Innlegget må nok redigeres av noen om noen vil lese;)

Frøkena her har aldri satt seg fast i halsånd før og de er litt store så tenkte at de falt av om hun gjorde det.I dag på så jeg hun løp etter en måse det er jo ikke nå nytt hun bruker alltid komme raskt tilbake.I dag gjorde hun ikke det så etter 5 minutter gikk jeg for se etter hun der hun løp.Satt fast i et gjerde!Ble overlykkelig når så meg ja.Var nok pga det var et skinnhalsbånd med kjetting halvstrup var kjettingen hun satt fast i.Tror ikke har skjedd om hatt på "vanlig" halsbånd men,får nå litt skrekken da!Så vurderer kjøpe safe halsbåndet fra non-stop eller bruke refleks med strikk i.

Sjelden hun er utenfor syns feltet mitt og jeg er jo så glad i fine halsbånd men,dette var litt skummelt syntes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan ordner jeg en ID-tag som Pim IKKE klør av? Jeg har en slik vanlig, liten metalldings med gravert navn og nummer, men hun klør veldig mye av den og hovner opp i halsen.

Halsbånd med påsydd telefonnummer fungerer såklart, men det blir veldig dyrt i lengden siden hun ødelegger i snitt ett halsbånd i mnd :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan ordner jeg en ID-tag som Pim IKKE klør av? Jeg har en slik vanlig, liten metalldings med gravert navn og nummer, men hun klør veldig mye av den og hovner opp i halsen.

Halsbånd med påsydd telefonnummer fungerer såklart, men det blir veldig dyrt i lengden siden hun ødelegger i snitt ett halsbånd i mnd :P

Er taggene kanskje av nikkel? Eller er hun allergisk mot rustfritt stål og?

Det finnes jo tagger laget av plastikk, men jeg er ikke sikker på hvor man får tak i det. Men det går jo an å sjekke ebay.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...