Gå til innhold
Hundesonen.no

10 på topp - dine favorittraser


Mollymor
 Share

Recommended Posts

Legg inn din 10 på toppliste, og fortell hva du liker med dem. Trenger ikke være raser du selv ville vurdert å ha.

Her er min:

1. Boston Terrier (gr9); liker utseendet og lekenheten, og at den samtidig er litt reservert overfor fremmede. Den liker folk og å være sammen med familien, er ikke en hund som går så mye på oppdagelsesferd alene.

2. Boxer (gr2); liker utseendet og lekenheten. En boxer er valpete hele livet, og det liker jeg. Jeg er litt redd for alle helseproblemene, og derfor blir det ikke Boxer her.

3. Pit bull (gr3 hvis godkjent); liker veldig godt utseendet, men hadde ikke valgt en selv om de var lovlige. Jeg har stor respekt for "farlige" hunderaser og slår meg til ro med at noen hunder trenger mer av en trener enn jeg kan gi.

4. Grand Danois (gr 2); liker utseende og gemytt, en liten hund (tror de selv) i en kjempestor kropp. Liker at den er så stor og muskuløs, men så vennlig og leken.

5. Korthårede mynder (gr10); Whippet, greyhound, Slougi og Saluki; vet ikke så veldig mye om hvordan det er å ha de tre første, men liker utseendet på disse tre veldig godt. Saluki har vi hatt i hus, og den hadde litt mye energi for min smak, men utrolig vakker hund!

6. Afghansk mynde (gr10); drømmerasen når det gjelder utseende! Spesielt svak for tricolor. Aristokratiske hunder. Liker at de er reservert mot fremmede, men de kunne gjerne vært mer hengivne mot eierne. En Afghaner ser ut til å tenke på eierne mer som undersåtter enn ledere ;-)

7. Kinesisk nakenhund (gr9); Liker veldig godt utseendet på de som har en del pels på hodet og bena. Mørk hud der den er hårløs er et must for meg, men pelsen kan gjerne ha alle farger.

7b. Kinesisk nakenhund Powderpuff; liker afghansk mynde-utseendet. Gjerne tricolor!

8. Collie (gr1); "gammeldags type", med svak stopp (som på russisk mynde) og uten overdreven pels.

9. Border Collie (gr1); min første kjærlighet! Liker utseendet med markert stopp og litt lang (men ikke tykk) pels og at de er så lettlærte og lærevillige. Jeg vil ha de svarte og hvite med mørke øyne.

10. Welsh Corgi Cardigan, en kjærlighet som oppstod ved at vi hadde en blandingshund en gang som var nesten tro kopi, bare mindre og uten avrundede ører.

Må bare ta med en gammel og en ny flamme...

11. Schæfer (gr1); "gammeldags type" uten overdrevne vinkler, pukkelrygg og frosk bak. Mer av type som: Hvit gjeterhund (gr1); synes de er nydelige! Jeg har nettopp oppdaget rasen, og er bergtatt!

Jeg ser at listen min har endret seg en del fra jeg begynte med hund (kremt... for ca 25 år siden) Da hadde jeg nesten bare langhårede hunder på lista, f.eks Afghaner, Lhasa Apso, Malteser, Yorkshire Terrier, Collie. Den med kortest pels var nok Border Collie...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 148
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

neeei det er jo ni feil?

Jaa! Stikk først nesa di inn i Asti sin manke, snus godt inn. Brekk deg litt og så snuser du godt inn på hodet til en setter... mmmm De lukter godt! Skog og kratt og lyng og godt. De har sin egen kamu

Uff dere nummererer i rekkefølge også dere - så vanskelig! 1. Kelpiekrek - killerkelpie -kokekelpie = KK 1. Basenji 3. Shiba inu (ja Sandra, se hva du har gjort.. men de virker spennende synes je

1. perro de presa canario, fordi det er verden beste og fineste hunderase ;P

2. amerikansk bulldog (hybrid eller standar). fordi de er flotte og det virker som om det fungerer bra å bruke dem i div hundesporter som feks wp, og lydighet. Kunne absolutt tenkt meg det en gang.

3. amerikansk pittbull terrier. Ikke det at jeg har sett så mange irl, men det virker som en fantaskisk rase som også kan brukes i diverse hundesporter, og jeg digger utseende dems og. Ville jeg også hatt en gang om de var lovlige.

4. bullterrier. virker som tøffe hunder, men kan egentlig litt for lite om dem.

5. staffordshire bullterrier. Ville da hatt en mellomting mellom de veldig kraftige, og de veldig langbeinte :P

6. greyhound. det er noe spesielt med disse store korthåra myndene! De er bare så imponerende.

7. sloughi. samme som over.

8. Cane corso. kan ikke så fryktelig mye om de heller, men har inntrykk av at de ligner mye på presaen i temperament.

9. boerboel. samme som over

10. Mallanois. Disse også bare imponerer meg.

Korthåra hunder med litt muskler og mye driv er tingen for meg :P (vet ikke helt hvor mye driv det er i boerboel og cane corso men.)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, hmmm..

1. Nova scotia duck tolling retriever - elsker størrelsen, temperamentet, holdningen.

2. Golden retriever - omtrent det samme som over, men litt i største laget.

3. Labrador retriever - samme som goldisen.

4. Flatcoated retriever - samme som golden.

(Jada, jeg er sikkert teit som lister opp alle retrieverne, men det er virkelig mine favoritthunder pga holdning, lekelyst, potethunder som er glade bare de får være med).

5. Dansk svensk gårdshund - kule hunder med en artig holdning.

6. Shetland Sheepdog - fin størrelse, flotte hunder med masse vilje. Også typisk hund som bare vil være med.

7. Border Collie - hadde jeg hatt kapasitet hadde jeg gladelig hatt en sånn - elsker arbeidsviljen deres og intensiteten.

8. Staffen - de gode individene jeg kjenner er utrolig kule hunder. Kjempesosiale, masse personlighet og gøyale hunder man kan gjøre masse med.

9. Puddel - alle størrelsene - krøp inn i hjertet mitt for første gang når foreldrene mine fikk seg en. Morsomme hunder!

Og ellers er det mange raser jeg gjerne skulle hatt mer kjennskap til så jeg hadde likt de så godt at jeg kunne tenke meg en. Kelpie, pyreneisk gjeterhund, cocker spaniel o.l.

Har en følelse av at jeg har glemt noen viktige nå.. men sånn generelt tror jeg aldri noe annet enn retrieverne ville blitt vurdert her i huset.. Kanskje jaktcockeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er vel slik min liste ser ut over hunderaser jeg har veldig lyst på. Det går på at de er sosiale og veldig aktive. Noen er veldig useriøse, mens andre er hunder med mer alvor. Begge deler har sine fordeler og ulemper, men generelt liker jeg hunder som gjør meg glad og som liker lek og trening. Og jeg har veldig lyst på ALLE disse rasene. Jeg trenger et ekstra liv, siden jeg ikke har lyst til å ha mer enn 2 hunder av gangen (evt 3, hvis en er gammel og en er valp eller veldig liten).

  1. Jack Russel Terrier
  2. Border Collie
  3. Golden
  4. Papillon
  5. Australian Shepherd
  6. Malanois
  7. Labrador
  8. Kelpie
  9. Jakt-cocker
  10. Pyrineisk gjeterhund

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Må jo bli rangering sånn ala "dette ønsker jeg meg" i prioritert rekkefølge:

1. Belgisk Fårehund Tervueren

2. Belgisk Fårehund Malinois (blomstervarianten)

3. Welsh corgi

4. Mellompuddel

5. Pyrineisk gjeterhund (langhåret hode)

6. Fransk Bulldog

7. Greyhound

8. Sibirian Husky

9. Rottweiler

10. Parson russel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal vi se ca sånn :

  1. Dvergpinscher -
  2. Boston Terrier (Brindel)
  3. Fransk Bulldog (fawn )
  4. GreyHound
  5. Grand Danois
  6. Staffordshire bull terrier (ikke helt hvit eller svart)
  7. Rottweiler
  8. Kinesisk Naken hund - rein farge & en del hår (der det skal være)
  9. M - Bullterrier
  10. Dobermann (kuppert b/t)

Dette ble listen for nå .

Noen av disse kunne man hatt , andre mer en drøm :P



Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir nok litt tilfeldig rekkefølge i listen ettersom jeg kommer på de forskjellige:P

1. Alaskan malamute. Skikkelig herlig rase på alle mulige måter som virkelig har funnet veien til hjertet mitt.

2. Malinois, skikkelig fasinert av de, har jo en selv som er kjempe herlig, men hun er nok ikke serlig rasetypisk egentlig :P

3. Amstaff så utrolig pene hunder, og har intrykk av at de også er både brukandes og gode med familien.

4. Stor puddel. Har ikke egentlig vært så glad i puddelne, men nå begynner de og snike seg innpå altså. Happy go lucky hunder.

5. Bullterrier, kunne tenkt meg en slik klovn med det herlige trynet og egne personlighet.

6. Schæfer(bruks), en av de rasene jeg liker aller best, men desverre er det jo en del sykdommer ute og går :(

7. Amerikansk Bulldog, virker bare so en veldig pen og herlig hund. Chance i den utrolige reisen vil jeg ha :)

8. Riesen snuser, majestetiske dyr

9. Jaktlabbe, retrieverne tiltaler meg egentlig ikke så mye, men begynner og få mer og mer sansen for jaktlabben.

10. Australian Cattle dog, de er bare kule

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er raser jeg liker godt utseende messig og som skiller seg ekstra ut for min del, men ikke sikkert jeg ville eid dem selv. Har egentlig litt sær smak når det kommer til hunder, og liker best de som det ikke er så mange av.

Dobermann- er bare så vakre hunder!

Greyhound- rasen i mitt hjerte. Nydelige og herlige hunder!

Sorte schæfere- liker schæfer generellt, så lenge de ikke er så invalide i bakparten, men det er noe ekstra med de som er helt sorte.

Ibiza hund stor og korthåret- Utrolig fasinerende hunder, med et spesiellt utseende.

Ulvehunder- sier ulvehunder, fordi jeg syns hunder som ligner på ulver (sånn type huskyer osv) er flotte.

Broholmer - liker de best av denne type hund. massive, uten å bli for slappe

Dalmatiner- mange av dem er veldig flotte

Hvit hjeterhund - Nydelige hunder, men liker dem aller best helt korthåret

Grand danois- flotte hunder så lenge de ikke blir for slappe i lepper og øyne

Den siste klarer jeg ikke å bestemme meg for :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen på listen er lite aktuelle, men likevel de jeg liker best.. De fleste av de synes jeg bare er veldig fine også har jeg møtt noen eksemplarer jeg gjerne kunne klonet :P I litt tilfeldig rekkefølge:

1. Doberman

2. Flat

3. Schœfer

4. Alaskan malamute. De er så veldig fine! Også liker jeg godt vœremåten deres.. En sånn hund er nok likevel ganske uaktuell akkurat nå siden noe av det jeg setter mest pris på med flatten min er at han går sammen med alt av hunder, og det hadde ikke falt han inn å løpe fra meg for å ta en hjort...

5. Riesen

6. Berner sennen

7. Golden

8. Old english sheepdog. Har egentlig aldri møtt en, men de ser utrolig kul ut.

9. Irsk ulvehund

10. GD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar raser jeg kunne tenkt meg selv, og som er på den (nesten) realistiske ønskelisten.

1. Dalmatiner. Fordi jeg elsker det aller meste med rasen, rett og slett.

2. Amstaff. Ingen personlig erfaring enda dessverre, men virker som en rase som absolutt kunne passet meg, inni og utenpå.

3. Boerboel. Er veldig betatt av denne rasen, og kunne nok like gjerne sittet med en nå, istedenfor dalmatiner. Men er glad det ble Casper.

4. Saluki. Vakre vakre hunder!

5. Whippet. Dette er også en rase jeg har snust på, og som absolutt er på listen min, om jeg skal ha en litt mindre hund en dag.

6. Presa Canario. Nå har jeg lagt min elsk på boerboel, hvis jeg skal ha en slik type hund. Men presaen (eller dogoen forsåvidt) ligger og der og lurer. Mtp. boerboel.forbudet i DK ville det vært mer praktisk med presa.

7. Portugisk vannhund. Morsomme og vakre hunder, hvis jeg skulle hatt noe mindre og ikke-røytende en vakker dag.

8. Amerikansk bulldog. Men det er langt mellom hundene jeg virkelig liker utseendet på, og den typen jeg faller for er vel også den mest driftige, så jeg er usikker.

Også kommer jeg ikke på flere jeg selv kunne tenkt meg å hatt faktisk.

Ønskelisten min har vel egentlig ikke forandret seg så mye, eller, salukien er relativt ny. Det var en tid da grand danois tronet på toppen og, og jeg synes fortsatt dette er vakre og fantastiske hunder, men jeg har faktisk funnet ut av at nei, det er ikke helt for meg, rett og slett. Og det er jeg litt overrasket over, for jeg har "alltid" vært innstilt på en grande, før eller siden. Det kan nok hende den popper opp på listen senere i livet, når jeg ønsker meg andre ting av hundeholdet enn jeg gjør nå, men da må levetiden være drastisk forlenget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

1. Australsk kelpie, det bare et min rase. Den passer meg perfekt. Både en utstillingshund og en hund som har potensialet til å ligge i norgestoppen innen de fleste grener.

2.Jakt labbe, mye de samme egenskapene som AK.

Tilfeldig rekkefølge:

3.mini bull, så stygg at de blir pen :lol:

4. Mops. Alltid hatt en fascinasjon for den lille søte klovnen.

5. Siberian Husky, rent på utseende. Det fins ikke noe så funksjonelt og vakkert som en godt bygget en.

6. Sheltie, hadde passet som maskot som hadde hengt med i svingene her i huset.

Så har jeg ikke så mange flere som utpeker seg som noe som kunne falt meg inn å ta i hus for øyeblikket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Mellompuddel

2. Dvergpuddel

3. Australsk kelpie

4. Groenendael

5. Toypuddel

6. blomster-Malle

7. Tervueren

8. Labrador

9. Staff

10. Kinesisk Nakenhund

Tror jeg.. Eneste jeg er forholdsvis sikker på, er at jeg vil ha mellompuddel. Resten er litt sånn "ja, det hadde kanskje vært morsomt" :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*tenke* Tror listen går noe sånn som dette:

1. Groenendael.

2. Doberman (av den typen som familien hadde på 80-tallet).

3. Afghansk Mynde

4. Amstaff.

5. Saluki

6. Riesenschnauzer

7. Storpuddel

8. Rottweiler

9. Dvergschnauzer - liker best store hunder, men de har jo en spesiell plass i hjertet mitt.

10... kom ikke på flere.

Jeg liker store hunder, saluki og afghansk mynde ville jeg hatt pga utseende. De er så nydelig vakre og majestetiske.

Schnauzere og doberman har jeg vokst opp med, doberene og ene riesenschnauzeren til min tante var tidenes beste barnevakter.

Jeg møtte flere fantastiske amstaffer i USA, pluss en oppdretter jeg gjerne kunne hatt hund fra. Alle hundene deres var høyt premierte utstillingshunder som gikk i høyeste klasse lydighet der borte. Kanskje jeg må ha en om jeg flytter tilbake.

Storpuddel har jeg alltid likt, mye pga utseende. Rottweiler falt jeg for da en kamerat skaffet seg en. Digget den hunden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke alle hundene på listen jeg kunne hatt, men jeg har fått et positivt inntrykk av dem alle. Hadde jeg bodd landligere til og hatt kapasitet til det ville jeg gjerne hatt de mest krevende rasene også:

1. Strihåret Dachs

2. Bearded Collie

3. Norsk Buhund

4. Petit Basset Griffon Vendeen

5. Shiba Inu

6. Old English Sheepdog

7. Cairn Terrier

8. Boxer

9. Strihåret Vorsteh

10. Bichon Havanais

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn bortsett ifra staff:

- dober: alltid vært drømmehunden, så staselige! De jeg har kjent har vært herlige hunder.

- bull terrier: virker som en herlig bullehund, hvordan kan man ikke like slike små stae klovner :) Maskott??

- boxer: så vakre, glade hunder.

Disse 3 er raser jeg seriøst vurderer senere.

Disse er nok bare øyegodteri:

- amstaff: hadde de vært lovlige...

- pitbull: hadde de vært lovlige...

- malle: en pen malle med riktig temperament må være en fryd å trene.

- thai ridgeback: nydelige hunder, men kombinasjonen av jakt og vokt gjør nok at det forblir en drøm...

- dalmis: pene og se på, og mer har jeg ikke funnet ut...

- boston terrier: hvis jeg noen gang skal ha en miniatyr! Kuleste!

- etnahund: vakker, men vet ingenting om dem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Samojed - rasen i mitt hjerte. Verdens snilleste, gladeste og beste trekk/turkompis, uansett vær!

2. Alaskan Malamute – en god nr 2 /3 trekk-/turhund

3. Siberian Husky – en god nr 2/3 trekk-/turhund

4. Grønlandshund - vakker, sterk og utstråling. Deler egentlig 2. plass med de to over.

5. Border Collie – som sauebønder gjør en bc hverdagen vår lettere når sauen er ute, et ”must” for oss.

6. Bearded Collie – om jeg skulle hatt maskot-hund, ingen tvil, det hadde blitt beardis.

7. Hovawart – en gang min ”alt og eneste” rase. En rase jeg er glad i, men ikke kommer til å ha igjen. Den passet meg bra for noen år siden, men siden da har mine interesser endret seg, og hovawarten passer ikke like godt inn i mitt hundehold nå.

Æh… det sa stopp nå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så mange flotte raser jeg skulle blitt kjent med, men jeg klarer ikke å løsrive meg fra :heart: rasen min - puddel.

Så listen blir som følger:

1. Dvergpuddel

2. Toypuddel

3. Mellompuddel

4. Storpuddel

5. Toy xoloitzcuintle

6. Bichon Havanais

og kun ut fra det vakre ytre

7. Afghansk mynde

8. Løwchen

9. Bullmastiff

10. Greyhound

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...