Gå til innhold
Hundesonen.no

10 på topp - dine favorittraser


Mollymor
 Share

Recommended Posts

Litt tilfeldigrekkefolge:

- Alaskan malamute: En absolutt favoritt. Passer meg perfekt! Kommer nok flere mutter med tiden!

- Siberian husky: Ogsaa en favoritt! Passer godt med mine interesser innen hund.

- Gronlandshund: Den polarhunden jeg kjenner minst til og er mest nysgjerrig paa. Virker som flotte og krevende hunder. Forhaapentligvis er dette en rase jeg faar mer kjennskap til etterhvert.

- Alaskan husky: Elsker de bikkjene! Utrolig gode hunder som passer meg godt.

- Golden retreiver: Goldentryne! :wub:

- Pyreneerhund: En rase jeg har faatt mer og mer oynene opp for. Vakre hunder som virker gode og herlige!

- Hovawart (Gunther :wub: ): Om jeg finner ut at jeg onsker en brukehund er det hoffen jeg vil ha! Utrolig kule hunder!

- Samojed: Vakker og flott turhund!

- Irsk ulvehund: En drom jeg har hatt lenge. Syns disse er utrolig flotte! En dag... Sukk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...
  • Svar 148
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

neeei det er jo ni feil?

Jaa! Stikk først nesa di inn i Asti sin manke, snus godt inn. Brekk deg litt og så snuser du godt inn på hodet til en setter... mmmm De lukter godt! Skog og kratt og lyng og godt. De har sin egen kamu

Uff dere nummererer i rekkefølge også dere - så vanskelig! 1. Kelpiekrek - killerkelpie -kokekelpie = KK 1. Basenji 3. Shiba inu (ja Sandra, se hva du har gjort.. men de virker spennende synes je

1. Staffordshire Bull Terrier - Elsker denne rasen! Tenker å kjøpe meg en staff når jeg er ferdig utdannet.

2. Golden Retriever - Mine foreldre har en fantastisk tispe som heter Toya, denne hunden har jeg vokst opp med.

3. Siberian Husky

4. Dalmatiner - Hadde en dalmatiner når jeg gikk på barneskolen. Livlig og energisk hund!

5. Dobermann

6. Grand danois

7. Pinscher

8. Rottweiler

9. Schäfer

10. Mops

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Bedlington terrier, mye på grunn av hun frøkna som ligger ved siden av meg nå. Har ikke møtt så veldig mange andre enda, men om de fleste ligner litt på Mozza, så... :wub:

2. Norsk Lundehund. Utrolig kule, morsomme og spesielle, og bare historien deres er egentlig nok til at jeg digger dem.

3. Mellompuddel. Rasen jeg skulle ha helt til jeg møtte en bedlington på gata og oppdaga at de fantes.

4. Whippet. Korthårsbedlis! Neida. (joda. neida.)

5. Lagotto Romagnolo

6. Saluki.

7. Storpuddel

8. Portugisisk Vannhund

9. Spansk Vannhund

10. Borzoi

Hm, jeg aner et mønster... Hva gjør lundehunden på den lista mi, egentlig? :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke alle rasene jeg kunne tenkt meg å hatt, flesteparten er bare valgt fordi de ser kule/morsome ut :)

1. Rottweiler <3<3<3 inger oven, ingen ved siden av. Kommer alltid til å ha en Rottweiler i hus :)

2. Boston Terrier

3. Fransk Bulldog

4. Engelsk Bulldog

5. Affenpincher

6. Bullmastiff

7. Basenji

8. Rhodeshian Ridgeback

9. Chinese Crested

10. Engelsk Springer Spaniel

PS. nr 10 kunne jeg faktisk tenke meg å hatt en gang i tiden ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kun 1-3 er sannsynlig i nærmeste fremtid.

1.Border Terrier - Elsker terriere, elsker alt ved dem.

2.Lagotto Romagnolo - Krøllete BC i mine øyne, en allergivennlig arbeidsmaskin uten gjetningen med innavlet iver for spor.

3.Svart Schæfer - Liker schæfere godt men må være brukstypen.

4.Siberian Husky - Fart, energi, selvstendighet, og glede, ble helt betatt av personligheten i AH når jeg var krisehjem for en i fjor.

5.Border Collie - Hatt en før og med nok tid, aktivitet og trening finnes det ingen konkurrenter :heart: En dag blir det BC igjen!

6.Lancashire heeler - utrolig morsomme hunder, full fart, praktisk størrelse

7.Australian Kelpie - Må jo bare digge dem! Takket være Mikke.

8.Working Springer Spaniel - Pelsen, størrelsen, den vimsete måten kun spanieler er tiltaler meg veldig :rofl:

9.Japanese Chin - I know, litt i samme baner som er jeg nå men de er bare sååå kule. Sosiale, glade og carefree. En gang...

10.Malinois - En skikkelig arbeidsjern, samt et fantastisk elegant utseende

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rekkefølgen blir ikke helt bastant, men noe sånt som det her:

1. Kelpie

2. Malinois

3. Dalmatiner

4. Jaktgolden

5. Vorsteh

Resten er jeg litt usikker på. Kanskje..

6. Jaktlabrador

7. Tervueren

8. Border Collie

9. Weimaraner

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini

7. Hovawart – en gang min ”alt og eneste” rase. En rase jeg er glad i, men ikke kommer til å ha igjen. Den passet meg bra for noen år siden, men siden da har mine interesser endret seg, og hovawarten passer ikke like godt inn i mitt hundehold nå.

Ett stort tap for hoffene om du slutter, er ingen andre jeg sier fullstendig JA til å få kjøpe hoffe herfra. Du er en unik hundeperson som jeg er så heldig å kjenne :)

Litt tilfeldigrekkefolge:

- Pyreneerhund: En rase jeg har faatt mer og mer oynene opp for. Vakre hunder som virker gode og herlige!

- Hovawart (Gunther :wub: ): Om jeg finner ut at jeg onsker en brukehund er det hoffen jeg vil ha! Utrolig kule hunder!

- Samojed: Vakker og flott turhund!

Py, jepp en (nesten gjennomført) flott rase, bare ikke tenk på en av de med "snipe-hoder" de fleste i Norge avler kun for utstilling (noen utrolig få tenke på bruksdelen på de).

Günther, han er skjønn! :wub:

Samo... Kun fra Fannhvit eller Snötrollens i Sverige! :P

Her er min liste:

1. Hovawart, ingen over og ingen ved siden.. :innocent: Visste dere at dette er den tredje største FØRERHUNDRASEN i Frankrike??? En veldig allsidig rase, fungerer innen alle sportsgrener og som en god familiehund :)

2. Broholmer, en god "maskott" som sambo også ønsker (dog han trodde de var mindre - :rolleyes2: )

3. Grønlandshund (har vokst opp med de og de kommer alltid til å stå på min liste...)

4. Samojed (og da av typen som Fannhvit har! :punk: )

5. Stabyhoun, sambo ønsker en jakt-rase og for min del vil jeg ikke ha en setter (utenom rød og hvit irsk) i huset. Samtidig en allsidig rase.

6. Amstaff, har alltid likt rasen og jeg liker utseendet (staff blir for små...)

7. Norsk Lundehund (har sett "noen" og kunne ha kidnappet en spes. tispe, unik rase!)

8. Basenji, må evt bli når vi ikke har bruksraser...

9. Korthåret Weimaraner. Eksteriørt pen rase som jeg liker og som kan brukes i jakt

10. Tibetansk Mastiff, ingen mastiffer (utenom Hoffe) kan slå denne rasen :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 Schäfer fra brukslinjer

2 Mallinois (må prøve en før jeg dør.. ;) )

3 Hollandsk gjeterhund korthåret (Den peneste rasen jeg vet om, men redd det kanskje blir litt for lite hund for meg)

4 Berger Picard ( også en rase jeg liker godt, men litt skeptisk til mentaliteten på de. )

5 Pyrineisk gjeterhund face rase (utrolig søte...men vet ikke så mye om dem)

6 Kelpie

7 Border collie (synes egentlig det er for mange "greier" med dem, men veldig tiltalende når man ser en virkelig god BC)

8 Jakt golden (Liker søkslyst og arbeidskapasitet, men litt for myke for min smak)

9 Jakt labrador (Liker søkslyst og arbeidskapasitet, men litt for myke for min smak)

10 Amerikansk bulldog (vakker! utrolig tiltalende og morsome hunder de få jeg har møtt)

Alle tiltalende raser, men føler vel at for meg er bare nr 1 og 2 aktuelle pr i dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var litt vanskelig å rangere, men lista mi ser sånn omtrent sånn her ut:

1. Engelsk springer spaniel (elsker gemyttet; førerorienterte, glade, litt vimsete og bare gode)

2. Kooiker (ekstremt vakre, med mye fart og humor)

3. Drentsche patrijshond (kommer til å bli neste hund i hus her :))

4. Stabyhoun (kjenner dem ikke så godt personlig, men kunne absolutt vært noe)

5. Australian shepard (måtte vært blue merle med hale, både vakre og brukanes)

6. Working springer (fantastisk artige, men litt for mye motor)

7. Working cocker (samme grunn som over)

8. Chihuahua (fordi de bare er sykt morsomme når man blir kjent med dem, og skulle gjerne hatt en agility-chihuahua)

9. Storpuddel (har ikke så sansen for utseendet, men har møtt mange herlige eksemplarer)

10. Shiba (kun basert på utseende, fordi Sandra sine er så sinnsykt vakre :D )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

- Golden retriever

- Flatcoated retriever

- Pyreneer

- Hovawart

- Toller

- Tibetansk mastiff

- Engelsk mastiff

- Grand Danois

- Dalmantiner

- Afghansk mynde

Liker dem sånn generelt store og hårete, men uansett hvor mye jeg tenker på å skaffe meg en annen rase, faller jeg alltid tilbake på golden :heart:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange av disse kunne jeg nok ikke hatt, men synes de er så fine at de må få være med på favorittlisten for det :) Og så er plassene 4-10 tilfeldige, mens 1-3 er prioritert rekkefølge:

1: Dansk-svensk gårdshund

2: Fox Terrier, glatthåret (Sånn som Kvik i Matador!)

3: Pinscher

4: Kooiherhund (gøyale hunder!)

5: Dunker (hvis jeg hadde vært jeger)

6: Fosteh, glatthåret (hvis jeg hadde drevet med hundekjøring)

7: Labrador retriever

8: Rottweiler

9: Lagotto romagnolo

10: Nova Scotia duck tolling retriever

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. BASENJI. Rasen i mitt hjerte. En basenji (eller 5) vil nok alltid bo under samme tak som meg.

2. Sheltie. Egentlig ikke min type hund. Røyter, bjeffer, ofte pelsstell og lukter hund, men innmari søte og vakre. De er blitt en "inngiftet" del av meg :wub:

3. Shiba Inu. Nesten som en basenji. Alltid vært fascinert.

4. Kai. Litt Shiba-aktig (og sltså litt basenjiaktig). Urhund. Sånt liker man.

5. Thai Ridgeback. En annen urhund som appelerer meg, men litt stor.

6. Norsk Lundehund. En levende kulturhund. Eneste norske hunderasen som tiltrekker meg.

7. Whippet. veldig kul, men litt pinglete.

8. Boranhund. En annen urhund jeg synes ser spennende ut, men vet lite om. ( http://no.wikipedia.org/wiki/Boranhund )

9. Siberian Husky. Kunne aldri hatt en, men gud så vakre og herlige!

....

Der stoppet det foreløpig. Får tenke litt til :) Jeg er nok en evig Basenji-.fantast! Jeg vil ha selvstendighet og ærverdighet. Lekenhet og glimt i øyet. Personlighet og klovne-tull. Lettstelt og uten bjeffing. Er ikke glad i pels-stell eller hundelukt. En rase skapt av naturen for best tilpassing. Ikke for stor, ikke for liten. Jeg tror ikke det finnes noen andre raser enn basenjien som passer mine kriterier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Amerikansk Staffordshire Terrier :drool:

2. Amerikansk Bulldog (ikke den tunge typen)

^ Bare absolutt elsker korthårede bullehunder med litt atletisk bygning, fiiiine voffene sine det! :wub:

3. Beagle - fine rare søte dyrene sine det!

4. Dalmatiner - elsker prikker! Naboen har ei søøøøt prikketispe, bare dumt beagledyret er så skeptisk til henne. Prikketisper er småskumle de for tenk! :lol:

5/6. Shiba - Søøøøøte fluffy revene! Og så fin hendig størrelse også!

5/6. Akita Inu - Store fine fluffy saker! :D Og ikke minst japanske! :D

7. Rottweiler - Alltid vært svak for dem og kommer alltid til å være det, fiiiine hundene det!

8. Whippet - En av de rasene jeg har skikkelig lyst ha en gang i løpet av livet!

9. Australsk Gjeterhund - Nydelige hunder! En blue merle aussie kommer nok alltid til å være en liten drøm for meg!

10. Basenji - facinerende skapninger! Og så så søte rynketryner de kan ha da! :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 Samojed

1 Papillon

3. Stor puddel

4. Cocker Spaniel

5. Labrador retriver

6. Kinesisk Nakenhund

7. BC

8.Collie eller Shetland sheep dog

9. Groenendal

10.Dalamtiner

Lundehund, Doberman,Shiba Inu og Bichon Havanaise, Cavalier King C burde stått på listen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Listen forandres stadig vekk men akkurat nå - og i tilfeldig rekkefølge

- Toller

- Kooiker

- Staff

- Boxer

- Shiba

- Boerboel

- Rottweiler

- Grå elghund

- Finsk lapphund

- Golden retriever

Og når jeg begynte å bla i hundeleksikonet til RC skulle jeg ønske at lista var på 100, og ikke 10.. :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 Dobermann

2 Riesenschnauzeren

3 Ungarsk Vizla (mye mulig at det blir en med årene, samboren sin stor drøm)

4 Skotsk hjortehund

5 Whippet

6 Amstaff

7 Beaceron

8 Picard

9 Russisk sort terrier ( vert forelsket i, i mange år)

10 Manchester terrier (hadde en som bare blei 3 år, savner mye)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig vilkårlig rekkefølge og de fleste på lista er med kun pga eksteriør. 8 av 10 er korthårete og det viser litt hva jeg liker.

Tror ikke jeg ville likt pelsstell noe særlig. Afganeren og malteseren måtte i såfall være noe jeg kunne hatt om jeg var rik og hadde egne folk som kunne komme hjem til meg en gang i uka og ta seg av pelsstellet:)

* boxer

* saluki

* afgansk mynde

* basenji

* weimaraner

* vizla

* boston terrier

* petit brabancon

* blodhund

* malteser

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mer eller mindre kronologisk rekkefølge:

Toller. Passer meg perfekt på alle mulige måter

Australsk kelpie. Vakre arbeidsmaskiner.

Labrador retriever. Jaktvarianten tiltaler meg veldig når det gjelder arbeidsegenskaper!

Golden retriever. Av samme årsak som labbisen.

Jaktcocker. Vet lite om rasen, men definitivt en rase jeg tror kunne passet meg!

Schipperkee. Den dagen jeg skal ha en liten brukshund...

Norsk buhund. Allsidige hunder som blir med på alt.

Shetland sheepdog. Har alltid likt denne rasen, men for øyeblikket passer den ikke inn.

Siberian husky. Samme som sheltie, egentlig.

Dunker. Om jeg skal ha jakthund som ikke er retriever står denne øverst på lista!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min 10 top favoritt raser er :

1. Jack russell terrier :D

2. border collie

3. Rottweiler

4. Doberman

5. Siberian Husky

6. schæfer

Nå kommer jeg vist ikke på noen flere :D

Jeg har en Jack russell terrier som er veldig livlig og kan oppføre seg som en skikkelig klovn.

Rasen er veldig smart også har de en veldig stor personlighet :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde en lignende diskusjon på jobben i går og det er ikke lett å finne det man vil ha :)

Listen min er ikke helt i rangordning, snarere en liste over hunder jeg kan tenke meg å ha

Brukshund for å trene og konkurrere med:

Rottweiler

Border Collie

Hollandsk gjeterhund korthårig

Schäfer

Riesenschnauzer

Kelpie

Working Kelpie

Malonois

Tervueren

Jaktgolden

Jaktlabrador

Aussie

Toller

Bare "selskapshund"

Langhåret Collie

Groenendael

Saluki

Dverg schnauzer

Heeler

Finsk Lapphund

Faraohund

Raser som jeg er litt nyskjerig på er Engelsk Staffordshire Bullterrier og jaktcoker

Når jeg blir gammel skal jeg ha en Fransk Bulldog som skal hete Olle ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 bedlington terrier . Ingen over, ingen ved siden av.

2 groenendael

3 tervueren

4 whippet

5 fransk bulldog ( ignorere helsebiten )

6 basenji

7 affenpincher

8 mellom puddel

9 cc powder puff ( ignorere både helse og gemytt )

10 saluki

Lista mi har endret seg radikalt de siste årene..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Boston Terrier, fordi de er kule :P (og så blir det nok en slik en som neste hund)

2. Strihåret jack russel, fordi den til BP var utrolig kul!

3. GD, fordi de er majestetiske

4. Skotsk Hjortehund, vakre dyrene

5. Azawack (eller korthåret saluki) vakre og grasiøse

6. Synes jo at terv og groen er herlige dyr å, og så lette i all sin lykke på en måte.

7. Bulldog, snøftedyr som var listefyll. Dessuten er de tøffe

8. Phalene (jah for tenk)

9. Weimaraner, rett og slett flotte dyr

10. Eng/irsk/gordon setter, de lukter så godt (fine grunnen sin det :P)

11. En av de polare rasene

12. Flotte schæferhannhunder, vet ikke helt hva det er, men det er noe utrolig stolt over dem.

Ingen schæfer??? tenker dere nå :P Næh, jeg forguder og elsker de to jeg har nå, men jeg skal ikke ha "bruks"hund igjen. Bortsett fra fuglehund, men det er bare fordi de lukter så godt. Det blir nok noe smått på liten min over.

OT så det holder

Så deg på Norwegian Master og du verden så godt du ser du :D Du sto sammen med mange andre og skravlet, så jeg turde ikke gå bort å forstyrre :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...