Gå til innhold
Hundesonen.no

10 på topp - dine favorittraser


Mollymor
 Share

Recommended Posts

Mine favoritter, de to første er jo klare, de andre ikke rangert:

1: Portugisisk vannhund - for alltid <3

2: Papillon - ja, eg er blitt så glad i rasen at jeg må ha den som nr 2.

3: Dobermann - nydelig brukshund!

4: Afghansk mynde - som en drøm! Vakreste skapningen.

5: Puddel, alle strl - fordi de er litt like vannhunden. Klovnete, glupe og vakre.

6: Bearded collie - fineste i gr 1 sammen med briard

7: Dalmatiner - alltid ønsket meg, men pelsen røyter for mye!

8: Bichon havnais - utrolig kule små hunder

Og så vet jeg jammen ikke helt.. Er ikke mange raser jeg faktisk vil ha annet enn portis altså. Siberians er vakre og aussiene like så, men ikke hunder for meg. Og ja, jeg vet jeg er lite konsis i rasevalgene mine :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 148
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

neeei det er jo ni feil?

Jaa! Stikk først nesa di inn i Asti sin manke, snus godt inn. Brekk deg litt og så snuser du godt inn på hodet til en setter... mmmm De lukter godt! Skog og kratt og lyng og godt. De har sin egen kamu

Uff dere nummererer i rekkefølge også dere - så vanskelig! 1. Kelpiekrek - killerkelpie -kokekelpie = KK 1. Basenji 3. Shiba inu (ja Sandra, se hva du har gjort.. men de virker spennende synes je

Ikke nødvendigvis i prioritert rekkefølge:

1. Jaktlabrador: En rase som virkelig passer meg, sosiale, trygge, god arbeidsmoral og kan brukes til det meste

2. Lancashire heeler: Åh, de er bare så kule små bærbare brukshunder

3. Australian shepeherd: En god aussie er en god brukshund

4. Jaktgolden: Akk, så vannvittig pene og med samme gode egenskapene som jaktlabradoren, bare mindre praktisk pels

5. Rodesian ridgeback: Sinnnsykt pene og veldig stilige hunder

6. Alaska husky: Pene, reale hunder

7. Jaktcocker: Herlighet for noen herlige vesen! Bare synd med den vimsingen

8. Kelpie: Gode arbeidshunder i praktisk størrelse

9. Chihuahua: De er bare så små og nusselig og jeg tror jeg må få meg en gammel en med grå snute en gang :P

10. Hmmmm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Riesenschnauzer - rasen i mitt hjerte.

2. Basenji

2. Saluki

4 Schnauzer

Det er vel de som er aktuelle pr i dag.

Andre som antakeligvis bare blir med drømmen, alt etter hvordan livet og fremtiden utvikler seg:

Tibetansk Mastiff

Cavalier

Schæfer

Griffon

Rottweiler

Malle

og trekkhunder.

Ooog siden bonden er bonde, og ønsker seg det, så må den få være med: Australsk Cattledog.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Favorittraser, ja..

  1. Shiba - ingen over, kanskje én ved siden av, mange under!
  2. Akita - kanskje ved siden av shibaen
  3. Hokkaido - Fordi den er mindre enn en akita, men større enn en shiba. Og vakker.
  4. Basenji - Fordi jeg vil ha en.
  5. Norsk elghund grå (og sort.. slenger den her så jeg slipper å bruke både nr. 5 og 6 på elghundraser).
  6. Ungarsk Vizsla - fordi de er så langbeinte og klumsete og ser helt tullete ut <3
  7. Buhund - Fordi den kan minne om en litt stor shiba i utseende. Litt usikker på om jeg vil ha en though.
  8. Rottweiler - Fordi typen har fått meg til å synes de er kule, men jeg trur nok ikke det er rasen for meg. Men den får en plass på favorittlista uansett.
  9. Sarloos - Hallo? Har du sett hvor vakre de er?!
  10. Mudi - fordi den er ungarsk, vakker og kul. En gang skal jeg ha en slik og den skal hete Bogáncs eller Vuk.

Ja, liste over hvilke hunder jeg kunne tenke meg i framtiden ville nok sett litt annerledes ut trur jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Michellus

1. Groenendael - Min absolutte favoritt :heart:

2. Tervueren - Men en sånn en hadde ikke gjort noe det heller :D

3. Akita - En sånn en i brindle hadde vært veldig greit :D

4. Schäferhund - Brukslinjer, vel og merke.

5. Australsk kelpie - Kelpiene virker morsomme på alle måter egentlig! Små og glade arbeidsmaskiner :ahappy:

6. Malinois - :D Hurr hurr.. Jeg er fascinert av mallene og det har jeg vært hele tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klarer ikke å lage et 1-2 skille, så det blir delt førsteplass. :)

1. Australsk kelpie

1. Labrador retriever (etter jaktlinjer)

3. Sheltie

4. Pyreneisk Gjeterhund (poil long)

5. Whippet

6. Golden retriever (av jaktlinjer)

7. Border collie

8. Mellompuddel

9. Bearded collie

10. Boston Terrier

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1: Presa Canario - hva ellers? For å bli litt klissete så er det virkelig rasen i mitt hjerte. Den har sine ulemper, som alle andre raser, men jeg tar det gladelig med på kjøpet for å kunne ha en så fantastisk rase i livet mitt :heart:

2: Dvergpinscher - Tid for klisjeer igjen :D Stor hund i liten kropp, det er Eddien min. Har blitt litt veikere med årene, men har så mye humor, glede og hopp og sprett i seg at til og med gamle, garvede bikere mykner og flirer av han. Så om sånne dvergpinschere fortsatt er å få tak i tar jeg en til etterhvert, takk.

3: Dobermann - Har alltid hatt sansen for dem, ulempen er at jeg synes de ser ut som fuglehunder når de ikke er kuperte. Så da blir det vel ikke noen dober her i hus.

4: Pinscher - Må ta med disse småtrolla også, virkelig artige hunder som elsker å jobbe så lenge det er moro.

5: Kangal - Også en gammel forelskelse, kanskje den tilogmed passer inn i livet mitt ved en senere anledning.

6: Patterdale terrier - Om bare gubben kunne tenkt seg å jakte ville jeg hatt en eller to sånne. Galskap og en helt ufattelig stå på-vilje..nesten mer observasjonsobjekter enn kjæledyr :lol: Kunne blitt skummelt for kattene, da.

7: Grand danois - Enda en rase jeg har siklet etter i mange år. Blir sannsynligvis aldri noe av, men enkelte av dem kan få meg til å ville ombestemme meg. En fin GD er virkelig et syn! Litt mer avslappet enn resten av lista så langt.

8: Ånkli' schæfer. Deler plassen med korthåret hollender. Da måtte jeg nok blitt litt mer organisert først.

9: Amerikansk pit bull terrier. Tvers igjennom skjønne dyr :wub:

10: Saluki. Bare fordi de er så utrolig vakre og sjarmerende!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Tja, jeg har laget denne lista før og jeg tror ikke den har forandret seg nevneverdig de siste årene, men here goes;

* Schäfer, det er "min" rase, men vet ikke om det blir flere her.

* Border collie, praktiske og enkle hunder.

* Fransk Bulldog da skulle jeg hatt valp etter Ambolts Iris for hun er så kul.

* Jakt cocker fordi det er stor arbeidskapasitet i lite format.

* Irsk ulvehund fordi det er kjærlighet..

* Whippet fordi den er mer praktisk enn IU og har humor.

* Miniatyr Bull terrier siden den er så kul av utseende og litt tett i pappen.

Hmmm det stoppet der gitt,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I litt tilfeldig rekkefølge:

1) Shiba - mine følgesvenner for resten av livet

2) Storpuddel - blir mer og mer bergtatt

3) Australian Shepherd - noe så vakkert!

4) Saluki - Skal ha når jeg blir stor

5) Dansk svensk gårdshund - Varmeflasker og evige optimister

6) Shikoku - Elsker sesamfarge, også i STORT format, da!

7) Kai - Fordi jeg er Japan-nerd

8) Bichon Havanais - Min guilty pleasure

9) Australian Cattledog - hard og mjuk på samme tid

10) Sibirsk Husky - Kommer nok før i hus enn noen av de andre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Schäfer, fordi det er min rase,men jeg har min siste nå.

Berner Sennen, kommer nok alltid til å være minst en i huset.

2. Irsk ulvehund,en evig drøm.

3. Argyr!

4. Rottweiler

5. Amstaff/pitbull

6. Qui!

7. Collie,langhår såklart.

Tror det holder jeg :yes: .

Endret av Toril
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1) Briard - jeg greier liksom ikke å legge vekk dem. De har krøpet inn i hjertet mitt og tvinnet håret så hardt rundt meg at jeg får åndenød. Jeg digger dem selv med sine rariteter og litt mindre sjarmerende egenskaper :D.

2) Siberian husky - jeg må ha en sånn en gang, trur eg. Enkelt og greit en vakker turkompis - det holder lenge for meg, det :).

3) Australian kelpie - den dagen jeg faktisk blir seriøs i hundetreningen min og har tenkt å satse innen bruks og har et mål om å nå langt (noe sier meg at det antakelig ikke skjer, men enn om... ?).

4) Miniatyr bullterrier - de er bare sjarmerende. En sånn maskott tror jeg hadde glidd rett inn i heimen her.

... og der stoppet jeg opp, gitt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff dere nummererer i rekkefølge også dere - så vanskelig!

1. Kelpiekrek - killerkelpie -kokekelpie = KK

1. Basenji

3. Shiba inu (ja Sandra, se hva du har gjort.. men de virker spennende synes jeg, og vakre)

3. schäfer (grå.. tror jeg, sånn uregelmentert en med fantastisk gemytt.. så en på mhen i september ifjor.. scoret bra og var nydelig, en sånn en)

3. lundehund

3.borderterrier

3. Hvis det noen gang kommer glatthårede pudler, så jatakk

3.whippet

3.azawakh

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, hmmm..

1. Nova scotia duck tolling retriever - elsker størrelsen, temperamentet, holdningen.

2. Golden retriever - omtrent det samme som over, men litt i største laget.

3. Labrador retriever - samme som goldisen.

4. Flatcoated retriever - samme som golden.

(Jada, jeg er sikkert teit som lister opp alle retrieverne, men det er virkelig mine favoritthunder pga holdning, lekelyst, potethunder som er glade bare de får være med).

5. Dansk svensk gårdshund - kule hunder med en artig holdning.

6. Shetland Sheepdog - fin størrelse, flotte hunder med masse vilje. Også typisk hund som bare vil være med.

7. Border Collie - hadde jeg hatt kapasitet hadde jeg gladelig hatt en sånn - elsker arbeidsviljen deres og intensiteten.

8. Staffen - de gode individene jeg kjenner er utrolig kule hunder. Kjempesosiale, masse personlighet og gøyale hunder man kan gjøre masse med.

9. Puddel - alle størrelsene - krøp inn i hjertet mitt for første gang når foreldrene mine fikk seg en. Morsomme hunder!

Og ellers er det mange raser jeg gjerne skulle hatt mer kjennskap til så jeg hadde likt de så godt at jeg kunne tenke meg en. Kelpie, pyreneisk gjeterhund, cocker spaniel o.l.

Har en følelse av at jeg har glemt noen viktige nå.. men sånn generelt tror jeg aldri noe annet enn retrieverne ville blitt vurdert her i huset.. Kanskje jaktcockeren.

Aisha lurer på hvorfor ikke curlyen og chesapeaken teller som retrievere på listen din? :P

Min liste, i noe tilfeldig rekkefølge:

1. Curly Coated Retriever

2. Australian Shepherd

3. Dalmatiner

4. Staffordshire Bull Terrier

5. Boston Terrier

6. Jaktlabrador

7. Jaktgolden

8. Bedlington Terrier

9. Mellompuddel

10. Saluki

EDIT: Og så sniker jeg inn en hund til jeg, corgi (cardigan).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I sånn halvtilfeldig rekkefølge:

Rhodesian Ridgeback - Solide, trygge og utrolig pene hunder

Rottweiler - Fantastisk allsidige og flotte dyr

Boxer - Har alt ønsker og ikke ønsker meg i en hund :P

Shiba - Hvis selvstendighet er viktigst ;)

Storpuddel - Morro'e bisker!

Basenji - En litt særere Shiba uten pels skal jeg tro ryktene, og det må man jo like :)

Jeg liker egentlig alle hunderaser, jeg. Det som er så flott med de forskjellige variantene, er at alle har noe eget å tilby og de aller, aller fleste kan finne den ene rasen som er perfekt for seg.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Australian Shepherd - jeg skal, skal, skal ha en gang i fremtiden. En vakker hund som både kan jobbe og være utstillingshund.

2. Shetland Sheepdog - perfekte små pelsdotter. Kommer altid til og ha minst en sheltie.

3. Border Collie - intense, glade arbeidsjern. Eneste minus er utstillingsbiten.

4. Tervueren - Vakker, brukstund. Kan man ønske noe mer?

5. Pyreneisk Gjeterhund - fascinerende hunder, fin størrelse.

6. Mudi - litt sånn avstandsforelskelse.

Også kommer jeg ikke på flere i farta...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvde å poste tidligere idag, men siden nettverket ikke samarbeidet så prøver jeg igjen ;)

1. Siberian Husky - ingen over, ingen ved siden av

De andre rasene blir i tilfeldig rekkefølge. Noen kunne jeg tenkt meg å ha en gang ved siden av Siberians, andre kun hvis jeg byttet "hundehold" og gikk over til en 1-hunds greie igjen.

* Schäfer (en med sunt eksteriør og mentalitet)

* Kai (kunne også fint hat Shiba, men synes Kai er mer spennende)

* Buhund

* Lundehund

* en eller annen typisk Engelsk terrier type, men ikke helt sikker på hvilken. Ruhåret Foxterrier og Welsh Terrier står sterkt.

så kommer jeg egentlig ikke på fler jeg kunne tenkt meg. Noen jeg tidligere kunne vurdert har "utgått" etter nærmere bekjentskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye spennende her!

Husk at det ikke trenger å være hunder dere vil ha... Kan godt være noen du bare synes er vakre eller liker på andre måter. Den trenger IKKE å passe inn i livet ditt, eller ha 100% det du vil ha i en hund. Det kan være en rase pga at den er sunn, lærevillig, glad, reservert, fin eller en hvilken som helst annen grunn...

Da blir det kanskje lettere å finne 10?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klarer ikke å rangere de, men her er noen av rasene jeg snuser på som min neste rase. Noen er bare drømmer, andre er mer reelle.

Hvit gjeterhund

Jaktlabrador

Jaktgolden

Cocker spaniel

Bearded Collie

Korthåret vorsther

Storpuddel

Rhodesian rigdeback

boxer

porcelaine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sankt bernhardshund

Papillon

Newfoundlandshund

Leonberger

Berner Sennen

Pyreneerhund

Bordeaux dogge

Broholmer

Grand danois

Bullmastiff

Haha nummer to passa virkelig godt inn.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aisha lurer på hvorfor ikke curlyen og chesapeaken teller som retrievere på listen din? :P

Dårlig ordvalg der, selvsagt teller de :lol: Alle KJENTE (som i sånne man faktisk ser ute på gata støtt og stadig) da. :P Hadde forsåvidt muligens vurdert de og, men da jeg enda har til gode å møte et individ har jeg ikke så mye grunnlag for å si om jeg hadde hatt lyst på en sånn eller ikke.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...