Gå til innhold
Hundesonen.no

Vis meg din bunad!

Synnikken
 Share

Recommended Posts

Synnøve, hvordan går man egentlig frem for å lære noe slikt? Har sansen for håndarbeid egentlig, så skulle gjerne begynt med noe lignende. :)

På en måte er det litt synd at mange får bunad til konfirmasjonen, og ikke heller venter et par år. Tror det er mange som angrer litt på noen av valgene de tok med tanke på fargekombinasjoner osv. da de var 14, hehe. Dessuten er det jo mange ikke er ferdig utviklet når de er 14 og som forandrer seg en del, og bunaden må gjerne sys ut ganske fort.

Samtidig er det jo en fin tradisjon da. :)

Jeg konfirmerte meg ikke, men fikk bunad til 18-årsdagen. :ahappy:

Skjønner ikke hva du snakker om! :lol:

Jeg lærte av mamma, men jeg kan sikkert forklare det bildevis når jeg har funnet ut hvilket mønster jeg vil ha også sende på PM til deg. Om du har lyst :)

Ang farger er jeg veldig glad for at min mor banket inn i meg at jeg måtte ha farger som passet min hudtone og hårfarge. Jeg er en "vinter" hudtonemessig. Så mørke farger, jeg er VELDIG glad i lilla og blått, så dette går igjen i min bunad. Jeg har plommerød vest, med mørkblått silkebånd. "vanlige" er knallblå bånd, men verken mams eller meg syns jeg passet knallblå.

Jeg ville ha noe råååsa på bunaden min som 14åring, takk gud for at mamma kun lot det gå som detalj og ikke noe mer, jeg ELSKER den rosa detaljen som går via bringeduken, beltet og fangbåndene mine, men er glad den ikke er mer enn en detalj ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 362
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Da kan vi matche både på 17 Mai og når vi gifter oss 

@Lunatic Funfact: jeg lager faktisk sølvet til jubileumsdrakten til oslo

Sånn, fikk til datan. Grønn nordlandsbunad, samme som mamma og mormor. (Og ja..gliset gikk rundt den dagen. Bare stoppet av ørene.)

Posted Images

Takk :D Og jeg er selvsagt helt enig. Får alltid masse komplimenter fra folk som lurer på hvor den er fra når jeg går rundt i Oslo 17. Veldig, veldig glad i den er jeg!

Og mamma sin i hvit - den er fin den! :D

Vet du, det gjør jeg også. Og jeg har Oslobunaden :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

img_2024.jpg

Skal se om jeg finner et bilde av hele meg i bunaden. Dette er Tromsø festdrakt og dermed ingen godkjent bunad. jeg syns den er nydelig. Den har sølvbelte med reinsdyr på og sølvlenke i stedet for hekter i vesten. Broderiene er av Tromsøpalmen.

Rediger: Fant dette bildet på nett.

70_1792519695.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ønsker meg Rogalandsbunaden ettersom pappa er fra Haugesund:

1131105-9-1337248378759.jpg

Den finnes i blå også, og vesten finnes i mange farger. Mamma har rød. :)

bilde.jpg

Bildene er fra google bildesøk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en flott tråd! Jeg har ikke bunad, og fordi jeg hadde sett ut som en real Synnøve Solbakken, noe jeg IKKE er komfortabel med, så blir det neppe bunad noengang heller. :)

Men unnskyld meg, hva SKJER med disse bunadmodellene? :blink: Vi Menn-oppdrag på lørdag, og Husfliden på mandag? :teehe:

• Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Lofotsbunad. Den har jeg arvet etter min mor, den er nesten 30 år gammel nå. Bare synd den er alllt for stor.

Har ikke noe bra bilde av meg selv, så dette får holde:

lofoten-bunadrosen-03.jpg

Fant bilde HER!

Sånn har vi i familien også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har blå romeriksbunad :) Veldig enkel sammenlignet med endel andre bunader, men jeg er utrolig glad i den fordet.

396639-11-1274739711718.jpg

Jeg har varianten med rosebroderi på ryggen

Romeriksbunad_blrf_gal3.jpg

...og driver og samler støler til sølvbeltet også :)

Ikke meg på noen av bildene, for bunaden min henger som en sekk på meg og passer ikke i det hele tatt lengre. De tre hektene foran går opp om jeg sitter og sånn :P Men kommer ikke til å gidde å sy den om før sølvbeltet er klart, så jeg får leve med det, hehe

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lærte av mamma, men jeg kan sikkert forklare det bildevis når jeg har funnet ut hvilket mønster jeg vil ha også sende på PM til deg. Om du har lyst :)

Åh, gjerne det hvis du har mulighet. :)

Fint det du la ut bilde av over her. Hva slags stoff er det du broderer på? Hvor får man tak i slikt?

Likte forresten underlaget du har lagt broderiet ditt på. La ikke merke til det først. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, gjerne det hvis du har mulighet. :)

Fint det du la ut bilde av over her. Hva slags stoff er det du broderer på? Hvor får man tak i slikt?

Likte forresten underlaget du har lagt broderiet ditt på. La ikke merke til det først. :lol:

Det er null problem :lol:

Vet ikke hva det heter, mams kjøper det hos husfliden tror jeg. Kan spørre henne imorgen, men er vel hos husfliden eller hos Oli, en dame som lager bunader og selger tråd/stoff til brodering nede på Lilletvedt.

Viktig med varmende underlag :P hih!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har blå sør-trøndelagsbunad og elsker den! Den må syes litt inn og justeres litt, den sitter ikke noe fint om den ikke passer helt perfekt. Nok en Vi Menn modell forresten! (Nei, ikke meg)

SorTronder.png

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange fine bunader her!

Jeg hadde sjangsen til å få en bunad for noen år siden, men jeg sa nei fordi jeg ikke syntes noe om det, jeg angrer nå kan man si.. Så får håpe jeg får sjangsen til å kjøpe etterhvert (evt få :P)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mamma sa alltid at jeg kom til å få lyst på bunad når jeg ble voksen, men har ikke fått det. Kanskje jeg må bli enda mer voksen, hvis jeg er heldig våkner jeg opp en dag og liker vin og craver bunad! Tror jeg hadde følt meg litt ukomfortabel, er bare ikke meg. Men jeg synes og det er dritfint med bunad, og folk blir jo så fine i dem. Og gutter i bunad er råsexy! Alle gutter burde ha en bunaddag i uken.

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vestlandsdrakt, men herregud som jeg ønsker meg en fanabunad istedenfor. Men ettr å ha lest i denne tråden er det MANGE andre jeg kunne tenkt meg og :)

til venstre, bilde er fra 2006

Dette blir fryktelig ot, men hva er fornavnet til personen til høyre? Så litt kjent ut nemlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• 12 uker og 1 dag, og det virker som den første såkalte fryktperioden er helt over. Fluffmasteren er mer frempå og har begynt å utforske omgivelsene selvstendig. Både bra og dårlig. Bra, fordi det er en normalt sammenskrudd riesenschnauzer. Dårlig, fordi det jeg trodde jeg hadde fått gratis rett ut av esken i form av å gå super pent i bånd med så liten radius at båndet ikke har strammet seg de to første ukene, ikke sniffet grøft, bare fulgt mamsen i ett og alt - those days are gone.  Fra å bare ville være hjemme og måtte lokkes og belønnes per meter for å følge med bort fra heimen, selv bare bort til postkassen, så går den nå plutselig foran meg med høy hale og vimser og sniffer og utforsker, og krever troverdig lønnsavtale med pengene på bordet, aka mat i hånden for å finne meg mer interessant enn omgivelsene. Endringen skjedde bokstavelig talt over natten. Må ha fått en automatisk software update mens den lå til lading. Skulle tro den hadde fått nye batterier også, og nye drivere for audio. Forrige ukes valpetrening var ingen suksess. Problemer med ladesyklusene i løpet av dagen og den ble trøtt og begynte surve på kvelden, men ville ikke gå i dvale. Har derfor gjort mitt ytterste for å få Fluffmasteren akkurat passe fysisk og mentalt stimulert for optimale lade- og utladingssykluser gjennom dagen i dag, i hensikt å få optimalt humør på trening i kveld. Har fulgt bruksanvisningen og gitt den passende doser av spasertur, lek, håndtering, stell, oppgaver, lukter... Den biten med lukter fungerer ikke helt slik hurtigveiledningen beskrev. Fluffmasteren tror jeg er dum eller frekk. Oppgaven med å skulle sette snuten på riktig boks for å få betalt, den falt ikke i smak. Valpen ser ikke noe poeng i å skulle sniffe på boksene, eller engang den ene riktige. Det skulle vel holde å peke på riktig boks noen få ganger for å hjelpe meg huske hvor jeg har lagt den? Hva slags sickening, hånete hån mot ham er det å be ham snuse over alle boksene om og om igjen for å betale ut lønn når han snuser mer på den med godbit i? Alle kan vel SE eimen fra den boksen, og godbiten serveres fra hånden, ikke boksen, så hva ER greia? Skulle filma. De uttrykkene. Ord beskriver ikke godt nok.  Alle andre oppgaver er kewle eller akseptable. Glad for å sitte og stå og ligge og gå og løpe og dytte snute i hånd og tråkke på target og ligge på rygg og gi labb og donere biter av negler og pels til ekle rosa vibratorer og middelalderske torturredskaper av metall (såkalt ullrake) og be om å få gå på do på anvist plass og sånt. Det er oppgaver han liker eller er ok med å gjøre for lønn, men de greiene der? — WHY?!  Han skjønner vitterlig ikke poenget med å lukte på boksene repeatedly etter å ha gjort det flere ganger allerede. Selv ikke kjøttbolle i premie var verdt å nedverdige seg til det tullet der for.  En grundigere gjennomgang av bruksanvisningen for å installere lightversjonen av smeller-appen ga svaret: Ikke ha så sterk lukt i boksen at jeg kan sniffe det selv om jeg setter nesen på. Den lukten fyller hele rommet og hunden skjønner ikke at ikke jeg også kan SE lukten i rommet og nøyaktig hvor kilden er. Det må visst lukte så lite at hunden blir nødt til å sniffe over boksen for å finne riktig. Nye forsøk i morgen, for det smellerbrettet MÅ bli kewlt som bare rakkern. Vi har nemlig bomullsdotter med løpetiss fra en neighborhood hoe i fryseren, og i følge bruksanvisningen for å unngå at dickhead activation reseptorer krasjer maskinen i utide etter den kommende oppgraderingen med baller, så må det oppleves som ufattelig trist og kjipt at smellerbrettet bare pakkes bort og økten ender uten betaling om han setter nesa borti den typen damelukt.  Vel, alt vi har gjort gjennom dagen _skulle_ medføre optimalt humør på kveldens valpetrening. Fulladet og tuned. Viser seg at når Fluffmasteren er fulladet, så fungerer ikke pauseknappen. Om den ikke får bevege seg eller gomle, så kommer energien ut i lydbølger. I nattens automatiske oppgradering var det ikke installert noen mute eller volumknapp, den må man installere selv gjennom å fylle snack tray og kjøre andre oppgaver, men det er ikke alltid så lett når det er lagt inn begrensninger på mengde snacks den tåler å prosessere per døgn, flere programmer kjører samtidig og en ikke har kontroll over hvilke oppgaver som prioriteres og overkjører andre. ..men det kommer seg.  Valpetreningen var utrolig gøy utenom de delene hvor vi jobber med å installere mute og pauseknapp.  Bom, trapp, sklie, tunnell, sti/løype og plattformer av utfordrende underlag. Fargerikt og mykt. Ede hadde the time of his life so far. Tunnell og rutsjebane er det morsomste som finnes.  Happy puppy, happy life 🐾
    • Jeg har mine tvil om det er noen sterke forsvarere av straff og dominans som treningsmetode her på forumet. Det pleide å være en håndfull brukere som ikke utelukket fysisk korreksjon i noen situasjoner og ikke "dillet med godbiter for alt", men fortsatt i all hovedsak positive, og heller ikke aktive lengre. Jeg ser ingen god grunn til å diskutere det for å være ærlig, for svært få er villige til å se den andre siden sitt standpunkt eller endre mening. Det beste folk kan gjøre er å vise til reell forskning, og selv være et godt eksempel for metodene man mener er best.
    • E gidder rett og slett ikke. Jeg holder meg til forskning og fakta- ikke hva man tror og føler.
    • Lite biting i dag. Utover cranky toddler trøtt var eneste situasjonen med normal valp krokodillekjeft da jeg gjorde klart for å gå tur mens han var uthvilt og energisk på topp i midtpartiet av våken syklus, midt på lyse dagen og gira av mat på benken, noe som vanligvis betyr masse oppmerksomhet og oppgaver og servering, så det girer ham veldig opp — men så var jeg så teit at jeg skiftet pels istedenfor å mate ham, etter å ha satt maten på benken. Insanity. World gone mad. Selvsagt måtte den adferden der korrigeres. På den mer seriøse siden, så fortoner nok tekstilene i bevegelse under et hamskifte seg som smågnagere, harer og rådyr. ..og muligens elg når det skiftes sengetøy. Utløser mer byttedrift i ham jo større det er.  Kan hende han var sur fordi han gjenkjenner turklær også, og prøvde drepe dem for å slippe bli møkkete på labbene. Han liker ikke gå tur i området her. Vil helst bare være hjemme. Må lokke ham med godbiter og leker for å få ham med bort fra heimen på egne bein. Når han forstår at vi er på tur hjem igjen, så er han super happy og vi jogger pent og pyntelig sammen uten at han stiller noen krav om godtgjørelse per meter.  Årsaken er sammensatt, tror jeg. Begynte skrive om det, men innså det ble for mye tekst og jeg vil sove.  Point being: Bare helt vanlig valpebiting på ting og klær og møbler i dag, heldigvis. Tror ikke vi kommer til å få så store utfordringer som jeg ble litt redd for i går. Fikk snøre skoene mine i fred ved å stappe et vanlig tyggebein i munnen hans og fikk stoppet drakamp om buksene mine ved å sette opp et trist og såret ansikt. Helt normalt sammenskrudd empatisk valp. ..i dag. Hvem hadde gjettet at det er mat på den benken, rett utenfor bildet? Ede argumenterer for at vi kan følge reglene fra Uffa/Blitz: Så lenge han rekker over bardisken, da skal han få servert.  Øver på impulskontroll
    • Jeg vokste opp på 80- og 90-tallet. Den gang hundetrening gikk ut på å banke, klype, filleriste, strupe, kjefte og brøle hundene til passivitet. Lydig hund var hund som hadde fått hard nok juling til å ikke våge prøve seg på annet enn den fikk beskjed om. Helt vanlig måte å trene gå pent i bånd var med rykk og røsk og helstrup, og om det ikke virket - prong collar - som ikke bare var lovlige back then, det var typisk hva rottweilere gikk med by default, derav navnet jeg kjente det som i barndommen: "Rottweilerhalsbånd" Fra en høy trendbølge av pure positiv trening influert av tilgang til informasjon på internettet ser det ut til at old school fysiske korreksjoner - for å kalle spaden en spade: bruk av vold - igjen trender. Ikke så ille som i gamle dager, de fleste blander nå med positiv trening slik at hele kvadranten av +/- belønning og straff brukes. Det er steile fronter mellom tilhengere og brukere av moderne og tradisjonelle metoder, så jeg åpner tråden i Debattkjelleren, fordi jeg håper på en alvorlig slosskamp mellom leirene, selvsagt med gode argumenter og real life konkrete eksempler på failures og suksesser med ulike metoder. Hundetrening er praktisk, ikke teoretisk, så de konkrete eksemplene er viktige.  Til inspirasjon for å forsvare standpunkt til den ene leiren og en provokasjon for angrep fra den andre peker jeg på eiernes og Fredrik Steens håndtering av Harley og Ciska i Hundcoachen Sesong 1, fordi de typisk er "den typen hund" den ene leiren driver med og hevder at moderne metoder alene kommer til kort på.               
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...