Gå til innhold
Hundesonen.no

Hunder bør være i aktivitet 3-4 timer hver dag


Poter
 Share

Recommended Posts

Men dere, reagerer ikke dere på at det er en så gammel undersøkelse? Fra 1977, det er lenge det! Ikke for det, det er nok fortsatt relevant, men likevel, det er en gammel undersøkelse... finnes det noen nyere som kan bekrefte det samme? Ikke minst bekrefte timeantallet og begrunnelsen bak denne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 139
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Ja, synes ikke det høres så oppsiktsvekkende ut. For min del kan det variere fra dag til dag, men i snitt blir det nok rundt 4 timer om dagen.

Å si at en Chihuahua ikke trenger aktivitet, det er som å si at det aldri snør i Norge!Jeg fikk inn en Chitispe som var 3 år gammel. Hun hadde bodd i et stort bur, med do i ene enden og seng i andre.

0.5 +0.5 +1 = 2. Ikke 3.

Men dere, reagerer ikke dere på at det er en så gammel undersøkelse? Fra 1977, det er lenge det! Ikke for det, det er nok fortsatt relevant, men likevel, det er en gammel undersøkelse... finnes det noen nyere som kan bekrefte det samme? Ikke minst bekrefte timeantallet og begrunnelsen bak denne.

Tja, Rugaas snakker jo om en halvtime. Gudene vet hvor hun tar det fra? Og når hun konkluderte på det viset? Jeg har bare avskrevet det fullstendig på grunn av sin absurditet.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, Rugaas snakker jo om en halvtime. Gudene vet hvor hun tar det fra? Og når hun konkluderte på det viset? Jeg har bare avskrevet det fullstendig på grunn av sin absurditet.

Altså at en hund kun trenger én times aktivisering hver dag, sånn gjennomsnittlig? Hvor har hun skrevet eller sagt det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er litt problematisk dersom folk begynner å måle kvaliteten på aktiviteten i hvor lenge hunden sover etterpå. Jeg sier ikke at du gjør det, men sett at late mennesker får med seg den artikkelen som er utgangspunktet for denne tråden, og letta tenker at fordi bikkja jo bruker lang tid på maten, følger etter eier på do, med stor interesse følger med på katten eller liker å ligge og tannfekte med nabohunden, så er det ikke så farlig med den fysiske fostringa, fordi alt jo er å "være i aktivitet"?

Det skulle ikke forundre meg om det blir brukt på den måten. For meg er den fysiske aktiviteten viktig fordi jeg reint estetisk liker god muskeldefinisjon på hundene mine, fordi det er viktig for dem begge (men selvsagt mest den eldste) at de er sterke og funksjonelle, og ikke minst fordi det gir et mye rikere liv å bruke mange timer ute i verden enn å ligge og gnage på en kjøttstump i en time. Da blir det litt poengløst for meg å flisespikke hva som er aktivitet og ikke, egentlig.

Jeg snakker videre om et ordentlig prey-måltid, og hunder som er veldig matglade og jobber intenst og aktivt hele veien. Begge er glupske, så det er ikke noe pusling med maten. Det arbeidet de legger ned i et sånt måltid kan absolutt ikke sammenlignes med tannfekting, tusling rundt i huset, eller gåturer i skogen.

Det erstatter absolutt ikke skogsturene, og det er heller ikke det jeg argumenterer for. En av grunnene til at jeg har fått meg hund er jo fordi jeg liker å være ute. Er man for lat til å ta med hunden sin ut på tur, så synes jeg man skal revurdere hundeholdet.

Du fleiper nå, ikke sant? Eller overdriver. :blink: Mer sliten av å jobbe med mat i en halvtime/time enn å gå tur i skogen i 5 timer. :huh:

Nei, jeg fleiper absolutt ikke. Dette er spesielt boxer-blandingen min. Han har bra med muskler og utholdenhet, så det å gå 5 timer i skogen er ikke så veldig big deal. Det å derimot få et ordentlig prey-måltid med fører til hard og intens jobbing hele veien. Nå har jeg ikke like mye erfaring med shibaen, siden hun bare er ett år, men det virker som det går samme veien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså at en hund kun trenger én times aktivisering hver dag, sånn gjennomsnittlig? Hvor har hun skrevet eller sagt det?

Turid-rugaas.no under fanen valpen, og videre til mosjon og trening for valpen. :)

Tulip var før meg. :)

Men hva slags bikkjer er det dere har, som ligger og sutter på kjøttslintrene så lenge at dere mener det er en egen aktivitet?? Skjønner ikkeno jeg *riste uforstående på hodet*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare legge til at på de 18 årene jeg har hatt hund har jeg aldri drevet med ro trening eller komandert hunden(e) til gå legge seg.Er bare rolig selv om ren Engelsk Setter(forrige og første hunden min) og blanding av Labrador og Gordon setter(hun jeg har nå) ikke alltid blir forbindet med rolige hunder kanskje;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Turid-rugaas.no under fanen valpen, og videre til mosjon og trening for valpen. :)

Tulip var før meg. :)

Men hva slags bikkjer er det dere har, som ligger og sutter på kjøttslintrene så lenge at dere mener det er en egen aktivitet?? Skjønner ikkeno jeg *riste uforstående på hodet*

I forhold til startinnlegget mitt, så forstod jeg det slik at spising også regnes som en aktivitet. En hund som spiser tørrfôr bruker mye mindre tid enn en som får kjøtt og bein. Er jo bare se på hunden det når den får tyggebein. En aktivitet av flere, ikke noe som erstatter turgåing eller mental trening. Hallgren sammenligner jo hunden med ulv og ulv bruker tid på å spise.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare legge til at på de 18 årene jeg har hatt hund har jeg aldri drevet med ro trening eller komandert hunden(e) til gå legge seg.Er bare rolig selv om ren Engelsk Setter(forrige og første hunden min) og blanding av Labrador og Gordon setter(hun jeg har nå) ikke alltid blir forbindet med rolige hunder kanskje;)

Det holder jeg med deg i. Aktiv rotrening i form av tvang til passivitet ser jeg ikke som noen ønskelig løsning. Jeg tror mye løses naturlig ved naturlig tilrettelegging av aktivitet i rette doser. For den voksne hunden bør det ikke være vanskelig å pendle mellom aktivitet og hvile, mens for den unge hunden kan en viss grad av tilrettelegging være helt nødvendig. For eksempel ved å avslutte treningen etter en oppausende økt med heftig lek og mye aktiv belønning, med beroligende øvelser som søk og spor, rolig gange etc. (søke opp middagen er for eksempel ypperlig, ikke fordi jeg tror på at selve etinga gir så mye hjernetrim, men i kombinasjon med søket er det en naturlig og god aktivitet) Handler om å sette hunden i rett modus så den ikke kommer hjem med gassen fortsatt i bånn ;) Ja også legge inn nok variasjon i treningen slik at hunden ikke lagrer og bygger stresshormoner i kroppen (lang halveringstid).

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I forhold til startinnlegget mitt, så forstod jeg det slik at spising også regnes som en aktivitet. En hund som spiser tørrfôr bruker mye mindre tid enn en som får kjøtt og bein. Er jo bare se på hunden det når den får tyggebein. En aktivitet av flere, ikke noe som erstatter turgåing eller mental trening. Hallgren sammenligner jo hunden med ulv og ulv bruker tid på å spise.

Joda, men det er forskjell på å fortære "all you can eat" et par ganger i uka, inklusive nedlegging av bytte, og å få servert en liten porsjon mat, det være seg kibbles, vogh eller kjøttstykker, som hunden glefser i seg på et blunk. Som sagt, bikkja mi eter rasjonen sin på et øyeblikk, bruker virkelig dere andres hunder vinter og vår på å tygge??

Beklager dobbeltpost, alle funksjonene virker ikke på paden... Gir meg nå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Yellow

Joda, men det er forskjell på å fortære "all you can eat" et par ganger i uka, inklusive nedlegging av bytte, og å få servert en liten porsjon mat, det være seg kibbles, vogh eller kjøttstykker, som hunden glefser i seg på et blunk. Som sagt, bikkja mi eter rasjonen sin på et øyeblikk, bruker virkelig dere andres hunder vinter og vår på å tygge??

Beklager dobbeltpost, alle funksjonene virker ikke på paden... Gir meg nå!

Jeg gir etter Prey selv, og min er en enormt sluker, så det er borte iløpet av ganske kort tid, selvom jeg gir det fryst.

Selvsagt er det litt mer "arbeid" enn oppbløtet tørrfor i en skål, men er alikevel ikke noe jeg ser på som direkte aktivitet for hunden, heller som litt hodebry.

Og når hunden er sammen med meg i hagen sitter/ligger han og kikker på de som går forbi, ser jeg absolutt ikke på det som aktivitet iallefall, hunden er ikke i bevegelse.

Regner jeg med all tid hunden er våken som aktivitet så blir det selvsagt en del timer, men det gjør jeg altså ikke. Så her blir det absolutt ikke at hunden er i aktivitet 3-4 timer hver dag.

Regner jeg alikevel med måltidet som aktivitet har dagen i dag sett slik ut:

Ble en liten luftetur i morges, så en tur på rundt 40 min. midt på dagen (med en liten "treningsøkt"), så blir det en liten lufterunde til kvelden igjen iallefall. Ellers har ikke hunden vært i mye aktivitet ellers i dag, lekt noen min. med samboer når han kom hjem fra jobb og noen min. med meg tidligere, spist maten sin som tok ca. 5 min, så får han kanskje Kongen sin med noe fryst igjen til kvelden.

Ellers bare sover han, eller slapper av og følger med på ting/får kos og klapp, noe jeg ikke egner som aktivitet.

Så gjennomsnitllig har han vært i ordentlig aktivitet rundt 1 t og 25 min i dag, hadde selvsagt vært mer om jeg bare regnet med tiden han har vært våken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke overraskende en gang at tråden har utvikla seg til en "min hund trenger mer mosjon enn din hund"-tråd. Seriøst. Det er ikke noen konkurranse om hvem som gjør mest med hundene sine, eller hva slags hunder som trenger mest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne ikke heller Anders Hallgren oppgitt kravet i meter? Synes 3-4 timer "aktivitet" - som tydeligvis betyr alt fra joggetur til at hunden aktivt ser ut av vinduet - er ganske diffust. Men på den annen side ville vel de fleste hunder være relativt lite problematiske med 4 timer mosjon om dagen, de er vel helt utslitt resten av døgnet :P

Synes uansett 3-4 timer høres litt mye ut i min definisjon av aktivitet, og vil tro veldig få hunder generelt i Norge får så mye aktivitet, og fortsatt fungerer ok :)

(Heller for mye enn for lite bare så det er sagt...)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva slags bikkjer er det dere har, som ligger og sutter på kjøttslintrene så lenge at dere mener det er en egen aktivitet?? Skjønner ikkeno jeg *riste uforstående på hodet*

I dag fikk Hermes et helt lammelår... en god halvtime brukte han på å rive og gnage, så var han fornøyd. I kveld har han vært salig og snill, men ikke sovet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min ringe erfaring er at hvor sliten hunden blir avhenger hvor turen legges også...

For mine hunder har en halvtime midt i byen med masse andre hunder + annen 'støy' vært langt mer slitsomt enn et par timer på en rolig landevei...

Jeg varierer om jeg trener muskler i skogen eller miljø langs elva i byen på M, og selv om hun har blitt ei miljøsterk lita tøtte er jeg mer sliten enn henne etter skogsturen..1 time langs elva og hun er kaputt. 2 t i skogen og hun kunne sikkert klart 1 time eller 4 til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne ikke heller Anders Hallgren oppgitt kravet i meter?

:lol::icon_clapping:

Antall skritt med skritteller..

Selv er jeg egentlig veldig glad i sånn pekepinn anvisninger...selvstendig uselvstendig som jeg er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Det er ikke overraskende en gang at tråden har utvikla seg til en "min hund trenger mer mosjon enn din hund"-tråd. Seriøst. Det er ikke noen konkurranse om hvem som gjør mest med hundene sine, eller hva slags hunder som trenger mest.

Alle sånne tråder ender med en konkurranse om hvem som gir hunden mest, hvem som har den mest krevende hunden og hvor fantastisk flink man er som klarer å ha en sånn krevende hund :hmm:

Hunden min viser ikke at han er sliten med mindre man går timesvis på ski i høyt tempo eller trener rundering lenge. Men han er helt sikkert fornøyd med normale gåturer på et par timer, selv om han ikke ser sliten ut. Når ble det et poeng å slite ut hundene hele tida? Og hvorfor trenger vi drive å måle hvor mange timer en hund trenger av aktivitet? Alle skapninger trenger fysisk aktivitet, og for de fleste hunder i Norge er det nok mer mangel på fysisk aktivitet enn mangel på å se på familien lage middag, tusle etter ut på do eller småleke med ballen sin i stua. Hunder er i for lite fysisk aktivitet, akkurat som menneskene deres :whistle: Men er det virkelig nødvendig å begynne å regne sammen hvor mange timer i døgnet hunden ikke ligger og slumrer i sofaen? Jeg klarer ikke å se poenget med denne uttalelsen til Hallgren jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I min erfaring så blir hundene mine mer tilfreds med 30minutter i trekksele og meg på sykkel enn 50 minutter i skogen. De blir mer fysisk slitne av det. Selv om det kanskje går 5-10 minutter så ser det ut som om de ikke har vært på tur i det hele tatt :P

Hundene mine er stort sett ute hele dagen, i stor hundegård. Og de leker en hel del sammen = aktivitet. Så at de totalt sett beveger seg minst 4t per dag er nok ganske riktig, men skal de bli tilfredse så må de også få mer strukturert mosjon. Jeg har på en normal dag ikke tid til å gi de strukturert aktiviteter i 4 timer. På fridager og i ferier får de nok det (har aldri tenkt på å måle) og noen ganger mye mer enn det (lange turer i skog og mark).

Å gi de fryst kjøttmat holder de i noe jeg vil kalle aktivitet i noen minutter, og de trives med en slik aktivitet. Frossen høne har de faktisk aldri fått. Men det skal jeg jammen prøve :)

Tipper den ene går på med god giv og den andre vil være litt forvirret i starten ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk. Da viser det seg at man ikke helt kan sammenlikne Hallgrens 4 timer med Rugaas' 1/2-1 time, ettersom Hallgrens definisjon av aktivitet omfatter mye, mens Rugaas kun snakker om fysisk mosjon. Hvorvidt Rugaas har rett eller er alt for slepphendt med mosjoneringskravet skal jeg ikke komme med skråsikre meninger om ettersom jeg ikke er noen ekspert på det feltet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne ikke heller Anders Hallgren oppgitt kravet i meter?

I hvem sine meter da? For går jeg tur med min hund løs, så rekker hun minst tre meter for min ene.

Alle sånne tråder ender med en konkurranse om hvem som gir hunden mest, hvem som har den mest krevende hunden og hvor fantastisk flink man er som klarer å ha en sånn krevende hund :hmm:

Hunden min viser ikke at han er sliten med mindre man går timesvis på ski i høyt tempo eller trener rundering lenge. Men han er helt sikkert fornøyd med normale gåturer på et par timer, selv om han ikke ser sliten ut. Når ble det et poeng å slite ut hundene hele tida? Og hvorfor trenger vi drive å måle hvor mange timer en hund trenger av aktivitet? Alle skapninger trenger fysisk aktivitet, og for de fleste hunder i Norge er det nok mer mangel på fysisk aktivitet enn mangel på å se på familien lage middag, tusle etter ut på do eller småleke med ballen sin i stua. Hunder er i for lite fysisk aktivitet, akkurat som menneskene deres :whistle: Men er det virkelig nødvendig å begynne å regne sammen hvor mange timer i døgnet hunden ikke ligger og slumrer i sofaen? Jeg klarer ikke å se poenget med denne uttalelsen til Hallgren jeg.

Nei, jeg tenker som så at om jeg gjør noe jeg blir sliten av hver dag, så er det enten fordi jeg ikke er i form, eller så er det fordi jeg har økt aktivitet - er det det siste, så er det snakk om uker før man har justert seg. Men hvis man blir sliten hver eneste dag, da er det noe galt, og det å alltid være sliten, er demotiverende, så hvorfor vi gjør et stort poeng ut av at bikkjene skal være slitne hver dag, er jeg litt usikker på.

Sånn utenom det, så er jeg enig med deg. Hvis bikkja er i god form, har kondis og ikke er understimulert, så får den nok, tenker jeg. Samme hvor mange timer den er i aktivitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke overraskende en gang at tråden har utvikla seg til en "min hund trenger mer mosjon enn din hund"-tråd. Seriøst. Det er ikke noen konkurranse om hvem som gjør mest med hundene sine, eller hva slags hunder som trenger mest.

Hæ? Hvor klarte du å lese det inn i tråden?? Diskusjonen går vel på hva som kan regnes som aktivitet?

For øvrig sier Hallgren at et aktivt hundehold er et hvor hunden er i aktivitet (fysisk bevegelse) i mer enn 6 timer pr døgn, de som beveger seg i mindre enn fire regnes som inaktive. Og poenget med undersøkelsen, for de som ikke fikk med seg det, var altså å se på om problemadferd hang sammen med andelen aktivitet. Hvilket Hallgren konkluderte med at studiet bekreftet.

Rugaas har en fin vri på det. Hun sier at hvis hunden kommer inn fra tur og ikke klarer å roe seg, så har den fått for MYE. Ok? Etter hennes anbefaling skal en valp luftes i maks ti min av gangen. Jf med hennes maksdose for voksen hund på en time tilsammen synes jeg det er et meget langt sprik mellom Hallgren og Rugaas på dette feltet. Mens Hallgren snakker om både under- og overstimuli, virker det som om understimuli ikke er et tema hos Rugaas?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Stella

Hunden min, dvergpuddel, jobber med hele kroppen når hun får kaninslakt. Hun kan spise i 30-45min, og da står hun og tar spenntak i slaktet og river, tygger og sliter for å få løs kjøttet og knust beina.

V&H slukes på 5sek, tørrfôrkuler får hun jo i blant, men de gir heller ingen særlig aktivitet, selv om hun nå får kjempestore og harde kuler fordi jeg kjøpte feil sekk. Men slaktene jobber hun virkelig med!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg tenker som så at om jeg gjør noe jeg blir sliten av hver dag, så er det enten fordi jeg ikke er i form, eller så er det fordi jeg har økt aktivitet - er det det siste, så er det snakk om uker før man har justert seg. Men hvis man blir sliten hver eneste dag, da er det noe galt, og det å alltid være sliten, er demotiverende, så hvorfor vi gjør et stort poeng ut av at bikkjene skal være slitne hver dag, er jeg litt usikker på.

Dette synes jeg var et veldig godt poeng. Og det blir jo litt det samme som Marie påpekte med at "vi" ønsker oss hunder som verken sees eller høres, de skal bare ligge rolig og sove innendørs, og da må de jo helst være helt utslitt. :P
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...