Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva er grunn nok til å varsle mattilsynet?


Ballong
 Share

Recommended Posts

Det finnes mange hunder som er både kresne og småspiste av natur, og av den grunn er altfor tynne egentlig. Det er ikke snakk om mishandel av den grunn. Hva skal man gjøre med en hund som ikke har lyst på mat? Tvangsfôre de med trakt ned gjennom halsen?

Før man hyler opp om mishandel av hund fordi den ser tynn ut, bør man kjenne til denne hundens matvaner og syn på mat hjemme.

Jeg syns nesten det er verre med alle disse smellfeite bikkjene som vagger rundt. Det å overfôre er også en form for mishandel egentlig, når man tenker over det. Det er absolutt ikke bra for hunden.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 52
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg skjønner ikke hvorfor man skal skaffe seg valp for å pakke den i bur, bare derfor

Heller ikke bra hvis de får for mye næring, noe som virker som et større problem, med tanke på hvor mange feite hunder som tusler rundt omkring. Men det bryr ikke mattilsynet seg noe om. I tilegg s

Denne synes jeg er enkel. Jeg sender en bekymringsmelding om det virker som om dyret lider eller ikke blir passet skikkelig på. Forrige gang jeg sendte bekymringsmelding var det en rottweiler som stad

Det skal vell egentlig en del til før mattilsynet gjør noe annet enn og dra på visit og opplyse litt om hund. Kravene er vell ikke stort mer enn tilstrekkelig ly og mat vil jeg tro. Hvordan folk trener bikkja eller hvor tidlig de begynner med kløv o.l. tror jeg neppe de bryr seg så veldig med..

Jeg tror jeg skjønner hvor du vil henn, da jeg vet av masse folk som etter min mening ikke skulle hadt hund, og hvor jeg får vondt av hunden, men samtidig tviler jeg på at det er noe MT bryr seg om/kan bry seg om. De hadde vell også fått utrolig mye og gjøre om de skulle tatt seg av alle inkompetente hundeeiere rundt om kring. Og alt er ikke svart hvitt, om en hund får dårlig mat kan det gå helt fint, en hund lider neppe om den går med kløv fra den er 4 mnd(kommer an på vekta selvsagt) eller om den ikke får psykisk stimuli osv, det er bare ikke min måte og gjøre det på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ballong har gode poeng og en mening dere ikke klarer å se.

Vi har de folkene som skaffer seg hund fordi de vil ha hund, men som ikke helt vet så mye om ting og tang der det omhandler oppdragelse og kost, de pleier ikke være bastante men heller åpne for råd. De vet ikke så mye mer om hund enn det de selv har erfart med "valpen" sin. Dette er gode personer som kan gjøre endel feil der de tror dette er det riktige osv.

Så er det de andre folkene der de får seg hund der de ikke har noen interesse for hund generelt. De har den gjerne for status og oppdrar de vanligvis etter gamle tradisjoner der de er fast bestemt og bastant på at dette er riktige måten. De er ikke åpne for råd og hunden er ikke et kjæledyr/familie medlem men et våpen eller bar en liten ting som taes frem og stues vekk ettersom eieren selv bestemmer dette. (Dette er bare en rask gjennomgåelse.. Jeg kan komme med støtende eksempler om dere ikke ser forskjellen).

Jeg tror Ballong snakker om de sistnevnte. Noen vil nok påstå at det ikke finnes slike, men det gjør det og jeg har selv sett det IRL. Ballong har retten på å melde ifra om dette, og jeg håper hun gjør det. Det er bare hvis dette er snakk om sistnevnte. Først nevnte skal ikke anmeldes osv. den skal ha råd og veiledning.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igjen vil jeg gjerne påpeke at de største sakene som omhandler mishandling her til lands har blitt utført av folk som har lengre erfaring og mer kunnskap om hund enn de fleste her inne. Uvitenhet er ikke det verste som finnes.

Hva man mener er dyremishandling er individuelt tydeligvis, jeg forventer at både jeg og poden skal kunne ta fra Mozza tyggebein og leker ( Mozza gjør det samme med han :P ) , men å ha henne i bur hver natt hadde vært helt utenkelig.. Det hadde jeg aldri hatt samvittighet til, og jeg mener helt oppriktig at med mindre det er noe som tilsier at det er for hundens beste så er det på grensen til vanskjøtsel. Hunder har et fysisk behov for å regulere varmen ved å flytte seg rundt, siden de ikke svetter eller bruker dyne. Jeg har nå min * telle* 8 hund og ingen av de har brukt bur og ingen av de har liggi på samme plassen en hel natt.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns selv det er vanskelig å vurdere. JEG syns jo at hundeholdet til noen her i området er forkastelig, og det samme gjør naboene. Men jeg tviler sterkt på at mattilsynet vil gjøre noe siden hundene får mat og har ly. Jeg er også usikker på hvor sterkt anonymiteten er her hos MT. Så det er trist å se på hundene som har det sånn, men det er jo desverre lite man kan gjøre..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igjen vil jeg gjerne påpeke at de største sakene som omhandler mishandling her til lands har blitt utført av folk som har lengre erfaring og mer kunnskap om hund enn de fleste her inne. Uvitenhet er ikke det verste som finnes.

Hva man mener er dyremishandling er individuelt tydeligvis, jeg forventer at både jeg og poden skal kunne ta fra Mozza tyggebein og leker ( Mozza gjør det samme med han :P ) , men å ha henne i bur hver natt hadde vært helt utenkelig.. Det hadde jeg aldri hatt samvittighet til, og jeg mener helt oppriktig at med mindre det er noe som tilsier at det er for hundens beste så er det på grensen til vanskjøtsel. Hunder har et fysisk behov for å regulere varmen ved å flytte seg rundt, siden de ikke svetter eller bruker dyne. Jeg har nå min * telle* 8 hund og ingen av de har brukt bur og ingen av de har liggi på samme plassen en hel natt.

Ja, hva veit jeg om de bruker bur :P Men hunden bor kun i en liten leilighet og de går ikke akkurat gode turer med den, så den lever vel på en måte i et bur da ;)

Jeg syns selv det er vanskelig å vurdere. JEG syns jo at hundeholdet til noen her i området er forkastelig, og det samme gjør naboene. Men jeg tviler sterkt på at mattilsynet vil gjøre noe siden hundene får mat og har ly. Jeg er også usikker på hvor sterkt anonymiteten er her hos MT. Så det er trist å se på hundene som har det sånn, men det er jo desverre lite man kan gjøre..

Send en melding, hvis du er bekymret. Finner Mattilsynet ut at alt er i orden, er jo ingenting bedre enn det.

Næh, ikke noe vits i å melde fra da? Kanskje kjefte på dem selv hvis jeg møter dem en gang i fremtiden (forhåpentligvis ikke).

Mat og ly er ikke nok mener jeg da. Men om mattilsynet mener noe annet, er det nesten ikke noe vits i å sende en mld til dem :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Mat, vann og ly samt at hundene tilsynelatende er i godt stell med gode vesen må da være det elementære. Nå har det vært ropt og skreki om "animal cops" siden det kom på TV og det er faktisk akkurat akkurat det MT gjør også, det viktigste først så får folk mene hva **** de vil om en valp går med kløv. Har du kjent på vekta på den eller har du antatt at den var full av bly? Vi kan ikke ha ett system hvor man skal bli overvåket som hundeeier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mat, vann og ly samt at hundene tilsynelatende er i godt stell med gode vesen må da være det elementære. Nå har det vært ropt og skreki om "animal cops" siden det kom på TV og det er faktisk akkurat akkurat det MT gjør også, det viktigste først så får folk mene hva **** de vil om en valp går med kløv. Har du kjent på vekta på den eller har du antatt at den var full av bly? Vi kan ikke ha ett system hvor man skal bli overvåket som hundeeier.

Ikke heng deg opp i småting, det var et eksempel av mange, og hovedpoenget var at om man gjør ting før man vet eller spør, kan det gå galt. Gjør man feil mange nok ganger, går det galt, alltid. Eierne har klaget på at hunden biter. Det er kanskje ikke så rart at den gjør det.

Det viktigste er at hunden har det bra, at den evt. får komme til et annet hjem der den har det bra og får det den trenger. Ikke at man blir "overvåket", det blir man fra før av allerede. Men det blir en helt annen diskusjon som ikke hører hjemme her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igjen: Hold deg til temaet, eller la være å skrive noe i det hele tatt ;) Så enkelt er det.

Jeg kan godt gå inn i dine tråder og skrive masse off topic, hvis du synes det er skikkelig kult? :D

Sett igang, kan ikke huske sist jeg starta en tråd, så det kan jo bli gøy å se den igjen :D

Og det er ikke OT å holde en tråd så lettlest og ryddig som mulig heller ;)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Det viktigste er at hunden har det bra, at den evt. får komme til et annet hjem der den har det bra og får det den trenger.

Hvem hund og hvorfor skal den ev få komme til et annet hjem?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du er ikke bekymret da, siden du nå finner ut det ikke er noen vits i å melde fra. Da er det jo bra da, at hunden har det bra. For dersom du hadde vært bekymret og har mistanke om at hunden ikke har det bra, så er du pliktig ihht Norsk lov å melde fra, uavhengig av hva MT gjør eller ikke gjør med tanke på henvendelsen fra deg.

Enig med Tulip: Kul avatar Snusken :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem hund og hvorfor skal den ev få komme til et annet hjem?

Den hunden det er snakk om :P

Hahahaha.. hvorfor.. fordi den ikke har det bra. Og om den kan få det bedre et annet sted, er jo det kjempefint :D

Så du er ikke bekymret da, siden du nå finner ut det ikke er noen vits i å melde fra. Da er det jo bra da, at hunden har det bra. For dersom du hadde vært bekymret og har mistanke om at hunden ikke har det bra, så er du pliktig ihht Norsk lov å melde fra, uavhengig av hva MT gjør eller ikke gjør med tanke på henvendelsen fra deg.

Hvis du leser litt, ser du at hvis mattilsynet mener at mat (altså ting som kan tygges som f. eks brokkoli) og ly (f. eks et skur ute i 20 minus) holder for en hund, ser man jo at det ikke er vits i å melde ifra, for da tar de ikke tak i saken. Da tar de bare tak i de mest grusomme tilfellene. Men soelvd skrev jo en liten historie der mattilsynet steppet inn selvom, og det er jo bra!

Ja, det er nok mange som er pliktige i følge lovverket, men som ikke gjør noenting. Så vi får se hva som skjer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mattilsynet er ofte lite handlekraftige.

Hadde en nabo vanskjøttet sin lille valp. Den stod bundet ute i allslags vær. Hadde kun en pappeske å gå inn i.

Jeg la merkre til at de reiste bort en fredag, og kom ikke tilbake på lørdag. Det nærmet seg minus grader, og valpen hadde snurret seg rundt en stolpe. Da tok jeg valpen, leverte den på hundepensjonat, og skrev en anmeldelse på saken.

Det endte med at de ble fratatt hunden, og fikk en reaksjon fra påtalemyndigheten.

Jeg fikk tilbakemelding om at valpen hadde vært alvorlig syk, og hadde ikke utviklet seg normalt. Men den hadde kommet seg fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igjen vil jeg gjerne påpeke at de største sakene som omhandler mishandling her til lands har blitt utført av folk som har lengre erfaring og mer kunnskap om hund enn de fleste her inne. Uvitenhet er ikke det verste som finnes.

Dette er et vesentlig poeng! De aller fleste stygge hundehold er hos oppdrettere som har latt ting skure og gå, gjerne med litt for mye hund. Da er det ikke kunnskapen det står på, men helt andre ting. Problemet er kanskje at bøygen for å sende bekymringsmelding på disse er litt høyere enn når det gjelder "mannen i gata"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er kanskje at bøygen for å sende bekymringsmelding på disse er litt høyere enn når det gjelder "mannen i gata"?

Tviler jeg på. Erfaringsmessig kan det se ut til at "mannen i gata" tror at flere hunder enn "normalt" er dyremishandling i seg selv, og at lista for å anmelde disse er langt lavere enn av nabo Hvermansen som neglisjerer kjøtern sin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

...og jeg tenker at det neppe er dyremisshandling å være kørka, ei heller å ha lite kunnskap.

Jeg skal forsøke å la være å si hva jeg mener om trådstarter - har bare lyst å si at selv om man ikke har hund akkurat som TS så betyr det ikke at man misshandler eller vanskjøtter hundene sine.

Jeg er dels enig med en del som sier at mattilsynet er lite handlekraftig å tillater for mye dritt hos endel hunde-eiere eller dyreeiere generelt. Dette kommer jo av mangel på ressurser - MEN - jeg tror også de får mange "lattelige" hendvendelser fra folk som er sur fordi naboen ikke har hund på samme måte som enselv. Mange mener det er dyremisshanding å ikke ha bikkja i stua liksom - det æ'kke det. Det er ikke dyremisshandling å bikkja ute 24 timer i døgnet heller - JEG ville ikke hatt hund på den måten, men misshandling er det neppe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tviler jeg på. Erfaringsmessig kan det se ut til at "mannen i gata" tror at flere hunder enn "normalt" er dyremishandling i seg selv, og at lista for å anmelde disse er langt lavere enn av nabo Hvermansen som neglisjerer kjøtern sin.

Ser den. Men synes alikevel det ser ut til at lista for å anmelde etablerte og "kjente" oppdrettere er høyere enn hva som sundt er.(og disse har jo ofte hverken naboer eller "hvermannser" på besøk) Og skal man ta TS her som eksempel, ser det jo ut som enkelte bryr seg om de minste filleting når det kommer til vanlige hundeeiere:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bikkjene til sivgerfar lever godt på labb og matrester de. De får ALT de. Ingen har vært syke, ingen av de lider selv om de får alt av matrester og spiser kraftforet til sauene isteden for sin egen mat. Bikkja til naboen har det ikke vont selv om den kun står ute i bånd en del timer til dagen og få gå få turer i mnd. Gamle bikkje til mormor led ikke den selv om onkelen min bet den i øre da den bet han. Bikkjene mine lider ikke selv om de blir tatt i fra både mat, snop og leker hele tiden. De små kan finne på å si ifra en sjelden gang og det er faktisk ikke akseptabelt og da får de beskjed om det. Jeg har hunder som sover i bur jeg og de har det ikke vont av den grunn, jeg har også hunder som ikke sover i bur og de har det heller ikke vont. Jeg springer ikke rundt med klikkeren og trener 100% positivt som klikkerfolkene kaller det, jeg trenger positivt for det om men mine vet hvor plassen deres er hen og jeg har ingenting i mot å si NEI til de eller å korrigere de når de gjør noe feil, de hardeste kan jeg til og med snakke rimelig hardt til og klype de lett i øret når de er helt teite..

Men mine lider ikke, heller ikke naboens, mormors eller noen av de andre hundene. De kunne gjerne hatt det bedre, enkelte ting kunne vært unngått(enkelte episoder) men jeg er 100% sikker på at ALLE eiere kunne vært bedre på et eller annet vis, og jeg har noen episoder opp gjennom årene som jeg også kunne ønske at jeg hadde taklet på et bedre vis, heldigvis ikke mange og ikke alvorlige i det hele tatt men alikevell.

Så hvis hunden ikke lider så nei da tror jeg mattilsynes ikke gidder å bry seg...

Selvfølgelig lider de. Det er jo tydelig og klart. Klype hunder i øret viser jo at eieren ikke har så god peiling på hundetrening. Og hunden som ikke får mosjonert seg mer enn et par ganger i mnd. Det holder ikke mål.. Men sikkert like greit å klype hunden i øret og bite den på samme sted, den kan jo tross alt ta over husrollen! :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig lider de. Det er jo tydelig og klart. Klype hunder i øret viser jo at eieren ikke har så god peiling på hundetrening. Og hunden som ikke får mosjonert seg mer enn et par ganger i mnd. Det holder ikke mål.. Men sikkert like greit å klype hunden i øret og bite den på samme sted, den kan jo tross alt ta over husrollen! :o

De lider jo ikke. Om hunden kun står ute i garde eller bånd så vil ikke det si at den LIDER. Om jeg klyper hunden min lett i øret og lider ikke han heller. Jeg lider heller ikke av å bare være utenfor huset hvis det er noe jeg er vandt med. Jeg klyper vell ikke hunden i øret for at jeg er redd den skal ta over husrollen! Jeg setter grenser for mine hunden, jeg skal trene og hunden er helt idiot og ikke vil følge med en dag så har han fint bare med å følge med og om jeg da klyper den i øret så lider han ikke. Jeg har 2 hunder som er stein harde i hode og om jeg da klyper de i øret en sjelden gang så har de ikke vondt av det, men jeg har 2 hunder som det bare er nåkk å snakke strengt til før de faktisk forstår at de må høre etter, det kommer ann på individet! At mormor sin bikkje ble bitt i øret en gang gjør ikke at den lider den heller. Så nei de LIDER ikke.... Hadde hundene mine hatt det vondt så hadde de ikke vært verdens lykkeligste bare de får være med meg uansett om det er å ligge på sofanen eller trene.

Jeg er sikker på at naboens, mormor og svigerfar heller ikke lider, men noen av de ikke har det OPTIMALT ja det skal jeg sikke si noe på for de kunne hatt det bedre, men det kunne også mine hatt og jeg er sikker på at dine også kunne det. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De lider jo ikke. Om hunden kun står ute i garde eller bånd så vil ikke det si at den LIDER. Om jeg klyper hunden min lett i øret og lider ikke han heller. Jeg lider heller ikke av å bare være utenfor huset hvis det er noe jeg er vandt med. Jeg klyper vell ikke hunden i øret for at jeg er redd den skal ta over husrollen! Jeg setter grenser for mine hunden, jeg skal trene og hunden er helt idiot og ikke vil følge med en dag så har han fint bare med å følge med og om jeg da klyper den i øret så lider han ikke. Jeg har 2 hunder som er stein harde i hode og om jeg da klyper de i øret en sjelden gang så har de ikke vondt av det, men jeg har 2 hunder som det bare er nåkk å snakke strengt til før de faktisk forstår at de må høre etter, det kommer ann på individet! At mormor sin bikkje ble bitt i øret en gang gjør ikke at den lider den heller. Så nei de LIDER ikke.... Hadde hundene mine hatt det vondt så hadde de ikke vært verdens lykkeligste bare de får være med meg uansett om det er å ligge på sofanen eller trene.

Jeg er sikker på at naboens, mormor og svigerfar heller ikke lider, men noen av de ikke har det OPTIMALT ja det skal jeg sikke si noe på for de kunne hatt det bedre, men det kunne også mine hatt og jeg er sikker på at dine også kunne det. :)

Hva mener du med at hunden ikke følger med i treningen? Mener du de medfødte atferdene til hunden, at de kommer frem som å bli oppmerksom på andre hunder osv.? En ting er helt sikkert, og det er at klype hunden i øret ikke vil gjøre hundene dine noe bedre.

Selvfølgelig lider en hund som bare får stå ute i gård eller i bånd. Den skal ha regelmessig lek med andre hunder for å opprettholde de sosiale ferdighetene. Står den bare ute i bånd eller hundegård så vil dette sette en sperring for det meste og hunden vil heller bli oppfattet som aggressiv, og miste de sosiale ferdighetene.

Du sier hundene dine er verdens lykkeligste, av den enkle grunn at de ligger på sofaen eller får trent.. Kan du forklare det nærmere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du med at hunden ikke følger med i treningen? Mener du de medfødte atferdene til hunden, at de kommer frem som å bli oppmerksom på andre hunder osv.? En ting er helt sikkert, og det er at klype hunden i øret ikke vil gjøre hundene dine noe bedre.

Selvfølgelig lider en hund som bare får stå ute i gård eller i bånd. Den skal ha regelmessig lek med andre hunder for å opprettholde de sosiale ferdighetene. Står den bare ute i bånd eller hundegård så vil dette sette en sperring for det meste og hunden vil heller bli oppfattet som aggressiv, og miste de sosiale ferdighetene.

Du sier hundene dine er verdens lykkeligste, av den enkle grunn at de ligger på sofaen eller får trent.. Kan du forklare det nærmere?

Når hunden min finner ut at noe er mer interessangt under trening så får han beskjed om å følge med meg, men helldigvis så er det SVÆRT skjelden at mine ikke er 100% med meg hele tiden. Min hunde som jeg har hjemme har like lite sosialt omgang med andre hunder som naboens som kun står i garde eller i bånd for min har faktisk ikke behov for å være sosial med alt og alle. Utrolig nåkk så er verken min eller naboens hunder oppfattet som aggressiv. De sjeldne gangene min får omgås andre hunder på en naturlig måte så går det helt supert, det samme med naboens. En valp som er godt sosialisert tror jeg ikke mister sine sosiale ferdigheten for at den ikke får være sosial i hytt og hellsikken, min er i hvert fall helt grei selv om den ikke får være sosialt.

Hvis de får være med meg så har de det bra. Tar jeg med meg hundene ut så er de helt klar og de jobber meget bra sammen med meg uansett og jeg trener agility, lydighet, rundering ++++, eller bare går en tur. De er lykkelige så lenge de får være sammen med meg og det er faktisk alt de vil også for de vil helst være rundt meg uansett hva jeg eller jeg og hundene gjør sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du med at hunden ikke følger med i treningen? Mener du de medfødte atferdene til hunden, at de kommer frem som å bli oppmerksom på andre hunder osv.? En ting er helt sikkert, og det er at klype hunden i øret ikke vil gjøre hundene dine noe bedre.

Selvfølgelig lider en hund som bare får stå ute i gård eller i bånd. Den skal ha regelmessig lek med andre hunder for å opprettholde de sosiale ferdighetene. Står den bare ute i bånd eller hundegård så vil dette sette en sperring for det meste og hunden vil heller bli oppfattet som aggressiv, og miste de sosiale ferdighetene.

Du sier hundene dine er verdens lykkeligste, av den enkle grunn at de ligger på sofaen eller får trent.. Kan du forklare det nærmere?

Min understrekning. Og alle er enige i dette tror du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...