Gå til innhold
Hundesonen.no

FBI i kveld. Kastrering eller klikkertrening?


Guest Kåre Lise
 Share

Recommended Posts

Dette var ikke hovedårsaken til at jeg valgte å kastrer han, men etter jeg hadde prøvd den kjemiske kastreringen merket jeg hvor mye roligere han ble når han slapp alle hormonene. Det med at jeg nå kan ha han løs uavhengig av løpetider er jo bare en bonus. Jeg har alltid kunne gå med han løs, selv om han er en polarhund, men når det er løpetid kan jeg like gjerne prøve å rope stein, for da gir han F. Selvfølgelig vet jeg at trekkhunder har mye energi, og jeg overtok Sabon fra en hundekjører, fordi jeg skulle ha en hund jeg kunne konkurrere med i hundekjøring, noe jeg har drevet med siden jeg var 12 år gammel!

Nå har både han og jeg blitt eldre og vi har sluttet å konkurrere i nordisk. De aller fleste hundekjørerne jeg kjenner må omplassere hundene sine når de er mellom 6 og 8 år fordi de er utslitt! Sabon er fremdeles glad og sprek så derfor liker jeg å ta han med på lange tur både på ski, sykkel elle bare gå løs i skogen. Jeg mener at for min hund er det den aller beste måten å få ut energi på! Han har ikke kroppen til en ung hund lenger, men så lenge han er sprek ønske jeg jo å gi han et aktivt liv! Du sier jo selv at tror du gjorde det riktige valget for dine hunder, og det tror jeg at jeg også har gjort.

Takk for oppklaringen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 134
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Men hva er egentlig problemet med kastrering? At de blir mer usikre? Ja, kanskje hvis de er usikre i utgangspunktet (altså at det ikke blir noen forbedring). Det er normalt å kastrere katter, hester

Sjarmerende at du forbeholder deg retten til å være anonym, samtidig som du "kler av" Snusken...

Vel, de forklarte jo litt om hundens utgangspunkt: ekstrem frykt rettet mot mennesker (som skal ha oppstått etter en enkeltepisode...) Treningsmetoden er fin nok den, det er da etterhvert godt besk

Det er jo heller ikke uvanlig at hunder som skal brukes i konkurranse (AG, LP feks) kastreres, og gjerne veldig tidlig også. DET syns jeg er verre enn at en "mannen i gata" velger kastrering av andre årsaker som er mer rettet mot helse og problemer. ...men så kan man jo alltids argumentere med at det finnes verre ting, jeg vet, jeg vet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

sorry, jeg er ikke Nina. Men jeg har gått noen kurs - inkludert ett av de siste klikkerkursene som jeg tror kanskje Snusken var med på. Forbeholder meg retten til å forbli anonym.

For noe rør.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han er faktisk ikke så "redd" som han kan virke (halen mellom bena). Vi hadde der vært ute siden klokken 18, og dette var helt i slutten av sendingen (20.30?). Det var fryktelig kaldt og han var lei hele greia.

Vi gjorde flere "prøveopptak" og han hverken klatret eller oppføret seg engstelig, men det var ikke sånn tv-programmet var lagt opp til å være. De ville at han skulle være litt i bevegelse slik at det ble litt bedre tv ut av det. Etter så mange timer ute, samt så mange inntrykk for så å bli litt herjet litt med, så oppførte han seg slik på direkten. Det var ikke akkurat vakkert, og som eier av hunden så synes jeg det var litt pinlig at han ble fremstil slik. Han kunne glatt ha vært på plass og ikke beveget en muskel gjennom hele programmet, men det var ikke sånn det skulle være.

Det vil alltid være uenigheter rundt et slikt tema (kastrering), og man må absolutt diskutere emnet for å finne de beste løsningene, men å gå til personangrep med bakgrunn i noen sekunders klipp fra tv er jo noe annet.

Vi kontaktet denne adferdsspesialisten fordi vi hadde en utfordringer med vår hund. Vi hadde lest mye om saken, blant annet om kastrering, og funnet ut at det ikke var den rette løsningen for han. Ved besøk av henne, så fikk vi mange gode råd og verktøy til å håndtere problemene. Vi er i hvert fall veldig fornøyde med hvordan han nå takler de utfordringene han tidligere utagerte på og kommer til å fortsette med å jobbe med å gjøre han til en enda tryggere hund.

Stor takk til henne som faktisk utgjorde en stor forskjell i livet til vår RR.

Det var jo "bra" at han oppførte seg slik pga omstendighetene, kontra å virke så redd til vanlig. Det er jo litt spesiellt med en slik setting, så kanskje litt dumt å være for bombastisk av å kun å se det på tv. Det er kjempebra at dere er fornøyde og jeg håper treningen videre vil hjelpe dere enda mer. Lykke til :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise
Vi andre hadde bra utbytte av kurset (klikkerkurs for noen år tilbake kanskje?),

inkludert ett av de siste klikkerkursene som jeg tror kanskje Snusken var med på. Forbeholder meg retten til å forbli anonym.

Regner med at folk selv klarer se hvordan du rører med tidspespektivet og egen situasjon som deltager / instruktør her.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Utrolig at du kan holde på sånn. Jeg bare refererer til alle mine tidligere diskusjoner om saken så får du selv og pensjonister som Vivere bare sitte og gjøre sitt for å bortforklare galskapen etter beste evne. Jeg oversender saken til forbrukerrådet, ikke for egen vinning men til skrekk og advarsel for alle andre som måtte ha andre interesserer enn å lære hunden sirkuskunster på stua. Hundetrenere flest hadde tatt den stakkarsliggjorte RR'en en tur på torgen, latt den hilse på den forfjamsa programlederen ( forfjamset av hvem? ) og belønnet den for det. Dette er da for svingende ikke rakettforskning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig at du kan holde på sånn. Jeg bare refererer til alle mine tidligere diskusjoner om saken så får du selv og pensjonister som Vivere bare sitte og gjøre sitt for å bortforklare galskapen etter beste evne. Jeg oversender saken til forbrukerrådet, ikke for egen vinning men til skrekk og advarsel for alle andre som måtte ha andre interesserer enn å lære hunden sirkuskunster på stua. Hundetrenere flest hadde tatt den stakkarsliggjorte RR'en en tur på torgen, latt den hilse på den forfjamsa programlederen ( forfjamset av hvem? ) og belønnet den for det. Dette er da for svingende ikke rakettforskning.

Jeg kan ikke se at jeg har bortforklart noe som helst, men referert treneren - som ikke poster på sonen - sine kommentarer på facebook. Forøvrig har jeg rapportert innlegget ditt til moderator.

Endret av vivere
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Jeg kan ikke se at jeg har bortforklart noe som helst, men referert treneren - som ikke poster på sonen - sine kommentarer på facebook. Forøvrig har jeg rapportert innlegget ditt til moderator.

Du har deltatt i bortforklaringen med å videreformidle bortforklaringen, ok?

Er det lov å spørre hva jeg er rapportert for?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sorry, jeg er ikke Nina. Men jeg har gått noen kurs - inkludert ett av de siste klikkerkursene som jeg tror kanskje Snusken var med på. Forbeholder meg retten til å forbli anonym.

Sjarmerende at du forbeholder deg retten til å være anonym, samtidig som du "kler av" Snusken...

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Det kan du si, men jeg ser hvordan Snusken omtaler vedkommende hundetrener og ønsker ikke selv å komme i hans søkelys.

Flott at du her tilkjennegjør deg på det her viset. Nå har vel vedkommende hundetrener selv klart å komme i dette søkelyset på direktesendt riksdekkende TV ( NRK ). Jeg ventet faktisk en god stund med å starte denne tråden, noe overrasket over at ingen andre gjorde det men jeg ser jo her, og i andre kanaler ink. PM at jeg ikke er helt ute å kjøre. Ganske ironisk situasjon all den tid samme vedkommende og likesinnede har brukt mengder med energi på å beskylde andre hundetrenere for å være TV-juks. kanskje noen rett og slett burde gå i seg selv og ta TV for det det er og kanskje forberede seg selv litt bedre neste gang? Forøvrig syns jeg kastreringsdelen av innslaget var helt helt greit for det det var. Programlederen hvilket jeg ikke kjenner vedkommendes forhold til hund er forøvrig en mye brukt og erfaren programleder i mine øyne.

Ha en fin dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjarmerende at du forbeholder deg retten til å være anonym, samtidig som du "kler av" Snusken...

Å påstå at "klikkertante" identifiserer "snusken" ved å fortelle at de har gått på kurs sammen, er vel å overdrive en smule. Jeg vet fremdeles ikke noe mer enn at det er en mann og at han har schæfer.

Litt OT, men er det noe rart det blir krig...

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Passer godt til artikkelen jeg fant i går, nemlig hva som kan skje ved å kastrere en hund som en løsning på et problem! Jeg ser ikke noe galt i kastrering generelt, folk må få gjøre hva de vil, men å kastrere fordi man tror det kan løse et problem som burde trenes bort!

http://www.manimal.n...hund/Kastrering

Her er en motvekt http://www.heidis-hundeomplassering.com/26476825

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for en fin link julnil, den motvekten trengs virkelig i et land hvor rikskanalen velger å advare mot kastrering rett etter at de har tatt for seg Radon gass og palmeolje *sukk*. Og som noen nevnte tidligere, at Mattilsynet kommer med en 'advarsel', når det tyter av uønskede valper, omplasseringsobjekter, dårlig hundehold, mishandling, smugling osv osv er HELT uforståelig. Igjen, takk for linken :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så ikke noe galt i den artikkelen. Jeg sier bare at jeg syntes det blir feil å kastrere når det er snakk om problemer som skulle vært avlært, ikke å velge den enkle løsningen fordi veterinæren sier det løser problemet. Terho klikker i vinkel hvis han ser en korthåret border collie, kunne aldri falt meg inn å kastrere han som en løsning, hvilket det ser ut som mange gjør. Bortsett fra det ser jeg ikke noe galt i å kastrere hunder så lenge de ikke skal brukes i avl. I mine øyne skulle det vært påkrevd i lik linje som med katter. Det kunne forhåpentligvis stoppet en hel haug av disse designer rasene som tyter opp overalt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I disse akademiske dokumentasjonstider må jeg jo bare få spørre "who the f*** is Heidi?"

Solvor Nærland er forøvrig styremedlem i Norsk Shibaklubb og tidliger leder. Hun har skrevet artikkelen med utgangspunkt i kildene det henvises til i starten av artikkelen, og også spurt veterinærer utover von Erpecom.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er det vel ingen som har sagt.

Ikke? Samtlige kastreringstråder på sonen her handler om at bikkjer ikke trenger ballene sine. Inkludert denne.

Tusen takk for en fin link julnil, den motvekten trengs virkelig i et land hvor rikskanalen velger å advare mot kastrering rett etter at de har tatt for seg Radon gass og palmeolje *sukk*. Og som noen nevnte tidligere, at Mattilsynet kommer med en 'advarsel', når det tyter av uønskede valper, omplasseringsobjekter, dårlig hundehold, mishandling, smugling osv osv er HELT uforståelig. Igjen, takk for linken :)

Sjokkerende nyheter kanskje, men det er altså fullt mulig å forhindre bikkjer i å formere seg vilt og hemningsløst helt uten å skjære ut kroppsdeler på dem.

Syns fortsatt at det er merkelig at folk er så for kastrering, når de aller fleste er helt enige i at kupering av hale og ører er barbarisk og unødvendig.

Forøvrig - den dagen vi har et like stort problem med løsbikkjer som vi har med løskatter, eller bikkjer blir et halvt tonn tunge, da kan vi sammenligne kastrering av katt/hest kontra bikkje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ikke problem med løshester heller, men her kastrerer vi fordi det skaper litt ståhei med ubrukte hormonbomber som skal leve i dagens samfunn.

Men jeg må mange ganger undre: hva er det som er så skjørt med hannhunder som fører til at så mange mener de ikke tåler å bli kastrert? Det er ikke én eneste gang i mitt liv innenfor hestemiljøet, at det noen gang har vært snakket om at en hest har blitt redd og usikker etter kastrering, og man burde beholdt den som hingst fordi den trengte tøffe-hormonene sine. Har ikke hørt dette innenfor katter heller...

Hva er det med disse hannhundene da?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, men de er også mer utsatt for benskjørhet, urin- og fæceslekkasjer som voksne, og endel annet. Det er + og - med alt, og det bør folk tenke på før de velger å kutte unødig i bikkja si.

Er ikke sammenhengen mot benskjørhet funnet i de kastrert veldig tidlig, eller gjelder det etter kjønnsmodning også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke? Samtlige kastreringstråder på sonen her handler om at bikkjer ikke trenger ballene sine. Inkludert denne.

Sjokkerende nyheter kanskje, men det er altså fullt mulig å forhindre bikkjer i å formere seg vilt og hemningsløst helt uten å skjære ut kroppsdeler på dem.

Syns fortsatt at det er merkelig at folk er så for kastrering, når de aller fleste er helt enige i at kupering av hale og ører er barbarisk og unødvendig.

Forøvrig - den dagen vi har et like stort problem med løsbikkjer som vi har med løskatter, eller bikkjer blir et halvt tonn tunge, da kan vi sammenligne kastrering av katt/hest kontra bikkje.

Der ballene bare er til besvær -så TRENGER de dem ikke nei
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...