Gå til innhold
Hundesonen.no

FBI i kveld. Kastrering eller klikkertrening?


Guest Kåre Lise
 Share

Recommended Posts

Guest Kåre Lise

Etter å ha sett klikkergalskapen på slutten fremført av en anerkjent klikker uten å nevne navn tror jeg jaggu jeg må revurdere min holdning til kastrering. Er dette alternativet fremført av atferdsterapautene som liksom skal bane vei for moderne og positive metoder kastrerer jeg heller. Jeg er sjokkert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 134
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Men hva er egentlig problemet med kastrering? At de blir mer usikre? Ja, kanskje hvis de er usikre i utgangspunktet (altså at det ikke blir noen forbedring). Det er normalt å kastrere katter, hester

Sjarmerende at du forbeholder deg retten til å være anonym, samtidig som du "kler av" Snusken...

Vel, de forklarte jo litt om hundens utgangspunkt: ekstrem frykt rettet mot mennesker (som skal ha oppstått etter en enkeltepisode...) Treningsmetoden er fin nok den, det er da etterhvert godt besk

Så ikke hele, bare hoppet litt.. men bet merke i spørsmålet "er kastrering i ferd med å erstatte god hundeoppdragelse?". Synes det er et spørsmål som har dukket opp ganske mye i det siste.. virker som om veldig mange ser på kastrering som en "mirakelkur" som vil løse alle problemer

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så ikke hele, bare hoppet litt.. men bet merke i spørsmålet "er kastrering i ferd med å erstatte god hundeoppdragelse?". Synes det er et spørsmål som har dukket opp ganske mye i det siste.. virker som om veldig mange ser på kastrering som en "mirakelkur" som vil løse alle problemer

Men igjen så der det mange som mener det motsatte å.. At man kan bare trene bort alt osv., istedenfor å bare kutte av balla og få noe jordnært å trene :P

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder selve kastreringsspørsmålet synes jeg reportasjen var mangelfull. Hadde vært litt greit med litt 'før og etter' dokumentasjon, bl.a på den lyse hunden som slet med anoreksi og samkjønssaggresjon. Det helsemessige ble heller ikke nevnt, og det synes jeg var litt synd. Kan ikke tro 'alle' i hundenorge forbinder kastrasjon med hverdagslydighet...

Og adferdsterapeuten? Jeg ble dypt skuffet av metoden. Her har du en overivrig hund som først blir beskrevet som utagerende, deretter skal han trenes til å oppføre seg sivilisert ved å få så mange godbiter og klikk at adferdsterapeuten nesten velter. Null kontakt og veldig stressende synes jeg - men det er min mening.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"hva om den vokser opp til å bli skikkelig plagsom"

"bruker kastrering som en løsning for å få en lydig hund"

"slosskamp"

"aggressiv"

Mye rart begrepsbruk...

Og helt på tampen kjenner jeg jeg blir lettere irritert av Mattilsynet som bryr seg om noe så banalt som kastraksjon - når dyrevelferd i Norge er særs ymse ellers.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sabon (den hvite på 8 år) er forøvrig en sonen-hund. :)

Jeg er jo en av dem som har kastrert den ene tispa mi av atferdsårsaker, og jeg måtte verken til konsultasjon i forkant eller gjøre noe annet enn å fortelle hvorfor jeg ønska å kastrere. Og dette er en meget gjennomtrent og veloppdragen hund, så det har ikke akkurat stått på treninga.

Nå har jeg fått tilbake bikkja mi. :)

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tenkte jeg skulle skrive et lite innlegg da det var min hund som var på tv. I tillegg så vil jeg veldig gjerne forsvare adferdsterapeuten som brukte klikker. Hun har vært til stor hjelp med hunden vår, som for øvrig ikke er klikkertrent. (vi jobber med saken)

Til hennes forsvar (og til hundens forsvar), så hadde vi vært ute i kulda i to timer før sendingen begynte. Hunden oppførte seg altfor bra, så de ønsket å gire han opp slik at det ble bedre tv av det. Jeg skal ikke nevne de andre forslagene de kom med først, men for å si det sånn så var vi nødt til å sette ned foten.

Hvis det hadde vært ønskelig så hadde hunden ha sittet på samme plass under hele sendingen, men det ville ikke vært "bra tv".

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil komme med ett lite innlegg siden det er min hund som ble kastrert i programmet.

Sabon (den hvite alaska huskyen på 8 år) er min hund. Da jeg bestilte kastreringen viste jeg ikke noe om at FBI skulle lage en reportasje om kastrering, men da de ringte meg og spurte om de kunne få være med på veterinærbesøket og bruke Sabon som et eksempel, syns jeg det hørtes helt greit ut. De sa at målet med reportasjen var å formidle hvor viktig det er at hunden er inne til konsultasjon før veterinæren sier ja til å kastrere. Syns ikke dette budskapet kom så veldig bra fram i reportasjen.

I mitt tilfelle så hadde jeg allerede prøvd en kjemisk kastrering året før (noe de ikke sa noe om, og det var litt skuffende), og var veldig fornøyd med det. Så for meg var kastrering en riktig avgjørelse og ta. Han har det bedre når han ikke blir forstyrret av alle hormonene. Uten kastrering er han veldig stresset, spiser lite og stikker av når han får sjansen. Nå som han er kastrert har jeg faktisk mulighet til å gi han den mosjonen han trenger, nå kan vi gå lange turer i skogen der han kan få løpe løs og bruke energien sin. Han spiser mye bedre og sover rolig på plassen sin hele natten! Han er også veldig gald og fornøyd, akkurat som han alltid har vært :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå tenker vel trådstarter først og fremst på den klikkertrente hunden som driver og hopper opp på treneren sin hele tiden? Altså, skal dette være alternativet til å kastrere - en "ustyrlig" hund?

Treneren skriver at: "Opptaket var på direkten og hunden hadde vært der i 1,5 time. Tøft miljø, men vi jobbet hele tiden på det nivået han taklet. Prøvde å gi ham pauser, men midt på Youngstorget i Oslo er det ikke så lett! Svært sliten - og mett eller all treningen og alle inntrykkene ;-)...

Han var sliten og kom med typiske tegn på det. Hoppet på slutten på, meg, ville leke - ville bort fra settingen. Tenker han sover godt nå! Takk til dyktige eiere som stilte opp og til en bra hund som har gjort store fremskritt!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha sett klikkergalskapen på slutten fremført av en anerkjent klikker uten å nevne navn tror jeg jaggu jeg må revurdere min holdning til kastrering. Er dette alternativet fremført av atferdsterapautene som liksom skal bane vei for moderne og positive metoder kastrerer jeg heller. Jeg er sjokkert.

Må ikke tro alt du ser på TV Snusken ;)

Forøvrig:

tenkte jeg skulle skrive et lite innlegg da det var min hund som var på tv. I tillegg så vil jeg veldig gjerne forsvare adferdsterapeuten som brukte klikker. Hun har vært til stor hjelp med hunden vår, som for øvrig ikke er klikkertrent. (vi jobber med saken)

Til hennes forsvar (og til hundens forsvar), så hadde vi vært ute i kulda i to timer før sendingen begynte. Hunden oppførte seg altfor bra, så de ønsket å gire han opp slik at det ble bedre tv av det. Jeg skal ikke nevne de andre forslagene de kom med først, men for å si det sånn så var vi nødt til å sette ned foten.

Hvis det hadde vært ønskelig så hadde hunden ha sittet på samme plass under hele sendingen, men det ville ikke vært "bra tv".

Treneren skriver at: "Opptaket var på direkten og hunden hadde vært der i 1,5 time. Tøft miljø, men vi jobbet hele tiden på det nivået han taklet. Prøvde å gi ham pauser, men midt på Youngstorget i Oslo er det ikke så lett! Svært sliten - og mett eller all treningen og alle inntrykkene ;-)...

Han var sliten og kom med typiske tegn på det. Hoppet på slutten på, meg, ville leke - ville bort fra settingen. Tenker han sover godt nå! Takk til dyktige eiere som stilte opp og til en bra hund som har gjort store fremskritt!"

(jada, jeg vet at du selvsagt ikke leste de innleggene før du lagde tråden innleggene er postet som svar på, men jeg tenkte at viktige poeng aldri ville kunne poengteres nok)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg synes ikke det virker ulogisk å kastrere den springeren. Den høye haleføringen og angrepene handler vel i bunn og grunn om usikkerhet, men den er jo ikke akkurat livredd for omstendighetene. Jeg kan ihvertfall ikke tro at det kan gjøre noen stor skade på en sånn hund (men om det har noen positive effekter vet jeg heller ikke). Jeg kan ikke se for meg at kastrering hadde hatt noen effekt på frykten hos den ridgebacken... Det er jo to vidt forskjellige problemstillinger.

Dog ser jeg heller ikke hvordan klikk og godbit kan løse frykten hos ridgebacken. Hva med å ta med i bånd og spasere rundt som om det er den mest naturlige ting i verden?

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt OT, men i lys av denne reportasjen har det startet en diskusjon på facebook hvor de fleste som er med i diskusjonen synes kastraksjons forbudet er tåpelig og deres hovedargument for det er at det blir lettere og være hundeeier og mindre konfrontasjon mellom hunder(noe jeg regner med bunner i det første argumentet med at de kan slippes på hundejorder osv og fungere med alt av andre hunder). Litt feil syn spør du meg.. Men sånn er det tydeligvis.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke se for meg at kastrering hadde hatt noen effekt på frykten hos den ridgebacken... Det er jo to vidt forskjellige problemstillinger.

Dog ser jeg heller ikke hvordan klikk og godbit kan løse frykten hos ridgebacken. Hva med å ta med i bånd og spasere rundt som om det er den mest naturlige ting i verden?

Nei, kastrering hadde ikke hatt en god effekt på ridgebacken, og det var vel også poenget med å ta han med. Han var heller ikke preget av frykt under sending, men heller stress da han hadde vært der ganske lenge, samt at han ble giret opp med vilje.

Vi spaserer rundt med hunde vår hver dag uten noen som helst frykt (uten bruk av klikker), men hvis han kommer i situasjoner hvor han blir presset, så kan det hende han utagerer med bjeffing. Vi forsøker selvfølgelig å unngå slike sitasjoner.

Problemet til hunden kommer først og fremst frem hjemme når vi får besøk av "fremmede". Da har klikkeren fungert veldig bra, og nå så fungerer dette mye bedre.

Angående klikkingen så er den med på å avlede hunden fra å bli redd. Han går svært fort fra å være rolig til å få panikk. Desto lenger han oppholder seg sammen med fremmede, desto mindre redd blir han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Treneren skriver at: "Opptaket var på direkten og hunden hadde vært der i 1,5 time. Tøft miljø, men vi jobbet hele tiden på det nivået han taklet. Prøvde å gi ham pauser, men midt på Youngstorget i Oslo er det ikke så lett! Svært sliten - og mett eller all treningen og alle inntrykkene ;-)...

Han var sliten og kom med typiske tegn på det. Hoppet på slutten på, meg, ville leke - ville bort fra settingen. Tenker han sover godt nå! Takk til dyktige eiere som stilte opp og til en bra hund som har gjort store fremskritt!"

Tydeligvis ikke mettere enn å orke gå i lommene etter mer, referert til som å ville leke.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syntes det var helt greit det meste som fremkom der, jeg. Men er usikker på om det "gikk hjem" til den vanlige Hvermannsen med hund..

Kjempefint å faktisk fortelle at kastrering faktisk IKKE er en vidundermedisin mot uoppdragne hunder, at det faktisk ikke engang er tillatt som en "quick fix". Er vel den eneste gangen jeg har hørt på TV at man faktisk IKKE skal kastrere f.eks. redde hunder. (I motsetning til alle disse amerikanske og engelske programmene hvor det er det første man gjør - helt uavhengig av hunden/familiens problemer, liksom). DET tror jeg neppe de 7 av 10 kastreringsvillige dyreklinikkene gjør.

Synd at man ikke fikk mere bakgrunnsinfo + oppfølging på den som ble kastrert - sånn at man fikk vite at det var et veloverveid tiltak (som VI nå leser her). OG selvsagt at det funket for akkurat den hunden.

RR'en synes jeg bar tydelig preg på at den nok hadde blitt "mast med" litt for lenge og dèt innslaget nok virket mest kaotisk og styrete for den vanlige mannen i gata, liksom.. Godt å høre her at det vi så faktisk ikke er "normalen" i den daglige treningen av hunden!

Men på så kort tid de hadde (dvs klippet det ned til) er det ikke så lett å få fram alle aspektene ved denne problematikken, da. Og de tre hundene vi fikk se noen sekunder av hadde da tre villt forskjellige utgangspunkt. JEG hadde på ingen måte regnet med at den springeren nødvendigvis ble letthåndterlig for ungene i familien selv om den skulle blitt kastrert. Og det er en god del andre ting jeg ville ha foreslått at de forsøkte først. (Nå KAN det såklart hende at de har prøvd "alt" - det vet jeg jo ikke. Men det ble ikke nevnt i alle fall)

Ang. Mattilsynet så synes jeg det er helt riktig at de SKAL reagere hvis det er så enkelt å få gjort ulovlige inngrep på hunder i Norge som mailrunden deres viste. Og akkurat det vet vi jo at det er også... En av mine valpekjøpere kastrerte sin hann - totalt normal og herlig beardishann på godt under året - bare fordi de hadde flere hanner i nærmeste familie, og de ville ikke risikere "bråk" mellom noen når de møtes på f.eks. hytta...

Susanne

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. Mattilsynet så synes jeg det er helt riktig at de SKAL reagere hvis det er så enkelt å få gjort ulovlige inngrep på hunder i Norge som mailrunden deres viste. Og akkurat det vet vi jo at det er også... En av mine valpekjøpere kastrerte sin hann - totalt normal og herlig beardishann på godt under året - bare fordi de hadde flere hanner i nærmeste familie, og de ville ikke risikere "bråk" mellom noen når de møtes på f.eks. hytta...

SHIT! Tenk på alle de bikkjene som blir kastrert i USA/UK BARE fordi vi mennesker vil stoppe det dyreplageriet det er å få for mange dyr i forhold til mennesker da!

Eller glemmer vi det oppi vår egen forherlighet av det norske land? Er det ulovlig og dyreplageri å kastrere bikkjer i Norge, mens det ikke er det i USA/UK og andre land? Hvor ligger forskjellen? :)

djrgd14005cad.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SHIT! Tenk på alle de bikkjene som blir kastrert i USA/UK BARE fordi vi mennesker vil stoppe det dyreplageriet det er å få for mange dyr i forhold til mennesker da!

Eller glemmer vi det oppi vår egen forherlighet av det norske land? Er det ulovlig og dyreplageri å kastrere bikkjer i Norge, mens det ikke er det i USA/UK og andre land? Hvor ligger forskjellen? :)

Nåh forskjellen ligger vel i at i usa så flommer det over av herreløse hunder, og tallet på friske hunder som avlives hver dag i diverse shelter er horrible. Det kan ikke sammenlignes med norske forhold.

Når det er sagt så jeg delte meninger om kastrering, man må se an individet. Min mor har funnet ut at kastreringen er løsningen på alt, så er et evig mas om jeg ikke kan ta ballene på Kasko fordi han er dust mot andre hunder... Jeg sier at det bunner i frykt og jeg derfor ikke ser noe poeng i det, og da får jeg bare "nei, vi kjøper ikke at han er redd, han ypper jo!" :gaah:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SHIT! Tenk på alle de bikkjene som blir kastrert i USA/UK BARE fordi vi mennesker vil stoppe det dyreplageriet det er å få for mange dyr i forhold til mennesker da!

Eller glemmer vi det oppi vår egen forherlighet av det norske land? Er det ulovlig og dyreplageri å kastrere bikkjer i Norge, mens det ikke er det i USA/UK og andre land? Hvor ligger forskjellen? :)

All kastrering i verden hjelper ikke på et dårlig temperament - som vel var temaet her..

Men for å fortsette OT: i Norge er det relativt begrenset problem med løshunder - så dèt argumentet for å kastrere bortfaller vel litt for Norge?

Og forskjellen mellom USA/UK og Norge er nettopp det at det er ulovlig HER, ja. Ergo skal det ikke gjøres uten en reell årsak. Og da enhver operasjon faktisk medfører en viss risiko synes jeg terskelen skal være litt høyere enn at en hannhund er en hannhund og det kan jo tenkes at han både piper etter løpetisper og pisser høyt, liksom...

Men det ER lett tjente penger på en relativt enkel operasjon - så jeg skjønner at de fleste veterinærer gjerne gjør dem uten å blunke.

Og for å være helt ærlige - slett ikke alle veterinærer er særlig flinke på hunder og adferd heller - så man kan jo ikke forvente at de alltid vet hva som evt. skal kunne trenes bort eller som forsvinner ved kastrering..

Jeg ha hatt hannhunder i over 30 år nå, og ser faktisk ingen grunn til å forsvare at kastrering skal være for lettvint å gjøre.

Susanne

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil komme med ett lite innlegg siden det er min hund som ble kastrert i programmet.

Sabon (den hvite alaska huskyen på 8 år) er min hund. Da jeg bestilte kastreringen viste jeg ikke noe om at FBI skulle lage en reportasje om kastrering, men da de ringte meg og spurte om de kunne få være med på veterinærbesøket og bruke Sabon som et eksempel, syns jeg det hørtes helt greit ut. De sa at målet med reportasjen var å formidle hvor viktig det er at hunden er inne til konsultasjon før veterinæren sier ja til å kastrere. Syns ikke dette budskapet kom så veldig bra fram i reportasjen.

I mitt tilfelle så hadde jeg allerede prøvd en kjemisk kastrering året før (noe de ikke sa noe om, og det var litt skuffende), og var veldig fornøyd med det. Så for meg var kastrering en riktig avgjørelse og ta. Han har det bedre når han ikke blir forstyrret av alle hormonene. Uten kastrering er han veldig stresset, spiser lite og stikker av når han får sjansen. Nå som han er kastrert har jeg faktisk mulighet til å gi han den mosjonen han trenger, nå kan vi gå lange turer i skogen der han kan få løpe løs og bruke energien sin. Han spiser mye bedre og sover rolig på plassen sin hele natten! Han er også veldig gald og fornøyd, akkurat som han alltid har vært :)

Beklager, mulig jeg har feil briller på, men kastererte du en polarhund for å kunne slippe den løs? Eller mistolker jeg helt feil her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...