Gå til innhold
Hundesonen.no

FBI i kveld. Kastrering eller klikkertrening?


Guest Kåre Lise
 Share

Recommended Posts

Hvorfor skal alle som egentlig bare trenger trening diagnotiseres med ett lass av issues, ikke rart mange velger kastrering. Kjernen av saken. Les trådens tittel.

Bestem deg:

Kunne nok vært mer fornøyd hadde man fått litt mer tips å ta meg seg hjem i hverdagen enn å konsekvent slutte si "nei" til hunden. De fleste skjønner at det funker dårlig og veien til kastrering og i verste fall avliving blir for mange bare kortere. Det er og ganske drøyt å påstå at vi ikke mestret metode og oppgaver på kurset. Problemet med hele settingen, mestret det fint som bare det på stua. Hunden tramper på musematte i dag som dengang, en av oppgavene jeg husker ikke alle.

Man kastrerer, eller i verste fall AVLIVER ikke ei bikkje bare fordi den ikke lærer seg å trå på ei musematte?

Endret av 2ne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 134
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Men hva er egentlig problemet med kastrering? At de blir mer usikre? Ja, kanskje hvis de er usikre i utgangspunktet (altså at det ikke blir noen forbedring). Det er normalt å kastrere katter, hester

Sjarmerende at du forbeholder deg retten til å være anonym, samtidig som du "kler av" Snusken...

Vel, de forklarte jo litt om hundens utgangspunkt: ekstrem frykt rettet mot mennesker (som skal ha oppstått etter en enkeltepisode...) Treningsmetoden er fin nok den, det er da etterhvert godt besk

Guest Kåre Lise

Bestem deg:

Man kastrerer, eller i verste fall AVLIVER ikke ei bikkje bare fordi den ikke lærer seg å trå på ei musematte?

Må du følge med her da, han lærte seg da helt fint å trå på musematte. Tror du øvelser som det vil hindre folk som virkelig har bestemt seg for kastering / avliving pga. av atferdsproblemer vil få de til å skifte mening?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må du følge med her da, han lærte seg da helt fint å trå på musematte. Tror du øvelser som det vil hindre folk som virkelig har bestemt seg for kastering / avliving pga. av atferdsproblemer vil få de til å skifte mening?

Okay, beklager, jeg overvurderte deg tydeligvis igjen. Jeg skal skrive litt sakte jeg. Du melder deg på et "kurs for alle" sant? Med en hund som i følge deg selv var litt over gjennomsnittelig krevende - and I quote:

Helt vanvittig. Er det sånn ferskinger med en litt mer krevende hund enn gjennomsnittet skal taes i mot denne metoden du referer til?

Dette blir bare for dumt da du kjenner historien. Hunden det er snakk om var vel over gjennomsnittet ett klassisk finn.no eksemplar av en ung uoppdragen schäfer hannhund overtatt i 15-16 måneders alder.

Jeg antar du meldte deg på et kurs for "alle" hunder, dvs noe sånt som hverdagslydighetskurs eller lignende, med denne en litt mer krevende og over gjennomsnittet ett klassikse finn.no eksemplaret av en ung og uoppdragen schäferhannhund overtatt av en fersking i 15-16 mnd alder. Derfor er du skuffet over at dere ikke lærte mer enn:

Kunne nok vært mer fornøyd hadde man fått litt mer tips å ta meg seg hjem i hverdagen enn å konsekvent slutte si "nei" til hunden. De fleste skjønner at det funker dårlig og veien til kastrering og i verste fall avliving blir for mange bare kortere. Det er og ganske drøyt å påstå at vi ikke mestret metode og oppgaver på kurset. Problemet med hele settingen, mestret det fint som bare det på stua. Hunden tramper på musematte i dag som dengang, en av oppgavene jeg husker ikke alle.

Hvis man leser "varedeklerasjonen" for hverdagslydighetskurs (det er liksom sånne som pleier å være for "alle"), så er jeg ganske sikker på at det ikke står noe om at man fikser atferdsproblemer der - snarere tvert i mot, hverdagslydighet pleier å handle om nettopp HVERDAGSlydighet. Det er heller ingen hemmelighet at Hund i Fokus er klikkertrenere, så vidt jeg kan se, så er det presiert ganske mange ganger på siden deres, og det står at selv om trening med klikker eller ikke er valgfritt, så er det ikke valgfritt hvorvidt man trener med positiv forsterkning eller ikke - det er faktisk noe man må.

Når du da, Snusken, melder deg på kurs og betaler kursavgiften din, så ligger det litt i kortene at du er inneforstått med disse rammene. Hvis du veit at du har en litt over gjennomsnittet krevende hund, og du veit at du er en fersking som trenger litt mer hjelp enn til bare hverdagslydighet, så burde du kanskje tatt opp problemet med instruktøren, og spurt om de kanskje ikke hadde et mer egnet kurs for deg og din hund, fremfor å bitche om det på et hundeforum i lang tid etterpå.

Noe mer som er uklart? Bare å si fra, jeg føler meg litt tålmodig i dag :D

Endret av 2ne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Noe mer som er uklart? Bare å si fra, jeg føler meg litt tålmodig i dag :D

Ja, hva er det du rører med? Det var da ingen overraskelse at de trente positivt når det var akkurat det jeg ønsket å lære mer om og meldte oss på klikkertrening, Og alt det andre svadaet ditt ble tatt opp i med instruktør i forkant og under kurset. Det eneste jeg opplevde i forhld til å håndtere hunden var omtrent det vi så på TV og du selv omtaler som tussete.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Snusken

Jeg er blitt informert fra venn (og tidligere kursdeltager) om at du var missfornøyd med et kurs du gikk hos oss for en del år tilbake. Dette beklager jeg, og beklager mer at du så vidt jeg husker ikke tok det opp direkte i løpet av kurset.

Vi hadde da forhåpentligvis kommet frem til en annen løsning, enten ved bytte av kurs, som f.eks. til et passeringskurs, eller bytte til privattimer. Jeg kan heller ikke huske at du tok det opp i etterkant av kurset?

Vi gir ingen garanti på kursene våre da det er litt for mange variabler som spiller inn på om deltagerne lykkes, men heldigvis er de fleste fornøyde og kommer tilbake. Jeg beklager at du ikke fikk utbytte av kurset, og håper du senere fant både en metode og kurs/kursholder som passet deg bedre!

Når det gjelder det aktuelle tv programmet du i åpningsinnlegget viste til var det som ble vist en hund som hadde vært i trening i 1,5 mnd. Jeg ser selvsagt at det ikke er lett å forstå klippet når man ikke kjenner forhistorien og heller ikke har sett treningen som har blitt gjort med hunden de siste 1,5 månendene. Dette var jo heller ikke noe tv folkene spurte om, dessverre. Det som ble vist på tv var at hunden ble belønnet for å snuse på en fremmed person, noe som ikke hadde vært aktuelt for 1,5 mnd. siden. Hvorfor det hele ble som det ble ser jeg er forklart av både eier og andre som viser til min fb side andre steder i denne diskusjonen, og jeg akter ikke å gå inn på det her. Kontakt meg gjerne privat om noen har spørsmål om det spesielt, eller om typen trening vi har for en hund med fryktaggresjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oy, skal si denne debatten har utviklet seg.... Først vil jeg bare si jeg synes det er en vesentlig forskjell på å diskutere en adferdsterapeut som har beveget seg inn i offentligheten via TV og andre kanaler, enn å debatere enkeltpersoner. Stakkars meg den dagen Cesar Millan lærer seg norsk og leser hva jeg har skrevet om han.... :P

For det andre, jeg har selv meldt meg på valpekurs hvor jeg forklarte instruktør i forkant hva 'adferdsproblemet' til min hund var, noe jeg sannsynligvis krisemaksimerte fordi jeg ble fortsatt anbefalt å gå på kurset, og fikk enormt utbytte av det. Det var et mer "tradisjonellt" kurs da, hvor det og si NEI faktisk ble en livredder på sikt.

Og hvis folk virkelig fremdeles tror at det å kastrere hunden løser alle problemene, kan de ikke bare få tro det? De finner jo fort ut at hunden trenger trening også, og det er vel verre ting man kan gjøre med et dyr enn å kastrere det.... Man skal da huske på at for noen så hjelper det veldig på en rekke problemadferder knyttet til det hormonelle. For å si det på en annen måte, ifølge FBI innslaget var rundt 10% av Norges hunder kastrert, og jeg tviler på adferdsterapeutene kjenner til hver enkelt av de tilfellene... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal man la de som 'tror' på kupering bare få ha den troen at det er helt greit også da?

Den dagen kupering reduserer sjansene for jurkreft, livmorbetennelse, prostataproblemer og adferd knyttet til hormonelle aspekter som sterk innbildt eller hyperseksualitet - så ja.

Men når sant skal sies: kupering er ikke det samme som kastrasjon, selv om jeg ofte ser det eksemplet blir brukt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, nabohunden hadde nettopp en operasjon i øret, for det hadde blitt blødning i øret og øret ble som en ballong, så unnskyldninger for å ikke la dyrene være slik de er skapt er det mange av. Jeg syns ikke det skal være opp til meg eller deg å operere naturlige ting, for at det kan være farer med det. Hvorfor ikke fjerne alle tennene på hunden - hvis den er aggressiv, så blir den ikke farlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...