Gå til innhold
Hundesonen.no

FBI i kveld. Kastrering eller klikkertrening?


Guest Kåre Lise
 Share

Recommended Posts

Beklager, mulig jeg har feil briller på, men kastererte du en polarhund for å kunne slippe den løs? Eller mistolker jeg helt feil her?

hehe, jeg leste at han var en litt i overkant stressa kjønnsfrosk, og at det var årsaken til kastrasjonen. Så da blir det spennende da, hvem leste med feil briller :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 134
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Men hva er egentlig problemet med kastrering? At de blir mer usikre? Ja, kanskje hvis de er usikre i utgangspunktet (altså at det ikke blir noen forbedring). Det er normalt å kastrere katter, hester

Sjarmerende at du forbeholder deg retten til å være anonym, samtidig som du "kler av" Snusken...

Vel, de forklarte jo litt om hundens utgangspunkt: ekstrem frykt rettet mot mennesker (som skal ha oppstått etter en enkeltepisode...) Treningsmetoden er fin nok den, det er da etterhvert godt besk

Guest Belgerpia

tenkte jeg skulle skrive et lite innlegg da det var min hund som var på tv. I tillegg så vil jeg veldig gjerne forsvare adferdsterapeuten som brukte klikker. Hun har vært til stor hjelp med hunden vår, som for øvrig ikke er klikkertrent. (vi jobber med saken)

Til hennes forsvar (og til hundens forsvar), så hadde vi vært ute i kulda i to timer før sendingen begynte. Hunden oppførte seg altfor bra, så de ønsket å gire han opp slik at det ble bedre tv av det. Jeg skal ikke nevne de andre forslagene de kom med først, men for å si det sånn så var vi nødt til å sette ned foten.

Hvis det hadde vært ønskelig så hadde hunden ha sittet på samme plass under hele sendingen, men det ville ikke vært "bra tv".

Hunden behøvde ikke vært der i det hele tatt faktisk.

De kunne invitert noen som har forsket på dette med adferd og endring av adferd med kastrering og lagt frem dokumentasjon på at dette faktisk svært skjelden virker og at svært mange hunder som kastreres fordi folk ikke gidder å trene bikkjene sine faktisk ender opp med å bli avlivet - fordi kastreringen gjør de værre og ikke bedre. DET er ett poeng.

Jeg følte trang til å denge kiikkerdama i huet. Sorry - men det der var så dårlig at jeg nok engang gremmes over å være engasjert hundeeier i Norge.

1. Kastrering er ikke lov - dog blir mange kastrert og de blir ukritisk kastrert

2. For å få folk til å forstå at kastrering skjelden virker slik man ønsker og at det eneste som gjelder er å trene hunden.

(og nei, det hjelper ikke at "eksperten" fremstår som tussete)

3. Viktigste med hele greia om man skal ha fokus på kastrering er jo å poengtere at EKSTREMT FÅ VETERINÆRER kan noe som helst om adferd. De fleste er jo fullstendig blotta for kunnskap om det mest grunnleggende til og med. DET hadde vært viktig å få frem.

Nei, skuffende innslag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe, jeg leste at han var en litt i overkant stressa kjønnsfrosk, og at det var årsaken til kastrasjonen. Så da blir det spennende da, hvem leste med feil briller :P

Når hun skriver at nå som han er kasterert kan hun gi han mosjonen han trenger ved å la han løpe løs i skogen og få ut energien sin og at han dermed er mer fornøyd og spiser bedre ( naturlig nok ) så lurer jo jeg på hvorfor man får seg polarhund hvis man ikke kan gi den mosjonen den trenger uten å slippe den løs. Så vidt jeg vet er det første side i " hvordan holde en polarhund boka" ( hvis den hadde fantes). De trenger ofte mye mosjon for å trives og de kan ofte ikke være løse..

Edit: jeg er ikke kategorisk i mot kasterering, jeg har selv kasterert en hund ( etter råd fra atferdskkonsulenter) , men jeg har også valgt å ikke kasterer til tross av anbefaling fra atferdskkonsulenter. I begge tilfellene tror jeg at jeg gjorde det riktige valget for hunden.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt OT, men i lys av denne reportasjen har det startet en diskusjon på facebook hvor de fleste som er med i diskusjonen synes kastraksjons forbudet er tåpelig og deres hovedargument for det er at det blir lettere og være hundeeier og mindre konfrontasjon mellom hunder(noe jeg regner med bunner i det første argumentet med at de kan slippes på hundejorder osv og fungere med alt av andre hunder). Litt feil syn spør du meg.. Men sånn er det tydeligvis.

Jeg synes ikke det er LITT feil engang, jeg, jeg synes den gjengse hundeeiers behov/ønske om at hunden skal kunne fungere overalt med alle slags fremmede hunder er utrolig naiv og uhyre irriterende, rett og slett. Jeg er ikke så opptatt av hvordan hundene mine oppfører seg mot fremmede hunder, så lenge de er snille med hverandre og andre som tilhører vår flokk, og så lenge de kan oppføre seg på tur i bånd. Jeg valgte altså ikke å kastrere Aiko fordi jeg er lei av å trene henne fysisk og mentalt, og heller har tenkt til å slippe henne løs i hundeparker hver dag. :P

Når hun skriver at nå som han er kasterert kan hun gi han mosjonen han trenger ved å la han løpe løs i skogen og få ut energien sin og at han dermed er mer fornøyd og spiser bedre ( naturlig nok ) så lurer jo jeg på hvorfor man får seg polarhund hvis man ikke kan gi den mosjonen den trenger uten å slippe den løs. Så vidt jeg vet er det første side i " hvordan holde en polarhund boka" ( hvis den hadde fantes). De trenger ofte mye mosjon for å trives og de kan ofte ikke være løse..

Nå driver Marion med hundekjøring/snørekjøring, og er rimelig godt bevandra i trekkhundmiljøet. Hun veit hva som kreves ved å ha en husky, og kastrerte neppe fordi hun hadde et romantisk ønske om at det da bare var å slippe Sabon ut døra sånn at han kunne mosjonere seg sjøl, hehe.
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Jeg får av en eller annen grunn ikke spilt av dette, og holder på å dø av nysgjerrighet. Hvilken klikkertante snakkes det om?

Du har jo helt alvorlig ikke gått glipp av en ting. Bare vas hele greia - sørgelig at man ikke kan få fatt i folk som KAN prate og klarer å formidle HVA de prater. Klikkertanta var Nina Haaland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Treneren skriver at: "Opptaket var på direkten og hunden hadde vært der i 1,5 time. Tøft miljø, men vi jobbet hele tiden på det nivået han taklet. Prøvde å gi ham pauser, men midt på Youngstorget i Oslo er det ikke så lett! Svært sliten - og mett eller all treningen og alle inntrykkene ;-)...

Han var sliten og kom med typiske tegn på det. Hoppet på slutten på, meg, ville leke - ville bort fra settingen. Tenker han sover godt nå! Takk til dyktige eiere som stilte opp og til en bra hund som har gjort store fremskritt!"

Jeg syns ikke oppførselen til hunden var ille, særlig ikke hvis dette er en hund har vært redd fremmede mennesker pga. den hendelsen det ble snakket om. Men hunden ble jo litt "jojo" til slutt, hehe.

Jeg ville nok fortsatt å jobbe med denne hunden, og ikke kastrert den. Jeg bare påpekte at det virket som at det var denne episoden spesielt trådstarter viste til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva er egentlig problemet med kastrering? At de blir mer usikre? Ja, kanskje hvis de er usikre i utgangspunktet (altså at det ikke blir noen forbedring).

Det er normalt å kastrere katter, hester og griser. Hvorfor er det ikke greit å kastrere hunder som et rutinemessig inngrep for å unngå stress ved løpetid eller tjuvparringer? Hvis hunden ikke skal brukes i avl synes jeg faktisk det er helt greit, jeg. Men som problemløsning, er jeg litt skeptisk...

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes egentlig reportasjen var helt ok, jeg, selv om en del ting sikkert kunne vært framstilt mer tydelig enn det ble. Sånn blir det fort når man har liten tid og skal over et stort tema.

Det blir litt urettferdig å kritisere en hund og treningsmetoden på den når man overhodet ikke aner hvordan utgangspunktet for hunden var.

Når det kommer til tema om kastrering, så er jeg veldig ambivalent. Jeg ser godt hensikten med loven og at man ikke skal ty til kastrering for å få løsning på et problem som ikke er relatert til kjønnshormonene. Det er også en del medisinske grunner til at man ikke bare skal snippe og operere - det er alltid en risiko for at det kan gå galt under og etter operasjon.

Jeg tror heller ikke at mentalt sterke, oppegående hannhunder lider stor nød av å bli kastrert, men som det også ble sagt i reportasjen, hannhunder som er engstelige og usikre vil med stor sikkerhet bli enda mer engstelige uten testosteron til å holde oppe den lille selvtilliten de har. DET er dessverre et moment svært mange glemmer i sin streben etter å få til en velfungerende hund. Kastrering er ikke løsningen på alle problemer, men det kan løse noen.

Jeg ser derimot flere positive effekter på tisper som blir kastrert. Jeg kan ikke si alle, men mange tisper jeg har sett som har blitt kastrert pga problemer med innbilt svangerskap og sånt, har blitt mye kvikkere og gladere hunder, tryggere på seg selv og har generelt fått et bedre liv etter kastrering (enten den har skjedd pga livmorbetennelse eller som følge av et mer bevisst valg hos eier).

For meg har det aldri vært et tema å kastrere noen av mine hunder, og det skal gå langt før jeg evt vurderer en slik løsning for å få orden på et problem. Det er jo en grunn til at jeg vil ha en hannhund, da fjerner jeg selvsagt ikke det som gjør hannhunden til hannhund, jeg LIKER litt attityde, litt pondus og trøkk - jeg vil jo ikke ha en nikkedukke heller :).

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva er egentlig problemet med kastrering?

Bla at de er mer utsatt for andre sykdommer, da de ikke har hormonstøtte. Om det er x el y er avhengig av om det er tidlig eller sen kastrering. Og dess senere en kastrering foretaes, dess mer satt er en (uønsket) atferd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Men hva er egentlig problemet med kastrering? At de blir mer usikre? Ja, kanskje hvis de er usikre i utgangspunktet (altså at det ikke blir noen forbedring).

Det er normalt å kastrere katter, hester og griser. Hvorfor er det ikke greit å kastrere hunder som et rutinemessig inngrep for å unngå stress ved løpetid eller tjuvparringer? Hvis hunden ikke skal brukes i avl synes jeg faktisk det er helt greit, jeg. Men som problemløsning, er jeg litt skeptisk...

Det er det diskusjonen handler om. Poenget er at hunder kastreres over en lav sko fordi folk ikke har tid eller evner å oppdra dem. Kastrering brukes som kvikk-fiks - og som regel funker det jo ikke. Og så var det fokus på at det faktisk er FORBUDT.

Hadde det vært lov, og hunder rutinemessig ble kastrert i 6-7 måneder alder så ville jeg ikke sett noe problem med det.

Og igjen - til Hermes - den bikkja var fullstendig irrelevant i forhold til hele reportasjen - de kunne klart det helt fint uten det der pisset. Igjen - få tak i noen som KAN snakke om ting (og om man må ha en hund der, velg en person som KAN multitaske uten å fremstå som dum og ikke få frem hva poenget er).

Jeg driter nemlig i hvor redd og stusslig den ***** rigdebacken var - og det er jo fullstendig IDIOTI og stå på TV å holde på sånn - da skjønner jeg at folk velger kastrering jeg - for det så jo helt tåpelig ut. Jeg skjønner sammenhengen og det gjør de fleste andre også. Men tåpelig.

Nei, jeg synes hele greia var flau - vi har folk i Norge som KAN snakke og FORMIDLE - det var totalt mangel i dette innslaget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvorfor er det værre å kastrere en hund enn en hest?

og når man ser alle de "hyperseksuelle" hundene rundt omkring, så kan jeg ikke skjønne annet enn at akkurat disse hadde hatt det bedre uten baller enn med. At de er et resultat av dårlig avl er et faktum, men la dem da ikke bringe dette videre... Kan nevne venners labrador. Den prøver å bedekke alt som kryper og går av tisper, uavhengig av løpetid eller ei. ER det en tispe med løpetid, blir den jo heelt ..lost. og den er ikke alene om å ha det på den måten, det finnes eksempler i fleng...en bekjents cocker er ikke akkurat mye bedre, og jeg har selv eid en hund av samme kaliber. Den ble kjemisk kastrert i perioder. For ikke snakke om de man evt møter på tur i by og mark... huttetu. Flere ganger må man redde tispene fra plagsomme hanhunder. Om de så er i dag 3 av løpetiden eller ikke har løpetid i det hele tatt!

Å bruke kastrering som quick fix og "allround solution" på alle atferdsproblemer er jeg i mot. det fungerer jo heller ikke.

Men hva skal en hund med baller om de bare er til besvær for eier og hund? og vi snakker ikke bare om folk som ikke evner å oppdra hunden. For det er faktisk ikke bare dem som sliter med hyperseksuelle hunder...!

Om vi hadde tatt oss sammen og utelukket sånne kjønnsidioter fra avlen, hadde man vel andelen kastrerte hunder gått ned. Jeg forventer at en funksjonell hanhund kan oppføre seg i nærheten av løpetisper. Ok, så akkurat under stådagene er det vel litt mye å forlange at han ikke skal påvirkes i det hele tatt, men den skal være tilsnakkendes! Jeg driver med hundekjøring, og forventer at hanhunder kan gå i spann selv om tispene har løpetid. Hvis ikke- ikke avlskandidat samme hvor god den er!

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bla at de er mer utsatt for andre sykdommer, da de ikke har hormonstøtte. Om det er x el y er avhengig av om det er tidlig eller sen kastrering. Og dess senere en kastrering foretaes, dess mer satt er en (uønsket) atferd.

hvilke sykdommer er kastrerte hunder mer utsatt for?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når hun skriver at nå som han er kasterert kan hun gi han mosjonen han trenger ved å la han løpe løs i skogen og få ut energien sin og at han dermed er mer fornøyd og spiser bedre ( naturlig nok ) så lurer jo jeg på hvorfor man får seg polarhund hvis man ikke kan gi den mosjonen den trenger uten å slippe den løs. Så vidt jeg vet er det første side i " hvordan holde en polarhund boka" ( hvis den hadde fantes). De trenger ofte mye mosjon for å trives og de kan ofte ikke være løse..

Edit: jeg er ikke kategorisk i mot kasterering, jeg har selv kasterert en hund ( etter råd fra atferdskkonsulenter) , men jeg har også valgt å ikke kasterer til tross av anbefaling fra atferdskkonsulenter. I begge tilfellene tror jeg at jeg gjorde det riktige valget for hunden.

Dette var ikke hovedårsaken til at jeg valgte å kastrer han, men etter jeg hadde prøvd den kjemiske kastreringen merket jeg hvor mye roligere han ble når han slapp alle hormonene. Det med at jeg nå kan ha han løs uavhengig av løpetider er jo bare en bonus. Jeg har alltid kunne gå med han løs, selv om han er en polarhund, men når det er løpetid kan jeg like gjerne prøve å rope stein, for da gir han F. Selvfølgelig vet jeg at trekkhunder har mye energi, og jeg overtok Sabon fra en hundekjører, fordi jeg skulle ha en hund jeg kunne konkurrere med i hundekjøring, noe jeg har drevet med siden jeg var 12 år gammel!

Nå har både han og jeg blitt eldre og vi har sluttet å konkurrere i nordisk. De aller fleste hundekjørerne jeg kjenner må omplassere hundene sine når de er mellom 6 og 8 år fordi de er utslitt! Sabon er fremdeles glad og sprek så derfor liker jeg å ta han med på lange tur både på ski, sykkel elle bare gå løs i skogen. Jeg mener at for min hund er det den aller beste måten å få ut energi på! Han har ikke kroppen til en ung hund lenger, men så lenge han er sprek ønske jeg jo å gi han et aktivt liv! Du sier jo selv at tror du gjorde det riktige valget for dine hunder, og det tror jeg at jeg også har gjort.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvilke sykdommer er kastrerte hunder mer utsatt for?

Jeg har bare bitt meg merke i store/giganters ved tidlig kastrering, og der er det kreft. Spes benkreft hos hanner. Mari har lagt ut link til forskningsresultatene flere ganger i andre kastreringstråder, jeg er på jobbpc, så jeg har ikke min her.

Edit, fant et sammendrag, der er kildene oppgitt:

http://www.sunbeamgo...ations-Zink.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var ikke hovedårsaken til at jeg valgte å kastrer han, men etter jeg hadde prøvd den kjemiske kastreringen merket jeg hvor mye roligere han ble når han slapp alle hormonene. Det med at jeg nå kan ha han løs uavhengig av løpetider er jo bare en bonus. Jeg har alltid kunne gå med han løs, selv om han er en polarhund, men når det er løpetid kan jeg like gjerne prøve å rope stein, for da gir han F. Selvfølgelig vet jeg at trekkhunder har mye energi, og jeg overtok Sabon fra en hundekjører, fordi jeg skulle ha en hund jeg kunne konkurrere med i hundekjøring, noe jeg har drevet med siden jeg var 12 år gammel!

Nå har både han og jeg blitt eldre og vi har sluttet å konkurrere i nordisk. De aller fleste hundekjørerne jeg kjenner må omplassere hundene sine når de er mellom 6 og 8 år fordi de er utslitt! Sabon er fremdeles glad og sprek så derfor liker jeg å ta han med på lange tur både på ski, sykkel elle bare gå løs i skogen. Jeg mener at for min hund er det den aller beste måten å få ut energi på! Han har ikke kroppen til en ung hund lenger, men så lenge han er sprek ønske jeg jo å gi han et aktivt liv! Du sier jo selv at tror du gjorde det riktige valget for dine hunder, og det tror jeg at jeg også har gjort.

OT men: Mange hunder mister toppfarta når de er 6-8 år, og omplasseres av den grunn :) Ikke fordi de alle er utslitt. Noen er kanskje LEI av trekkhundtilværelsen, og da er det jo fint at de får et nytt hjem. Og for å spore tilbake til tema: jeg støtter deg i valget ditt ang kastrering jeg :) Du vet hva som er best for din hund!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir litt urettferdig å kritisere en hund og treningsmetoden på den når man overhodet ikke aner hvordan utgangspunktet for hunden var.

Vel, de forklarte jo litt om hundens utgangspunkt: ekstrem frykt rettet mot mennesker (som skal ha oppstått etter en enkeltepisode...)

Treningsmetoden er fin nok den, det er da etterhvert godt beskrevet hvordan klikkertrening kan hjelpe for å få bukt med frykt. Treneren har da også et velrennomert navn. Men reportasjen som sådan var jo helt krise. Her handler det om at "ekspertene" må ha integritet nok til å si stopp dersom formålet "god TV" ødelegger for formålet å vise hva trening kan oppnå. Å vise en masete og lommesnusende bikkje på den måten er vel ikke akkurat god PR for hverken bikkja, metoden eller treneren.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kastrerte Obelix av flere grunner:

*Han er blandingshund, dette veier tyngst

*Han har knekk på halen, det er bare søtt

*Han ble født med navlebrokk

*Han skjegler bittelitt

*For å unngå større konkurranse mellom hundene her i huset

Jeg synes ikke han har endret seg noe, adferdsmessig, men hundene er mer fredelige mot hverandre.

Han er fortsatt en "dence slow-poke" men det gåt jo greit å trene ham med de riktige belønningene.

Nå trener vi nesten utelukkende klikkertrening. Det er en måte som funker best for alle parter, liksom, også slipper vi lobotomerte valnøtthjerner som ikke kan tenke selv.

EDIT: Så jeg synes man fint kan klikkertrene selv om hunden er kastrert eller ikke :P

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha sett klikkergalskapen på slutten fremført av en anerkjent klikker uten å nevne navn tror jeg jaggu jeg må revurdere min holdning til kastrering. Er dette alternativet fremført av atferdsterapautene som liksom skal bane vei for moderne og positive metoder kastrerer jeg heller. Jeg er sjokkert.

Hei Snusken!

For å si det sånn; jeg hadde vel blitt mer overrasket hvis denne "atferdsterapauten" hadde vist oss noe annet enn det som ble vist...

mvh

spot

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og når man ser alle de "hyperseksuelle" hundene rundt omkring, så kan jeg ikke skjønne annet enn at akkurat disse hadde hatt det bedre uten baller enn med. At de er et resultat av dårlig avl er et faktum, men la dem da ikke bringe dette videre... Kan nevne venners labrador. Den prøver å bedekke alt som kryper og går av tisper, uavhengig av løpetid eller ei. ER det en tispe med løpetid, blir den jo heelt ..lost. og den er ikke alene om å ha det på den måten, det finnes eksempler i fleng...en bekjents cocker er ikke akkurat mye bedre, og jeg har selv eid en hund av samme kaliber. Den ble kjemisk kastrert i perioder. For ikke snakke om de man evt møter på tur i by og mark... huttetu. Flere ganger må man redde tispene fra plagsomme hanhunder. Om de så er i dag 3 av løpetiden eller ikke har løpetid i det hele tatt!

Antar at slike hyperseksuelle hannhunder har hormonell ubalanse, for mye testosteron? I så fall vil vel slike hunder ha en diagnose? Slike hunder er det vel lovlig å kastrere? Det finnes en medisinsk årsak til adferden.

Edit: i tillegg vil det behøves trening for å få bukt med utagering og annen uønsket adferd. Hunden har etablert et adferdsmønster. Så for hypeseksuelle hannhunder er vel kastrering ofte bare første steget i riktig retning?

Å bruke kastrering som quick fix og "allround solution" på alle atferdsproblemer er jeg i mot. det fungerer jo heller ikke.

Men hva skal en hund med baller om de bare er til besvær for eier og hund? og vi snakker ikke bare om folk som ikke evner å oppdra hunden. For det er faktisk ikke bare dem som sliter med hyperseksuelle hunder...!

Og her er vel kjernen av problemet? Det fremstilles vel ofte slik at fjernes ballene, så vil man på magisk vis få en ny og bedre hund, uten adferdsproblemer, omtrent med en gang operasjonssåret har grodd. Den kommer til å gå pent i bånd, være høflig mot andre hunder og kommer ikke til å stikke av hvis den er løs.

Endret av ELH
  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kastrerte Obelix av flere grunner:

*Han er blandingshund, dette veier tyngst

*Han har knekk på halen, det er bare søtt

*Han ble født med navlebrokk

*Han skjegler bittelitt

*For å unngå større konkurranse mellom hundene her i huset

... hvorav ingen av de, hver for seg eller akkumulert, oppfyller lovens vilkår. En ting er å være uenig i loven, og til og med arbeide for en lovendring; men "artig" at det finnes veterinærer som regelrett driter i loven. Noe innslaget i går vel også viste med all tydelighet (tenker da på ringerunden til veterinærkontorer for å sjekke mulighetene for kastrasjon).

edit: tillegg for kontekst.

Endret av Rødhette&Ulven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå så jeg faktisk klippet :P

De sa bl. a. at dersom man kastrerer en hund som er usikker /har fryktaggresjon mot andre hunder, kunne dette forverrer etter en kastrering fordi hunden ikke lengre har testosteron å "backe up" med.

Så... hunden vår var ikke fryktaggressiv eller engstelig rundt andre hunder. Han ble også fulgt opp og vi fortsatte sosialiseringen av ham i ettertid...

Men! Han andre vi har her er forsåvidt sur mot andre hunder, men han kastrerer jeg IKKE. Han vil jeg heller trene vekk problemet med.

Kastrering her i gården skal ikke brukes som en "quick fix" på eksisterende problemer som er der fordi JEG/VI ikke har trent ham riktig eller trent ham nok. Tyson skal ikke miste balla fordi vi er inkompitente. Det går jo fint å trene. Hvorfor er du så imot dette TS?

Hvorfor er du imot trening når kastrering kan forverre problemet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OT men: Mange hunder mister toppfarta når de er 6-8 år, og omplasseres av den grunn :) Ikke fordi de alle er utslitt. Noen er kanskje LEI av trekkhundtilværelsen, og da er det jo fint at de får et nytt hjem. Og for å spore tilbake til tema: jeg støtter deg i valget ditt ang kastrering jeg :) Du vet hva som er best for din hund!

Jeg synes jo også det er flott at de omplasseres, for somregel er det jo kjempe fine og snille hunder! Og de får det jo mye bedre hos en familie som har tid til de, en i en kennel der de ikke lengere klarer å holde følge med resten av spannet, og kanskje ikke kan vær med ut på tur. Men har også sett noen hunder som blir kjørt til de er utslitt. Men heldigvis er det vel ikke så mange av de! :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg følte trang til å denge kiikkerdama i huet. Sorry - men det der var så dårlig at jeg nok engang gremmes over å være engasjert hundeeier i Norge.

Nei, skuffende innslag!

Som forventet av klikkerfolket. Stress, mas og frustrasjon er kjennetegnet. Hvorfor ikke vise frem noen som virkelig kan å håndtere hund, en dyktig hundetrener som hadde etablert kontakt med hunden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...