Gå til innhold
Hundesonen.no

Er folk for slappe mht båndtvangen?


MiO

Recommended Posts

Jeg overholder stort sett bånntvang (bruker litt skjønn), men utenfor bånntvangtiden så slipper jeg bisken en gang i blant, og han får løpe villmann.

Du vet det er båndtvang året rundt her vi bor? :whistle:

Edit: Jeg tok feil. Det var bare forslag om båndtvang hele året ser det ut som.

Grunnen hos oss er:

"forebygge konflikter mellom hundeeiere og allmennheten."

Jeg siterer videre:

"- Vi har ikke hatt noen tilfeller der hunder har angrepet noen."

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/ostafjells/vestfold/1.6723896

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 335
  • Created
  • Siste svar

Jeg er en lovbryter. Jeg bryter båndtvangen, bikkjene løper løse i parken og på fotballbanene (Den ene er forresten gjerdet inn). MEN de går ikke løse i skauen, når det er båndtvang. Inbiller meg at rådyra legger kalvene sine i skauen, og ikke i parken eller på fotballbanen.

Synes det er viktigere å plukke opp etter bikkja, enn å følge båndtvangen (Så lenge man har en sikker innkalling så).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pan har vært uheldig og truffet på en *vil ikke si beskrivelsen* og det finnes faktisk noen av dem i etaten :( . Og når Pan har staffe i tillegg og antakelig (og forståelig nok) ikke lar seg pille på nesa så er det noen av dem som bare . Dessverre.

Klart jeg har vært uheldig.. Men det er ikke det eneste svinet i den etaten.

Jeg synes politiet som gir bøter pga brudd på båndtvang kan dra ut i skogen i stedet for å holde seg midt i sentrum! Da får de nok gitt flere, og det er mer vilt som kan skades der enn i sentrum.

Det er klart de bør bevege seg ut til der viltet er..

Gjør som deg jeg, men nå som vi har flyttet ut på bondelandet så får de være mer løse enn i bånd ettersom det bare er store jorder rundt huset. :)

Du vet hvor glade en del dyr er i jorder? Store åpne områder som gir god beskyttelse ved å krype sammen er jo paradis for mange dyr..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart jeg har vært uheldig.. Men det er ikke det eneste svinet i den etaten.

Det er klart de bør bevege seg ut til der viltet er..

Du vet hvor glade en del dyr er i jorder? Store åpne områder som gir god beskyttelse ved å krype sammen er jo paradis for mange dyr..

Ja, men det er så kort gress her at de dyrene som finnes her (elg) ser man godt. Lille Emma på 2,5kg blir nok ikke usynlig i gresset her engang. Har gått forbi en og annen gammel elgbæsj, men de har nok ligget siden vinteren. Da passerer nok elgen her en del. Nå når det ikke er snø er det så mye aktivitet ute hos folk og på jordene (gjeterhunder og sauer) at elgen nærmer seg aldri.

Rådyr har jeg aldri hørt om her ute, men det finnes nok her og, siden det til og med er i byen. Dog er det nok så sjeldent, og som sagt er det så stort og åpent her (samt at det er flere hus og fjøser) at man ser om det plutselig skulle forvillet seg noe slikt ut her. Og på det ene nabojordet står det vanligvis sauer (men ikke i år pga naboen har bygd hus i hele vinter og holder enda på) så jordet er nedkjørt av lastebiler og oppgravd for å legge nye rør og kabler.

Når det gjelder dyr her ute, er jeg mer redd for at hundene mine skal jage sauen til naboen og gi meg et dårlig rykte eller møte på en jerv/gaupe på sauejakt enn at de skal jage vilt. Sauene til naboen er vant til hund, men jeg hadde dødd om mine hunder skulle "plaget" dem på noe vis. Derfor har jeg dem i bånd hvis jeg er redd for at de skal få muligheten til det (har aldri skjedd) men ellers er jeg roligheten selv kjenner jeg.

DET er deilig det :) Men når vi flytter ifra her vi bor nå for å finne noe eget, så kan det jo hende jeg får "båndhunder" igjen om vi ender opp en mer sentral plass, eller hvor det er mer skog og jeg "må passe meg for elgen" :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg er litt kriminell når det kommer til båndtvangen må jeg innrømme.

Har bikkjene mine løse rundt huset her. Altså i hagen (men det er jo forbudt det også, for den er jo ikke gjerda inn).

Tviler sterkt på at det er mange fuglunger på bakken rundt huset her, så mange katter som vi har. Når det kommer til rådyra, så er Maja livredd dem (tryggest mellom beina mine da gitt) og Ben gir blaffen i de. Vi har nemlig fòra 7 rådyr i hele vinter, så de har bodd på trappa her omtrent, og vi har vært mye ute på gårdsplassen, med rådyra bare 4-5 meter bortafor. Ben kunne virkelig ikke brydd seg mindre, han gidder ikke og kikke på dem engang. Men på tur går han som regel i bånd, da vet man jo aldri hva man kan støte på. Som oftest går han i et vanlig lærbånd, men av og til i langline også, hvor jeg holder i enden. På en sandstrekke ved siden av kuflokken borti her, så får han spurte att og fram litt, før båndet kommer på igjen.

Når det kommer til Maja (sheltie), så går hun løs bestandig og overalt. Hun går som regel fvf hele turen av egen fri vilje (åh, som jeg elsker den lille hunden :wub: ), vilt har hun null interesse for, samme med sauer og fugler, fremmede hunder og mennesker. Hun er klistra ved min side 99% av tida.

Så kort oppsumert: Ben går i bånd 98% av tida på tur, men løs hjemme i hagen, mens Maja går løs overalt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er utrolig sjeldent jeg ser rådyr her i Bærum, så da finnes de vel ikke sant!?

Ærlig talt, folk må forstå at selvom man ikke ser dyra daglig, så trenger ikke det å bety at de ikke er der. Her jeg bor er det visst masse rådyr, så mye at vi gjentatte ganger har måttet leve med ekstraordinær båndtvang. Og jeg ser kanskje et par rådyr i løpet av året... (om jeg er heldig)

Hunder derimot, får nok ferten av rådyr oftere enn oss, siden de har mye bedre nese enn oss. Så dere som sier at dere holder øynene åpne for dyr... klarer dere også å lukte rådyr? Nei jeg tror virkelig ikke det, og hva skjer den gangen hunden din får ferten av rådyr og bestemmer seg for å jakte. Det kan være så enkelt at det er et skadet rådyr, (rift i benet) som da lukter litt blod som trigger jaktlysten til hunden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ærlig talt, folk må forstå at selvom man ikke ser dyra daglig, så trenger ikke det å bety at de ikke er der. Her jeg bor er det visst masse rådyr, så mye at vi gjentatte ganger har måttet leve med ekstraordinær båndtvang.

Nå skal det sies at politikerne uti Bærum har blitt hysteriske og overlatt styringa til viltnemnda der ute.. Viltnemnda i Bærum er en gjeng kjøtthuer som synes det er supersmart å innføre ekstraordinær båndtvang under ordinære forhold.. (Det er noe som skurrer her, er det ikke?)

Dere har vel hatt såkalt ekstraordinær båndtvang 3 vintre på rad?

Og jeg ser kanskje et par rådyr i løpet av året... (om jeg er heldig)

Hunder derimot, får nok ferten av rådyr oftere enn oss, siden de har mye bedre nese enn oss. Så dere som sier at dere holder øynene åpne for dyr... klarer dere også å lukte rådyr? Nei jeg tror virkelig ikke det, og hva skjer den gangen hunden din får ferten av rådyr og bestemmer seg for å jakte. Det kan være så enkelt at det er et skadet rådyr, (rift i benet) som da lukter litt blod som trigger jaktlysten til hunden.

Det verste er faktisk ikke det du nevner her, men faren for å skremme vekk mor slik at hun ikke tør å vende tilbake til barna, det vil kunne medføre at barna sulter i hjel..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal det sies at politikerne uti Bærum har blitt hysteriske og overlatt styringa til viltnemnda der ute.. Viltnemnda i Bærum er en gjeng kjøtthuer som synes det er supersmart å innføre ekstraordinær båndtvang under ordinære forhold.. (Det er noe som skurrer her, er det ikke?)

Dere har vel hatt såkalt ekstraordinær båndtvang 3 vintre på rad?

Det er helt sant, det er et sabla kaos her. Tilogmed Fylkesmannen syntes det var noe snuskete, da han ble informert i år. Men dessverre gadd han ikke gjøre noe med det, var visst for mye styr. Meeeen vi kan jo håpe på at ting bedrer seg til neste år.

Det ironiske på topp av det hele er at det ikke finnes et eneste friområdet i hele Bærum, ihvertfall ikke som det er opplyst om et offentlig sted.

Det verste er faktisk ikke det du nevner her, men faren for å skremme vekk mor slik at hun ikke tør å vende tilbake til barna, det vil kunne medføre at barna sulter i hjel..

Det var jeg faktisk ikke klar over, men det er jo kjempeskummelt.. :(
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cosmo går nå ALLTID i bånd, han er ikke løs noe sted lenger da han finner seg en måte å stikke av på, også gjør han det (under/over gjerder) osv.

Men han går veldig mye i langline.

Tesh går litt løs her og der, hun er et kjempepingle og kommer løpende til meg for den minste lille ting!

Stort sett er hun løs nede ved elva, hvor det er veldig oversiktlig og få ville dyr (rett ved et boligfelt med masse unger, pluss veldig mye brukt tursti). Lenger opp i skogen møter vi stadig vekk på rådyr og da er begge i bånd/langline.

Men litt kriminell er jeg nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada, jeg driter regelrett i båndtvangen. Jeg er til og med egoistisk nok til at jeg gleder meg over at stora endelig begynner å vise normal doberadferd, dvs jaktlyst, på lavtflyvende fugl som rype og and... :whistle:

Jeg har holdt hund i leilighet frem til nå og da har det vært utelukket for meg å skulle lufte dyra i bånd overalt. Vesla jager beitedyr som sau og rein, så i områder hvor vi må dele natur med slike må hun holdes i bånd. Stora viser ingen interesse for denslags, her er det kun utvalgte fugler (enn så lenge) - og katter! - som er interessante. Vi har noen sedvaneetablerte områder i nærheten hvor det er uskrevne regler om at hunder går løse. Området deles med litt fugleliv, og det knekkes nok både måsegg og tas en og annen kylling i løpet av året her. Dog ikke fra mine hunder, som stopper dumt og ikke vet hva de skal gjøre dersom byttet tas igjen... Skikkelige bruksdyr dette...

Jeg har planer om å starte et nytt og mer ansvarlig hundeliv når hundene kan løpe rundt i egen hage. Om jeg gjennomfører gjenstår å se... Jeg ser vel an området og hvordan sedvanen er på stedet tenker jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes rett og slett denne tråden, og den forrige tråden er bevis på at noe må gjøres. Det er jo helt feil at en lov som eksisterer blir ignorert av såpass mange hundeeiere.

Dessverre tror jeg ikke forholdene slik de er idag vil forbedres av seg selv, jeg tror heller ikke politiet kommer til å dra til skogs for å bøtelegge. Hva kan man da gjøre?

Kan det være noen poeng å kontakte politiet ang. dette? Eller noe annet? (ja dette er et seriøst spørsmål, for jeg er lei av å sitte på rumpa og ikke vite hva jeg kan gjøre)

I min kommune står vi i fare for å få helårsbåndtvang tredd over huet på oss, og grunnen er rett og slett slike uansvarlige hundeførere som bare tenker på seg og sine. Samt også de som ikke har kontroll utenom båndtvangstiden.

En helårsbåndtvang vil jo uansett bare ramme de lovlydige, for jeg regner med at de uansvarlige vil fortsette med sitt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg tror heller ikke politiet kommer til å dra til skogs for å bøtelegge. Hva kan man da gjøre?

Kan det være noen poeng å kontakte politiet ang. dette? Eller noe annet? (ja dette er et seriøst spørsmål, for jeg er lei av å sitte på rumpa og ikke vite hva jeg kan gjøre)

En helårsbåndtvang vil jo uansett bare ramme de lovlydige, for jeg regner med at de uansvarlige vil fortsette med sitt..

Mener du seriøst at dette er noe Staten bør bruke ressurser på? Å forfølge og bøtelegge brudd på båndtvangsbestemmelser? Og hvilke poster synes du vi skal ta ressursene fra da?

Jeg for min del synes vi har viktigere ting å ta oss til som stat utover det å straffeforfølge turgåere.

Og ja. Her jeg bor er det helårsbåndtvang som dekker området jeg bor og lufter hund på daglig. Hverken jeg eller mine medluftere tar oss nær av det. Så utvidet forbud er neppe veien å gå, med mindre det følges opp av utvidet håndhevelse. Hvilket bringer oss tilbake til start. Ressursspørsmålet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener du seriøst at dette er noe Staten bør bruke ressurser på? Å forfølge og bøtelegge brudd på båndtvangsbestemmelser? Og hvilke poster synes du vi skal ta ressursene fra da?

Jeg har ikke sagt at Staten skal bruke ressurser på det. Jeg lurer på hva jeg som ansvarlig/lovlydig hundeeiere kan gjøre for at balansen mellom lov og lovbrudd blir bedre. Hvordan kan jeg jobbe med at hundeeiere i min kommune blir bedre likt hos de som ønsker å innføre helårsbåndtvang.

Jeg for min del synes vi har viktigere ting å ta oss til som stat utover det å straffeforfølge turgåere.

Det er nettopp derfor jeg spørr om forslag til hva slags tiltak man kan gjøre. Og dersom du ikke har tenkt å komme med noe konstruktivt så er jeg ikke interesser i å høre kommentarene dine.

Og ja. Her jeg bor er det helårsbåndtvang som dekker området jeg bor og lufter hund på daglig. Hverken jeg eller mine medluftere tar oss nær av det. Så utvidet forbud er neppe veien å gå, med mindre det følges opp av utvidet håndhevelse. Hvilket bringer oss tilbake til start. Ressursspørsmålet.

Dessverre er det sånn at i min kommune har vi fremdeles kun ordinær båndtvang, og jeg syntes virkelig hundeeierene som bor her burde kjempe for å kunne beholde dette. Men det virker som hundeeiere fra steder med helårsbåndtvang gir beng i om det blir sånn for andre.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes båndtvanen burde tas litt på skjønn. Slik som rundt her er det ikke mye vilt, og på vinterstid hvor jeg vet det er mye vilt har jeg hunden i bånd hvis han evt skulle fatte interessen for å jage noe. Har også bånd på han, dagtid i området pga det er hunder, biler, hester o.s.v han gjerne vil spise opp. Hvis han, når han blir eldre, er lydig, holder seg rundt meg og ikke jager ting har jeg ikke noe problem med å la han gå løs, for slik det er nå svinser han mye.

Her er vel en som ganske godt "driter" i båndtvangen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det være noen poeng å kontakte politiet ang. dette?

Jeg har ikke sagt at Staten skal bruke ressurser på det. Jeg lurer på hva jeg som ansvarlig/lovlydig hundeeiere kan gjøre for at balansen mellom lov og lovbrudd blir bedre.

Viss forskjell på politiet (=Staten) og lovlydige hundeeiere da...

det virker som hundeeiere fra steder med helårsbåndtvang gir beng i om det blir sånn for andre.

Handler kanskje om at for oss er det ingen forskjell i praksis? Og fordi båndtvangsreglene ble laget for å beskytte viltet, men brukes for å beskytte fru Olsen som er redd hunder? Noe som vel minner litt om myndighetsmisbruk. Slikt er vanskelig å respektere. Hos oss er det lite konfliktfylt. Iom at folk vet hvor det luftes hund er det fint mulig å unngå områdene (Vi har god plass selv om øya er liten). Konfliktene her i området er de samme som overalt ellers: hundebæsj. Altså ikke båndtvangskonflikter.

Konstruktiv tilbakemelding: Jeg tar ansvar for meg og mitt, og sørger for å være til minst mulig synlig bry for omgivelsene. Det er vel det beste man kan gjøre. Like lite som jeg tar ansvar for andre hundeeieres handlinger, er jeg intressert i velmente "holdningskampanjer" fra slike.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes båndtvanen burde tas litt på skjønn.

Du er sikkert ikke den eneste som mener det. Men hvordan tenker du å oppnå det?

Her er vel en som ganske godt "driter" i båndtvangen...

Nå vet ikke jeg om dette er 21. august eller senere, men uansett så er det ikke tvil om at mange driter i båndtvangen.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er sikkert ikke den eneste som mener det. Men hvordan tenker du å oppnå det?

Nå vet ikke jeg om dette er 21. august eller senere, men uansett så er det ikke tvil om at mange driter i båndtvangen.

Er vel der problemet kommer inn, nemlig å faktisk følge slike lover. Det går vel mer på sunn fornuft, noe ikke alle har og dermed kan ikke loven være slik.

I byer er det vel båndtvang hele året? Er jo midt i oslo sentrum så ville trodde det var det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knutsen på filmen er jo så herlig.. Og for MIN del så har det der ikke noe å si..! MEN, nå er ikke jeg redd for hunder heller da. Og jeg kan tenke meg at folk som ikke liker hunder, mer: er redd dem, ikke synes det der er no gøy.

Båndtvangen synes jeg faktisk er grei sånn som den er jeg. Det ER ikke så vanskelig å ha bikkja si i bånd liksom..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil påstå at jeg er ganske så flink til å overholde båndtvangen. Slipper ikke hundene løs i skog og mark i båndtvangstiden. En er 110% saueren, den andre stoler jeg ikke helt på. Men først og fremst så er vel båndtvangen til for viltets del. Jeg kan derimot finne på å dra på sykkeltur med løs hund, men da løper han jo ved siden av sykkelen, og er ikke på jakt. Løper ikke bort til hunder eller dyr. Hundene mine blir fortere fornøyd om vinteren når de kan slippes, men sommeren er fin for fjellturer, sykkelturer, svømming, løpeturer o.l. Spenn på hundene trekksele, så får de god mosjon. :)

Jeg bryr meg ikke så hardt om folk slipper hundene sine i områder med mye folk/byområder, og jeg bryr meg heller ikke stort om folk har den gamle golden retrieveren tuslende i hælene, eller den lille valpen løs. Men jeg synes at det er unødvendig å la hundene frese rundt i skogen. Du treffer kanskje ikke på andre mennesker der, men det er da ikke dem båndtvangen er til for heller? Kjenner noen som langt oppe på fjellet tok sjansen på å slippe hunden sin, det endte med 10 000 kr utbetalt til en bonde for skade på sau...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns at båndtvangen må holdes i byer og tettsteder, samt på turområder med mye folk og i parker. Man må ta hensyn til menneskene rundt oss, samt andre hunder. Jeg forventer at folk skal ha bånd på dyrene når jeg går tur i byen eller på populære turveier( da jeg bodde i byen), jeg er ikke intr. i å få en løs hund på mine. Man må ha ganske stålkontroll for at en hund kan gå løs blant folk. (har jo sett slike også, med stor beundring)

Båndtvangen er for viltet sier dere, og det skjønner jeg veldig godt. Min forrige hund jaget fugler, derfor var hun mye i bånd i den værste tiden. Brukte også langline og var mye er obs da jeg bodde i utkantby. Jeg har de ikke løse blant sauer og husdyr, jeg går ikke ved elvemunninger hvor ender hekker, eller der tjelden er (som jeg skrev i forrige innlegg, orker ikke gjenta)

Norge er et laaangt land, og ikke alle steder er like. Ja båndtvangen forstår jeg veldig godt der det er mye folk og områder hvor det er mye rådyr,elg, ryper osv. Og jeg skjønner folks fortvilelse over de som ikke tar hensyn og reglene blir strengere.

Men ikke alle bor slik, og man kan fint bruke sunn fornuft og sin naturkunnskap og ha hunden løs på ulike områder uten at man trenger å føle seg som en kriminell eller er til plage for omgivelsene. Hvis man er så heldig å bo sånn til vel og merke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...