Gå til innhold
Hundesonen.no

Er folk for slappe mht båndtvangen?


MiO

Recommended Posts

Beklager om spøken min i innlegg nr 143 ble tatt ille opp, men det var et forsøk på litt galgenhumor...Og man må tillate seg det iblant. Løsne litt på stemningen kan man si, uten å forlate alvoret helt heller :-)

Det lå fullt alvor bak den spøkefulle tonen dog. Jeg slapp valpen løs et stykke på turen i skogen, men fikk dårlig samvittighet for det, selv om hun stort sett bare gikk på stien ved meg. Som jeg skrev i første innlegg i tråden, så følger jeg vanligvis offentlige regler, og har hatt hunden i bånd.

Nei, jeg tar det ikke ille opp og kunne sikkert ha skrevet noe liknende selv. Det var mer ment som en påminnelse om at det er folk av alle slag her på forumet og noen kan ta til seg kunnskap som ikke alltid er så gjennomtenkt ... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 335
  • Created
  • Siste svar

Jeg tenker at de som har privat skog eller en gård som de selv eier antageligvis kan la hundene løpe der uten at de bøtelegges. Om man selv eier landet vil man vel selv kunne vurdere om hunden er til skade for fugleliv og slikt.

Er det noen som vet om det er bånd tvang i Sverige? Om det er, i så fall når?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men nå er det da engang slik at i en del byområder er det ingen båndtvang utover den generelle.. Men du forventer fortsatt at vi bruker bånd av hensyn til deg? En anelse egosentrisk kanskje?

Ja selvfølgelig skal folk ta hensyn til andre! Uansett båndtvang eller ikke. Det er jo ingen tvil om det. Skal du ha hunden løs, så har du full kontroll. Hvis du ikke har kontroll, så har du ikke hunden løs blant folk. Egosentrisk du liksom! Dummeste jeg har hørt. Egosentrisk er de som IKKE tar hensyn til andre folk enn seg selv!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja selvfølgelig skal folk ta hensyn til andre! Uansett båndtvang eller ikke. Det er jo ingen tvil om det. Skal du ha hunden løs, så har du full kontroll. Hvis du ikke har kontroll, så har du ikke hunden løs blant folk. Egosentrisk du liksom! Dummeste jeg har hørt. Egosentrisk er de som IKKE tar hensyn til andre folk enn seg selv!

Signeres!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, og det er jeg. :) SELV OM jeg har hundene mine løse. Det går ann å bruke hodet og tenke fremover. Men det kommer vel aldri diverse folk som ikke bor så idyllisk til som vi her nord gjør :whistle: Har dere som er så kritiske her noen gang vært nord for Saltfjellet eller? Jeg må jo spørre ...

Det måtte jo kommet fra en eller annen der oppe..

Jeg kan bare prate for meg selv, jeg har vært i 19 fylker i Norge, så ja.. Jeg har vært nord for Saltfjellet noen ganger.

Idag øøøøørtidlig fikk jeg æren av å høre fuglekvitter både i byen og her jeg bor (som mange kaller på landet). Jommen var det ikke mer kvitring i parken i byen, fremfor her ute, så det er nok et mye tettere bestand i parker.

Det morsomme var hvor mye liv det var, både på bakken og overalt (som sikkert har noe med at de er litt "tammere"). Men må innrømme at jeg aldri i livet trodde det var så mye fugleliv oppi trærne, jeg har aldri sett så mange. Snakk om nærmere 100stk på noen hundre meter!

Så der ser dere, at man ikke ser, betyr ikke at de ikke eksisterer.

Det er ingen tvil om at det er et yrende liv også i Osloparkene..

Men når det gjelder bakkehekkende fugl er det lite av de i byens parker, naturlig nok.

De som hekker i trærne er lite utsatt for skade fra løse hunder, men ganske så mye fra løse katter..

Jeg tenker at de som har privat skog eller en gård som de selv eier antageligvis kan la hundene løpe der uten at de bøtelegges. Om man selv eier landet vil man vel selv kunne vurdere om hunden er til skade for fugleliv og slikt.

Nei. Det er ikke slik at man bestemmer selv på egen eiendom.

Hvis du vil ha det slik får du flytte til USA eller.no

Ja selvfølgelig skal folk ta hensyn til andre! Uansett båndtvang eller ikke. Det er jo ingen tvil om det. Skal du ha hunden løs, så har du full kontroll. Hvis du ikke har kontroll, så har du ikke hunden løs blant folk. Egosentrisk du liksom! Dummeste jeg har hørt. Egosentrisk er de som IKKE tar hensyn til andre folk enn seg selv!

Mine hunder følges på aktsom måte, hele året.

Full kontroll vet vi begge at ingen har, men man tilstreber seg altså å ligge så nær som mulig.

Lovens krav er at løs hund følges på aktsom måte..

Så kan du egentlig mene akkurat hva du vil utover det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hunden alltid fast når jeg er i byen eller med masse hus. Men i skog og gressletter å slikt bruker jeg å la han løpe litt fritt :)

Ser jeg noen andre(mennesker eller hunder) så setter jeg han fast med engang!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hunden alltid fast når jeg er i byen eller med masse hus. Men i skog og gressletter å slikt bruker jeg å la han løpe litt fritt :)

Ser jeg noen andre(mennesker eller hunder) så setter jeg han fast med engang!

Men det er jo for viltet sin del det er båndtvang. Derfor er strand eneste plassen mi år springe løs nå, og da bare nede med vannet der fugler ikke hekker. Samt løs i gårdsrommet på gården, men ikke på jordene for der hekker vipene og andre bakkehekkende fugler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er jo for viltet sin del det er båndtvang. Derfor er strand eneste plassen mi år springe løs nå, og da bare nede med vannet der fugler ikke hekker. Samt løs i gårdsrommet på gården, men ikke på jordene for der hekker vipene og andre bakkehekkende fugler.

Haha ja okei, da følger jeg visst ikke båndtvangen da :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Eiksmarka er det både rådyr og elg. Søsknene mine fant et rådyr som var bitt i hjel av hund rett inne i skogen ved Fossum for noen år siden. Det var et grusomt syn. Viltnemda kom og takket dem for å vente ved kadaveret og fortalte hvor grusomt hunder dreper ... Alle hunder har det mer eller mindre i seg og er de flere sammen, blir de fort til en jagende flokk. Syns ikke det er noe morsomt i det hele tatt, at dere tuller med å bryte båndtvangen. Det er noe med hvilke signaler man sender ut til de som kanskje ikke har så mye erfaring, så god kontroll på hunden eller kan vurdere når det er trygt å slippe hunden løs.

Uff.. jeg får helt vondt inni meg av å høre om slike ting. Var jo et tilfelle i høst med to hunder som skadet et rådyr så kraftig at det måtte avlives.

En flokk holder faktisk med å være to stykker også, de hauser hverandre mer enn nok opp.

Nei båndtvangen tuller man ikke med, og personlig syntes jeg virkelig hundene klarer seg fint i bånd 4-5 måneder av året. Man kan jo fremdeles ta et par turer i uken på friområder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei båndtvangen tuller man ikke med, og personlig syntes jeg virkelig hundene klarer seg fint i bånd 4-5 måneder av året. Man kan jo fremdeles ta et par turer i uken på friområder.

Nå er det en god del hunder som ikke har noe som helst på friområder å gjøre, hva mener du man skal gjøre da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan jo fremdeles ta et par turer i uken på friområder.

kan du fortelle meg hvor i TRD det er friområder?? Eller i Trøndelag idet store og hele?? Utenom JFF sine, der det er krav om sauerenhetsbevis, hmm??

Det er plenty kommuner, ja hele fylker uten friområder for hund, om man ser bort fra JFF sine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig må jeg si jeg er dritt lei av å få kjeft av vilt fremmede mennesker pga av alle dere som bryter båndtvangen. Særlig fordi jeg overholder båndtvangen helt religiøst selv.

Det er to ting som irriterer fletta av meg som hundemenneske:

  1. De som ikke plukker opp dritten.
  2. De som bryter båndtvangen.

Jeg bryr meg ikke om hva slags rase man har. Har man valgt en rase man ikke er stand til å gi det den trenger innenfor gjeldende lover og regler skulle man ikke hatt den rasen.

Jeg må si holdningene i denne tråden sjokkerer meg litt. Det er jo ikke rart så mange 'vanlige' mennesker har lagt oss hundemennesker for hat når så mange tar rennefart og driter i samfunnets normer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det en god del hunder som ikke har noe som helst på friområder å gjøre, hva mener du man skal gjøre da?

Hvilke hunder tenker du på da? For det er da kanskje hunder som ikke har noe som helst løse å gjøre da?

Når jeg var på et av Oslos friområder (vi har jo ikke i Bærum) så var vi helt alene, det er veldig oversiktelig. Når det kom en bil fikk vi samlet hundene, og vurdert hva slags hunder de kom med, men nå hadde vi hunder som tolererer frislipp veldig greit. Men det hadde ikke vært vanskelig å koble hundene å dra hjem.

kan du fortelle meg hvor i TRD det er friområder?? Eller i Trøndelag idet store og hele?? Utenom JFF sine, der det er krav om sauerenhetsbevis, hmm??

Det er plenty kommuner, ja hele fylker uten friområder for hund, om man ser bort fra JFF sine.

Jeg kjenner ikke til hvordan det er i Trondheim. Men her i Bærum har vi ingen friområder så jeg må dra til Oslo. Men vet du hva jeg gjør med det? Jeg er med i kampen om å få friområder i Bærum. Det er en av tingene jeg mener med at vi hundeeiere må gjøre tiltak for at hundene skal ha det bedre i båndtvangsperioden!

Politiet, viltnemda eller andre slike ting tar ikke bare å setter opp friområder som regel. Man må ofte kjempe litt for det!

Det ser derimot ut til at det er enklere å drite i båndtvangen, istedenfor å jobbe med den, og da få ordnet friområder. Evt. helårsbåndtvanger vet jeg ikke helt grunnen til, men vi klart å motkjempe en sånn innføring i min kommune for vel et år siden. (det var pga engasjerte hundeeiere).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg overholder båndtvangen uten større problemer, men det er definitivt litt surt med tanke på at vi bare har noen få måneder hvor vi kan gå i fjellene uten ski på beina :getlost: (Iallefall her i nord. Aner ikke hvordan det er lengere sør...)

Er det noen av dere som vet om det er noen friområder i Troms? De jeg har spurt har generelt fnyst og sagt at dette ikke er relevant her hvor vi har så mye natur å gå i. (Fordi...båndtvangen ikke gjelder for oss? Jeg ANER ikke hva argumentet deres var for denne påstanden og ble ærlig talt litt oppgitt over hele holdninga.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må ofte kjempe litt for det!

Og hva vet du om hva jeg har gjort??

Vi fikk det endelig vedtatt i kommunestyret i 2007 at det skulle bygges 7 fri/dressurområder for hund, samt en hundeløype. Deretter skjedde ingenting pga pengemangel, til tross for både plenty av folk villige til å jobbe på dugnad for å få det til ( både "private" og folk fra hunde/raseklubber). I vinter var det stor ståhei om at endelig skulle to av de bygges, vel, ingen av de to er påbegynt engang, og spes det ene området trenger KUN gjerde rundt, det er ikke nødvendig å felle trær, drenere eller noe. Det er allerede anlagt parkeringsplass rett ved siden av, samt at det er to store rundt 5 min gange unna. Kun et gjerde trengs!. Og nei, "vi" får ikke sette det opp selv.. Jeg sa det når det ble annonsert at jeg tror det ikke før jeg får se det, og jeg har faktisk ikke trua på at de blir satt opp i år heller.

Tenk om alle vi som gjerne vil være lovlydige skulle ha stilt opp på saurenhetskurs og oversvømt JFF sine dressurområder? Tror du de hadde fått til mye jakttrening der, de som ønsket det? Med små lodne bichoner, brølende schæfere og luntende mastiffer spredd utover området deres til alle døgnets tider?? Hadde de som virkelig TRENGER sauerenhetsbevis ( jakthunder) fått plass på kursa om "alle vi andre" hadde stilt opp? Seriøst, med etpar timer på mail og tlf skulle jeg klart å fylle opp alle sauerenhetskursene i Trøndelag med alt annet enn jakthunder for resten av året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse friområdene er ikke alltid så veldig hyggelige, da. Både i Frognerparkem og på Ekeberg er det en del ufyselige bikkjer og eiere. Ikke skjønner jeg helt poenget med slike stillestående frislepp, heller. Hva har bikkja igjen for å skulle innlemmes/tilpasse seg i en totalt ny flokk og kanskje bli småmobba, eller smiske noe jævli for å bli godtatt, kanskje løpe noen runder bajas med en eller annen som man aldri ser igjen og så gå hjem. Nei, takke meg tiil å gå på tur i skauen med gode hundevenner, legge ut et spor, trene litt sammen, bade litt og så har alle hatt det fint, selv med bånd på :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig må jeg si jeg er dritt lei av å få kjeft av vilt fremmede mennesker pga av alle dere som bryter båndtvangen. Særlig fordi jeg overholder båndtvangen helt religiøst selv.

Jeg forstår ikke at du gidder å bry deg.

Jeg får aldri kjeft for sånt.. Jeg har bare to hunder og bor i Oslo..

Hvilke hunder tenker du på da? For det er da kanskje hunder som ikke har noe som helst løse å gjøre da?

Når jeg var på et av Oslos friområder (vi har jo ikke i Bærum) så var vi helt alene, det er veldig oversiktelig. Når det kom en bil fikk vi samlet hundene, og vurdert hva slags hunder de kom med, men nå hadde vi hunder som tolererer frislipp veldig greit. Men det hadde ikke vært vanskelig å koble hundene å dra hjem.

Hannhunden min har som regel lite på et slikt friområde å gjøre.

Men han er allikevel en stødig type som greit kan gå løs hele året, han bryr seg rett og slett ikke om andre når han er på tur..

Jeg kjenner ikke til hvordan det er i Trondheim. Men her i Bærum har vi ingen friområder så jeg må dra til Oslo. Men vet du hva jeg gjør med det? Jeg er med i kampen om å få friområder i Bærum. Det er en av tingene jeg mener med at vi hundeeiere må gjøre tiltak for at hundene skal ha det bedre i båndtvangsperioden!

Politiet, viltnemda eller andre slike ting tar ikke bare å setter opp friområder som regel. Man må ofte kjempe litt for det!

Hvordan er det dere kjemper for dette?

Det er ikke politiet, viltnemnda eller "slike ting" som har noe med dette å gjøre.

Det krever et vedtak i kommunestyret og at kommunen endrer litt på en forskrift, hverken mer eller mindre.

Det ser derimot ut til at det er enklere å drite i båndtvangen, istedenfor å jobbe med den, og da få ordnet friområder. Evt. helårsbåndtvanger vet jeg ikke helt grunnen til, men vi klart å motkjempe en sånn innføring i min kommune for vel et år siden. (det var pga engasjerte hundeeiere).

Din kommune er ikke noen gjennomsnittskommune akkurat.. Men det vet du kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hva vet du om hva jeg har gjort??

Vi fikk det endelig vedtatt i kommunestyret i 2007 at det skulle bygges 7 fri/dressurområder for hund, samt en hundeløype. Deretter skjedde ingenting pga pengemangel, til tross for både plenty av folk villige til å jobbe på dugnad for å få det til ( både "private" og folk fra hunde/raseklubber). I vinter var det stor ståhei om at endelig skulle to av de bygges, vel, ingen av de to er påbegynt engang, og spes det ene området trenger KUN gjerde rundt, det er ikke nødvendig å felle trær, drenere eller noe. Det er allerede anlagt parkeringsplass rett ved siden av, samt at det er to store rundt 5 min gange unna. Kun et gjerde trengs!. Og nei, "vi" får ikke sette det opp selv.. Jeg sa det når det ble annonsert at jeg tror det ikke før jeg får se det, og jeg har faktisk ikke trua på at de blir satt opp i år heller.

Tenk om alle vi som gjerne vil være lovlydige skulle ha stilt opp på saurenhetskurs og oversvømt JFF sine dressurområder? Tror du de hadde fått til mye jakttrening der, de som ønsket det? Med små lodne bichoner, brølende schæfere og luntende mastiffer spredd utover området deres til alle døgnets tider?? Hadde de som virkelig TRENGER sauerenhetsbevis ( jakthunder) fått plass på kursa om "alle vi andre" hadde stilt opp? Seriøst, med etpar timer på mail og tlf skulle jeg klart å fylle opp alle sauerenhetskursene i Trøndelag med alt annet enn jakthunder for resten av året.

Jeg vet ikke hva du har gjort, og det er jo individuelt hvem som sitter i styrer osv. Men de friområdene jeg har sett i Oslo har ikke hatt gjerde rundt seg, så akkurat det ser jeg ikke at kan være noe problem. De er dessuten lagt opp slik til at man kan gå turer langs kantene (utenom kanskje Hundejordet i Frognerparken, men det er noe for seg selv).

Dog syntes jeg det er kjempebra at dere gjør tiltak, og at dere pusher. Men det hjelper jo ingenting å bryte loven :rolleyes2:

Disse friområdene er ikke alltid så veldig hyggelige, da. Både i Frognerparkem og på Ekeberg er det en del ufyselige bikkjer og eiere. Ikke skjønner jeg helt poenget med slike stillestående frislepp, heller. Hva har bikkja igjen for å skulle innlemmes/tilpasse seg i en totalt ny flokk og kanskje bli småmobba, eller smiske noe jævli for å bli godtatt, kanskje løpe noen runder bajas med en eller annen som man aldri ser igjen og så gå hjem. Nei, takke meg tiil å gå på tur i skauen med gode hundevenner, legge ut et spor, trene litt sammen, bade litt og så har alle hatt det fint, selv med bånd på :D

Jeg kan ikke se hva som ikke er hyggelig med en tom plass uten noen mennesker eller hunder, hvor du lovlig kan la hunden din løpe. Man trenger jo ikke dra dit i "rush"-tiden. Søndag ettermiddag/kveld var utrolig deilig f.eks.

For ifølge disse som bryter båndtvangen, så er visst bare problemet at hunden må få løpe litt fra seg, før den kan kobles igjen.

Hannhunden min har som regel lite på et slikt friområde å gjøre.

Men han er allikevel en stødig type som greit kan gå løs hele året, han bryr seg rett og slett ikke om andre når han er på tur..

Din kommune er ikke noen gjennomsnittskommune akkurat.. Men det vet du kanskje?

Jeg mener selvfølgelig ikke at man trenger å troppe opp dit til en full flokk, men det er tidspunkter hvor det er få mennesker, ihvertfall plassen like ved Bogstadvann i Oslo. Men om han er en stødig og grei type så har han kanskje ikke et ekstremt behov for å være

løs de 4-5mnd det er båndtvang?

Og nei kommunen min er kanskje ikke gjennomsnittlig, men sånn er det bare.

Poenget mitt er rett og slett at man må innrette seg etter de regler og lover som gjelder. Så får man heller gjøre andre tiltak for å få forandringer og slikt som lovlydig. Et godt tips er vel da å jobbe for å få noe liknende det de har i Sverige da, om det er bedre en dagens system i Norge :)

Og jeg tar gjerne imot tips til hva som kan gjøres for å jobbe mot et slikt mål. For selv er jeg lite politisk av meg, og skjønner lite av kompliserte artikler om regler, lover, forskrifter osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener selvfølgelig ikke at man trenger å troppe opp dit til en full flokk, men det er tidspunkter hvor det er få mennesker, ihvertfall plassen like ved Bogstadvann i Oslo. Men om han er en stødig og grei type så har han kanskje ikke et ekstremt behov for å være

løs de 4-5mnd det er båndtvang?

Så en stødig og grei hund klarer seg noen mnd uten tilstrekkelig aktivitet både for hjerne og fysikk?

Er du sikker på at vi er på samme planet?

Og nei kommunen min er kanskje ikke gjennomsnittlig, men sånn er det bare.

Men da er det også et ****** dårlig eksempel å bruke..

Poenget mitt er rett og slett at man må innrette seg etter de regler og lover som gjelder. Så får man heller gjøre andre tiltak for å få forandringer og slikt som lovlydig. Et godt tips er vel da å jobbe for å få noe liknende det de har i Sverige da, om det er bedre en dagens system i Norge :)

Og jeg tar gjerne imot tips til hva som kan gjøres for å jobbe mot et slikt mål. For selv er jeg lite politisk av meg, og skjønner lite av kompliserte artikler om regler, lover, forskrifter osv.

Du er ikke så politisk, du forstår ikke hvordan ting fungerer, men du har engasjert deg i arbeidet for å få friområder..?

Kan du si hvordan du da har engasjert deg? Det er politisk arbeid vi her snakker om, det er nemlig den eneste måten å påvirke slikt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så en stødig og grei hund klarer seg noen mnd uten tilstrekkelig aktivitet både for hjerne og fysikk?

Er du sikker på at vi er på samme planet?

En stødig og grei hund klarer da å få tilstrekkelig aktivitet for hjerne og fysikk under båndtvangen uten å bryte loven. Ellers så har hundens eier valgt feil et sted, og ikke lagt tilrette for det hundeholdet som kreves.

Men da er det også et ****** dårlig eksempel å bruke..

Jeg kan ikke gi så mange eksempler ellers, annet enn Oslo. Men som sagt så er jeg ikke politisk anlagt, og det er en av de store grunnene til at jeg her i tråden prøver å få frem en metode å gå frem på som ville gjort båndtvangssituasjonen bedre. Hva evt. løsning bør være? Og hvordan man kommer seg frem til det målet?

Det skal nemlig ikke være et hinder at jeg ikke vet, for det skal jo være mulig å finne ut av. Det umulig er nemlig ikke umulig, det tar bare litt lenger tid :)

Du er ikke så politisk, du forstår ikke hvordan ting fungerer, men du har engasjert deg i arbeidet for å få friområder..?

Kan du si hvordan du da har engasjert deg? Det er politisk arbeid vi her snakker om, det er nemlig den eneste måten å påvirke slikt..

Ikke at dette har noe som helst med diskusjonen å gjøre, meeeen jeg har da selvfølgelig venner og kontakter som kan dette, samt familie. Spesielt en venninne er utrolig flink, og sammen så komponerer vi brev, vi kommer til enighet om hva vi vil få frem, og hun tar seg av formuleringen.

Altså, den eneste måten er ikke kun politisk, men ja alt må igjennom den kanalen. Men med vilje, lyst og engasjement så kommer man langt!

Meeeeen nu bikker diskusjonen feil vei, og jeg spørr igjen. Har noen råd og tips til hva man kan gjøre, hva slags tiltak, og hva en evt. god og sannsynlig løsningen på båndtvangssituasjonen er? Med et mål om minst mulige lovbrytere, om det er loven som må forandres, eller bøtelegging eller hva enn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke at dette har noe som helst med diskusjonen å gjøre, meeeen jeg har da selvfølgelig venner og kontakter som kan dette, samt familie. Spesielt en venninne er utrolig flink, og sammen så komponerer vi brev, vi kommer til enighet om hva vi vil få frem, og hun tar seg av formuleringen.

Altså, den eneste måten er ikke kun politisk, men ja alt må igjennom den kanalen. Men med vilje, lyst og engasjement så kommer man langt!

Altså, den eneste måten å få til noe sånt på er via et politisk vedtak.

Det er altså påvirkning av politikere som må til..

Det er ganske interessant at en person som utgir seg for å jobbe aktivt for å få slike områder ikke vet HVORDAN man jobber med det.

Kan du ikke forklare hva du faktisk gjør for å få friområder i Bærum?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, den eneste måten å få til noe sånt på er via et politisk vedtak.

Det er altså påvirkning av politikere som må til..

Det er ganske interessant at en person som utgir seg for å jobbe aktivt for å få slike områder ikke vet HVORDAN man jobber med det.

Kan du ikke forklare hva du faktisk gjør for å få friområder i Bærum?

Hun har jo forklart det. Gjennom sine politisk aktive kontakter. Det er ingen uvanlig måte å jobbe på. Man finner ildsjeler "på innsiden" som deler ens interesser eller som synes saken er god og som besitter nødvendig kunnskap til å håndtere det politiske. Veldig ofte et fruktbart samarbeid når det kommer til lokalpolitikk.

Bussruten ble utvidet med ett stopp her hvor vi bor ved at velforeningen snuste opp en ivrig lokalpolitiker som brenner for kollektivtrafikk og som syntes det var for ille at bussen ikke gikk helt frem.

Veldig ofte i lokale saker er det nok at noen setter ballen i gang, så er det nok av ivrige lokalpolitikere som kan ta over. Man *må* ikke være politiker for å kunne snakke med politikere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, den eneste måten å få til noe sånt på er via et politisk vedtak.

Det er altså påvirkning av politikere som må til..

Det er ganske interessant at en person som utgir seg for å jobbe aktivt for å få slike områder ikke vet HVORDAN man jobber med det.

Kan du ikke forklare hva du faktisk gjør for å få friområder i Bærum?

Som du ser skrevet under, så er det jo påvirkning av politikere jeg driver med. Jeg bare bruker kunnskapen og engasjementet til mine kontakter, også tar vi sammen og jobber for saken. Du tror vel ikke at man selv må være politisk anlagt for å kunne trekke sin del av sleden?

Hun har jo forklart det. Gjennom sine politisk aktive kontakter. Det er ingen uvanlig måte å jobbe på. Man finner ildsjeler "på innsiden" som deler ens interesser eller som synes saken er god og som besitter nødvendig kunnskap til å håndtere det politiske. Veldig ofte et fruktbart samarbeid når det kommer til lokalpolitikk.

Bussruten ble utvidet med ett stopp her hvor vi bor ved at velforeningen snuste opp en ivrig lokalpolitiker som brenner for kollektivtrafikk og som syntes det var for ille at bussen ikke gikk helt frem.

Veldig ofte i lokale saker er det nok at noen setter ballen i gang, så er det nok av ivrige lokalpolitikere som kan ta over. Man *må* ikke være politiker for å kunne snakke med politikere.

Takk :) Og utrolig godt eksempel!

I tillegg Pan, så spørr jeg jo her om det er noe mer jeg kan gjøre... men enten så er ikke du selv politisk anlagt og vet om muligheter jeg kan hjelpe på, ellers så er du ikke interessert i å jobbe for denne saken. Personlig syntes jeg alle hundeeiere, og SPESIELT de som som bryter loven, burde jobbe aktivt med å få til en evt. forandring. Hva den bør være er jeg usikker på, for det bør være oppnåelig, men samtidig bra nok for de fleste ihvertfall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tillegg Pan, så spørr jeg jo her om det er noe mer jeg kan gjøre... men enten så er ikke du selv politisk anlagt og vet om muligheter jeg kan hjelpe på, ellers så er du ikke interessert i å jobbe for denne saken. Personlig syntes jeg alle hundeeiere, og SPESIELT de som som bryter loven, burde jobbe aktivt med å få til en evt. forandring. Hva den bør være er jeg usikker på, for det bør være oppnåelig, men samtidig bra nok for de fleste ihvertfall :)

Jeg har vært politisk aktiv i ca 15 år, og velger mine saker med omhu.

Friområder er ikke mitt fokus akkurat, jeg fokuserer mer på å bli kvitt båndtvangen i bystrøk.

Jeg kjører for tiden et sololøp på akkurat det området, og vi vil i løpet av det neste året se om det bærer frukter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært politisk aktiv i ca 15 år, og velger mine saker med omhu.

Friområder er ikke mitt fokus akkurat, jeg fokuserer mer på å bli kvitt båndtvangen i bystrøk.

Jeg kjører for tiden et sololøp på akkurat det området, og vi vil i løpet av det neste året se om det bærer frukter.

Greit! Men det hjelper ikke meg en dritt dessverre, og det er derfor jeg spørr om tips og råd, men du har tydeligvis ikke tenkt å gi noe av det. Og det er heller ingen andre her med råd, og da får jeg ikke gjort stort mer enn før. :hmm:
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...