Gå til innhold
Hundesonen.no

Er folk for slappe mht båndtvangen?


MiO

Recommended Posts

Er vel der problemet kommer inn, nemlig å faktisk følge slike lover. Det går vel mer på sunn fornuft, noe ikke alle har og dermed kan ikke loven være slik.

Problemene kommer vel egentlig når man faktisk må true med bøtelegging for at folk skal følge en lov. Er det virkelig så vanskelig å ha hunden i bånd i 4mnd og 20 dager!? Det er jo 7mnd og 10 dager igjen å la den løpe på.

I byer er det vel båndtvang hele året? Er jo midt i oslo sentrum så ville trodde det var det.

Jeg har aldri hørt om en slik bestemmelse i Oslo, og finner heller ikke noe på Friluftsetatens sider om at det er helårsbåndtvang i Oslo, verken i mark eller by.

Men ikke alle bor slik, og man kan fint bruke sunn fornuft og sin naturkunnskap og ha hunden løs på ulike områder uten at man trenger å føle seg som en kriminell eller er til plage for omgivelsene. Hvis man er så heldig å bo sånn til vel og merke.

Da syntes jeg heller man kan jobbe for å få disse stedene godkjent som friområder. For dessverre er det de som ser svart/hvitt på det, og da ødelegger det å ha hunden løs ulovlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 335
  • Created
  • Siste svar

Lover og forskrifter om hundehold i Oslo

Her i skedsmo er det lokale båndtvangsbestemmelser, hvor det står at det er bl.a båndtvang i sentrumsomr, rundt flomvollen, på skoler, butikker og barnehager +++ (Så det er ikke mange områder igjen til å ha hunden løs når man har gått igjennom hele den lista).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Venninnen min var på joggetur med flat'en sin, og hadde løpt over 1 mil så hunden var såpass sliten at den løp så tett oppi beina hennes den bare klarte (bak henne). Da var det en mann som ble sint fordi hun brøt båndtvangen, så han løp like godt bort til henne å sparket henne skikkelig i hoften. Ja, hun brøt båndtvangen, men hunden løp nærmere henne da enn det han gjør i bånd. Og han brøt vel en lov ved å sparke henne også? Er vel ikke lov med vold heller vil jeg tro.

Mange av de som slipper hundene løse i båndtvangen (les; mange, ikke alle) har null kontroll på hunden sin. Det kommer ofte løse hunder bort til meg når jeg er på tur med hundene, og det er ikke alltid like koselig. Senest for en ukes tid siden kom det en løs hannhund bort til cockeren min (som er lite glad i andre hanner) og eieren kom gående sakte etter. Santo knurret, bjeffet og sa tydelig i fra, men hunden kom uansett helt bort til oss. Da tenker jeg at dersom Santo hadde vært et rådyr, hva kunne ha skjedd da? Eieren ga totalt f*** og stoppet heller for å snakke om det fine været enn å ta hunden sin med seg å gå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dere som vil ha bikkjene løs; ha på langline da vel. Min leker fint med langlina på og løper rundt og leker osv :)

skaff deg et par hunder til du og så prøv å ha de i langline og se om det er like praktisk da. :aww:

Jeg er INGEN forskjell på å ha hunden i langline eller løs når det kommer til hvor mye reir og diverse de kan klare å ødelegge for du har ikke kontroll på om hunden klare å trå på et reir når det er 15 meter i fra deg. Eneste forskjllen for min del er at jeg slitter å gå å drasse på den lina og slipper hunden som surrer seg inn i hverandre for de kommer tilbake når jeg roper uansett om de har på seg en langline eller ikke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har hatt opptill 5hunder i langline på en gang, men jeg har de på en åpen plass, hvor jeg vet de ikke kan forstyrre noen dyr ;) funker kjempe fint det, og ikke bryter jeg noen regler og risikerer ikke bot heller :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har hatt opptill 5hunder i langline på en gang, men jeg har de på en åpen plass, hvor jeg vet de ikke kan forstyrre noen dyr ;) funker kjempe fint det, og ikke bryter jeg noen regler og risikerer ikke bot heller :)

og da holder du i alle 5 linene regner meg med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er utrolig sjeldent jeg ser rådyr her i Bærum, så da finnes de vel ikke sant!?

Ærlig talt, folk må forstå at selvom man ikke ser dyra daglig, så trenger ikke det å bety at de ikke er der. Her jeg bor er det visst masse rådyr, så mye at vi gjentatte ganger har måttet leve med ekstraordinær båndtvang. Og jeg ser kanskje et par rådyr i løpet av året... (om jeg er heldig)

Hunder derimot, får nok ferten av rådyr oftere enn oss, siden de har mye bedre nese enn oss. Så dere som sier at dere holder øynene åpne for dyr... klarer dere også å lukte rådyr? Nei jeg tror virkelig ikke det, og hva skjer den gangen hunden din får ferten av rådyr og bestemmer seg for å jakte. Det kan være så enkelt at det er et skadet rådyr, (rift i benet) som da lukter litt blod som trigger jaktlysten til hunden.

Det er faktisk veldig annerledes her oppe. Rådyrbestanden er knørtliten. Mange vet ikke at det finnes rådyr her fordi de er så sjeldne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har hatt opptill 5hunder i langline på en gang, men jeg har de på en åpen plass, hvor jeg vet de ikke kan forstyrre noen dyr ;) funker kjempe fint det, og ikke bryter jeg noen regler og risikerer ikke bot heller :)

og da holder du i alle 5 linene regner meg med?

Akkurat det jeg skulle til å si det samme, for i følge hundeloven så "skal en hund bli holdt i bånd eller forsvarlig inngjerdet eller innestengt"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jepp

så flott da, men jeg velger å ha mine nåværende hunder løse for de har jeg kontroll på, skulle jeg en dag få en hund som jeg ikke kan stole på til tross for god trening fra starten av så får jeg ha den i bånd da, men det har ikke hendt til nå. Jeg vil i hvert fall ikke ha 5 stykk flat som springer rundt i langline for det KAN ikke gå godt. De kommer til å surre seg så sammen og med fare for skader når det er så mye bånd rundt forbi i lek og herjing så kommer jeg ikke til å velge langline i hvert fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så flott da, men jeg velger å ha mine nåværende hunder løse for de har jeg kontroll på, skulle jeg en dag få en hund som jeg ikke kan stole på til tross for god trening fra starten av så får jeg ha den i bånd da, men det har ikke hendt til nå. Jeg vil i hvert fall ikke ha 5 stykk flat som springer rundt i langline for det KAN ikke gå godt. De kommer til å surre seg så sammen og med fare for skader når det er så mye bånd rundt forbi i lek og herjing så kommer jeg ikke til å velge langline i hvert fall.

25 000 kr er ganske mye penger altså, det har ikke jeg mulighet til å betale i hvert fall. Og; klarer man ikke å ha kontroll på fem hunder i bånd/langline så har man to valg (3 utenom båndtvangen). Det ene er å ikke skaffe seg så mange hunder, det andre er å gå flere turer slik at man klarer å ha kontroll på hundene. Det tredje er jo å slippe alle sammen, men det hadde ikke jeg turt i båndtvangstiden. Hunder blir ofte tøffere når de er en flokk enn når de er alene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes rett og slett denne tråden, og den forrige tråden er bevis på at noe må gjøres. Det er jo helt feil at en lov som eksisterer blir ignorert av såpass mange hundeeiere.

Ja, noe må gjøres.

Folk kommer ikke til å slutte å skaffe seg hund - og det er jeg glad for!

Folk kommer ikke til å slutte å gå løse med hundene sine - og det er jeg glad for!

Det er mulig situasjonen er en annen utenfor byene og tettbebygde strøk, men her hvor jeg kommer fra er det nok av hunder som har gått hele livet sitt i bånd - og det er et mye større problem enn hunder som går løse. Byene er fulle av nevrotiske hunder som ikke takler å se mennesker og andre dyr, fordi en vond kjetting rundt halsen strammes hver gang dette skjer. Det er beklagelig å måtte si det, men jeg treffer nesten like ofte på hunder som er fullstendig usosiale og regelrett skremte, som jeg treffer rolige og balanserte hunder. Når jeg treffer løse hunder, er jeg alltid avslappet. Når jeg treffer hunder i bånd, vet jeg aldri hva vi møter.

Vi kan spørre oss om hunder i det hele tatt hører hjemme i byene, og i en liten leilighet, men da er det ikke lenge før vi også må spørre oss om hunder hører sammen med mennesker. Jeg tror ikke det er veldig stor uenighet her inne at mennesker og hunder går veldig godt sammen, men da under visse betingelser. En av disse betingelsene er at hundene får et så naturlig som mulig, for dem, forhold til fremmede mennesker og andre hunder. Dette løses veldig godt ved at hunder får gå løse. Da får man et annet problem: Hva om hundene viser tegn til aggresjon og kan bite? Flere europeiske land har løst dette med å droppe båndtvang og pålegge eierne at hundene går med munnkurv i stedet. Jeg tror de er inne på noe, for hundene får i det minste bevege seg på en naturlig måte - og hundens kropp er dens språk, og en hund som ikke får bruke kroppen sin, lære kroppen sin å kjenne i forskjellige omgivelser og rundt forskjellige mennesker og dyr, vil ikke lære å kommunisere på en trygg og god måte.

Jeg tenker på viltet, selvsagt gjør jeg det. Og jeg er mer forsiktig i båndtvangperioden. Men jeg bor et sted hvor vi først og fremst har med spurv og duer å gjøre. En due blir ikke skremt av hunden min. Går jeg løs med hund i skogen, så er det i et av de mest sentrumsnære skogsområdene vi har, på tilrettelagte turområder. Litt vilt er det sikkert, diverse fugl kanskje, men vet du hva - det finnes rovdyr i denne verden, alt levende dør, døden er det mest naturlige som finnes, og ofte er døden harmfull og vond.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både jeg og Lillan lider under båndtvangen. Jeg overholder den og hun får ikke løpt løs på friområdet selv om det hverken er dyr eller folk der. Hun lar oss lide for det ved å mase konstant. Jeg irriterer meg når jeg daglig ser minst fem løse hunder. Om det er i skogen eller i byen det er mange som driter i båndtvangen. At de har råd til å betale 7000 som er det man kan bøtelegges for dette, får være deres sak. Jeg har ikke råd til det. For så vidt lar jeg Merlin gå løst på plass fra ytterdøra og inn i bilen. Han er da innen for hagen frem til to meter fra bilen. Synes det er unødig å ta på og av båndet for disse to meterne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I byer er det vel båndtvang hele året? Er jo midt i oslo sentrum så ville trodde det var det.

I Oslo sentrum er det båndtvang fra 1. april til og med 20. august, hvert år.

Så enkelt er det.

Jeg syns at båndtvangen må holdes i byer og tettsteder, samt på turområder med mye folk og i parker. Man må ta hensyn til menneskene rundt oss, samt andre hunder. Jeg forventer at folk skal ha bånd på dyrene når jeg går tur i byen eller på populære turveier( da jeg bodde i byen), jeg er ikke intr. i å få en løs hund på mine. Man må ha ganske stålkontroll for at en hund kan gå løs blant folk. (har jo sett slike også, med stor beundring)

Men nå er det da engang slik at i en del byområder er det ingen båndtvang utover den generelle.. Men du forventer fortsatt at vi bruker bånd av hensyn til deg? En anelse egosentrisk kanskje?

Jeg har aldri hørt om en slik bestemmelse i Oslo, og finner heller ikke noe på Friluftsetatens sider om at det er helårsbåndtvang i Oslo, verken i mark eller by.

Det er ikke båndtvang året rundt i Oslo..

Det er noen unntak for noen naturreservatgreier, men ellers er alt fritt frem fra 21. august til og med 31. mars.

Det er faktisk veldig annerledes her oppe. Rådyrbestanden er knørtliten. Mange vet ikke at det finnes rådyr her fordi de er så sjeldne.

Kanskje en ekstra god grunn til å være forsiktig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje en ekstra god grunn til å være forsiktig..

Ja, og det er jeg. :) SELV OM jeg har hundene mine løse. Det går ann å bruke hodet og tenke fremover. Men det kommer vel aldri diverse folk som ikke bor så idyllisk til som vi her nord gjør :whistle: Har dere som er så kritiske her noen gang vært nord for Saltfjellet eller? Jeg må jo spørre ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag slapp jeg valpen min løs i skogen! Midt i båndtvangtiden! Herregud for en skurk jeg er! :blink:

Spørs om jeg får sove i natt med dette på samvittigheta! :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag slapp jeg valpen min løs i skogen! Midt i båndtvangtiden! Herregud for en skurk jeg er! :blink:

Spørs om jeg får sove i natt med dette på samvittigheta! :lol:

off! håper virkelig du ikke får sove og har sikkelig dårlig samvittighet! hehe

Møtte ei her på sonen i går for å levere noe for og da va bikkjedyrene med i bilen. Som jeg sa da: Nå skal jeg gå å være en av de stygge som bryter båndtvangen for nå skal hundene få springe på stranda. Herlig tur var det også med 3 slitne, bløte og sanddekkede hunder etterpå. :) Skal sies at de var i langline fra bilen til stranda for forbi noen galne badende 2 bente før de fikk springe, men langlina var med for sikkerhetsskyld. Helldigvis slapp vi bruke den og hundene fikk leke og bade som de ville uten at vi måtte surre opp liner. Ryggen og bekkende mitt var like bra(eller ikke blir det vell) når vi var ferdig som det var tidligere på dagen og det hadde ikke blitt lange turen på bikkjene hvis jeg skulle styrt med linene. Møtte både mennesker og dyr på turen og alle 3 kom som et lyn på innkallingen og 2 av dem kommer tilbake så fort de ser mennesker eller andre dyr uten at jeg trenger si noe. Snakk om at det sitter inne at de skal komme når det er andre i nærheten. :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så de av oss som overholder båndtvang lar ikke hundene våre være hunder? :P

Og alle de du treffer på tur som sier at du bare kan slippe han igjen er sikkert velmenende, men nå er det ikke av hensyn til mennesker at båndtvang eksisterer.

Neida, det er ikke det jeg mener at dere som er flinke til å ha hundene i band ikke lar hunden deres være hund, jeg snakket om min hund jeg da ;)

Og jeg vet at det ikke er hensyn til folk det er båndtvang, men jeg sa vel at jeg tar han inn igjen når jeg ser dyr... Oki jeg ser vel ikke alle dyr, men tror ikke det er så mye fugl akkurat hvor jeg går. Og visst det, så ødelegger nok jeg og mye når jeg går og trakker utenom løypene. Nei tror egentlig ikke at en hund løs ødelegger så masse mer enn andre, så lenge enn har kontroll på den. Kommer jeg til plasser hvor jeg ikke har kontroll på hva som kan komme rundt neste sving, må han gå med meg til jeg kan se hele området igjen.

så flott da, men jeg velger å ha mine nåværende hunder løse for de har jeg kontroll på, skulle jeg en dag få en hund som jeg ikke kan stole på til tross for god trening fra starten av så får jeg ha den i bånd da, men det har ikke hendt til nå. Jeg vil i hvert fall ikke ha 5 stykk flat som springer rundt i langline for det KAN ikke gå godt. De kommer til å surre seg så sammen og med fare for skader når det er så mye bånd rundt forbi i lek og herjing så kommer jeg ikke til å velge langline i hvert fall.

Hehe siden jeg har en flat og synst det kan vere ett herk med langline, ser jeg for meg 5... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Idag øøøøørtidlig fikk jeg æren av å høre fuglekvitter både i byen og her jeg bor (som mange kaller på landet). Jommen var det ikke mer kvitring i parken i byen, fremfor her ute, så det er nok et mye tettere bestand i parker.

Det morsomme var hvor mye liv det var, både på bakken og overalt (som sikkert har noe med at de er litt "tammere"). Men må innrømme at jeg aldri i livet trodde det var så mye fugleliv oppi trærne, jeg har aldri sett så mange. Snakk om nærmere 100stk på noen hundre meter!

Så der ser dere, at man ikke ser, betyr ikke at de ikke eksisterer.

Sånn som at det er lite rådyr, husker ikke hvem som sa det. Hvor har man fått den informasjon ifra? Har dere tall på hvor mange det er i området, eller er de bare skyere enn f.eks. her hvor jeg bor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

off! håper virkelig du ikke får sove og har sikkelig dårlig samvittighet! hehe

Møtte ei her på sonen i går for å levere noe for og da va bikkjedyrene med i bilen. Som jeg sa da: Nå skal jeg gå å være en av de stygge som bryter båndtvangen for nå skal hundene få springe på stranda. Herlig tur var det også med 3 slitne, bløte og sanddekkede hunder etterpå. :) Skal sies at de var i langline fra bilen til stranda for forbi noen galne badende 2 bente før de fikk springe, men langlina var med for sikkerhetsskyld. Helldigvis slapp vi bruke den og hundene fikk leke og bade som de ville uten at vi måtte surre opp liner. Ryggen og bekkende mitt var like bra(eller ikke blir det vell) når vi var ferdig som det var tidligere på dagen og det hadde ikke blitt lange turen på bikkjene hvis jeg skulle styrt med linene. Møtte både mennesker og dyr på turen og alle 3 kom som et lyn på innkallingen og 2 av dem kommer tilbake så fort de ser mennesker eller andre dyr uten at jeg trenger si noe. Snakk om at det sitter inne at de skal komme når det er andre i nærheten. :wub:

Og igår var jammen ho du møtte fra sonen på ei anna strand og lot frøkna få springe. <dog får hun bare springe på selve stranden og må tusle i bånd i sanddynene. Dette er en strand jeg kjenner godt og veit at det ikke er fugl som hekker på selve stranden, men at det er i sanddynene.

Og jammen går hunden løs daglig på gården (under oppsyn da) sammen med katter, sau, kuer og diverse. Ja hun har jakt i seg, og derfor er stranden stortsett der hun går løst i båndtvangsperioden. Så ellers er det kløving, sykling og jogging som får gjøre nytten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Eiksmarka er det både rådyr og elg. Søsknene mine fant et rådyr som var bitt i hjel av hund rett inne i skogen ved Fossum for noen år siden. Det var et grusomt syn. Viltnemda kom og takket dem for å vente ved kadaveret og fortalte hvor grusomt hunder dreper ... Alle hunder har det mer eller mindre i seg og er de flere sammen, blir de fort til en jagende flokk. Syns ikke det er noe morsomt i det hele tatt, at dere tuller med å bryte båndtvangen. Det er noe med hvilke signaler man sender ut til de som kanskje ikke har så mye erfaring, så god kontroll på hunden eller kan vurdere når det er trygt å slippe hunden løs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns ikke det er noe morsomt i det hele tatt, at dere tuller med å bryte båndtvangen. Det er noe med hvilke signaler man sender ut til de som kanskje ikke har så mye erfaring, så god kontroll på hunden eller kan vurdere når det er trygt å slippe hunden løs.

Ja, dette er grusomt, og det er ikke bra at det skjer (man slipper selvsagt ikke en flokk hunder i rådyrland heller, litt skjønn må selv båndtvangbrytere ha).

Men naturen er ikke Disneyland, og vi må for all del ikke behandle den som det heller. Forståelse og kunnskap om naturen er bra (veldig bra!), men når det blir slik at naturen ikke skal berøres, så er det ikke bra. Da får vi kun en enda større kløft mellom kultivert landskap og villmark, og dyrene skremmes inn i dypeste villmarken... en villmark som forøvrig blir mindre og mindre pga. presset fra moderne industri og transport. Det er bra at dere er opptatt av naturen og artmangfoldet, men hundeeierne er det minste problemet her. Det er hele fordømte måten mennesker lever på og behandler naturen på som er feil, ikke hundenes fullstendig naturlige måte å bevege seg i skog og mark på.

Hvis spørsmålet om naturpreservering og artmangfold skal bli et individuelt ansvar, så er det på tide å legge ned DNT, forby tur i skog og mark, og henge opp skilt over hele den norske land hvor det ikke er bebyggelse: IKKE RØR! Og kanskje vi skal ta det enda lenger, og kvitte oss med alle rovdyr (kanskje inkl. mennesker), så naturen blir skjønn forening og harmoni? "Skyt ulven! Den kan finne på å jakte!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager om spøken min i innlegg nr 143 ble tatt ille opp, men det var et forsøk på litt galgenhumor...Og man må tillate seg det iblant. Løsne litt på stemningen kan man si, uten å forlate alvoret helt heller :-)

Det lå fullt alvor bak den spøkefulle tonen dog. Jeg slapp valpen løs et stykke på turen i skogen, men fikk dårlig samvittighet for det, selv om hun stort sett bare gikk på stien ved meg. Som jeg skrev i første innlegg i tråden, så følger jeg vanligvis offentlige regler, og har hatt hunden i bånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...