Gå til innhold
Hundesonen.no

Er folk for slappe mht båndtvangen?


MiO

Recommended Posts

  • Svar 335
  • Created
  • Siste svar

Nå har jeg ikke begynt å lese fra begynnelsen og telt etter i hvert innlegg, men... Er det "fair to say" at ca 80% av de som har svart i denne tråden, driter i båndtvangstider og har hunden sin løs?

Jeg legger meg ikke opp i det altså, folk får bryte det de vil bare de står for det de gjør :) Men jeg var bare interessert i om jeg hadde rett i antatt andel...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskning: Få arter er avhengige av upåvirket skog.

Nå er det riktig nok løse hunder i skogen noe annet enn skogbruk, men jeg tror sistnevnte "forstyrrer" fuglen mer enn løse hunder.

Forskjellen er vel at skogsmaskiner ikke løpe etter dyrene etter de har blitt jagd opp ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg ikke begynt å lese fra begynnelsen og telt etter i hvert innlegg, men... Er det "fair to say" at ca 80% av de som har svart i denne tråden, driter i båndtvangstider og har hunden sin løs?

Jeg legger meg ikke opp i det altså, folk får bryte det de vil bare de står for det de gjør :) Men jeg var bare interessert i om jeg hadde rett i antatt andel...?

Ja jeg tror de fleste har hunden løs i båndtvangsperioden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg ikke begynt å lese fra begynnelsen og telt etter i hvert innlegg, men... Er det "fair to say" at ca 80% av de som har svart i denne tråden, driter i båndtvangstider og har hunden sin løs?

Det er ikke nødvendigvis slik at man "driter" i båndtvangen, om man bryter den noen ganger. Jeg er langtifra indifferent i forhold til problemstillingene rundt båndtvangen selv om jeg bryter den noen ganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, det blir bare ordkløveri. Resultatet er det samme om man "driter i" den eller "velger å overse" båndtvangen, er det ikke? ;- ) Hunden er løs og man er "lovbryter" uansett hvilken av de to det er - tror ikke det hadde hatt noe å si for bota! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Rottweilerfrøkna vår er både lat og pysete. Fugler bryr hun seg ikke om. Katter og rådyr kan hun vise interesse for men jager dem ikke. Idag hilste hun snute mot snute med en sau, så vi har på en måte fått bekrefta at hun er en sau i rottweilerkostyme. Men jeg pleier så og si alltid å ha henne i bånd, for folk blir skremt nok av at lille meg går tur med en så stor hund. Min samboer derimot , som har stålkontroll på henne i enhver situasjon driter fullstendig i båndtvangen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På dalmisen min så har praktiserer jeg båndtvang hele året, unntatt om jeg er på et område jeg (så langt det er mulig) vet at det ikke er noe andre hunder eller mennesker. Dyreflokker (slik som saueflokker, reinflokker etc) lar han være i fred (om det er båndtvang eller ikke).

Jeg følger dermed ikke med båndtvangen i den grad, siden jeg ikke "benytter" meg av den tiden det ikke er båndtvang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rottweilerfrøkna vår er både lat og pysete. Fugler bryr hun seg ikke om. Katter og rådyr kan hun vise interesse for men jager dem ikke. Idag hilste hun snute mot snute med en sau, så vi har på en måte fått bekrefta at hun er en sau i rottweilerkostyme. Men jeg pleier så og si alltid å ha henne i bånd, for folk blir skremt nok av at lille meg går tur med en så stor hund. Min samboer derimot , som har stålkontroll på henne i enhver situasjon driter fullstendig i båndtvangen...

Vil ikke tatt det som en pekepinn på at hun ikke setter etter sau. Vi bor på gård og hunden omgås sau daglig, er den inngjerdet, eller hunden er i hundegård bryr hun seg ikke, en er hun på samme jorde og sauene er i bevegelse er det noe helt annet. akkuratt som at katten til mine foreldre er DRIT skummel inne, ute er den fritt villt.

Innstinkter trigges ofte av "bytte" i bevegelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil ikke tatt det som en pekepinn på at hun ikke setter etter sau. Vi bor på gård og hunden omgås sau daglig, er den inngjerdet, eller hunden er i hundegård bryr hun seg ikke, en er hun på samme jorde og sauene er i bevegelse er det noe helt annet. akkuratt som at katten til mine foreldre er DRIT skummel inne, ute er den fritt villt.

Innstinkter trigges ofte av "bytte" i bevegelse.

Som sagt så er bikkjedyret LAT. Hun gidder rett og slett ikke løpe etter. Saueflokken hun møtte på igår satte plutselig avgårde, men hun bare fulgte dem med øynene. Men selvfølgelig er ikke det en garanti for at hun oppfører seg slik dersom hun var alene med dem f.eks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...