Gå til innhold
Hundesonen.no

Er folk for slappe mht båndtvangen?


MiO

Recommended Posts

Jeg synst det er en glede å se hvor lykkelig hunden min er når han får gå løs. Og løpe rundt og få lov å være hund.

Så de av oss som overholder båndtvang lar ikke hundene våre være hunder? :P

Og alle de du treffer på tur som sier at du bare kan slippe han igjen er sikkert velmenende, men nå er det ikke av hensyn til mennesker at båndtvang eksisterer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 335
  • Created
  • Siste svar

Oppdretteren min bor i Finland og der er det aldri båndtvang... og skulle en hund ta en sau, så ordner hundeeier bare opp med bonden... I Finland har de i tillegg til at det ikke er båndtvang egne badestrender etc for hundene.... om dette gjelder hele landet vet jeg ikke, har bare blitt det fortalt jeg...

Jeg syns at alle skal ta hensyn til viltlivet jeg.... og da tenker jeg ikke bare på hundefolk.... En fugl kan hekke hvor som helst og en hjortekalv kan ligge gjemt også hvor som helst.... Kan godt hende jeg tar fullstendig feil her nå, men jeg har bestandig trodd at det er stresset som er det som er værst for viltet når hundene løper etter... at det er stresset som tar mest liv og ikke at hundene fysisk tar og dreper byttet....

Ferdes en del i skog og mark og ofte ser jeg store anleggsmaskiner som feller trær og rydder mastveier ets.... hva med de?

Når en barnehage er ute på tur og kanskje har med seg 30-40 unger som løper rundt og koser seg, kan ikke det stresse vilt, hvis det skulle være noe akkurat i det området?

Skriver ikke dette for å rettferdiggjøre at hunder slippes... for man har aldri 100% kontroll på en løs hund, selv om man har god innkalling på den....

Jeg hadde hundene min løs her en dag, de skulle få springe litt langs en vei, der jeg mente jeg hadde full oversikt. Hadde elven på ene siden og inngjerdet industriområdet på andre siden, og det er ikke vilt i dette området. Har i alle fall ikke sett tegn til det de siste 20 årene.... Gikk og snakket i tlf og hundene var vel 20 m framom meg, da eldstemann setter i den varslingen og jeg automatisk brøler "HIT", begge hundene snudde og kom med en gang de.... men eldstemann hadde da brølt på en hesteeier som var ute og kjørte hest på en vei som gikk parallellt med den jeg gikk på. Hunden min skvatt da den sprang seg på hesten og hesten skvatt like my og sprang ut!! Dette kunne ha gått skikkelig ille, for hesten kunne virkelig ha skadet seg i en slik situasjon, og da hjelper det fint lite om hundene kom med en gang jeg ropte.... En liten glipp fra min side... jeg sjekket ikke klokken... jeg vet jo egenltig at før kl 20, kan jeg møte hest i trening på denne ruten, klokka var 19...

Poenget mitt er at selv om vi har god innkalling på hundene, så hjelper det fint lite hvis de har klart å skremt opp et annet dyr på en slik måte før vi har kalt de inn.... Det gikk bra denne gangen, men jeg fikk meg et skikkelig støkk jeg også ja...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde hundene min løs her en dag, de skulle få springe litt langs en vei, der jeg mente jeg hadde full oversikt. Hadde elven på ene siden og inngjerdet industriområdet på andre siden, og det er ikke vilt i dette området. Har i alle fall ikke sett tegn til det de siste 20 årene.... Gikk og snakket i tlf og hundene var vel 20 m framom meg, da eldstemann setter i den varslingen og jeg automatisk brøler "HIT", begge hundene snudde og kom med en gang de.... men eldstemann hadde da brølt på en hesteeier som var ute og kjørte hest på en vei som gikk parallellt med den jeg gikk på. Hunden min skvatt da den sprang seg på hesten og hesten skvatt like my og sprang ut! Dette kunne ha gått skikkelig ille, for hesten kunne virkelig ha skadet seg i en slik situasjon, og da hjelper det fint lite om hundene kom med en gang jeg ropte.... En liten glipp fra min side... jeg sjekket ikke klokken... jeg vet jo egenltig at før kl 20, kan jeg møte hest i trening på denne ruten, klokka var 19...

Poenget mitt er at selv om vi har god innkalling på hundene, så hjelper det fint lite hvis de har klart å skremt opp et annet dyr på en slik måte før vi har kalt de inn.... Det gikk bra denne gangen, men jeg fikk meg et skikkelig støkk jeg også ja...

Og hadde den vært i bånd som mener du at det ikke ville hendt? Hunden skvetter vel like mye i bånd som den er løs? Har hatt hester selv og vet nokk bedre en mange andre hvor tragisk det kan gå med skremt hest, da jeg har opplevd med med en uhyggelig slutt. Men det er HELT greit at folk mener at båndtvangen skal overholdes men det grunnen synes jeg ikke var særlig godt.

De som bruker frislipp for å være late og en lett utvei for trening av hund synes jeg ikke så mye om. Greit hvis det er en gang av og til men at dette er den eneste trimmen hunden får synes jeg er feil og det er vell de hundene med sånne mennesker som gjør at vi trenger båndtvang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her holder vi båndtvangen enten vi er i byen eller skogen og hunden er like glad. Jeg foretrekker å bare kunne slappe av og nyte turen fremfor å hele tiden være holde utkikk etter andre dyr og fugler. Det eneste stedet jeg skulle ønske jeg kunne slippe henne er når vi er ved et vann som hun gjerne vil svømme i. Men hun er heldigvis like glad om hun bare får springe rundt og plaske :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her holder vi båndtvangen enten vi er i byen eller skogen og hunden er like glad. Jeg foretrekker å bare kunne slappe av og nyte turen fremfor å hele tiden være holde utkikk etter andre dyr og fugler. Det eneste stedet jeg skulle ønske jeg kunne slippe henne er når vi er ved et vann som hun gjerne vil svømme i. Men hun er heldigvis like glad om hun bare får springe rundt og plaske :)

Har hørt noe om at båndtvangen ikke gjelder i vann, altså for svømmende hunder.. Uten at jeg klarer å sette fingeren på det. Men vet at mange med trekkhunder pleier å mosjonere hundene på den måten.

Skulle dog gjerne sett det svart på hvitt.

EDIT: det stemmer forresten ikke.. glemte at jeg sjekket det opp tidligere. Men her er langline genialt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når en barnehage er ute på tur og kanskje har med seg 30-40 unger som løper rundt og koser seg, kan ikke det stresse vilt, hvis det skulle være noe akkurat i det området?

Skriver ikke dette for å rettferdiggjøre at hunder slippes... for man har aldri 100% kontroll på en løs hund, selv om man har god innkalling på den....

Altså, har du sett og hørt en barnehage på tur? De kommer ikke akkurat lydløst, så viltet vil ha tid til å flytte seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så de av oss som overholder båndtvang lar ikke hundene våre være hunder? :P

Og alle de du treffer på tur som sier at du bare kan slippe han igjen er sikkert velmenende, men nå er det ikke av hensyn til mennesker at båndtvang eksisterer.

Alt er da ikke svart/hvitt :-) Jeg overholder stort sett bånntvang (bruker litt skjønn), men utenfor bånntvangtiden så slipper jeg bisken en gang i blant, og han får løpe villmann. Å se han sprette rundt i skogen å gjøre akkurat det han vil i Guds frie natur er en sann glede å se på. En hund er nok ikke nødvendigvis mer lykkelig dersom han får løpe fritt, men i min hunds tilfelle så er jeg ikke i tvil; å være i bånd er OK, men å være "fri" er himmelsk.

Og hadde den vært i bånd som mener du at det ikke ville hendt? Hunden skvetter vel like mye i bånd som den er løs? Har hatt hester selv og vet nokk bedre en mange andre hvor tragisk det kan gå med skremt hest, da jeg har opplevd med med en uhyggelig slutt. Men det er HELT greit at folk mener at båndtvangen skal overholdes men det grunnen synes jeg ikke var særlig godt.

Hadde hunden vært i bånd så ville den vært 20 meter lengre bak sammen med eier. Selvfølgelig oppstår det situasjoner som er vanskelig selv når hunden er i bånd, men er den løs så har ikke eieren det samme handligsregisteret DERSOM det skulle skje noe. Dette er uansett ikke grunnen til båndtvangloven, men det kan være greit å ha i bakhodet :-)

Personlig irriterer jeg meg over hundeeiere som lar hunder gå fritt på eiendom og i lokalområdet slik at den fritt kan komme bort når jeg er ute og går tur. "Men hunden min er jo bare snill den" er nok tanken, men det hjelper fint lite når bikkja mi har en 50% sjanse til å fly på en hannbikkje som han skal hilse på (noe som forøvrig har skjedd).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid Santo i bånd, nettopp fordi han ikke alltid er like hyggelig mot andre hunder (han er ikke glad i alle mennesker heller, spesielt ikke barn, men når han er løs så kan han flykte fra de). Han har aldri stukket av fra meg, fordi han såpass avhengig av meg, men jeg tør uansett ikke å ha han løs hvor som helst (kun steder jeg har FULL oversikt, og da har jeg gjerne gått en runde eller to rundt området for å se om det er andre dyr der). Når Santo er løs vil han gjerne løpe som en gal rundt meg, men han stikker aldri langt heldigvis. Han blir også mer sliten av å trekke meg eller å gå med kløv enn å løpe løs. :)

Akita, rottisen, går i bånd på trafikerte steder og dersom det er mye folk ute. Hun er mer opptatt av å trene lydighet enn å stikke langt unna. Hun holder seg altså alltid i nærheten, og oppsøker meg jevnlig for å se om det er trening på gang. Hun har heller ikke noe behov for å oppsøke andre dyr eller mennesker (enda... hun er bare 9 mnd så det kan jo komme senere), så hun er enklere å ha løs enn Santo.

Hvis Santo og Akita er løse sammen blir det fart i sakene! Da er det herjing som gjelder, men de holder seg i nærheten da også.

Valpen på snart 10 uker går mye løs, men vi driver også med båndtrening. Han får ikke gjort stor skade, og han går helst mellom beina våre, eller rett rundt de, fremfor å løpe.

Jeg vil si at det er ikke stor forskjell på å la en hund løpe løs som å trene, så lenge den som løper løs også har en knall innkalling og ikke jager vilt. En hund som går fvf eller ligger nede KAN faktisk stikke den også. Litt forskjell er det jo, og det blir som regel merket ved en eventuell bot. De som lar hunden løpe løs og ikke har kontroll får vanligvis en betydelig større bot enn de som trener fvf (og hunden er fvf, og ikke har stukket)liksom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil si at det er ikke stor forskjell på å la en hund løpe løs som å trene, så lenge den som løper løs også har en knall innkalling og ikke jager vilt. En hund som går fvf eller ligger nede KAN faktisk stikke den også. Litt forskjell er det jo, og det blir som regel merket ved en eventuell bot. De som lar hunden løpe løs og ikke har kontroll får vanligvis en betydelig større bot enn de som trener fvf (og hunden er fvf, og ikke har stukket)liksom.

Forskjellen er nok liten..

For meg ble det 5000,- for en hund som var 100% konsentrert på meg under trening i en park.

Men nå er jo ikke den endelig avgjort enda da, jeg godtok den jo ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskjellen er nok liten..

For meg ble det 5000,- for en hund som var 100% konsentrert på meg under trening i en park.

Men nå er jo ikke den endelig avgjort enda da, jeg godtok den jo ikke.

Huff, det er kjipt. Det er sikkert noen som gir alle lik bot, men har hørt om folk som har fått 500 i bot i stedet for 5000, nettopp pga kontrollen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal det gjøre noen forskjell om man har kontroll eller ikke? Om man har stålkontroll så har man faktisk lov til å slippe hunden utenfor båndtvangstida. ;)

Tja, det har vel litt med om hunden stresser rundt og skremmer vilt eller om den bare har fokus på eieren sin. Skal man slippe hunden utenfor båndtvangstiden (uten å få bot hvis det er kontroll) så må man vel ha tillatelse for det. Det er ikke sånn at jeg kan si at jeg har stålkontroll på hunden min dersom det plutselig er kontroll. Men som sagt, så er det ikke alle som er like greie når det gjelder bøter så man kan risikere å få 5000 kr i bot selv om hunden går omtrent oppå beina til eieren. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal det gjøre noen forskjell om man har kontroll eller ikke? Om man har stålkontroll så har man faktisk lov til å slippe hunden utenfor båndtvangstida. ;)

Men nå hadde altså jeg en _TRENINGSØKT_ med hunden min i en park, nettopp for å klare å opprettholde den gode kontakten og kontrollen..

Mens vi holdt på med det kom en lakrismann (Sikkert av siste kull fra politihøyskolen) med blokka si for å skrive ned..

Jeg nektet å oppgi annet enn personalia, og saken gikk til politijuristen som utstedte et forelegg.. Dette ble ikke vedtatt, og saken går sin gang.. :)

Uansett.. Bot for brudd på båndtvangen i en park i Oslo er horribelt og tyder på at det var en maktkåt liten jævel jeg møtte på.

Min definisjon av Oslo:

Alt innenfor Ring 2, og deler av området mellom Ring 2 og Ring 3.. Alt utafor er bondeland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke hva du har møtt på jeg Pan :hmm: Jeg har trent ett utall ganger i parken, og aldri har jeg fått noen hint om bot what so ever. Da har politiet kjørt rundt og kontrollert alt og alle, mens jeg har trent lange innkallinger og kastet baller i hytt og pine. Jeg har ikke fått tilsnakk en gang. Mulig fordi jeg har strødd utstyr rundt omkring :icon_confused:

Men flate så kjipt! Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pan har vært uheldig og truffet på en *vil ikke si beskrivelsen* og det finnes faktisk noen av dem i etaten :( . Og når Pan har staffe i tillegg og antakelig (og forståelig nok) ikke lar seg pille på nesa så er det noen av dem som bare . Dessverre.

Jada, jeg bare delte min medfølelse :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bryter den titt og ofte jeg, og har ikke noe problem med det. Har erfart at frøkna er livredd gaupe, rev, rådyr, sauer, kyr, elger osv. Det eneste hun blir gira av er hester, hunder og mannfolk på to bein :whistle: av og til kan huskatter være interessant :getlost:

Ett nei er nok til at hun lar være det som kan være interessant, og kommer mot meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes politiet som gir bøter pga brudd på båndtvang kan dra ut i skogen i stedet for å holde seg midt i sentrum! Da får de nok gitt flere, og det er mer vilt som kan skades der enn i sentrum.

Senest for ti minutter siden løp det en løs irsk setter løpende langs Maridalen, uten eier... Hadde desverre ikke mulighet til å stoppe for å ta den, men håper det går bra med den. :hmm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mulig mine hunder er rare, men de blir ikke fornøyd med båndturer de, uansett lengde. Het sikkert fordi de er vant til å løpe mye løs. I båndtvangåerioden er de oftere i bånd enn resten av året det skal sies. Langline brukes også en del. Men stort sett går jeg på steder der jeg mener de kan være løse.

Dere som mener det er latskap av oss å ikke trene hundene i bånd. Hvordan gjør dere det for at de skal bli helt fornøyde? Jeg må innrømme at jeg ikke tør å sykle med begge mine. Har forsåvidt ikke sykkel heller.

Inngjerdete områder har vi ikke her jeg bor.

I forgårs gikk jeg på topptur med mine i bånd. Fire timer på fjellet der den ene bar kløv. Selvsagt la de seg for å sove da de kom hjem. Men i går på tur da jeg slapp de løs var det helt tydelig at de hadde noe de måtte få ut for de løp som gale. De var spinn gærne som om de ikke hadde fått være løs på en måned. Jeg tolket det som at de ikke hadde fått ut det de trengte dagen før.

Boxeren min løper ikke etter vilt. Hun har nada med jaktinstinkter og har kort radius. Salukien er det verre med så hun er oftere i langline nå i båndtvangsperioden fordi jeg ikke kan stole på henne. Men hun er jo en hund jeg mener at jeg ikke hadde klart å mosjonere om hun ikke fikk være løs. For henne er livet å galoppere, langt og lenge. Hos henne hjelper det ikke å erstatte løpingen med lydighet, mental trening og gåturer.

Kanskje er jeg heldigere enn mange av dere sørpå. Rådyr har vi ikke her jeg bor. Men fugler har vi jo selvsagt og jeg kan jo ikke garantere at ikke hunden mine løper ned et reir.

Gjør som deg jeg, men nå som vi har flyttet ut på bondelandet så får de være mer løse enn i bånd ettersom det bare er store jorder rundt huset. :)

Men angående rådyr: jeg og samboern kjørte faktisk nesten på et rådyr på tur utifra Bodø by og på tur hjem til Saltdal! Det var i vinter da, og det var FØR tverlandet. Mener faktisk det var rett etter Åsen. :blink: Da ble vi kjempe paffe, for det er neppe hverdagskost! Før det har jeg bare sett rådyr 2 ganger her i Salten, og det var ute på strømøya og et godt stykke forbi Naurstad mot Fauske.

Så det ER nok rådyr her, de er bare ikke midt i byen (så ofte) :lol:

På fauske leste jeg at de nettopp har satt en stopper for all jakt av rådyr pga liten bestand.

... Men det vi ikke har i rådyr, tar vi jo inn i elg, for den er jo OVERALT inkludert tuslende rundt i hele byen :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg begynte å lese på første båndtvangdiskusjonen som var her etter at jeg ble medlem så skulle jeg til å svare at joda, jeg holder alltid båndtvangen.... men så begynte jeg å tenke...

stort sett så er det bare ned til postkassen og opp igjen, 2 min hver vei, at hun får løpe fritt. Skal vi lenger så tar vi (flexi :icon_redface: )båndet på.

Men et par ganger så har vi faktisk tatt lengre turer i nabolaget der båndet har vært i hånden... riktignok sent på kveld eller tidlig på dagen når det er liten sjanse for å treffe på andre, og utenfor båndtvangtiden men likevel... vi bor i Meland der deler av kommunen har båndtvang året rundt, men jeg har ikke klart å forstå helt hvor grensene går. :icon_confused: Der vi går er det ikke vilt eller sauer (boligområde)så jeg føler det går greit. Var kjempestolt av henne når hun gikk ved foten min, uten bånd, og ikke løp bort til den barnehagen som var på spasertur, hun som er såååå glad i småunger. :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...