Gå til innhold
Hundesonen.no

Er folk for slappe mht båndtvangen?


MiO

Recommended Posts

Jeg er nok litt for slapp når det kommer til båndtvangen.. :icon_redface: Slipper henne på åpne jorder jeg har rundt huset, men følger med om det kommer folk eller andre hunder, da kaller jeg henne inn å tar henne i bånd resten av turen, men da har hun hvertfall fått rast litt fra seg uten bånd.. :whistle:

Har tenkt å begynne og la henne trekke meg på sparksykkel om sommeren når det er båndtvang, men nå er jeg høygravid og har ikke mulighet til det. Det kommer også fiskere nede ved elven jeg bruker som hyppig turområdet så å si hele året 1 Juni, så da blir det bånd hele tiden så lenge vi skal ned til elven på varme sommerdager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 335
  • Created
  • Siste svar

Vel fuglen blir nok skremt av en hund som går forbi uavhengig om det er et bånd på bikkja eller ikke :)

Ang. kontroll på båndtvangen; naboen er politibetjent og bryr seg katta om jeg har hundene løse, han har også hunden sin løs selv ;)

Og så? :lol:

Så du mener at dersom en politi gjør sånn og sånn så kan alle gjøre det og det er helt greit for h*n gjør aaaaaldri noe galt??

*kremtkremt drøm søtt* :getlost:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og så? :lol:

Så du mener at dersom en politi gjør sånn og sånn så kan alle gjøre det og det er helt greit for h*n gjør aaaaaldri noe galt??

*kremtkremt drøm søtt* :getlost:

Mente det på den måten at det er svæært få som håndhever båndtvangen og at det å håndheve båndtvangen ikke akkuratt er 1 pri for politiet rundt om :rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg er for slapp med tanke på båndtvang, nå har jeg riktignok holdt den stort sett denne sesongen, med et hederlig untak i dag, fordi jeg nå brått har to hunder med heftig jaktinstinkt. Jeg ser ikke problemet med å gå med bikkja løs på stien om hunden holder seg kun på stien, men sånn som mine som ikke gjør det, så er jeg restriktiv til hvor jeg slipper dem, og aldri alle tre samtidig (øker faren for jaktatferd).

Ser ikke så mye andre hunder her, så tror folk er rimelig greie sånn sett her. Heller ikke hatt noe problemer med løshunder, så langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Møter stadig på hunder uten bånd rundt store lungårdsvannet. Syns det er veldig rart mtp at faktisk ligger fuglereir langs stien hvor hundene får løpe fritt. Så ja, jeg syns at folk er slappe mht båndtvangen.

Fælt å måtte finne på ting som at hunden din har lus eller kennelhoste for å få eiere til å ta hundene sine i bånd slik at du slipper å få de bortpå din hund. Hvis du har en hund som MÅ jokke på alt som er der ute så kan den faktisk ikke gå løs..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mente det på den måten at det er svæært få som håndhever båndtvangen og at det å håndheve båndtvangen ikke akkuratt er 1 pri for politiet rundt om :rolleyes2:

Nei, greit nok at det ikke er pri en, det er noe helt annet enn å henvise til hva politinaboen din gjør mht båndtvang på bikkja si.

Men det er ikke bare politiet som bøtelegger for brudd på båndtvangsbestemmelsen. Nå finner jeg ikke innlegget, men Tøfflus her inne skrev et innlegg nå i april(?) om at Friluftsetaten (eller var det Viltnemnda)i Oslo bøtela folk som hadde løse hunder og de fikk bot/gebyr på kr. 5000,-. Mye penger.

Edit: skal lete mer etter det innlegget av Tøfflusdamen.

:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg slipper sjeldent hundene i skogen i båndtvangstiden, egentlig sjeldent året rundt egentlig. Fordi jeg må føle at jeg har full oversikt og full kontroll når jeg har hundene mine løse. Båndtvang eller ei! Selvfølgelig får de gå løse også, men det er på plasser hvor jeg har oversikten jeg føler jeg trenger.

Og jeg er avhengig av å ha løs hund når jeg trener, men ja, da trener vi, og det er alltid på en åpen plass hvor jeg har full oversikt.

Jeg blir ganske irritert på folk som går lengst inn i skogen med bikkjene sine med unnskyldningen "det er jo ikke folk der". :rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Papillon:

I oslo og Akershus blir båndtvangen håndhevet av politi og viltnemda.

De er stadig ute og gir bøter til hundeeiere som slipper hundene i marka.

Møtte de i Lillomarka for et par uker siden...

Og jeg syns jo forsåvidt ikke noe er "lov" for det om politiet ikke bruker ressurser på å håndheve det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg slipper sjeldent hundene i skogen i båndtvangstiden, egentlig sjeldent året rundt egentlig. Fordi jeg må føle at jeg har full oversikt og full kontroll når jeg har hundene mine løse. Båndtvang eller ei! Selvfølgelig får de gå løse også, men det er på plasser hvor jeg har oversikten jeg føler jeg trenger.

Og jeg er avhengig av å ha løs hund når jeg trener, men ja, da trener vi, og det er alltid på en åpen plass hvor jeg har full oversikt.

Jeg blir ganske irritert på folk som går lengst inn i skogen med bikkjene sine med unnskyldningen "det er jo ikke folk der". :rolleyes2:

Hva er forskjellen på om du trener og har hunden løs enn om jeg har mine 3 løs mens jeg lar de springe og trener samtidig? Mine løper rundt og jeg tar stå,dekk,sitt, innkalling ol. Alle kommer løpende, fellesdekk ol.

du har kontroll når du trener, jeg har kontroll når de løper løs på tuppen av munkodden.

menmen, denne diskusjonen er som sist, ganske dødfødt, snart blir jeg kalt tyv og veskesnapper så :icon_confused:

btw: hva definerer inngjerdet område? strømgjerde, kugjerde, vegg, metallgjerde ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er forskjellen på om du trener og har hunden løs enn om jeg har mine 3 løs mens jeg lar de springe og trener samtidig? Mine løper rundt og jeg tar stå,dekk,sitt, innkalling ol. Alle kommer løpende, fellesdekk ol.

du har kontroll når du trener, jeg har kontroll når de løper løs på tuppen av munkodden.

menmen, denne diskusjonen er som sist, ganske dødfødt, snart blir jeg kalt tyv og veskesnapper så :icon_confused:

Hæh? :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lar min gå løs stort sett, innrømmer fint det :ahappy: Støveren derimot både jager og stikker av, men han er en av disse hundene som aldri gjør en flue skade, jo dette vet jeg.. Men ettersom jeg kan miste kontrollen på ham på sekundet er jeg streng med hvor jeg slipper ham løs. Da bruker vi oftere hundeparken / en hundeskog som man kan ha hundene løse på året rundt (ligger et stykke unna oss)

Til tross for at schæferen er en "farlig ulv", så er han løs, nettopp fordi jeg har kontroll på ham. Jeg tar ham i bånd alltid når det kommer andre hunder i bånd / mennesker. Fordi stort sett alle får panikk når de ser ham :rolleyes2: Så jeg går ikke rundt på vinteren å ikke bryr meg at det er fritt fram å slippe hunden løs, jeg er på vakt med alle sansene jeg har, hele tiden.

Fordi at jeg går mye med hunden min løs, betyr det ikke at jeg ikke bryr meg om dyrelivet. Faktisk så betyr det veldig mye for meg. Jeg tenker støtt og stadig på hvor mye skade og lidelse et dyr kan gjøre mot et annet dyr, og da er det DIN plikt og ansvar på å ordne opp. Men i mine øyne blir det feil for MEG og MINE at de skal holdes i bånd hele sommeren.... Bare fordi at hunden er løs trenger det ikke å bety at den vil filleriste et stakkars dyr. Selvsagt kan det hende. Selvsagt kan verden gå under imorgen, man vet ikke. Og selvsagt mener jeg ikke at man skal sette tilfeldigheten på prøve! Det jeg mener er at dersom det godt lar seg gjøre, så tar jeg et valg midt i mellom. Altså at hunden skal få løpe løs, men samtidig ikke trosse skjebnen.

Det stiller seg litt annerledes dersom man har en hund som reagerer null og niks når den får øyet på et vilt etc. Eller at man faktisk ikke har et eneste sted som egner seg til å slippe hunden løs, ikke en gang med langline.

Det at jeg velger å ha hunden løs, betyr ikke at jeg ikke orker å mosjonere den...! :blink: All verden mosjon klarer ikke å kompensere med å se lykken i en hund som får løpe fritt! Enkelt og greit. Da får jeg heller kjøre flere mil helt til jeg finner et egnet sted!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg greide det ikke...

Det finnes ingen gode grunner for å ikke overholde denne loven, det er stort sett snakk om å gidde! Men når noen kommer og foreslår begrensning på hunder i en husstand, eller andre nye restriksjoner på hundehold, DA blir det ramaskrik da!? Ja, jeg synes at de fleste av disse forslagene er urimelige, men jeg skjønner godt at folk ikke liker hundefolk. Det gjør ofte ikke jeg heller... :rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det at jeg velger å ha hunden løs, betyr ikke at jeg ikke orker å mosjonere den...! :blink: All verden mosjon klarer ikke å kompensere med å se lykken i en hund som får løpe fritt! Enkelt og greit. Da får jeg heller kjøre flere mil helt til jeg finner et egnet sted!

Nemlig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk er dårlige på båndtvangen ja. Det ser man på mengden med løse hunder man treffer på, stadige historier om hunder som river sauer eller rådyr og slikt. Dessverre er ikke onkel ute nok med botblokka si, siden å tappe penger av kontoen nok er en av de få grunnene til å få folk til å kople opp hundene sine.

Og enda er det aktive hundefolk som enda ikke har skjønt greia med båndtvang. Bare man gjemmer seg godt nok inne i skogen, så ingen ser en, så er det liksom greit... Det er ikke midt i byen som er noe farlig å gå med hunden løs, annet enn at der får man evt tilsnakk eller bot. Det er langt inni skogen der dyrene er som faktisk er der man gjør størst skade med løs hund.

I tillegg så trenger den ikke å jage rådyr og sauer for å forstyrre dyrelivet. Det er ganske mange fugler som hekker også, og ikke alle hekker langt oppe i trærne. Men folk gir vel rett og slett beng, bare de slipper å tenke alternative metoder å mosjonere en hund på...

Hvis det er fuglene som hekker som er problemet så kan vi ikke gå tur i skogen. Eller vi må da ha et kort bånd på hundene våres så de ikke beveger seg utenfor stien. En hund i flexi line gjør jo akkurat samme skaden da, eller i langline. Mine springer ikke langt avgårde opp i skogen men holder seg på stien eller noen meter utenfor. Eneste forskjellen det båndet gjør for meg et at hunden er 1 meter forran meg sistede for 5-10 meter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er forskjellen på om du trener og har hunden løs enn om jeg har mine 3 løs mens jeg lar de springe og trener samtidig? Mine løper rundt og jeg tar stå,dekk,sitt, innkalling ol. Alle kommer løpende, fellesdekk ol.

du har kontroll når du trener, jeg har kontroll når de løper løs på tuppen av munkodden.

menmen, denne diskusjonen er som sist, ganske dødfødt, snart blir jeg kalt tyv og veskesnapper så :icon_confused:

btw: hva definerer inngjerdet område? strømgjerde, kugjerde, vegg, metallgjerde ?

Spør du om hva som er forskjellen på å la hundene løpe løs og å trene? Trenger du virkelig å spørre om hva som er forskjellen? :icon_confused: :rolleyes2:

Har du noen gang sett folk trene lydighet du eller? For det er en vesentlig forskjell der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å snakke til hundefolk ang lover å regler, er som å snakke til døve øre og tomme hoder. Og man skjønner hvorfor ting blir strengere og strengere mhp å ha hund. Vi er rett og slett vår egen verste fienede. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ikke rettet spesifikt mot deg, men alle som har den holdningen. Er ikke det litt rart, når båndtvangen er til for viltet sin del, at man ikke slipper hunden i byen, men slipper den i skogen når det er båndtvang? Er det for å gjemme seg for alle de menneskene som kunne ha anmeldt dere eller :icon_confused: Det er jo i skogen dyra er...

Tar det ikke personlig men kan svare for meg selv, og hvorfor jeg gjør det. :)

Min hund er vandt med å springe løs på en stor gård med masse sauer og rådyr og jeg VET at han ikke kommer til å springe etter dem. At jeg ikke går med hunden min løs i byen har ingenting med frykt for å bli tatt og gjøre, men når vi er i byen så skal jeg ofte inn plasser og må da binde hunden på utsiden. Hadde jeg hatt en hund som kunne vært en trussel for dyrene så hadde jeg selvsagt hatt den i bånd. Har passert hunder flere gangen som jeg ikke stoler på og da er de i bånd. Har ofte med meg hunden til ei veninne og den går i langline for at jeg ikke stoler på den, og det er ikke at jeg er redd den skal skremme mennesker men jeg er redd den skal ta etter dyr. Det er ingen forskjell så og si på området hunden i langline og de andre beveger seg på, den store forskjellen er at jeg kan få alle hundene tilbake om det skulle være noe. Så jeg ser ikke at de som går løs skal klare og gjøre noen større skade en den i langlinen.

Hundene mine er lært opp til hvordan det fungerer på turer i skog og mark og kommer da tilbake når de ser folk og ignorerer dyr. De er ikke vandt med å være noe særlig i byen for det er bare noen få ganger i året at de er med der og derfor har jeg mine i bånd i byen. Plassene vi går tur i skog og mark er ikke lang oppi heia heller for her har vi skogen rett utenfor byen så det er fare for politi i skogene også ;)

Det er MIN grun for å gjøre som jeg gjør :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spør du om hva som er forskjellen på å la hundene løpe løs og å trene? Trenger du virkelig å spørre om hva som er forskjellen? :icon_confused: :rolleyes2:

Har du noen gang sett folk trene lydighet du eller? For det er en vesentlig forskjell der.

Vel er stadig lp folk og trener på munkodden, og jeg ser stadig dem sine hunder plutselig springer avgårde etter noe? Dette er ganske godt trente hunder også.

Jeg trener selv lp i klubben, stadig stikker en hund ut mot skogen eller andre. Så ja, jeg synes de ikke er undre full kontroll der heller jeg da.

Når jeg har mine løpende løs trener jeg med de, foxi løper baklengs og snurrer, hopper rundt, amiga dekker ol. Så de er også under kontroll :)

Men samme hva jeg sier vil ikke det endre diskusjonen for vi har hatt denne diskusjonen før, men når jeg flytter blir dte iallefall andre boller for da har jeg inngjerdet hage og en fin skog, men om dette virkelig er for viltet vil jeg si at de like mye kan forstyrre på langline som folk tydeligvis har løs og tramper på eller flexi line.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det å ha hundene sine løse er ikke ensbetydig med at hundeierne er late. Jeg sa at det finnes de som ser på frislipp som en god løsning på å få ut energi fra bikkja. For JO, det ER mange som slipper bikkja slik at man selv skal slippe å løpe så mye selv. HVORFOR må man på død og liv ha hunden løs da? Dette blir liksom litt sånn som burdiskusjonen det. Det finnes ingen GODE grunner til å ha bikkja løs sånn egentlig, det er opp til eiern å tilpasse seg slik at hunden får nok morsjon også i båndtvangstider..

Såklart ser jeg at det er kjempegreit å la hunden løpe løs, det er jo en fryd for hunden. Med fare for å få en båndhund så ser jeg ikke på det som noe problem akkurat, den må da få morsjon for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel er stadig lp folk og trener på munkodden, og jeg ser stadig dem sine hunder plutselig springer avgårde etter noe? Dette er ganske godt trente hunder også.

Jeg trener selv lp i klubben, stadig stikker en hund ut mot skogen eller andre. Så ja, jeg synes de ikke er undre full kontroll der heller jeg da.

Når jeg har mine løpende løs trener jeg med de, foxi løper baklengs og snurrer, hopper rundt, amiga dekker ol. Så de er også under kontroll :)

Men samme hva jeg sier vil ikke det endre diskusjonen for vi har hatt denne diskusjonen før, men når jeg flytter blir dte iallefall andre boller for da har jeg inngjerdet hage og en fin skog, men om dette virkelig er for viltet vil jeg si at de like mye kan forstyrre på langline som folk tydeligvis har løs og tramper på eller flexi line.

Det er ikke sånn jeg trener, så ikke sammenligne det med meg da hvertfall ;)

Jeg er ikke fan av langline heller jeg, men forstyrre like mye kan du ikke i fleksiline eller med langline du kan holde som å gå løs. For går de løs kan de jage i tillegg, og ikke bare skremme opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1) Øde i skog og mark der det er fugler/dyr med unger, der lar du hunden gå løs.

2) "Ikke springer etter dyr og lignende." Men den kan jo skremme fugler/dyr selv om den verken springer etter eller spiser dem.

:icon_confused:

Jeg skjønner ikke helt hva som er forskjellen på å ha henne løst hvis problemet er at hun skremmer noen når hun løper forbi. Det vil hun gjøre i bånd også. Dessuten går det da masse gaupe, rev, etc rundt der og. Ser ikke helt hvordan en hund skal gjøre ting verre. (Hun spiser de i alle fall ikke).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøver å sitte på fingrene, men det er hardt :innocent:

Orker egentlig ikke engasjere meg i slike debatter som dette, nettopp av de grunner som Nirm nevner. Stiller meg 100% bak Nirm

Det som jeg alltid synes er morsomt med slike debatter om båndtvangen er at folk sier at hunden trengerå løpe løs. Så la den løpe løs på en fotball banen etc

"Normale" hunder er fornøyde med å rase fra seg og deretter gå tur - de løper jo ikke langt uansett .... De traver foran deg på stien - det er ikke det samme som å løpe.

Mens jeg som har to jakthunder som virkelig trenger å løpe klarer fint å trimme og vedlikeholde kondisen gjennom hele sommere .... snodig det der :blink:

Men det er å tale for døve ører :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det virker som om "alle" har total kontroll på bikkja si og bare har hunder som kun går på stien og aldri løper av gårde...

Så da lurer jeg litt på hvem som eier alle disse hundene som kommer brasende gjennom skogen? De er tydeligvis ikke her...

Eller så er det noen av de som sier de har kontroll, som faktisk ikke har det!

Og det er vel det som egentlig er problemet- hundeeiere som har for høye tanker om seg selv og hunden og innkalling osv. Problemet er jo ikke en hund som tusler forbi på stien...

Jeg for min del, stoler ikke nok på meg selv og hunden min til å risikere å ha han løs.

Joda, han kommer på innkalling 95% av gangene (kanskje t.o.m mer :P ), men noen ganger er det noe som bare lukter så fantastisk godt eller så har han bare såååå lyst til å bade litt ...

Så da bruker vi bånd og langline for være på den sikre siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde båndtvangen vært til for menneskene, så hadde den jo vært gjeldende hele året!

Hvilket den er (hvis jeg ikke har misforstått da!)i byen og lignende steder.

I enkelte byer har de slike stupide regler ja.

I Oslo som det ser ut som du bor derimot, ingen som helst regler om båndtvang utover hva loven sier. (Og noe styr på enkelte av øyene i fjorden, det skal være skiltet..)

Jeg blir bestandig imponert over folk som tydeligvis kan se alt av det som befinner seg av dyreliv ute på sletter/jorder osv jeg.. Nå har det seg slik at det meste av dyrelivet båndtvangen er laget for gjemmer seg, og dermed ikke er synlig før man omtrent står oppå dyrene. Hvordan skal man unngå å forstyrre dyrene da, hvis hunden løper avgårde og plutselig jager eller dreper rådyrkalven som lå stille i gresset?

Jeg er enig med deg, det er imponerende hvordan folk kan se hver eneste rådyrkalv osv..

Jeg tror de som er så flinke kan få seg jobb i forbindelse med tresking hver høst, som kjent dør jo ganske mange rådyr av skurtreskeren hver høst, rett og slett fordi de ikke blir sett..

Slik jeg ser det må vi ta hensyn til dyrelivet, men samtidig er det bare å innse at i byen er ikke dyr som har avkom på bakkenivå levedyktige.

Med en gang man kommer ut i marka er saken en helt annen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...