Gå til innhold
Hundesonen.no

Hjelp, jeg skal ut og fly med hunden min!


Gjest
 Share

Recommended Posts

En delvis usann, en helt usann.

Norwegian kan være 100 kroner dyrere, og SAS kan være 200-300 kr dyrere for transport av kjæledyr. Det avhenger av burets størrelse og hvor man reiser.

Hos SAS kan man både ringe og bestille via nettsider. Hvis man vil legge inn request på nettet bestiller man sin SAS-billett på www.wideroe.no. Akkurat samme pris og prosess som om man bestiller via SAS.no, bare at man på Widerøes nettsider kan legge inn spesielle ønsker under selve bestillingsprosessen :) Hos SAS har man med andre ord muligheten til å ringe samtidig som man booker billetten så man umiddelbart får vite om det er mulig eller ikke, og om det ikke er noe stress kan man legge inn request via internett. Valgfrihet, som et visst annet selskap bruker å gnage om :P

Men norwegian skal få et pluss for nå å kunne bare legge til på nett i bestillingen, jeg satt flere TIMER i telefonkø til SAS sist og du mister mer og mer lyst for hver halvtime du sitter i en kø for å få med deg hunden din altså. Det er helt uavhengig selskap! Men telefonkø er noe herk!

Nå må jeg endre størrelse på buret og jeg har gruet meg i evigheter, men "heldgvis" kjenner jeg en i SAS som skulle ordne det for meg så jeg slapp tlf køen...

Og om du kan bestille SAS biletter hos wideroe med spesialønsker, hvorfor i huleste klarer ikke SAS det? :gaah:

Og et siste sukk er at de må ha nøyaktige mål på buret, og vekt, jeg bestilte nå biletter ETT år i forveien av en reise, buret mitt er knust imellomtiden, jeg må kjøpe nytt bur med andre mål og jeg må tippe vekta på hunden. Så da må jeg ringe de igjen, og da blir jeg lettere oppgitt, og da gir jeg blanke i om de heter sas, united, british airways, norwegian eller det som er.

SAS har mange + når f.ex buret knuste de erstatet med en gang, mens norwegian fikk jeg aldri noe av (ingen hund i altså), men så mye jeg må ringe og sitte i tlf med SAS føler jeg at jeg får grå hår av noenganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 471
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Nå er det jo slutt på at man må bestille billett for hund pr telefon hos Norwegian. Det er også slutt på å måtte søke om lov til å ha med hund, og dermed måtte vente på å få dette bekreftet. Nå best

Tja. Jeg har flydd utenlands med hundene mine, og betenker meg ikke med å gjøre det igjen. Både tur / retur Finland, og Estland gikk helt supert. Blir ganske sikkert Latvia på forsommern neste år.

Angstdempende det menes? BØR VIRKELIG prøves ut på forhånd på hunden i kjente omgivelser for å se hundens reaksjon på preperatet. Må likevel være obs på at hunden kan få en annen reaksjon neste gang i

Posted Images

Og om du kan bestille SAS biletter hos wideroe med spesialønsker, hvorfor i huleste klarer ikke SAS det? :gaah:

SAS' internettløsning er og blir dårlig, hadde jeg hatt et par minutter med sjefen sjøl skulle jeg bedt han VÆRE SÅ SNILL jevne hele SAS.no/se/dk/com med jorda og la en IT-interessert person bygge den opp på 5 timer. Det hadde vært tusen ganger bedre. Widerøe har en helt fantastisk nettside og booking-engine (tør påstå den beste av alle flyselskaper jeg har testet å booke billetter hos over hele verden) - men de har til gjengjeld fantastiske ansatte som jobber i Widerøes internettavdeling. SAS er *så* nære dem og kunne uten problemer ha bedt de lage SAS en like bra nettside. Men det blir liksom aldri gjort noe med. Så ja, hadde jeg bare fått 5 minutter med han Gustafson…. Nettsidene, mann, nettsidene. Plis fix them :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er større forskjell på hvilken flyplass jeg er på. I Trondheim har de det bl.a. med å kreve at jeg skal sette igjen hunden utenfor metalldetektoren uten bånd og halsbånd og rope han gjennom :lol: Uavhengig av selskap, men hva gjør de da om jeg hadde hatt en ulydig hund? :lol: Noen flyplasser er de veldig greie med at man får han hunden lenge hos seg og gå bak og putte den i buret rett før, andre er strengere med det og du må levere den fra deg tidligere. Men disse forskjellene går mer på hvilken flyplass jeg er på enn hvilket selskap jeg flyr med. Så, etter min erfaring er eneste forskjellen nå at SAS er dobbelt så dyrt og lang tid i telefonkø for å få bestilt :P

Noe av forskjellen går på om de har egnede områder for oppbevaring av hund frem til avgang. På Gardermoen har de eget område de kjører dem ned til etter at du leverer ved spesialbagasje. I Tromsø sjekker man inn buret sammen med bagasjen, også kan man levere hunden nærmere avgang (ellers går det nok an å levere begge samtidig, men ene gangen var det forsinkelse som ble til mer forsinkelse, så de ville ikke ha ham, den andre gangen var jeg av logistikkhensyn nødt å sjekke inn bagasje og bur tre-fire timer før avgang). I Haugesund har de ikke oppbevaringsplass, så hunden blir med gjennom sikkerhetskontrollen, gjennom gaten (etter å ha sjarmert halve flyplassen i senk :wub: ), og leveres til bakkepersonale ved flyet.

En delvis usann, en helt usann.

Norwegian kan være 100 kroner dyrere, og SAS kan være 200-300 kr dyrere for transport av kjæledyr. Det avhenger av burets størrelse og hvor man reiser.

[snip!]

Hos SAS har man med andre ord muligheten til å ringe samtidig som man booker billetten så man umiddelbart får vite om det er mulig eller ikke, og om det ikke er noe stress kan man legge inn request via internett.

Med vari kennel X-large koster det 300 hos Norwegian, og 600 hos SAS. Hunden skal ikke være voldsomt stor før den må ha såpass stort bur. Da kommer man opp i SAS sin "over 158 cm" regel og får betale dobbel pris. Uten at jeg helt skjønner hvorfor. Samtidig virker det som om ikke alle SAS-ansatte kjenner den regelen så godt. Nå i romjulen reiste jeg fra Haugesund, og etter ha ha vært meeeegatreig og helt latterlig ufin og spydig ba damen meg betale 300 kroner for dyret. Det gjorde jeg med glede. Jeg er en sånn person som normalt ville sagt fra, men aldri i livet til henne. Herlighet.

Heldigvis traff jeg en utrolig hyggelig dame i skranken på Gardermoen under mellomlandingen. De som jobber der har jeg utelukkende gode erfaringer med. For å unngå telefonkø pleier jeg gå innom der under pause på jobben for å bestille plass til hund når han skal med, det er virkelig mye greiere :ahappy:

(Muligheten til å ringe hjelper ikke for non-gullkortkunder som bestiller billett på en søndag eller på annet vis utenfor åpningstidene. Fint for folk som jobber skift og har unormale søvnmønster, og vanligvis ikke tenker over hvilken ukedag det er :innocent: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med vari kennel X-large koster det 300 hos Norwegian, og 600 hos SAS. Hunden skal ikke være voldsomt stor før den må ha såpass stort bur. Da kommer man opp i SAS sin "over 158 cm" regel og får betale dobbel pris. Uten at jeg helt skjønner hvorfor. Samtidig virker det som om ikke alle SAS-ansatte kjenner den regelen så godt. Nå i romjulen reiste jeg fra Haugesund, og etter ha ha vært meeeegatreig og helt latterlig ufin og spydig ba damen meg betale 300 kroner for dyret. Det gjorde jeg med glede. Jeg er en sånn person som normalt ville sagt fra, men aldri i livet til henne. Herlighet.

Kjenner til ei sånn ei i Tromsø. Hun gav meg en leksjon om ditten og datten ved gate en gang, så ille at en annen person (crew medlem) ba henne rulle inn, for det var faktisk ikke sånn som hun prøvde å forklare meg :lol: Fatter ikke hvorfor sånne jobber med kundeservice når de er sånn. Jeg sa i fra om det i ettertid (generell tilbakemelding via feedback-mail) og jeg har aldri sett en sur mine fra henne etter det :P

Men ja, som nevnt, SAS kan være 300kr dyrere enn Norwegian, avhengig av burstørrelse. Andre ganger kan Norwegian være 100kr dyrere enn SAS, og andre ganger er de like i pris :P Avhenger av burstørrelse og hvor man reiser.

Norwegian koster 300kr intra norge for alle burstørrelser, 400 kr til alle europeiske destinasjoner for alle burstørrelser.

SAS koster 300kr til alle destinasjoner (inkl europa) for small-medium-bur, og 600 kr til alle destinasjoner (inkl europa) for større bur.

Årsaken til at prisen hos SAS avhenger av burstørrelse, er pga standardisering av prisnivå hos alle star alliance-partnere. Nå ligger SAS på samme nivå som Lufthansa, Swiss og de andre Star Alliance-partnerene. Jeg synes det er tullete at man skal standardisere, men samtidig tviler jeg på Norwegian kommer til å fortsette med sin lavere pris lenge :P De standardiserer godt med resten av markedet de også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet hva årsaken er, jeg bare skjønner ikke hvorfor :P Selv om jeg vet at det med billige flybilletter er en helt annen diskusjon, så ser jeg ikke hvorfor det skal koste mer å sende hunden min i cargo enn det skal koste å sende meg selv inni flyet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At det koster mer enn det koster for *deg* har vel mest med at flybillettene til mennesker begynner å bli kunstig billige :P Det er jo en del som går med i en flytur, hvis alle får flybilletter til 199kr / per veg og samtidig skal disse passasjerene ikke betale noe ekstra for hverken for baggasje, sete, bestilling eller noe så skjønner jeg ikke helt hvordan man klarer å drifte et flyselskap :P Hvordan turbinen skal gå rundt liksom, hehe. Det koster jo noe for den fuelen, hydraulikkolja, vedlikeholdet, motorolja, lønn til alle ansatte i flyselskapet, overflyvningtillatelsene, landingsavgifta, medlemsskap i allianser, kundeservice osv :P

Men sånn helt i virkeligheten er det jo kjæledyr på tur en merutgift fordi man må ha bakkemannskap til å behandle den "ekstra" baggasjen. Man kan ikke slenge buret fra seg, man må ta ekstra hensyn = tidskrevende = ekstra kostnader. Det er vel også derfor Ryanair ikke gidder å tillate dyr ombord (og derfor de tar så mye for innsjekket baggasje og "tvinger" folk til å bare ha håndbaggasje :P fordi de ikke vil ha de ekstra kostnadene det er i bakkemannskap :P ).

Synes egentlig ikke det er så veeeeldig dyrt, hvis man sammenlikner og sjekker priser på reiser innen Europa med f.eks lufthansa og swiss ser man prisene er mye høyere enn hva vi er vant med i norge;

http://www.lufthansa.com/se/en/Animals

http://www.swiss.com/web/EN/services/before_flight/Pages/animals.aspx

http://www.austrian.com/Info/Flying/TransportationAnimals.aspx?sc_lang=sv&cc=SE

http://www.lot.com/se/en/travelling-with-pets (polsk selskap, tilogmed…)

http://www.croatiaairlines.com/Travel-info/Special-passenger-categories/Animals

Alle er over 1000 NOK for en stor hund i cargo intra europa…

http://www.airberlin.com/en-GB/site/flug_gepaeck_luggage.php?et_cid=14015&et_lid=6760031#btieren

http://www.finnair.com/INT/GB/information-services/baggage/pets/transportation-fees

Begge koster 631kr / intra europa

Air France / KLM (de er egentlig sammenslått) koster 600kr for alle størrelser både i kabin og i cargo.

http://www.klm.com/travel/no_en/prepare_for_travel/baggage/excess/baggage_piececoncept.htm

Ryanair og Wizzair har så vidt jeg får opp via google total"forbud" mot dyr ombord både i kabin og i cargo - med unntak av førerhunder.

I Amerika har man f.eks Delta som tar over 700kr for hund i kabinen, United har priser etter vekt og de er likeledes skai-hai.

---

Forøvrig interessant å lese hos Turkish Airlines (hvor jeg forøvrig ikke fant priser, men heller fant denne) :

http://www.turkishairlines.com/en-int/travel-information/baggage/pets

"The following dogs are considered dangerous and will not be admitted on our flights: Pit bull terrier, American pit bull terrier, bull terrier, American Staffordshire terrier, Japanese tosa, dogo Argentino, fila Brasileiro, rottweiler, Staffordshire bull terrier, Neapolitan mastiff, Spanish mastiff, dogue de Bordeux, Roman fighting dog, Bandog tosa inu, mastiff, Tibetan mastiff."

Rottweiler transporteres altså ikke :o

Hos United (amerikansk selskap) finner vi også disse spesifikasjonene (pluss en sinnsykt høy pris, jeg ikke orka å ta med for det er trossalt ikke det amerikanske markedet vi ser på):

http://www.united.com/web/en-US/content/travel/animals/restrictions.aspx

Embargo for adult Bulldogs

United does not accept English Bulldogs, French Bulldogs, Olde English Bulldogges or mixes of these breeds that are older than six months and/or weigh more than 20 pounds at any time of year. Puppies of this breed (dogs weighing less than 20 pounds and/or younger than six months) are accepted year-round.

All Boston Terriers, American Bulldogs, Pugs and breed mixes

United will accept Boston Terriers, American Bulldogs, Pugs and mixes of these breeds according to the following conditions:
Puppies of these breeds which are between eight weeks and six months of age and are less than 20 pounds (or 9 kg) will be accepted at any time of the year.
Adults of these breeds which are older than six months of age and/or weigh more than 20 pounds (or 9 kg) are subject to the following restrictions:
May 15 - September 15 – None will be accepted
September 16 - May 14 – These animals will be accepted as long as the forecasted temperatures along the itinerary are expected to be 85 degrees Fahrenheit (29 degrees Celsius) or lower at the time the animal's flight(s) is scheduled to arrive and depart. Animals with connecting flights may also be kenneled during the day to avoid the heat.

Short-nosed (brachycephalic) dog breeds

Extra care is required when the following breeds are shipped because they often have hereditary respiratory problems. These animals are susceptible to increased risk of heat stroke and breathing problems when exposed to stress or extreme heat:

American Bulldog*
Boston Terrier*
Boxer
Brussels Griffin
Bull Terrier
Dutch Pug*
English Bulldog*
English Toy Spaniel
French Bulldog*
Japanese Chin
Japanese Pug*
King Charles Spaniel
Lhasa Apso
Pekinese
Shih Tzu

(dette gjelder også det å ta med hunden ombord, så vidt jeg forstår)

Det samme gjelder DELTA:

http://www.delta.com/content/www/en_US/traveling-with-us/special-travel-needs/pets/pet-requirements-restrictions.html

Delta no longer accepts snub-nosed or pug-nosed dogs and cats as checked baggage.

American Bulldog
American Staffordshire Terrier
American Pit Bull Terrier
Boston Terrier
Boxer
Brussels Griffin
Bulldog*
Chinese Pug
Chow Chow
Dutch Pug
English Bulldog
English Toy Spaniel
French Bulldog
Lhasa Apso
Japanese Boxer
Japanese Pug
Japanese Spaniel (Chin)
Mastiff (all breeds)
Pekinese
Pit Bull
Pug
Shar Pei
Shih Tzu
Staffordshire Bull Terrier
Tibetan Spaniel

CATS
Burmese
Exotic
Himalayan
Persian

Endret av Gjest
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig. Har flydd med både Norwegian og SAS, fra fire ulike flyplasser i Norge (både flydd fra og til) og har vel flydd 10 ganger med hund nå - og det har virkelig vært størst forskjeller på flyplass, ikke flyselskap. Jeg har aldri hatt noe problem på noen av flyturene da :)

Har flydd med hund i kabinen med Norwegian (riktignok voksen servicehund), men eneste oppmerksomheten jeg fikk fra kabinansatte etter at papirer var sjekket og funnet i orden var "guri så koselig det er med hund ombord, det burde vært hund på alle fly, og guri så rolig hunden din er, har han flydd mange ganger?" i diverse kombinasjoner :)

fly.JPG

Kult at han får ligge der. Har flyvingen vært i forbindelse med jobb, eller kan han få være med siden han er servicehund alikevel liksom ? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kult at han får ligge der. Har flyvingen vært i forbindelse med jobb, eller kan han få være med siden han er servicehund alikevel liksom ? :)

Begge deler. Vi gikk kurs i en annen del av landet, så vi gjorde det i sammenheng med det blant annet. Fikk med brev fra kursleder om hvorfor akkurat vi skulle få lov, og det aldri noen som protesterte, og endel som ikke engang ville se papirene våre (som er godkjennelse, ID-papirer etc), så har vært på noen flyturer rundt i Norge på den måten :) Veldig veldig koselig og enkelt :) Jeg holdt på å dævve når vi ble ropt opp på Gardermoen da, var sikker på at det var noe feil, men neida, han i gaten ville bare se hvordan hunden så ut siden han hadde sett så få servicehunder :lol: Og kabinpersonalet har bare vært koselige som sagt, også de medpassasjerene som har snakket med oss :)

Det eneste som er negativt er at det ikke er på alle fly man får tildelt mer plass selv om vi har med servicehund, så jeg ville aldri turt det med en større hund enn det Thorvald er (18-19 kg og knehøyde). Har sitti på rad to, men da hadde jeg setet vedsiden av meg ledig så det gikk fint. Men har også sitti på rad 15 uten ekstra sete, men da var heldigvis samboeren med, så vi satt veldig trangt og Thorvald litt mindre trangt i mellom oss :lol: Men ellers har vi fått sitte på første rad, der har det vært ca like mye plass som på bildet jeg la ut. Men ene gangen var det ikke ekstra plass på første rad, da reiste jeg aleine med ukjent person vedsiden av meg, så jeg satt med beina i flysetet hele turen, og allikevel var det ikke plass for Thorvald å legge seg ned. På toppen av det hele satt vi innerst, så der skrånet veggen litt inn i den egentlige beinplassen min :P Takk og lov for fantastisk tålmodig hund og korte flyturer. Og damen vedsiden av flytta beina litt så han fikk lagt seg ned mot slutten av turen, men ellers satt han oppreist med hodet på kneet mitt og bare titta betutta på meg :P Når han har plass sover han stort sett, veldig behagelig. Selv gjennom 20 minutter med ganske bra turbulens har han sovet godt, heldigvis :) Jeg trodde jo ikke noe annet egentlig, men det er jo en stor lettelse at Thorvald har oppført seg eksemplarisk på alle slike turer, og at han er såpass stødig at han ikke stresser eller maser eller blir redd, det får vi nok ekstra goodwill for. Ene flyturen jeg var på var det med to andre hunder i tillegg (små hunder i bur), de gneldret og peip halve flyturen, og allikevel kom kabinpersonalet bort og sa at min hund var jo en fantastisk snill hund og at de vil ha flere slike hunder på flyet :)

Det pleier å være enklest å kjøre for oss, men enkelte ganger er det kjekt å kunne ta fly :) Nå har jo han her flydd i lasterommet flere ganger også, så jeg kan fint sende ham der, men sparer tid og penger og får en ekstra koselig flytur av å kunne ha ham med :) Jeg har jo ikke flyskrekk, men det ER beroligende med en pelsball med seg :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge deler. Vi gikk kurs i en annen del av landet, så vi gjorde det i sammenheng med det blant annet. Fikk med brev fra kursleder om hvorfor akkurat vi skulle få lov, og det aldri noen som protesterte, og endel som ikke engang ville se papirene våre (som er godkjennelse, ID-papirer etc), så har vært på noen flyturer rundt i Norge på den måten :) Veldig veldig koselig og enkelt :) Jeg holdt på å dævve når vi ble ropt opp på Gardermoen da, var sikker på at det var noe feil, men neida, han i gaten ville bare se hvordan hunden så ut siden han hadde sett så få servicehunder :lol: Og kabinpersonalet har bare vært koselige som sagt, også de medpassasjerene som har snakket med oss :)

Det eneste som er negativt er at det ikke er på alle fly man får tildelt mer plass selv om vi har med servicehund, så jeg ville aldri turt det med en større hund enn det Thorvald er (18-19 kg og knehøyde). Har sitti på rad to, men da hadde jeg setet vedsiden av meg ledig så det gikk fint. Men har også sitti på rad 15 uten ekstra sete, men da var heldigvis samboeren med, så vi satt veldig trangt og Thorvald litt mindre trangt i mellom oss :lol: Men ellers har vi fått sitte på første rad, der har det vært ca like mye plass som på bildet jeg la ut. Men ene gangen var det ikke ekstra plass på første rad, da reiste jeg aleine med ukjent person vedsiden av meg, så jeg satt med beina i flysetet hele turen, og allikevel var det ikke plass for Thorvald å legge seg ned. På toppen av det hele satt vi innerst, så der skrånet veggen litt inn i den egentlige beinplassen min :P Takk og lov for fantastisk tålmodig hund og korte flyturer. Og damen vedsiden av flytta beina litt så han fikk lagt seg ned mot slutten av turen, men ellers satt han oppreist med hodet på kneet mitt og bare titta betutta på meg :P Når han har plass sover han stort sett, veldig behagelig. Selv gjennom 20 minutter med ganske bra turbulens har han sovet godt, heldigvis :) Jeg trodde jo ikke noe annet egentlig, men det er jo en stor lettelse at Thorvald har oppført seg eksemplarisk på alle slike turer, og at han er såpass stødig at han ikke stresser eller maser eller blir redd, det får vi nok ekstra goodwill for. Ene flyturen jeg var på var det med to andre hunder i tillegg (små hunder i bur), de gneldret og peip halve flyturen, og allikevel kom kabinpersonalet bort og sa at min hund var jo en fantastisk snill hund og at de vil ha flere slike hunder på flyet :)

Det pleier å være enklest å kjøre for oss, men enkelte ganger er det kjekt å kunne ta fly :) Nå har jo han her flydd i lasterommet flere ganger også, så jeg kan fint sende ham der, men sparer tid og penger og får en ekstra koselig flytur av å kunne ha ham med :) Jeg har jo ikke flyskrekk, men det ER beroligende med en pelsball med seg :)

Åh, han høres jo elt fantastisk ut :wub: Thorvald :heart: Du må komme inn til "byen" i sommer når jeg er hjemme så vi kan trene sammen, og jeg kan kosemose!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, han høres jo elt fantastisk ut :wub: Thorvald :heart: Du må komme inn til "byen" i sommer når jeg er hjemme så vi kan trene sammen, og jeg kan kosemose!

Takk :heart: Ja, han er den beste jeg veit om :D Gode tassen :heart:

Og lett :D Bor ikke lengre unna byen enn at jeg gjerne drar inn og tar en treningsøkt :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal fly med hund i slutten av mnd og godt å høre andres erfaring og veldig bra startinnlegg Kanger.

Det blir kargo, og jeg har aldri flydd med hund, så er litt nervøs.

Har lest gjennom alle sidene, men akkurat nå husker jeg ikke om det noe sted står noe om krav til burene og str.

Jeg tror nemlig vårt flybur er litt lite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal fly med hund i slutten av mnd og godt å høre andres erfaring og veldig bra startinnlegg Kanger.

Det blir kargo, og jeg har aldri flydd med hund, så er litt nervøs.

Har lest gjennom alle sidene, men akkurat nå husker jeg ikke om det noe sted står noe om krav til burene og str.

Jeg tror nemlig vårt flybur er litt lite.

http://www.sas.no/upload/Norway/PDF/Dyr-i-lasterom-SAS_okt2011.pdf

http://www.norwegian.no/kundeservice/Reiseinformasjon/levende-dyr/#AVIH

Men akkurat hvor strenge de er på centimeternivå avhenger jo helt av hvem du møter på når du sjekker inn, har flydd med hakket for lite bur en gang, var ingen som var interessert i å sjekke det engang da :) (Haugesund)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal fly med hund i slutten av mnd og godt å høre andres erfaring og veldig bra startinnlegg Kanger.

Det blir kargo, og jeg har aldri flydd med hund, så er litt nervøs.

Har lest gjennom alle sidene, men akkurat nå husker jeg ikke om det noe sted står noe om krav til burene og str.

Jeg tror nemlig vårt flybur er litt lite.

Det er jo noen skrekkhistorier innimellom, men det har man i alle sammenhenger. I de aller, aller fleste tilfeller så går det bra. :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hender i blant at det sitter folk i innsjekken som faktisk bryr seg om str.

Vi har måttet forevise bur og hund i innsjekk noen ganger, men langt ifra hver gang.

I fjor ble vi vitne til at ei dame fikk seg ganske mange hundre kroner i ekstra utgifter fordi hun måtte kjøpe nytt bur i innsjekken på Gardermoen.

I tillegg måtte hun jo bare la buret hun hadde være igjen der.

Dama var rasende, og fyren i innsjekken gikk nok ikke mindre i vranglås av å bli skjelt ut for noe som faktisk var hundeeiers egen feil...

Da var det veldig deilig å bare sette 3 stk hunder inn i passe store bur og se de vel av gårde...

Så lenge man er innstilt på at det faktisk kan bli både dyrt og kjedelig, så er det jo bare å reise med for lite bur så lenge hunder har nok plass til å ha det bra i buret.

For mitt vedkommende, så er det uaktuelt både å bli stående igjen på flyplassen eller å måtte bruke massevis av penger på nytt bur for å komme meg hjem.

Derfor synes jeg det er bedre å ha bur som er innenfor kravene, selv om hundene lett kunne reist komfortabelt i litt mindre bur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da vi skulle til England hadde Odin bur som var stort nok til at han kunne stå oppreist, ligge utstrakt på siden og snu seg, men SAS Cargo mente likevel at det var for lite, og svigermor måtte kjøpe nytt bur til overpris på avreisedagen (vi hadde reist i forveien). Dessverre oppdaget jeg ikke flyklagenemda før et par år senere...

Det nye buret var dessuten så stort at vi slet med å få plass til det i bilen (sedan) da vi skulle hente Odin på Heathrow.

Ganske sur da ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja den er nok sur Simira.

Dama vi ble stående bak på Gardermoen hadde definitivt for lite bur, så der var saken grei.

Første turen vi reiste med hund på fly hadde vi lånt burene for å se om vi i det hele tatt syntes det var ok å fly med hund.

Så de burene var for små i følge reglene som vi ikke hadde satt oss særlig godt inn i.

Gikk heldigvis helt fint, men før vi kjøpte bur sjekket vi reglene for å slippe kjedelige situasjoner da gode flybur jo faktisk koster en hel del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være at det går? Spørs hvor tøyelig den er, og om du vil gamble på det. Noen fly har jo bedre plass enn andre også, det er ganske stor forskjell på flyene. Tror jeg betalte 300 for min Trixiebag, så det trenger ikke være noe dyre greier.

Jada, man kan risikere å møte drittfolk over alt. Hadde det skjedd i dag, så hadde jeg gitt klar beskjed både til flypersonalet og selskapet, men den gang gjorde jeg dessverre ikke det. Ung, usikker, og alt det der. Men er likevel en del småting som gjør at jeg foretrekker sas om jeg har med hund (trøbbel med betaling og bestilling blant annet), den episoden ble bare "spiker i kista". :P

I tillegg syns jeg det er greit at man med sas får vite med en gang om det går an å ha hund i kabin, slik at man eventuelt har mulighet til å avbestille reisen innen fristen. Det kan være dette er mulig med norwegian nå også, men det var det ikke sist jeg bestilte. Da var det å vente å satse på at det gikk i orden. :)

Det kan jo gå, men vet ikke om jeg tørr å ta sjansen på det. I tillegg kom jeg på når jeg tok det frem at bagen er litt dum. Det går nemlig å komme seg ut av den selv om den er lukka igjen. Og hun er ikke superfornøyd med å være inni der så vet ikke om jeg tørr sjansen på at hun ikke rømmer fra buret under flyturen :P Det er en stund til så jeg får tenke litt på hva jeg gjør.

Foretrekker SAS selv, synes de som jobber der generelt er hyggeligere av en eller annen grunn.

Men det var ikke noe problem å bestille plass til hunden på nettsiden til Norwegian. Kom opp som valg under ekstra bagasje. Hvis det hadde vært sånn at det var en allergiker som hadde vært førstemann så hadde ikke alternativet om hund kommet opp, og samme omvendt. Hvis en med allergi ønsker et hundefritt fly nå, så vil ikke det valget komme opp. Så akkurat det gikk fint :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Trondheim har de det bl.a. med å kreve at jeg skal sette igjen hunden utenfor metalldetektoren uten bånd og halsbånd og rope han gjennom :lol: Uavhengig av selskap, men hva gjør de da om jeg hadde hatt en ulydig hund? :lol: Noen flyplasser er de veldig greie med at man får han hunden lenge hos seg og gå bak og putte den i buret rett før, andre er strengere med det og du må levere den fra deg tidligere. Men disse forskjellene går mer på hvilken flyplass jeg er på enn hvilket selskap jeg flyr med.

Da jeg henta Ida i Trondheim måtte hun gå gjennom metalldetektoren alene. 10 uker gammel, aldri vært på føyplass før og med meg hun hadde kjent i 10 minutter :P Fikk henne igjennom da! Fikk også være hos henne så lenge jeg ville og gi grisehale/vann osv. Reiste med Norwegian om det har noe å si :) Det var tre hunder i flyet til Bergen. Og de kom på en egen bagasjehenger på "toget" med bagasjene. Ble levert etter bagasjene kom på båndet i en dør :) Ida var helt rolig, så tror turen gikk bra :)

Sent from my iPhone using Tapatalk

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg skulle til Spania med Norwegian så var det bare så vidt buret ble godkjent. Hunden skal vel kunne sitte og strekke hodet oppover eller noe sånt... (Lurer på hva folk med grandiser og irsk ulvehund gjør når de skal fly me hund :ahappy: ) Dama i innsjekken sa at buret var for lite, og ringte til noen i Norwegian for å høre med dem. Det gikk heldigvis greit... Så jeg ville IKKE tatt sjansen på å bruke et bur som er litt lite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg henta Ida i Trondheim måtte hun gå gjennom metalldetektoren alene. 10 uker gammel, aldri vært på føyplass før og med meg hun hadde kjent i 10 minutter :P Fikk henne igjennom da! Fikk også være hos henne så lenge jeg ville og gi grisehale/vann osv. Reiste med Norwegian om det har noe å si :) Det var tre hunder i flyet til Bergen. Og de kom på en egen bagasjehenger på "toget" med bagasjene. Ble levert etter bagasjene kom på båndet i en dør :) Ida var helt rolig, så tror turen gikk bra :)

Sent from my iPhone using Tapatalk

Haha, skulle hatt med Kovu der. Da hadde det blitt fest på flyplassen gitt! :D

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk dere.

Kan jeg kjøpe et plastbur som det står at godkjent for fly eller må det være VariKennel? Er det evt noe merke på burene som gjør at jeg kan være sikker på at buret er godkjent?

Og hvor finner man flybur billigst?? Dårlig utvalg på finn.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk dere.

Kan jeg kjøpe et plastbur som det står at godkjent for fly eller må det være VariKennel? Er det evt noe merke på burene som gjør at jeg kan være sikker på at buret er godkjent?

Og hvor finner man flybur billigst?? Dårlig utvalg på finn.no

Har et skudo som har vært på mange flyturer :) Kravet er form og størrelse, ikke merke :)

Det står godt forklart her http://www.sas.no/upload/Norway/PDF/Dyr-i-lasterom-SAS_okt2011.pdf :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har et skudo som har vært på mange flyturer :) Kravet er form og størrelse, ikke merke :)

Det står godt forklart her http://www.sas.no/upload/Norway/PDF/Dyr-i-lasterom-SAS_okt2011.pdf :)

Takk

Vi skal fly med Norwegian og der stod det nemlig noe om IPTA godkjent bur (eller noe sånt)

Må helt klart ha nytt bur, det vi har er for lite.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk dere.

Kan jeg kjøpe et plastbur som det står at godkjent for fly eller må det være VariKennel? Er det evt noe merke på burene som gjør at jeg kan være sikker på at buret er godkjent?

Og hvor finner man flybur billigst?? Dårlig utvalg på finn.no

Har Atlas og Clipper selv, veldig fornøyd spesielt med sistnevnte.

Buret skal være godkjent at IATA. Kravene finner du her: http://www.iata.org/whatwedo/cargo/live-animals/pets/Pages/index.aspx

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
    • Har briard, hun nærmer seg 9 år nå men er sprek ennå. Kunne tenkt meg en briardvalp mens min nåværende er sprek og rask! Hun har så herlig personlighet at jeg vil hun skal være med å prege valpen. Har forsåvidt sett litt på andre raser også som border collie (har ei på 4,5 år nå) og toller, men synes briarden har så herlig personlighet! Nå ligger det ut lite informasjon om oppdrettere i landet så jeg lurte på om noen visste om noen oppdrettere og evt kunne sende meg en pm om man ikke vil legge ut her? Vet av cathrine i trondheim men de er bortlovet, ble for sen der. 😅 men noen må da vite av noen oppdrettere? Står lite på briard/picard hjemmesiden. Litt dårlig det. 😬
    • Hvis du skal bruke folk som "hjelp", så pass på at de holder avstand og ikke tar kontakt med hunden først. Jeg ville oppholdt meg i områder med en del folk (ikke tette mengder) hvor det er mulig å regulere avstanden, og belønne ro og kontakt. Det valpen først og fremst trenger å erfare er at han ikke trenger å forholde seg til folk om han ikke vil. Hvis du skal trene sammen med folk, still dere på avstand og hold en samtale. Belønn all interesse hunden viser for den andre personen, hos deg selv, slik at han må søke ut igjen mot dem for å få belønning. Om han faktisk viser interesse for å gå bort til dem, la ham gjøre det, og la de kaste godbiter til ham (ikke bøye seg over ham!). Du kan hjelpe ham å hilse på folk du vil han skal møte (besøk, familie, venner osv.) med target-trening evt., så fokuset er på targeten og ikke på dem. Vær tydelig når han ikke trenger å forholde seg til folk og belønn kontakt med deg. Det skal ikke være opp til ham å måtte ta valget.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...