Gå til innhold
Hundesonen.no

Hjelp, jeg skal ut og fly med hunden min!


Gjest
 Share

Recommended Posts

Styr i hvertfall unna de billigste burene hos feks Tropehagen.

Vi trodde vi gjorde et kupp da vi kjøpte våre første flykasser der på tilbud, men det viste seg at burene ikke tålte særlig mye.

2 ganger kom flykassene sundslåtte av flyet med hundene i.

Ikke så ille første gangen, da knakk et feste i døra.

Andre gangen knakk hele hjørnet på buret.

Virket rett og slett som om plasten i kassene var for hard og ikke tålte slag.

Da gikk vi tilbake til butikken og fikk refundert pengene og kjøpte nye bur av bedre merke.

Så jeg hadde heller kjøpt brukt Varikennel eller Atlas feks, på Finn.no enn nytt billigbur.

Vi har i ettertid flydd masse med hundene våre, og joda kassene har fått riper, men de er hele fortsatt.

Når det gjelder str så er det viktig å oppfylle kravene for flyselskapet om str.

Sjekk på SAS eller Norwegian, det står der.

I alle fall skal hunden kunne stå oppreist under flyturen, i naturlig stilling.

Kjenner til folk som har måttet stå over flyavgangen sin pga at de reiste med for små bur og måtte skaffe nytt.

Sånt gambler ikke jeg med i hvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 471
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Nå er det jo slutt på at man må bestille billett for hund pr telefon hos Norwegian. Det er også slutt på å måtte søke om lov til å ha med hund, og dermed måtte vente på å få dette bekreftet. Nå best

Tja. Jeg har flydd utenlands med hundene mine, og betenker meg ikke med å gjøre det igjen. Både tur / retur Finland, og Estland gikk helt supert. Blir ganske sikkert Latvia på forsommern neste år.

Angstdempende det menes? BØR VIRKELIG prøves ut på forhånd på hunden i kjente omgivelser for å se hundens reaksjon på preperatet. Må likevel være obs på at hunden kan få en annen reaksjon neste gang i

Posted Images

Her er prislisten til SAS: http://www.sas.no/no/Alt-om-reisen/Reise-med-kjaledyr/Reise-med-kjaledyr/Kjop-av-bur/

Billigere er f.eks.

http://hundebur.no

http://zoosupply.no/

http://morene.no

og de fleste andre butikker jeg har sett på/vært i.

Det er en del forskjell på VariKennel og Atlas. Både utseendemessig og f.eks. åpningsmekanismen på buret. VariKennel har også Ultra-serien, som er den SAS selger. Ulempen med den er at den f.eks. ikke har bærehåndtak på toppen av buret, noe som er utrolig praktisk for håndtering.

Har ikke måttet stå over flyavgang, men svigermor måtte kjøpe nytt og DYRT bur til Odin da han skulle til England, fordi de mente buret han hadde var for lite... så greit med god plass der ja!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser ut som om det blir et bur fra Varikennel. Tror jeg går for størrelse Large (90x60x65) ettersom hunden kun er 4 mnd og vil ha god plass her. Spørsmålet er bare om jeg kan bruke buret i etterkant i bil, eller vil det blir for lite til en voksen goldenhanne?

En annen ting jeg lurte på er hva som bør være inni buret under reisen. Jeg tenkte et av teppene hans, en av mine brukte t-skjorter (lukt vettu) og kanskje et tyggebein? Ang det siste så driver han og biter noe voldsomt om dagen, så det er nesten trist hvis han ikke har noe å knaske ihjel under reisen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tyggebein får han neppe ha med, av sikkerhetsmessige årsaker. Mulig det avhenger av hvem du treffer på i innsjekkingen.

Når det gjelder bruk av buret i bil, så skal jo bilbur i prinsippet ikke være større enn nødvendig, mens flybur skal være romslig. Men det er jo ikke så lett å vite nå uansett...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg legger ved litt om min erfaring med import av SBT fra UK:

IMPORT FRA UK

Jeg fikk for en god stund siden kontakt med en oppdretter i Wales, og var nedover for en drøy mnd siden for å velge meg valp.

Så var jeg nedover forrige helg for å hente henne hjem.

Hentet henne hos oppdretter, da var allerede blodprøven til NKK (SBT-greie, ikke nødvendig for andre raser) i orden, det samme med vaksinasjoner og ormkur (bendelorm)

Fra UK må man ikke søke til mattilsynet, men man må sørge for at noen få krav tilfredsstilles, samt at blodprøven til NKK (SBT-spesifikk) er tatt (Ellers får man ikke registrert hunden)

Mattilsynets krav

Turen gikk med leiebil til Heathrow, der vi overraskende enkelt fant frem til riktig selskap for frakt.

Valpen ble levert der i 4-tiden om morgenen, (minst 3 timer før avgang må levende dyr leveres), og lastet ombord på flyet til Gardermoen 0720.

Umiddelbart etter levering av valpen leverte vi tilbake leiebilen fra Budget, man må være oppmerksom på at det på Heathrow er ganske heftige avstander.. Det er vel bortimot 10 minutter kjøring fra Cargo til Budget! (Og enda lenger fra Cargo til terminal 3 tror jeg..)

Deretter må man ta utleieselskapet sin buss fra leiebilsentralen tilbake til terminalen. SAS går fra Terminal 3.

Terminalen er også ganske stor (vesentlig større enn Gardermoen flyplass!), og det tar fort en halvtime på å gå der inne, mer om man får gate langt borte fra selve terminalområdet.

Jeg pratet med flyvertinnene da jeg kom ombord for å være sikker på at hun ble med, og fikk dette bekreftet før avgang (En utrolig lettelse!)

1030 omtrent landet vi på Gardermoen, jeg gikk da på rødt for å prate med tollvesenet.

Der møtte jeg en meget hyggelig toller som spurte om hva jeg hadde betalt (og ville se kvittering), og hva frakten kostet.

Han spurte også om hvor lenge jeg hadde vært ute av Norge.

I 12-tiden fikk jeg henne omsider ut fra SAS Cargo. (det blir 11-tiden britisk tid..)

Jeg fikk så beskjed om å tusle en tur ned til SAS Cargo for å hente tollpapirene.

Derfra gikk turen tilbake til tollkontoret på terminalen. Der møtte jeg nå en ny toller som også var meget hyggelig og hjelpsom.

Frem med kvittering på nytt, samme med kjæledyrpasset.

Hun bestemte seg for å la valpen gå som reisegods, og så da bort fra fraktkostnaden. Altså slapp jeg også 25% mva på det hele.

Jeg hadde vært ute av Norge i nesten 4 døgn, og jeg hadde flere hensikter enn valpehenting med turen (så også Wales Rally GB!)

Et lite regnestykke ut fra relativt normale priser i UK:

Valp: £5-600

Bur: £90

Export Pedigree: £55

Ymse veterinærgreier, inkl blodprøve (kun for SBT..) og bendelormkur: £100

Transport til Norge: £370

Deretter skal det beregnes mva av totalsummen ved ankomst Gardermoen.

Totalpris inkl. norsk mva osv vil da ligge på ca: 13-14000,-

Dersom man slipper unna norsk mva ender man opp på i overkant av 10000,-

Om man slipper norsk mva avgjøres av den aktuelle toller der og da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...

Har noen av dere flydd med unghund i lasterom? Han har jo riktignok ingen diller, angst eller annet tull, men han er jo ikke voksen enda.

Vi skal østover i begynnelsen av mai og da er Harly 9 mnd, ser for meg at en flytur blir enklere enn en togtur med lille elleville... :P

Må nok tenke litt til her, den biten med at hunden bare blir "parkert" før eier kommer å henter bekymrer meg litt *hønemor*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke gjort det selv enda, men blir nødt å ta turen over Atlanteren med valpen min når han er ca 9-10 måneder. Dette etter at han blir flydd to timer til meg fra oppdretteren når han er 12 uker gammel (Canada har litt vel store avstander, dessverre). Selvsagt kommer jeg til å være en bekymret hønemor hele turen, men kommer til å gjøre alt jeg kan både i forveien og underveis for å gjøre det best mulig for gutten. Vil tro turen din går greit for seg, gjerne lettere enn den lange togturen også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Har noen av dere flydd med unghund i lasterom? Han har jo riktignok ingen diller, angst eller annet tull, men han er jo ikke voksen enda.

Vi skal østover i begynnelsen av mai og da er Harly 9 mnd, ser for meg at en flytur blir enklere enn en togtur med lille elleville... :P

Må nok tenke litt til her, den biten med at hunden bare blir "parkert" før eier kommer å henter bekymrer meg litt *hønemor*

Altså - det er værre å fly TIL Bergen enn fra bare for å ha sagt det.

Jeg har flydd strekningen MED hund, og problemene var i Bergen og ikke i Oslo. I Oslo fikk jeg ha med Timo til gaten - der ble vi rett før boarding hentet av en hyggelig ansatt som fulgte meg ned til flyet og buret, Timo ble lastet inn i kassa av meg ved flyet og alt var bare fryd og gammen. Når vi kom til Bergen derimot fikk jeg hetta - de presterte nemlig det kunststykket å sette hele ***** varikassa MED bikkja inne på kofferttransportbåndet - og det er jo skikkelig lett å løfte en vari large MED 26 kilo belger i ned derfra liksom. Heldigvis for meg så var Timo en kul kar, jeg åpna bare burdøra og slapp han løs ut i hallen - så tok jeg kassa, deretter satte jeg bånd på bikkja og gikk å brukte en h..tes kjeft på SAS *ler*.

Tilbake til Oslo nektet jeg å sette bikkja i buret ved innsjekking og fikk følge han ut i bagageområdet og sette han i buret når buret var trygt plassert på koffertbil. I Oslo ble jeg møtt av en hyggelig dame utenfor flyinngangen som tok meg ned på bakken ved flyet hvor jeg fikk laste ut hunden og ta han med meg i bånd til bagageområdet hvor jeg plukket opp buret.

Smertefritt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når vi fløy i høst fra torp fikk jeg ha henne med ut til gaten, i Trondheim stod det en vakt og ventet med henne og jeg fikk henne. Når jeg fløy fra gardemoen nå i helga måtte jeg levere henne max en time før avgang også nektet de å ha hjul på buret så jeg måtte ta de av og legge i lokket også satte de henne på en tralle og en dame satte seg ned og pratet med henne for hun hylte en del når jeg gikk. I trondheim ventet en vakt med henne :)

Men som jeg sa, sjekk når du går på at hunden er der :aww: Det gjorde jeg på gardemoen nå og da ringte de ned og sjekket før jeg leverte biletten og boardet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må nok tenke litt til her, den biten med at hunden bare blir "parkert" før eier kommer å henter bekymrer meg litt *hønemor*

Hva mener du med dette?

At hunden blir parkert før du kommer?

Vi flyr ca 3 flyreiser med hundene i året i forbindelse med utstillinger.

Som regel tur / retur Tromsø - Oslo, men også Tromsø - Trondheim og Oslo Helsinki.

Det har vi gjort i 3 sesonger, og uansett hvor vi har vært har jeg aldri opplevd at hunden har anokmmet ankomsthallen FØR vi har vært kommet av flyet og er på plass.

Har heller ikke fått sendt hundene på bagasjebåndet hverken med Sas, Norwegian eller Blue.

Men det mulig vi bare har vært heldige?!

Rutinene for når hunden må leveres inn før avgang varierer jo litt fra flyplass til flyplass.

Som regel 45 til 60 minutter før avgang minimum.

Lurt å sjekke på forhånd så ikke hunden blir stående igjen... :D

Linus var drøyt et år første gangen han fløy, og det kunne ikke brydd han mindre.

Han krøller seg sammen og sover i kassen sin.

Tror nok det går helt fint for hunden din å fly, forutsatt at han er vant til å oppholde seg i bur, og takler normalt støy med noen høye lyder, og å bli håndtert av andre enn deg selv.

Det jeg synes er litt stress med å fly er at man ikke får en flybillett for hunden og at det dessverre er tull med bestillingene,de blir ikke registrert osv.

Samt at selskapene av og til selger for mange billetter for dyr i AVHI enn de faktisk har mulighet til å ta med.

Dette har vi opplevd flere ganger, og vi har måttet krangle hundene med, lite trivelig...

Liker også dårlig når jeg ikke kan følge med om hundee er ombord før jeg selg går på flyet, da spør jeg alltid om bord om de er lastet inn i god tid før avgang.

Har litt angst for at hundene skal bli igjen,..

Men alt i alt går det såpass greit at vi velger å reise med fly når vi skal langt av gårde utenom sommerferien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du med dette?

At hunden blir parkert før du kommer?

*klippet erfaringer*

Etter å ha lest tråden og førhørt meg litt rundt nevner flere at hunden står alene når man kommer ut fra flyet, altså at ingen har tilsyn med hunden. Det vil jo si at hvem som helst kan plukke med seg hunden og gå før man har kommet ut fra flyet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha lest tråden og førhørt meg litt rundt nevner flere at hunden står alene når man kommer ut fra flyet, altså at ingen har tilsyn med hunden. Det vil jo si at hvem som helst kan plukke med seg hunden og gå før man har kommet ut fra flyet..

ja, hunden blir ofte parkert. På torp sjekker ingen at det er hunden min. På værnes sjekkern ikke at det er hunden min, annet enn at jeg spør etter henne og at buret rister av glede når hun ser meg.

Det har vel også vært saker i media hvor hunder har blitt stjelt på denne måten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det er aldri noen som sjekker hvems hunder det er og hvem som henter de.

Det har du rett i.

Men har som sagt aldri opplevd at hundene har vært leverte inne før jeg selv har ankommet porten de har kommet inn hverken i Trondheim, Tromsø, Gardermoen eller Helsinki.

Jeg velger å ikke tenke for mye hvistomatte når jeg flyr.

For det er helt klart mye som kan gå galt...

Etter noen reiser har det egentlig blitt mindre stress og mer rutine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

hvordan er det da med hunder som har separasjonsangst, redd for lyder og jeg MÅ ha den med? Har ingen annen mulighet enn å ta fly og ha henne med meg, og er hjerteskjærende å måtte sende henne gjennom dette og se hvor fælt hun har det :icon_cry:

Vet at mange sier at det er værre for meg enn for henne,men i vårt tilfelle tror jeg det er likt for oss begge :(

Er det muligheter for å kunne gi henne noe beroligende f.eks?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke mulig med kennel, familie eller noe som helst?

Isåfall ville jeg gått til dyrlegen og sørget for å få noe beroligende som hun sover på (sløver hodet og sansene), og som ikke bare døver kroppen mens sansene går i spinn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg har undersøkt med både kennel, familie og gode venner, men kennel blir for dyrt og familie/venner skal selv reise bort i ferien. Ja, tanken på å få et skikkelig "dop" som gjøre hele henne beroliget og at det varer gjennom hele reisen. Hun blir jo i tillegg reisesyk med bil/buss og tog, så sjangsen for at det samme skjer på fly er vel der også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Det stemmer heller ikke at de alltid settes i fremre cargo. Jeg har selv flydd med hunder som har blitt satt bak. Der har SAS imidlertid satt en grense som jeg tror var 3 timer sammenhengende pga kulde.

Det stemmer at de ALLTID settes i framre cargo, bekreftet fra SGS ansatte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...
  • 1 month later...

Helt ærlig, jeg har nå flydd min lille frøken frem og tilbake til Canada, og skal ALDRI ha henne med på fly igjen. Vi mellomlandet i Frankfurt, og jeg fulgte nøye med på at baggasjen ble lastet av flyet. Hundeburet til Aisha ble kastet ut av lasterom, og rullet rundt over døren med hunden inni. Når vi da gikk til gaten ga jeg beskjed om at de skulle ringe å undersøke at alt var bra med hunden og at hun var om bord på flyet. Denne bekreftelsen fikk jeg ikke før jeg selv var ombord på flyet (tre timer senere).

Det aller verste var kanskje at vi var blitt lovet at hunden skulle tas ut av buret og luftes i Frankfurt. I Toronto forseglet de buret og denne forsegling var ikke brutt når vi landet i Oslo. Det vil si at med 8 timers flytur, 3 timer mellomlanding, og så 2 timer videre (pluss da litt tid å vente på flyplassen før og etter turen) var Aisha ikke blitt sluppet ut.

Så om det kan unngås, så ville jeg råde andre til å ikke fly med hundene sine!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er STOR forskjell på innenlands og utenlands fly med hund. Takk og pris for det.

I Norge går det stort sett bra, min tass har flydd flere ganger (i lasterom alle gangene), første gang var som valp (var akkurat for stor til kabinen), og det har gått helt suverent.

Kjipt å høre om din opplevelse NinaogAisha, men det er ikke normen for flyturer innenlands i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja.

Jeg har flydd utenlands med hundene mine, og betenker meg ikke med å gjøre det igjen.

Både tur / retur Finland, og Estland gikk helt supert.

Blir ganske sikkert Latvia på forsommern neste år.

MEN vi har satt en maks flytid på reisene våre på 3 timer pr strekning, og flyr kun SAS/Blue og Norwegian.

Helst med en overnatting mellom strekningen, men ikke alltid det klaffer.

Har hørt en del skrekkhistorier, aldri direkte fra de som skal ha opplevd det, men via, via liksom.

Er jo mange i utstillingsmiljøet som flyr mye med hund, og de fleste har bare gode erfaringer.

Har flydd mye med hundene de siste åra, og aldri opplevd noe skummelt.

Fått brist i flykassene to ganger, men det var nok mer kvaliteten på kassene enn flyturen.

For etter at vi reklamerte på dritten, og kjøpte kasser av et mer annerkjent merke, har vi flydd uten skader på flykassene.

Sier ikke at ting kan skje, og at enkelte flyplasser og de som jobber der kan ha dårlige rutiner.

Og det er utrolig dumt for hunden, og skal ikke skje.

Men jeg kommer nok ikke til å slutte å fly, bare fortsette med god reaserch og nøye planlegging når vi skal på lengre reiser.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt ærlig, jeg har nå flydd min lille frøken frem og tilbake til Canada, og skal ALDRI ha henne med på fly igjen. Vi mellomlandet i Frankfurt, og jeg fulgte nøye med på at baggasjen ble lastet av flyet. Hundeburet til Aisha ble kastet ut av lasterom, og rullet rundt over døren med hunden inni. Når vi da gikk til gaten ga jeg beskjed om at de skulle ringe å undersøke at alt var bra med hunden og at hun var om bord på flyet. Denne bekreftelsen fikk jeg ikke før jeg selv var ombord på flyet (tre timer senere).

Det aller verste var kanskje at vi var blitt lovet at hunden skulle tas ut av buret og luftes i Frankfurt. I Toronto forseglet de buret og denne forsegling var ikke brutt når vi landet i Oslo. Det vil si at med 8 timers flytur, 3 timer mellomlanding, og så 2 timer videre (pluss da litt tid å vente på flyplassen før og etter turen) var Aisha ikke blitt sluppet ut.

Så om det kan unngås, så ville jeg råde andre til å ikke fly med hundene sine!

Da er det mer relevant å vite hvilket selskap du fløy med. Lufthansa?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
    • Har briard, hun nærmer seg 9 år nå men er sprek ennå. Kunne tenkt meg en briardvalp mens min nåværende er sprek og rask! Hun har så herlig personlighet at jeg vil hun skal være med å prege valpen. Har forsåvidt sett litt på andre raser også som border collie (har ei på 4,5 år nå) og toller, men synes briarden har så herlig personlighet! Nå ligger det ut lite informasjon om oppdrettere i landet så jeg lurte på om noen visste om noen oppdrettere og evt kunne sende meg en pm om man ikke vil legge ut her? Vet av cathrine i trondheim men de er bortlovet, ble for sen der. 😅 men noen må da vite av noen oppdrettere? Står lite på briard/picard hjemmesiden. Litt dårlig det. 😬
    • Hvis du skal bruke folk som "hjelp", så pass på at de holder avstand og ikke tar kontakt med hunden først. Jeg ville oppholdt meg i områder med en del folk (ikke tette mengder) hvor det er mulig å regulere avstanden, og belønne ro og kontakt. Det valpen først og fremst trenger å erfare er at han ikke trenger å forholde seg til folk om han ikke vil. Hvis du skal trene sammen med folk, still dere på avstand og hold en samtale. Belønn all interesse hunden viser for den andre personen, hos deg selv, slik at han må søke ut igjen mot dem for å få belønning. Om han faktisk viser interesse for å gå bort til dem, la ham gjøre det, og la de kaste godbiter til ham (ikke bøye seg over ham!). Du kan hjelpe ham å hilse på folk du vil han skal møte (besøk, familie, venner osv.) med target-trening evt., så fokuset er på targeten og ikke på dem. Vær tydelig når han ikke trenger å forholde seg til folk og belønn kontakt med deg. Det skal ikke være opp til ham å måtte ta valget.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...