Gå til innhold
Hundesonen.no

Hjelp, jeg skal ut og fly med hunden min!


Gjest
 Share

Recommended Posts

Apollo har flydd Canada/USA-Norge tre ganger, og har hatt det helt fint. Flyselskapet ønsket da skåler i buret, men uten vann oppi ved levering. Han fikk under mellomlandinger, og hadde gjerne vann igjen da han kom frem.

Jeg var bekymret første gang, og hadde matte som skulle absorbere tiss og sånt. Viste seg å være unødvendig for Apollo, han nekter å tisse i buret og har tydeligvis partyblære han også...

Jeg ville ikke bekymret meg, og ikke gitt adaptil eller noe. Pass bare på at hun har fått luftet seg godt, og gjerne har fått bruke hodet og kroppen litt :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 471
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Nå er det jo slutt på at man må bestille billett for hund pr telefon hos Norwegian. Det er også slutt på å måtte søke om lov til å ha med hund, og dermed måtte vente på å få dette bekreftet. Nå best

Tja. Jeg har flydd utenlands med hundene mine, og betenker meg ikke med å gjøre det igjen. Både tur / retur Finland, og Estland gikk helt supert. Blir ganske sikkert Latvia på forsommern neste år.

Angstdempende det menes? BØR VIRKELIG prøves ut på forhånd på hunden i kjente omgivelser for å se hundens reaksjon på preperatet. Må likevel være obs på at hunden kan få en annen reaksjon neste gang i

Posted Images

Helt fra Australia :shock: Da må folk ti still. Godt å lese forresten.

Og varmen ja, hun tåler 30 grader i skyggen, så sant hun får strekke seg ut. Men buret må ikke stå i sol! Jeg skriver advarsel oppå. Langt brev på engelsk, spansk og norsk, og har fantasi om å avslutte med trusler :-( Jeg finner ut hvor du bor.

Så ble jeg plutselig redd terror. Jeg har vannvittig flyskrekk. Skal si det hjalp å lese nettaviser :-(

Jeg må bare beslutte meg for å stole på at dette greier Donna bra. Er glad vi har vært mange turer på flyplassen. Repeterte da hun var 8 og 13 mnd. Hun logrer med halen når hun ser hvor vi er.

Vi får ta en tur, se om hun husker, og tar det likedan.

Brrrr...

Takk for svar så langt!

:-)

Enviado desde mi iPhone con Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke dumt å skrive en lapp på buret, men jeg anbefaler å holde det så kort som mulig, med stor skrift. Stuerene har ikke tid til å lese en lang avhandling, så jo kortere jo bedre. Når flyet har startet motorene så holdes cargoområdet hunden er i ved samme temperatur, med samme luft, som i kabinen der du sitter. Men som du gjerne har merket selv når du flyr i varmen så tar det litt tid før flyet kjøles ned. Kjølematte er nok ikke dumt, eller i verste fall et håndkle som du dynker i kaldt vann like før levering (og helst ikke levere lenge før fristen). Mange er flinke til å huske på at det er levende dyr de har med å gjøre, men det finnes stuere som ikke er dyreinteresserte eller tenker på sånt. Hvis du kan se flyet fra gaten så ville jeg holdt et mye med vognene med bagasje. Om du ser hunden din og buret blir satt i solen, så si fra til gatepersonalet, og spør om de kan få det flyttet til skyggen. Jeg har pleid å spørre kabinpersonalet når jeg boarder om bekreftelse på at hunden min har kommet ombord, og har stort sett blitt møtt med forståelse for "bekymringen" min :) Edit: sånn i forhold til flyskrekk, så skjønner jeg at det kan være fryktelig ubehagelig. Er det spesielt nå med den økte beredskapen, eller er du alltid redd for å fly? Kan jeg spørre hva i forhold til flygning du er ukomfortabel med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må ta fly, og er for sta, til å la være. Det er uken før jeg drar hjemmefra. I flyet, kan en ikke gjøre noe uansett. Minner om sceneskrekk.

Men misunner ikke, de som kjenner panikken når de er ombord, i flyet. Flyskrekk er irrasjonelt, statistisk. Men hjelper det? Nei.

Enviado desde mi iPhone con Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Hei! Jeg har nå nettopp bestilt billetter for fly til meg og valpen (golden retriever, 8 uker) fra Sandefjord til Bergen med Widerøe. Skrev i ekstra ønsker-boksen at jeg vil ha han med meg i kabinen, og at han vil veie ca 7 kg. Veske kommer jeg til å få låne av oppdretter, så jeg har ingen nøyaktige mål, men jeg har sett den, og den var ikke akkurat stor.

Det jeg lurer på er;

1 - Hvor lang tid har dere opplevd at det tar å få svar på ønsket om å få med hund i kabin?

2 - Om vesken jeg får låne av oppdretter viser seg å være litt større enn det står som anbefalt, men likevel kan dyttes litt sammen, pleier det å gå fint da?

3 - Teller veske + hund som eneste håndbagasje? Eller kan jeg ha med en veske/sekk med plass til alt jeg har fått med meg av oppdretter osv inn i kabinen? Bør jeg rett og slett satse på å ha en jakke med store lommer?

4 - Er det noen som har vært og reist med hund på Torp eller Flesland og kan si meg hvordan de er med dyr der?

Jeg er sinnsykt stressa! Men gleder meg da. Bare ikke til selve flyturen :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@bippo

1) Spør hvordan det ligger an på chatten til Widerøe (den ligger øverst i høyre hjørne)

2) Hvis den kan dyttes sammen går det helt fint ja

3) Du kan ha en liten ekstra håndbaggasje, men ikke en hel koffert.

4) Det vet jeg ikke noe om, men jeg har en kompis som jobber på innsjekk på Torp og han er veldig grei :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg dro med min husky med fly fra Flesland til Gardermoen og tilbake i mai/juni. Var varmt. Da vi dro fra Flesland så jeg da de lasta henne ombord. Først stod hun i sola i noen minutter. Jeg fikk helt hjertebank og svettebyge, men det var.jo ikke såååå varmt da. Etter noen minutter tok en av bakkemanskapene et trekk over vogna for sola. Deretter ble hun lasta inn.

Hun overlevde i allefall begge veiene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Stemmer det at man kan ha med to hunder på en flybillett? Jeg har bare flydd med en og en hund før, men nå ser det ut som jeg skal flytte til ett sted jeg blir avhengig av å fly for å besøke familien. Da er det jo greit å kunne få med seg begge (store) hundene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer det at man kan ha med to hunder på en flybillett? Jeg har bare flydd med en og en hund før, men nå ser det ut som jeg skal flytte til ett sted jeg blir avhengig av å fly for å besøke familien. Da er det jo greit å kunne få med seg begge (store) hundene.

Ja du kan vel strengt tatt ha så mange du vil innenfor kapasiteten :P:) To kan være i samme bur er buret stort nok/hundene små nok :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Ja du kan vel strengt tatt ha så mange du vil innenfor kapasiteten :P:) To kan være i samme bur er buret stort nok/hundene små nok :)

Hehe to i samme bur går ikke, det finnes det ikke store nok bur til :P Men om det ikke er noen grense, så går det bra og jeg kommer bare til å måtte bestille billett tidlig nok :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Flesland sa de forresten at om hun gikk tom for vann så fylte de alltid på med mer til hundene. Da ble jeg litt mer rolig :) De virka greie.

Det gjorde de visst på gardermoen også, jeg glemte nemlig å fylle skåla når jeg leverte henne, men da hun ble rullet bort til flyet så jeg fra gaten at det skvulpet voldsomt :ahappy: Hun rullet for øvrig rundt på egen VIP-bagasjetralle, gudskjelov for bagasje-bagajsetrallen veltet 3(!) ganger. Hun satt i sola i maks 3min før hun ble lastet ombord.

Kan også nevne at jeg var som vanlig forberedt på worst case scenario, målebånd og stasitilstander, men ved innsjekkingen tok mannen et blikk på buret (varikennel xl) og så en kikk på hunden (38kg), ga oss billetten, og sendte oss til spesialbagasjemannen :)

Henteprosedyren i bodø er et annet kapittel... :rofl:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan også nevne at jeg var som vanlig forberedt på worst case scenario, målebånd og stasitilstander, men ved innsjekkingen tok mannen et blikk på buret (varikennel xl) og så en kikk på hunden (38kg), ga oss billetten, og sendte oss til spesialbagasjemannen :)

Haha! Sånn var det når vi leverte på Haugesund og, der har de ikke oppbevaring for dyr, så leverer bare buret og man er med hunden frem til boarding, men uansett, tror ikke det var en kvekk som undersøkte eller målte buret, de bare ville nusse på valpen :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg betalte forresten bare en vei for hund da jeg dro. Og bare halv pris hjem. Skulle egentlig betale dobbel fordi buret var stort, men det var veldig greit å betale 199 for hund frem og tilbake som egentlig skulle ha kosta nærmere 1000 :D haha. Vet ikke hvorfor de ikke tok betalt jeg :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer det at man kan ha med to hunder på en flybillett? Jeg har bare flydd med en og en hund før, men nå ser det ut som jeg skal flytte til ett sted jeg blir avhengig av å fly for å besøke familien. Da er det jo greit å kunne få med seg begge (store) hundene.

:shocked::no::bye:

Er nok enklest å holde seg i trondheim tror jeg! :sleep:

:lol: Litt for glad i kattene dine kjenner jeg :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

:shocked::no::bye:

Er nok enklest å holde seg i trondheim tror jeg! :sleep:

:lol: Litt for glad i kattene dine kjenner jeg :wub:

:lol: Det er vel ikke heeelt umulig at dere kan få besøk av dem ett par ganger til :lol: Skal ikke akkurat flytte i morra, og de må jo være ett sted når det skal være visning på leiligheta etterhvert :innocent: Nei,det kan godt hende det blir opptil ett år før jeg faktisk får flytta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...